{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.077 visninger | Oprettet:

Rå griseknogler første gang {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen smiley

Jeg har kigget forummet godt igennem, men syntes ikke helt jeg kunne få ordentligt svar.

I forbindelse med grundforløbet på Food College var jeg i torsdags forbi slagterafdelingen, og fik tre rå griseknogler med hjem. De røg i fryseren og jeg har nu taget dem op til optøning.
Fennie på 2,3 kg har en ret sart mave, men vil gerne have vendet hende til engang imellem at kunne klare sådan et ben. Hvor lang tid skal jeg give hende det af gangen her til at starte med for at undgå at hun bliver syg?
Vi har her over weekenden besøg af Vaks, der jo er noget større, ældre og hvis mave kan klare nogle flere sjove ting, men han er heller ikke vant til rå ben - hvor længe kan jeg forsvarligt give ham et ben?

Læste så lige på forummet, at griseknogler ofte giver hård mave - og at der er fare for en parasit. Er det så bare dumt og farligt, at jeg vil give dem et ben hver her til aften?

På forhånd tak for svar og god weekend smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Rå griseknogler første gang
  • #1   13. aug 2011 Jeg har købt nogle svine-skinneben fra en dyrehandel, og jeg har ikke oplevet nogle problemer. Har ikke læst om nogle parasitter, men har dog læst der ikke er ret meget næring for hundene i svin. Så de er givet alene for hundens fornøjelses skyld.

• #2   13. aug 2011 Ps. jeg ville nok holde øje med hundene når de tygger så små ben. Efterlader aldrig min hvalp med et ben, medmindre det er så stort at jeg er 110% sikker på hun ikke kløjs i det.

• #3   13. aug 2011 Tak for jeres svar smiley

Okay, så prøver jeg at give dem et ben hver smiley Vil også fremover foretrække at give okseben, men nu fik jeg lige disse gratis.

Knoglerne er store, så ingen af dem vil kunne kløjs i dem med det samme i hvert fald. Og vil bestemt også holde øje med dem. For de skal vel ikke have lov til at spise det hele på en gang, når de ikke er vant til det. Benet til Fennie er næsten halvt så stort som hende selv smiley

Hvor lang tid vil være godt i starten? 10 min. - mere eller mindre? Samme tid til dem begge eller længere tid til Vaks?

• #4   13. aug 2011 har altid lært at man ikke giver sine hunde griseben, og slet ikke rå grisekød da de kan blive syge og dø af det.der har været en atikel om det i politihunden skrevet af en dyrelæge,

• #5   13. aug 2011 Hmm så er det nok bedst at lade være.. Øv

• #8   13. aug 2011 Forvirrende smiley

Men så skader det nok ikke alligevel smiley

Pia H: Hvordan starter du så op? Har du et forslag til, hvor længe jeg kan give mine dem her første gang?

• #9   13. aug 2011 Jeg har ikke læst alle svar, så måske jeg bare gentager hvad andre har sagt...

Når jeg giver gris til Kaoz får han lidt lever med.. rå lever liver lind mave - svineknogler hård; så sammen udgør det mere normal afføring =)

Er hunden ikke vant til at få andet end tørkost ville jeg starte med en kyllingevinge eller et hesteribben... Kun 1 fordi hunden er så lille bitte =)

• #10   13. aug 2011 Jeg har altid givet Dina rå svineben, og hun elsker dem.
    Man behøver ikke være bange for parasitter, men måske nærmere for medicinrester, hvis benene er fra et sted hvor der ikke føres kontrol med kødet.

Dina får nogle gange hård mave et døgns tid, hvilket ikke betyder noget.
    Dyrlægen har sagt til mig (som Pia H også nævner) at det hjælper hunden til at få tømt analkirtlerne ud.
    Den hårde mave får de, fordi der er meget kalk i benene.

• #11   13. aug 2011 * Nina - Siger mange TAK *
    Hmm har kun kogt/stegt lever.. Men andre siger jo også, at lidt hård mave, kan være godt nok til at få tømt analkirtlerne..
    Jeg har også kun disse store knogler, der er ved at tø op. Kan jeg ikke bare give bette sådan en knogle i 10 min f.eks. og så tage det fra hende til imorgen igen f.eks.?

Hanne
    Hmm medicinrester.. Det er som sagt kød slagterelever arbejder med, spiser og sælger. Danish Crown kom det vidst fra, hvis det siger noget om kontrollen?

• #12   13. aug 2011 * Team Glarbo *
    Ja, men mindes at have læst at det kan være endnu hårdere ved en list sart mavse? smiley

• #13   13. aug 2011 ja okay, det er måske også en meget god idé.. smiley

• #14   13. aug 2011 Nanna du behøver ikke at være bange for medicinrester. Og da slet ikke når du får knoglerne fra en slagter. Desuden får køer ,får og andre dyr jo også medicin og ikke kun grise. Så der er nok ikke den store forskel hvad det angår.

• #16   13. aug 2011 det er da synd du ikke har læst den artikel der har været i politihunden ,som polities dyrelæge har skrevet så det skal nok passe ,har heller aldrig set der er svinekød i de retter man køber som Bart til hunde.det kan da være du kan få tilsendt artiklen hvis du, kontakter dem som udsender det, blad til os der er medlem af dansk politi hundeforening.og træner der

• #19   13. aug 2011 Jeg er egentlig heller ikke meget bange for medicinrester, hvis ben/kød kommer fra et slagteri, men jeg tænker bare mere på medicinrester, end på bakterier, det var derfor jeg nævnte det.

Der er jo vitterligt en del landmænd, som giver deres dyr medicin tæt på, at de skal slagtes. På slagterierne bliver der taget stikprøver, men det er nok ikke alt der bliver opdaget.

En anden ting er, at hvis dine hunde aldrig før har fået kødben, så skal de nok ikke have dem for lang tid af gangen, hvis det er nogle af de blødere knogler, hvor de kan gnave stykker af.
    Min hund har fået kødben fra hun var helt lille, og er vant til det, men man skal nok være lidt forsigtig i starten.
    Vi startede med okseknogler de første par gange og gik over til andre kødben bagefter. Som regel spiser Dina hele knoglen når det er fra svin

• #21   13. aug 2011 **Der SKAL føre minutiøse logbøger over hvilke dyr der medicineres med hvad, hvormeget og hvornår, og der er specifikke tilbageholdelsestider på de forskellige mediciner.** Nemlig Pia H. Det tager næsten længere tid at bogføre det end det tager at behandle grisen.

Kommentér på:
Rå griseknogler første gang

Annonce