{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
889 visninger | Oprettet:

Hvor kan det være svært at vælge {{forumTopicSubject}}

Min mand og jeg har nu læst nærmest alle racestandarder der findes, taget alle de "find den hund der passer til dig" tests, talt rigtig meget om, hvad vi ønsker/ikke ønsker, hvad vi kan tilbyde osv osv osv. Det er faktisk en rigtig lang og svær proces, da alle hunde jo i princippet er dejlige (med den rette opdragelse, vel og mærke). Så langt så godt. Min mand vil gerne løbe, men synes egentlig det er ok, at have Mille, som løbekammerat på de kortere ture, så det er ikke et krav. Jeg vil gerne udstille, og vi vil begge gerne træne. Vi har katte, hund og tre børn i alderen 3 - 14 år. Vi bor i en ældre muremester villa fra 50'erne i to-plan, som er 110kvm i grundplan. Til huset hører der stor have på ca. 1000kvm, og det er beliggende på blind vej med skolens boldbane som nabo. Vi bor tæt på skov, strand og hundeskov. Vi arbejder modsat hinanden, så der er næsten altid nogen hjemme.

Vi har barberet det ned til tre vidt forskellige racer, som vi tænker kunne passe godt ind sammen med resten af familien.

Irsk Ulvehund:
Fordele: Rolig indendøre, ikke-aggressiv, god til at fornemme sindstemning, pålidelig i forhold til børn, social anlagt, DKK-tavle
Ulemper: Størrelsen (vil den overhovedet kunne trives på den plads vi kan tilbyde, eller vil det være synd), den korte levealder, fodermængde

Keeshond:
Fordele: Størrelsen, hvilket gør den nem at have med, social, intelligent, god ved børn, fodermængde, DKK-tavle.
Ulemper: Gør en del, reserveret overfor fremmede, kræver noget pelspleje (dog ikke noget problem i og med, at såvel katte som hunde får en tur med børsten et par gange om ugen).

Chinook:
Fordele: Loyal, tålmodig overfor børn, størrelsen, social, lærenem
Ulemper: Findes ikke i Danmark (kun én enkelt i Europa), og skal derfor importeres fra USA, ikke FCI-godkendt, ingen erfaringer fra danske opdrættere/ejere, udstillinger vil foregå i USA, transportudgifter.

Nu er det så, at jeg har brug for gode råd og vejledninger fra jer. Jeg har indtil videre sparet ca. 10.000 op til køb af hund. Har I nogen erfaringer med ovenstående hunderacer? Der er ingen tvivl om, at mit hjerte banker for den Irske Ulvehund, da de jeg har mødt på min vej i livet alle har været gode og velafbalancerede hunde. Jeg er dog bare bekymret for, om den ville kunne trives på vores kvm.




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor kan det være svært at vælge
  • #2   23. jun 2011 Åh jeg ville vælge en keeshond (det bliver så også vores næste hund) Det er så skøn en race, og dem, jeg har mødt, har bare været så velafbalanceret. Og bestemt ikke reserverede overfor fremmede (men nu har jeg også en spids, som bare overhovedet ikke gider fremmede udenfor, så mit sammenligningsgrundlag er måske lidt dårligt)

    Nu ved jeg ikke, hvornår I skal have hund, men min fremtidig opdrætter har hvalpe nu, og både opdrætter og hunde er bare så forfærdeligt søde. Og de er i hvert fald altid klar på en keeshond-snak


  • #3   23. jun 2011 Du skriver keeshond, og det er da et godt bud, men ulempen skriver du er, at den gør en del - har du overvejet eurasieren? De er samme størrelse, samme pelstype, næsten samme sind (de er lavet udfra keeshonds) men de gør IKKE særlig meget til gengæld..

  • #5   23. jun 2011 Du skal hellere tænke på udepladsen end indepladsen. En hund skal være rolig indenfor, og derfor er arealet underordnet. Det er vigtigere med en stor indhegnet have og gode grønne områder i nærheden smiley

  • #7   23. jun 2011 Den Iriske Ulvehund kræver tålmodighed at træne så det er vigtig at have det i baghovedet, ydermere er det ikke godt (på grund af dens størrelse) at gå alt for meget på trapper.

  • #9   23. jun 2011 Tusind tak for alle jeres tanker, forslag og opfordringer. Der er ihvertfald lagt i støbeskeen til en god lang snak, når jeg kommer fra aftenvagt.

    Maj-britt: Du har fuldstændig ret smiley

    Julie-P: Tak for opfordringen smiley Vil gerne høre mere, så send gerne en pb

    Lisbeth: Den har faktisk ikke været med i overvejelserne, men det kommer den nu smiley Skal helt bestemt læse mere om den

    Ulla: Det er jeg glad for at høre, for jeg tror ikke naboerne ville være glad for en alt for gøende vovse smiley

    Sunshine: Det er helt rigtigt, det du skriver. Kan ikke være mere enig. Er også glad for at høre, at den indendørs plads ikke er afgørende

    Nicolai og Malene: Du har så evig ret. En hund der hænger i tapeterne indendøre er bestemt ikke noget vi går efter smiley

    Katrine B: Tak - det var rart at høre smiley

    Aboutmydogs: Vi har tænkt meget over, om vi er gearede til den Irske Ulvehund rent træningsmæssigt, og er kommet frem til, at det er vi, da vi føler vi har overskuddet og tålmodigheden. Vi vil dog helt klart gå til hundetræning med den fra den er helt lille. I forhold til trapper er vi kun ovenpå, når vi sover, så det er begrænset hvor meget, den vil komme til at skulle gå på trapper. Men det er selvfølgelig godt at være bevidst om smiley

    Karin: Tak. Tror jeg vil sende hende en pb smiley


Kommentér på:
Hvor kan det være svært at vælge

Annonce