{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.591 visninger | Oprettet:

Engelsk Pointer som jagthund? {{forumTopicSubject}}

Allerførst hej smiley

Jeg skal endelig have mig en jagthund, og har lige nogle spørgsmål jeg håber der nogle kvalificeret svar på.

Jeg er dybt forelsket i den Engelske Pointer. Men har hørt den har et virkelig langt søg, hvilket gør mig nervøs hvorvidt det er den korrekte jagthund at vælge.

Jeg har typisk dansk jagt på noget der ligner 200 tønder land. Der skal den mad ca. 10 gange på en jagtsæson.

Jeg har regulering på duer hele året, hvorfor den vil skulle bruges rigtig rigtig meget til at aportere de skudte duer. Er den egnet til dette?

Også - kan dens søg trænes til at blive kortere? Og ser i det overhovedet som en ulempe med stort søg?

Som alternativ har jeg overvejet en ruhåret hønsehund. Alle tanker om mit alternativ er meget velkomne.

På forhånd mange tak smiley

Stefan


Læs om pointerens egenskaber som familie- og jagthund
Læs raceportrætter af de mest gængse jagthunderacer i Danmark på Jagtsiden Huntem – her kan du bl.a. læse om den elegante jagthund, Pointeren. Læs mere på Huntem.com.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Engelsk Pointer som jagthund?
  • #1   30. maj 2011 Tror det eneste du kan gøre, er at læse om de racer du har tænkt dig, og så måske finde en opdrætter som give dig råd og svar smiley

    Håber du finder en god jagthund, og held og lykke med det.! det er skønt at havde sådan en jagthund med sig! som følger en. Det gad jeg godt havde at min gravhund lærte hahha *G* :o)


  • #2   30. maj 2011 Jeg er ret sikker på, at den kan lære at søge mindre, men det kræver træning. jeg har erfaring med korthåret hønsehund og jack russsell terrier. Og begge racer har hos mig lært ting, som overhovedet ikke hører til dem. Korthåren fik lært ikke at søge for stort ved hjælp af en fløjte. og mine jack russells, har haft 3 af slagsen, har den ene endnu, har alle lært at apportere. Ham jeg har nu, kan søge vildt som en drivende hund, og stille et stykke råvildt, så det er klar til afskydning. Han kan gå blodspor og selvfølgelig klare en ræv. Så jeg tror med god træning kan du lære en pointer ikke at gå så stort.
    Og forøvrigt en meget smuk hund, kan godt forstå du er forelsket i den race


  • #3   30. maj 2011 Nu er engelske racer ikke kendt for at være de store apportører.
    Hvis du ønsker en hund med mindre søg er det så nok ikke en engelsk hund du skal have men derimod en kontinental.
    Ruhåret er heller ikke kendt for at "gå småt" - og kan være noget af en mundfuld.

    Hvis man går meget på markjagt er en stortgående engelsk hund af et godt format en pragtfuld kammerat på jagterne - den er god på fuglene og kan blive en habil apportør.
    Hvis du også har vandarbejdet med i tankerne er det ikke sådan en du skal have - men hunderacer der er kendt for deres effektivitet ved efterskuds arbejdet.

    Temperaments mæssigt ligger de 2 racer du nævner meget langt fra hinanden.


  • #4   31. maj 2011 Jeg formoder at TS spørger ind til en stående hund - så en FT er udelukket

  • #5   31. maj 2011 Jeg ville bruge en Engelsk springer ( ikke f.t ) det er en meget all round hund som er let at træne, udholdeligt i sit søg . dejlig familie hund.
    Du skal bare købe en hund med jagtglade forældre og hvor opdrætteren allerede fra hvalpene er små, begynder så småt at træne


Kommentér på:
Engelsk Pointer som jagthund?

Annonce