{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.260 visninger | Oprettet:

Grønne områder lukkes {{forumTopicSubject}}

På flere og flere grønne områder bliver det forbudt at gå med sin hund løs.

Årsag: Folk går rundt med deres løse hunde úden at kunne kalde dem til sig.

Sidst er et kæmpestort grønt og delvist indhegnet område ved Ringsted blevet lukket land for folk, som gerne vil lufte deres hunde uden snor.

Hvornår begynder div. foreninger og div. professionelle instruktørere at instruere i SIKRE indkaldsmetoder?

Så længe man underviser efter metoder, som kræver, at hunden er løs ved indkald, så længe vil folk jo blive ved med at øve sig på denne måde. Og så længe skal vi trækkes med halv- og helvoksne hunde, som IKKE lærer ordentligt indkald, - og ejere, som mener, at det er deres RET at ahve hundene løse, fordi det er den eneste måde, de kender til at lære deres hunden indkald.

Det er bare så molbo-agtigt, som det overhovedet kan blive.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Grønne områder lukkes
  • #1   29. maj 2011 Ja man kunne jo holde hunden i snor, det gør jeg da malou kun kommer 8 ud af 10 gange og slet ikke hvis hun spotter en anden hund. Så her bliver snoren på medmindre det er indforstået med anden ejer.
    Kan heller ikke forstå hvorfor at folk mere at det er deres ret at hunden er løs hvis det er fordi de vil kører dem trætte så gå da en længere tur med snor. smiley


  • #2   29. maj 2011 Sanne

    Måske fordi de aldrig LÆRER andet div. træningssteder.

    Jeg holder div. foreninger og div. "prof." instruktørere (næsten) direkte ansvarlige for denne udvikling.

    Nu MÅ det høre op med de uintelligente træningsmetoder, som folk ikke kan bruge i dagligdagen.

    Sender lige et link til en af mine artikler om emnet:

    http://www.hundeskole.dk/?id=15097


  • #3   29. maj 2011 Lise - mange spændende artikler du/I har skrevet

  • #4   29. maj 2011 Henriette

    Du behøver ikke sige "I" til mig. *s*

    Glad for, at du finder dem interessante.
    Har også skrevet lidt på www.hunde-psykologen.dk
    ( Klik under "Det mener jeg" )


  • #5   30. maj 2011 Henriette

    ...men du tænkte måske også på de artikler, som nogle af mine kursister har skrevet? ( - kom jeg lige i tanker om)


  • #6   30. maj 2011 Hvad er en sikker metode? Og hvorfor tror du ikke det anvendes? Er det uvidenhed fra trænernes side?
    Har oplevet brug af meget lange liner, 20 meter +, det syntes jeg virker mere logisk da man kan træne dette hjemme.


  • #7   30. maj 2011 Lars

    En lang line er en så sikker metode, som muligt.

    Jeg TROR ikke, - jeg VED. Og jeg ved det fra selvsyn, - og fra de UTALLIGE beretninger, jeg får fra mine kursister, som før mig har trænet andre steder. Og jeg ved det, fordi trænere og prof. instruktørere selv fortæller mig det.

    Det er meget få steder, man træner med lange liner, - og ofte gør man det først, når hunden HAR udviklet en viden om, hvordan man kan lade være med at komme ved kald.


  • #8   30. maj 2011 Lise
    Ja - du kan ikke lokke mig hen på sådan en side og så forvente at jeg kun læser det ene indlæg - jeg er bare så frygtelig nysgerrig smiley


  • #9   30. maj 2011 Lise

    Men hvad foreslår du så, at folk gør for at træne indkald i stedet for?


  • #11   30. maj 2011 Okay det havde jeg lige overset smiley

    Men tror I ikke, at hundene vil opdage, hvornår de er i line og hvornår de er fri?
    Det gjorde mine hunde i hvert fald. De vidste udmærket godt, at de ikke skulle løbe hen til en anden hund, en fasan, en hare osv. når de var i snor og kom derfor, når jeg kaldte. Men det havde de ikke gjort, hvis de var frie.
    Og så virker det jo ikke smiley


  • #12   30. maj 2011 Det virker, nu har Benny rendt rundt med en lang line efter sig siden påske, han har hele tiden kommet når der ikke var forstyrrende elementer, men så han noget spænden var han døv.

    I lørdags rendte han rundt uden line ude på folden, sammen med sønnens hund. De går og snuser lidt rundt og pludselig ryger en hare op foran ham, Benny efter og jeg overvejer om jeg overhovedet skal kalde på ham...... Okay det skal jo prøves, så jeg råber en gang, og hvad gør den dygtige hund, vender øjeblikkeligt og kommer retur til mig.

    Jeg kunne næsten ikke på armene ned igen, godt jeg altid går rundt med en bold i lommen, så han kunne få meget ros og belønning smiley

    Det havde han ikke gjort før påske.


  • #13   30. maj 2011 Min hund ved godt, hvornår han er i line og hvornår han ikke er. Men linen gør at han ikke får succes med at stikke af og sig "rend mig" til "mor her", når vi træner indkald.

    LIgeledes ved han med usvigelig sikkerhed at hvis han ikke kommer, så bliver der kaldt en gang til og så henter jeg ham og jeg ser ikke glad ud. Behøver sjældent at sige noget for han er godt klar over, at han ikke er i kridthuset. Så kommer han i snor og så går der noget tid og yderligere træning i indkald, før han bliver sluppet igen.


  • #14   30. maj 2011 Lise L, hvor er det der er blevet luket?

  • #15   30. maj 2011 Men så er det nok bare mig, der ikke kan bruge teknikken ordentligt.. For det har aldrig virket her smiley

  • #16   30. maj 2011 Ja, jeg har nu en anden terori, de fleste af dem der ikke kan deres indkald, har aldrig sat deres fod på en træningsplads, og aldrig gjort det store i hjemmetræning....

    Sådan er det i det område vi bor, og sådan var det i det område vi kommer fra...

    :o)


  • #17   30. maj 2011 Therese

    <b> Men tror I ikke, at hundene vil opdage, hvornår de er i line og hvornår de er fri?
    Det gjorde mine hunde i hvert fald. De vidste udmærket godt, at de ikke skulle løbe hen til en anden hund, en fasan, en hare osv. når de var i snor og kom derfor, når jeg kaldte.</b>

    Du har fuldstændig ret i, at det præcist er sådan en hund opfører sig, såfremt man bruger den lange line på den FORKERTE måde.

    Jeg har hørt masser, der som du siger nøjagtigt det samme.

    Jeg har omvendt også hørt nøjagtigt de samme indvendelser fra eksempelvis forstokkede gammeldags jægere, når de har skulle argumentere mod godbidder.

    "Jeg har prøvet det der med godbidder, - og det virker jo ikke"

    Nu må du ikke misforstå mig, - jeg kalder ikke dig for forstokket og gammeldags, - men du har tydeligvis ikke haft en instruktør, som har formået at undervise dig på den rigtige måde i, hvordan man bruger en lang line.


  • #18   30. maj 2011 Karin

    Jeg ved ikke, hvad stedet hedder, men det er et sted, som støder op til motorvejen og har et hegn ud mod den. Der skulle også være noget nybyggeri, - og det er folk fra dette nybyggeri, som er blevet trætte af, at hundeejernes hunde render rundt i deres haver.

    Jeg bliver så pissed off på hundeejere, som gør sådan noget. Det ødelægger det i den grad for alle andre, som rent faktisk kan kalde deres hunde sikkert til sig.


  • #19   30. maj 2011 M&R

    Det ene udelukker jo ikke det andet.

    Dete r kun ca. halvdelen af hundeejere, som går til træning, men når denne halvdel så også bliver tudet ørene fulde af, hvordan de bare skal gå ud og bryde lovgivningen og skabe samtlige hundeejere et dårligt ry på nakken, så er der sgi da ikke noget at sige til, at folk som ikke går til træning også bruger de samme "metoder".


  • #20   30. maj 2011 Henriette

    Nysgerrighed er intelligensens følgesvend *s*


  • #21   30. maj 2011 Lise

    Jeg har slet ikke haft en instruktør til at forklare det. Og har med garanti ikke trænet det på den rigtige måde. Ej heller konsekvent nok. Det har mest været sådan lidt indkald på må og få - ikke særlig målrettet eller bevidst.
    Og så fordi jeg synes de skulle have mulighed for at have lidt frihed, når de nu ikke kunne gå fri smiley


  • #22   30. maj 2011 Jeg har oplevet brug af den lange line ét sted (uha det bliver mange år siden) jeg gik på hvalpehold med mine forældres hund den døde sidste år 13 år gammel!!!

    Jeg har aldrig set det siden.


  • #23   30. maj 2011 Det er MANGE år siden jeg har set træning med lang snor på...
    Hvordan træner men så med snor og den rigtige måde....Alle mine hunde har som helt små hvalpe lært at gå uden snor og kumme når jeg kalder..


  • #24   30. maj 2011 Therese

    Ok - så er der jo en rigig god forklaring. *s*


  • #25   30. maj 2011 Lars M

    <b> Jeg har aldrig set det siden. </b>

    Det er det, jeg mener.


  • #26   30. maj 2011 Ser også sjældent langliner

    Rent faktisk er der nok mange der tænker jeg er tosset, da jeg troligt tropper op med min 15 m langline til træning hver gang (nu er vi dog nede på den kun bruges ved frit søg, eller er på smiley OG insisterer på at bruge den.

    De andre på holdet kæmper jævnligt med løse hunde der pisker i forskellige retninger og generer vi andre. Det gør vi sjovt nok ikke smiley

    Jeg er superfan af langline smiley



  • #27   30. maj 2011 Lise

    Ja nemlig smiley Men kan du lokkes til ganske kort at beskrive hvordan du plejer at bruge den?


  • #28   30. maj 2011 Therese

    Jeg aktiverer aldrig linen uden at have sagt noget til hunden først.

    Jeg sørger for at komme ud i alle tænkelige og utænkelige situationer.

    Jeg er ekstremt grundig. Det tager mig ca. 6 mdr., for at få en helt indkaldssikker hund.

    Jeg opsøger meget ænder, vildt og situationer, som jeg ved, tænder hunden, og så træner jeg i disse situationer.

    Men der er selvsagt en masse flere ting, som man skal tage højde for.

    Min pointe er, at man videregiver en komplet umulig og ikke mindst ulovlig måde at træne indkald på.

    Og jeg forstår ikke, hvordan man som træner/instruktør kan se sig selv i øjnene, når man gør det.

    Det er jo ikke rutinerede og ekstremt dygtige mennesker, som man beder om at gøre det perfekte fra day one, - det er tværtimod helt nybegyndere, som ofte ikke kan finde ud af at time at give en godbid på det rigtige tidspunkt.

    Jeg synes ganske simpelthen det er uansvarligt, og jeg bliver gal over det.


  • #29   31. maj 2011 Lise L....Du har en point der... Tror jeg vil drille træner lidt med dine synsåunkter i aften vor det er sidste gang for dette hold hvor 4 af mine egne hvalpe er med----
    Desværre synes jeg ikke du har beskrevet hvordan du træner med snor helt konkret....Og hvad med alle de gange snoren hænger fast???
    Jeg mener jeg forstår du faktisk præger dem til at det er en umulighed at stikke af fordi du bruger snoren så mange måneder, og i forhold til så mange fristelser....


  • #30   31. maj 2011 Snow

    At træne en hund op til at komme så sikkert ved kald, som jeg har mine, kan selvsagt ikke bare lige koges ned til et indlæg.

    Et ordentligt indkald kræver mange ting, - det er jo også derfor jeg afholder kurser i det. Og det siger sig selv, at når jeg selv er 6 mdr. om at komme dertil, hvor man kan kalde sin hund indkaldssikker, så tager det nok endnu længere for en nybegynder.

    Men som jeg ser det, så undervises der i usikre og ikke mindst ulovlige metoder, OG indkaldstræningen har en enormt lille plads de forskellige træningssteder.

    De kursister, som jeg har, der også har oplevet andre steder at gå til træning, beretter samstemmende, at der højst laves 1-3 indkald pr. hund, når de er til træning.

    Når man så tænker på, at man som oftest kun går til træning én gang om ugen, så virker det på mig fuldstændig molboagtigt at skulle tro på, at man kommer nogen vejne med en så svær øvelse bare på max 3 ( oftest kun 2) gentagelser om UGEN!

    Hvor god en sit-øvelse ville man få, hvis man kun trænede sit 2 gange ugentligt - ikke 2 træningspas med 10 gentagelser, - men kun TO gentagelser?


  • #31   31. maj 2011 Lise - Jeg er helt opslugt af din måde at se tingene på og har faktisk siddet og kigget din hjemmeside siden igår. Og du har helt ret i at de indkaldsmetoder som bliver brugt ofte ikke har den virkning som ønskes.
    Jeg har selv været hjælpetræner på en privat hundeskole og der brugte vi den metode hvor jeg skulle holde hunden og ejer forlader den, for aå at kalde den til sig. Og jeg tog også debatten med min hundetræner dengang da jeg jo selv havde trænet denne metode og det virker kun 8 ud af 10 gange for mig og malou.
    Min træner viftede mig bare af med at sådan havde hun altid trænet indkald. (derfor behøver det jo ikke at virke).


Kommentér på:
Grønne områder lukkes

Annonce