1.469 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Diagnose søges! Border collie. Diagnose søges! Border collie.

Hvem ved, hvad dette kan skyldes?

Border collie, hanhund, 4 år gammel.

Ejeren fik ham som 1 årig. Han har været skravlet siden dag 1. Privatopdræt.
Hunden blev fodret med tørkost, som han ikke kan tåle (allergi, proteinforgifting, eksem), og ejeren skiftede ham over til barf.
Han bliver fodret med 1 skive brød om dagen og under 2% af sin vægt i råfoder.

Hunden drikker utroligt meget, og har siden kastrationen taget meget på i vægt. Han vejer nu 45-50 kg.
Hunden bliver gået tur med nogle gange om dagen og løber 10 km om dagen (med ejer).
Dyrlægen har taget hormonprøver for at finde årsagen til vægtproblemet, men de viste ikke noget.

Hvad kan skyldes hunden overvægt?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reperation af vaskemaskine 1.500 kr.
  • Sæt TV op med stativ og 3 rammer på væggen 500 kr.
  • Lægge sten i indkørsel 4 kvm 800 kr.
  • Diverse ophængninger 4.500 kr.
  • hæk klipning 1.950 kr.
  • Stoppet håndvask i badeværelset 1.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Diagnose søges! Border collie.
  • #1   12. jul 2011 Hvis den drikker utroligt meget kan det skyldes sukkersyge, men så taber de sig som oftest.

Ellers er det stofskiftet måske, men det må dyrlægen jo vide!

• #2   12. jul 2011 Virker den fed eller er den "vommet" ?

• #3   12. jul 2011 Fed. Og dyrlægen har taget prøver.

Han har drukket meget hele tiden, men fedmen kom ret hurtigt. Han skal ikke have meget ekstra inden det kan ses.

• #4   12. jul 2011 45-50 kg. så skal han nok ikke løbe med den for det er da en enorm vægt for en border collie, over det dobbelte.
    Det er ikke unormalt at bc øger vægten ved kasteration.

• #5   12. jul 2011 Er det 2 % af hans nuværende vægt, barfmængden er regnet ud på? Eller er det på baggrund af Idealvægten?

• #6   12. jul 2011 Øhh, læste lige at der har været snak om at hunden har haft "Proteinforgiftning". Hvordan kan det være rigtigt, når hunden nu fodres med en høj proteinmængde?

• #7   12. jul 2011 hmm jeg tænker om der er et problem med binyrene, som kan give øget vægt og drikkelyst, måske Cushings syndrom.
    ejer burde søge en anden dyrlæge til at undersøge hunden

• #8   12. jul 2011 Jeg tror umiddelbart at det er det TS dyrlæge har testet, da hun skriver at der er taget prøver mhp. hormoner.

• #9   12. jul 2011 Bettina -barf er ikke = højt proteinindhold. Nærmest tværtimod. Der er ca 18% protein i de fleste kødtyper. Meget tørfoder indeholder mellem 22-30% protein;o)

Jeg tænker lidt om den måske kan have hjerteproblemer -det kan give væskeophobning i kroppen, og dermed få hunden til at se fed ud.
    Min mors gamle cairn-tæve var på evig kur, indtil de fandt ud af hun havde en hjertefejl. Efter hun begyndte på medicin (både til hjertet og vanddrivende) kom hun til at se helt normal ud igen

• #10   12. jul 2011 og ja, cushings ville osse være et godt bud

• #11   12. jul 2011 Barfen bliver givet, da hunden får udslæt af enhver type tørfoder.

Jeg har selv tænkt på Cushing, og binyrerne, men ikke hjertet.
    Det ville måske forklare, hvorfor hunden har været svagelig siden de fik den.

Ejerne holder hunden på kur og har endda i en periode målt hans foder i g. for at få ham til at tabe sig. Uden succes.

• #12   12. jul 2011 Jeg giver svarene videre til ejeren. Tak for det.

• #13   13. jul 2011 Min Jarna har lavt stofskifte, og må derfor næsten intet mad få. Dybt frustrerende, da hun ELSKER mad. Tror aldrig nogensinde hun har følt sig mæt :s

Men 45-50kg for en border collie... daaaamn! Så ved jeg ikke om det er stofskiftet, der kan være skyld i en SÅ voldsom vægt?!
    Prøv evt. en anden dyrlæge? :o)

• #14   13. jul 2011 Jeg har forslået ejeren, at tale med min dyrlæge. Hun syntes også, at det er lidt irriterende, at hun selv skal finde problemet efter div. rend hos hendes dyrlæge.

• #15   14. jul 2011 Hvis der var tale om et hjerteproblem så ville hunden have symptomer andet end sit vægtproblem. Der ville evt. være vejrtrækningsproblemer pga væske på lungerne, og den ville også være sløv, og ville slet ikke kunne løbe 10 km om dagen uden at falde om. MHT mængden af foder så ville det skulle måles i gram. en border collie vejer vel normalt ca. 25 kg, og skal derfor kun have 500 g foder, hvis det skal passe med 2 % af idealvægt, som er det anb. af BARF, og så ville jeg anb. at man droppede rugbrødet. Men god ide med at søge en 2. dyrlæge, meld endelig tilbage mht. hvad der findes, for det er da en interessant sag.

• #16   16. jul 2011 Hvis den har allergi ift tørkost - så skal den ikke have brød. Der er mel i - og dermed lagermider - hvilket er det, de fleste hunde ikke kan tåle. Jeg ville tage det brød fra den.

Mht vægten - er i sikker på den er raceren ? Det lyder jo helt,helt vildt det der..........

Jeg ville få testet skjodbruskkirtlen. Fungerer den ikke optimalt, kan det give fedme - og sløvhed også.

Men lyder som om der skal eksperthjælp til.

Kommentér på:
Diagnose søges! Border collie.

Annonce