Slut med allergivenlige hunde. (Myte) {{forumTopicSubject}}
Desværre, allergiske hundeejere. Den bomuldshund, du netop har spenderet i dyre domme på, er måske alligevel ikke meget bedre end en langhåret schæfer, når det kommer til allergivenlighed.
Det siger Christine Johnson, som netop har foretaget en ny undersøgelse om den gruppe af hunde, der blandt mange betragtes som ”allergivenlige”, for eksempel coton de tulear, pudel og lhasa apso.
- Vi fandt ingen videnskabelig basis, der kunne fastslå, at allergivenlige hunde har færre allergener, som er de stoffer, der frembringer allergi, fortæller Christine Johnson i en skriftlig udtalelse.
Men hvorfor har så mange mennesker så allergivenlige hunde? Talrige websider berømmer fordelene ved at eje en allergivenlig hund. 'Den slags hunde giver dig, der har allergi, mulighed for at få fornøjelsen af at eje en hund og opdrage den', skriver en hjemmeside blandt andet. Selv USA's præsident Barack Obama har om sin families portugisiske vandhund Bo sagt, at det var med vilje, at de valgte en allergivenlig race, da hans ene datter Malia har allergi.
Forskere har imidlertid sat spørgsmål tegn ved, om der rent faktisk findes allergivenlige hunde i et netop offentliggjort studie i 'The American Journal of Rhinology and Allergy'. Forskerne analyserede støvprøver fra 173 hjem med hund. Alt i alt blev 62 racer undersøgt, hvoraf 11 af dem var såkaldt allergivenlige. Undersøgelsen viste, at der ingen forskel var på mængden af allergener hos allergivenlige og ikke-allergivenlige racer.
- Idéen om, at du kan købe en specifik hunderace og derved undgå allergiske problemer, kan ikke bekræftes ud fra vores undersøgelser, fortæller Christine Johnson.
Hele artiklen kan læses her:
(link fjernet)
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 6 Emner: 74 Svar: 4.137
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.759
Ingen siger jo at de allergivenlige racer er 100% sikre for en allergiker at anskaffe. Men de er nemmere at tåle end ikke allergivenlige racer
dec 2009
Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 5 Emner: 4 Svar: 68
jul 2005
Følger: 61 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 715 Svar: 10.611
Men det er da interessant, at der er kommet flere med allergi her i huset, der normalt ikke tåler hunde, men kan være sammen med vores tre i flere timer uden at reagere.
Nu vil en seriøs opdrætter heller ikke sælge dem på argumentet at alle med allergi kan tåle en coton, og dem jeg kender tilbyder både besøg og fremsendelse af pels, så interesserede allergikere kan få en forsmag på at det nu også gælder dem.
jul 2005
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 6 Emner: 74 Svar: 4.137
Protein er synderen
Er der så efterhånden noget der taler for, at der findes allergivenlige racer? Ja, siger James Li fra Mayo Clinic’s allergiafdeling. Han fortæller, at den rigtige kilde til dyreallergier ikke findes i dyrets pels, men at det derimod er et protein, der findes i hundens spyt og urin. Dette protein klæber sig til tørre flager på hundens hud – også kendt som skæl. Nogle hunde, fortæller James Li videre, kan altså klassificeres som allergivenlige hunde, fordi de ikke fælder ligeså meget.
- Fordi disse racer ikke fælder ligeså meget, bliver det allergifremkaldende skæl ikke overført til gulvet eller frigivet ud i luften så meget, som det ville gøre hos en hund, der fælder, fortæller han og understreger til sidst:
- Der er måske færre allergisymptomer ved at have en såkaldt allergivenlig hund, men ingen hund kan kaldes egentlig allergivenlig.
Mange hundeejere til såkaldt allergivenlige hunde er enige i dette. Formanden for Australian Labradoodle Club of America siger:
- Det gør en ekstremt stor forskel for folk med allergier.
dec 2009
Man kan også give en hypokonder en vitaminpille & sige det virker på deres hovedepine & så tror de på det..
Tror man selv nok på det er sandt, så virker det jo somregel.
apr 2005
"- Fordi disse racer ikke fælder ligeså meget, bliver det allergifremkaldende skæl ikke overført til gulvet eller frigivet ud i luften så meget, som det ville gøre hos en hund, der fælder, fortæller han og understreger til sidst:
- Der er måske færre allergisymptomer ved at have en såkaldt allergivenlig hund, men ingen hund kan kaldes egentlig allergivenlig."
Jeg ligger altså i ordet VENLIG - at den er nemmere for en med allergi at have end andre racer, og det er jo rigtig når den ikke fælder, som de skriver der.
Har selv en søster med hundeallergi. Hun tåler virkelig ikke min Pekingeserblanding. Men tåler fint Silas, og hendes egen hund som er Chinese Crested Hårløs. Hun har boet med den type hund i 5 år.
Jeg selv er allergisk over for kat og kanin - det fandt jeg ud af da jeg selv anskaffede mig kat. Der er stor forskel på om jeg har korthårskatte eller langhårskatte tæt på mig. Det er nemmere for mig at tåle de korthårede frem for de langhårede.
Desuden er der jo også forskel på allergierne
dec 2009
apr 2005
dec 2009
dec 2009
jul 2005
jan 2007
Følger: 33 Følgere: 31 Hunde: 6 Emner: 139 Svar: 3.532
Jeg kan se, at min lillebror, der er allergiker, i meget højere grad kan tolerere Two Face (amstaff) end Alvin (CC Powder Puff).
Det gør jo ikke at jeg vil påstå at amstaff er allergivenlig - blot at han bedre kan tåle netop denne hund overfor så mange andre.
apr 2005
Lilly, som er Pekingeserblanding bliver børstet og fælder som en alm hund - Silas fælder ikke, overhovedet. De hår der kommer ud af ham sidder i en klump i børsten ligesom mit eget hår
Tænker det er det samme med Coton'en
apr 2005
jul 2005
Der er ingen underuld og ingen fældningsperiode.
jan 2007
Hvis det er det han reagerer på, så er det absolut ikke uforståeligt at han bedre håndterer Two Face
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 104 Svar: 5.018
Det har da været kendt i årevis at ingen hunde/katte er 100% allergen fri.
Nogle er bare mere Allergene end andre
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 257 Hunde: 3 Emner: 426 Svar: 10.536
- Bare vi tager til dyrlægen, går hendes allergi fuldstændig amok, fordi der har været katte, kaniner og andre hunde, men ikke herhjemme, selvom der ligger pels over det hele o.o Mærkeligt.
jul 2009
Følger: 26 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 84 Svar: 3.794
Det skal lige nævnes, at jeg har diverse kontaktallergier, pollenallergier, duft og kemikalieoverfølsomhed osv, dog er jeg så heldig, at hverken hunde eller katte er med på min liste.
Jeg har selv solgt en hvalp til en familie med et barn, der på et tidspunkt har reageret på husstøvmider. Vi blev enige om at de fik lavet en ny test, som var negativ. Derefter var de på besøg et par gange, hvor børnene nærmest blev klistret til i hunde (4 stk) i flere timer. De har nu haft vores hvalp i ca. 1½ år, uden problemer.
Jeg synes det er godt, hvis der kan komme lidt fakta på bordet, og ikke al det der selvopfundne så som allergivenlig hund:-)
apr 2005
Lise-lotte: Du har ret i at mange bruger det som et salgstrick - og det bør man ikke. Men derfra og til at der faktisk er noget om snakken, er noget helt andet.
Da jeg havde mix mellem Lilly og Silas hvor 2 var hårløse havde jeg også allergikere der ringede på de 2 hårløse. Jeg ville ikke på nogen måde love dem at mine hvalpe var allergivenlige - og anbefalede dem derfor at lede efter raceægte Chinese Crested
apr 2005
jan 2007
Underuld har han i hvert fald - ellers ved jeg godt nok ikke hvad det er
Det har en helt anden tekstur end det yderste dækpels.
Han er så self oss kastereret allerede som ca 6mdr (af tidligere ejer), så om det er i den forbindelse hans pels er blevet *sær* skal jeg ik ku sige
apr 2005
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.864
Slut med allergivenlige hunde. (Myte)