Racespecifik eller generel hundeadfærd {{forumTopicSubject}}
Jeg undrer mig gang på gang over formuleringer så som:
"Berner sennen skal opdrages med venlighed og tålmodighed. Man må ikke være grov overfor en Berner" ( Berner sennen er bare et eksempel)
Nu sidder jeg lige og ser et hundeprogram, - og det samme siges om arridaleterrieren, og jeg har hørt opdrættere sige/skrive det om deres egen racer så mange gange indenfor masser af forskellige racer.
Og så er det jeg tænker, - hvilken race(r) er det, man tror, man skal opdrage hårdhændet?
Imø skal INGEN race opdrages og trænes hårdhændet, så hvorfor skrive det som om det er noget særligt for visse racer?
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Men jeg tror ikke på, at nogen hunde skal opdrages hårdhændet.... Selvom jeg da ofte har hørt om det både i min egen race, hos rotten og hos hønsehunden.
Jeg synes dog aldrig jeg rigtig har kunnet få et konkret svar på hvorfor, og hvad det skal afhjælpe.
Jeg oplever, at nogle hunde skal have rammerne tydeligere kridtet op en andre, altså måske lidt mere sort/hvid for at tingene fiser ind.
Men ikke hårdhændet...
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.759
Chinese Crested skal opdrages meget venligt og tålmodigt. De bliver nemt sky og du får en hund der kryber hvis du hæver stemmen og så lære den intet. Det står i racestandarden. Startede med at opdrage Silas som jeg opdrager Lilly - og endte med en hund der tissede af angst når jeg bare hævede stemmen en smule - det kunne være glædesråb.
Det er trænet ud af ham, men højere stemmeføring gør ham stadig mere utryg end ved andre hunde. Et skarpt nej kan slå ham helt ud af kurs. Glæde og lyse stemmer får ham til at høre efter og være mindre bange.
Derimod Lilly, min terrierblanding. Hæver jeg ikke stemmen kigger hun på mig og ligner en der tænker: Jamen du mener det jo ikke og fortsætter hvad hun har gang i. Hun kan sagtens forstå kommandoer i stille alm tone - men er der noget hun hellere vil så nytter det ikke noget at gøre som ved Silas og bruge den venlige tone - så skal der tryk på ordet og det skal siges lidt højt, men så høre hun også efter.
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 237 Svar: 3.135
Jeg tror måske nogle hunde skal have en mere konsekvent opdragelse end andre, men ikke hårdhændet.
aug 2006
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 98 Svar: 2.502
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 1.724
De bruger tit et spand med en tæve og x antal hanner. Det skulle fungere bedst, da det skulle gøre hannerne mere skarpe og energiske.
Der kommer tit indbyrdes slagsmål, og det stoppes ved, at man hopper ind i gruppen af hunde, og tæsker løs på dem med en gummislange.
Hvis man er på en slæde patrulje, og en hund får bidt sin pote i stykker, så er der kun en ting at gøre, og det er at skyde hunden. Derfor slår man brutalt ned på "slagsmål".
De får også kun minimal med mad på de lange slæde ture der kan tage op til 3 måmeder, og de sover udenfor selv ved -50 grader og i snestorm. Og når de har udtjent deres "værnepligt" som trækdyr, så bliver de aflivet i en alder af ca. 5 år. Nogle få får lov at leve, som avlsdyr.
For mange vil det nok ligne dyrplageri, men tror faktisk de hunde trives bedre, end de fleste familie hunde. De er hårdføre, men kryber ikke langs jorden, fordi de har fået bank. Og så laver de det de er avlet til, og som de elsker alle mest.
Det er ikke fordi jeg mener at det er den slags opdragelse vi skal bruge på vores hunde herhjemme, men blot for at illustrere, at nogle hunde er ekstrem hårdføre, og kan holde til en del, mens andre vil knække og komme til at lide fysisk og psykisk under det.
Jeg mener at positiv forstærkende træning er at foretrække, men tror også at nogle hunde kan trænes "hårdere" end andre, også uden at tage skade af det.
sep 2008
Følger: 41 Følgere: 39 Hunde: 7 Svar: 1.854
Der er forskel på både de forskellige racer, men også indenfor de forskellige individer.
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 25 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.816
Den vedholdende, driftige og evt. selvsikre hvalp bliver ved i længere tid end den forsigtige, knap så driftige og måske knap så selvsikre hvalp.
Det betyder så imø. at skal man lære en hvalp eksempelvis at lade være med at tage mad fra bordet, så må man flere gange op af stolen, når man har med den ene type hvalp at gøre, end man skal med den anden type hvalp.
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.520
Efter min mening er der ingen racer der bør trænes hårdhændet, men det har været alm. accepteret i visse kredse. Jeg har en veninde, der for en del år siden på en træningsplads af en træner fik at vide, at en schæfer, den skulle man knække, så kunne man bygge den op igen og få lige præcis den hund, man ville have. Og det var sagt i fuld alvor. Trist.
Den slags er ikke almindeligt mere, gudskelov, men jeg er sikker på at der desværre stadig er folk, der fortolker konsekvens som hårdhændethed.
Jeg tror bestemt, der er forskel både på racerne og individuelt i racerne, men tror også at man med alle hunde får et mere tilfredsstillende resultat ved positiv træning, hvilket ikke er det samme som at man slet ikke må sige nej eller stoppe en absolut uønsket handling.
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.520
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 1.724
Ikke at jeg er enig i alt det han siger eller gør, men mere det at folk laver demonstationer, grupper på facebook osv, alt imens der foregår brugs og jagt hunde træning af den gamle hårde skole her hjemme i Danmark, som får hans metoder til at ligne pyller metoder.
Men ser aldrig nogen der demonstrerer mod det eller lave facebook grupper osv.
Vi burde starte med at rydde op her hjemme i Danmark, og så kan vi frelse verden bag efter.....
Racespecifik eller generel hundeadfærd