Rå griseknogler første gang {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen
Jeg har kigget forummet godt igennem, men syntes ikke helt jeg kunne få ordentligt svar.
I forbindelse med grundforløbet på Food College var jeg i torsdags forbi slagterafdelingen, og fik tre rå griseknogler med hjem. De røg i fryseren og jeg har nu taget dem op til optøning.
Fennie på 2,3 kg har en ret sart mave, men vil gerne have vendet hende til engang imellem at kunne klare sådan et ben. Hvor lang tid skal jeg give hende det af gangen her til at starte med for at undgå at hun bliver syg?
Vi har her over weekenden besøg af Vaks, der jo er noget større, ældre og hvis mave kan klare nogle flere sjove ting, men han er heller ikke vant til rå ben - hvor længe kan jeg forsvarligt give ham et ben?
Læste så lige på forummet, at griseknogler ofte giver hård mave - og at der er fare for en parasit. Er det så bare dumt og farligt, at jeg vil give dem et ben hver her til aften?
På forhånd tak for svar og god weekend
aug 2010
Følger: 12 Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 10 Svar: 150
aug 2010
Følger: 12 Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 10 Svar: 150
jan 2005
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 38 Svar: 625
Okay, så prøver jeg at give dem et ben hver
Knoglerne er store, så ingen af dem vil kunne kløjs i dem med det samme i hvert fald. Og vil bestemt også holde øje med dem. For de skal vel ikke have lov til at spise det hele på en gang, når de ikke er vant til det. Benet til Fennie er næsten halvt så stort som hende selv
Hvor lang tid vil være godt i starten? 10 min. - mere eller mindre? Samme tid til dem begge eller længere tid til Vaks?
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 44 Svar: 2.198
jan 2005
jan 2005
Men så skader det nok ikke alligevel
Pia H: Hvordan starter du så op? Har du et forslag til, hvor længe jeg kan give mine dem her første gang?
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.177
Når jeg giver gris til Kaoz får han lidt lever med.. rå lever liver lind mave - svineknogler hård; så sammen udgør det mere normal afføring =)
Er hunden ikke vant til at få andet end tørkost ville jeg starte med en kyllingevinge eller et hesteribben... Kun 1 fordi hunden er så lille bitte =)
maj 2008
Følger: 130 Følgere: 128 Hunde: 1 Emner: 1.425 Svar: 17.865
Man behøver ikke være bange for parasitter, men måske nærmere for medicinrester, hvis benene er fra et sted hvor der ikke føres kontrol med kødet.
Dina får nogle gange hård mave et døgns tid, hvilket ikke betyder noget.
Dyrlægen har sagt til mig (som Pia H også nævner) at det hjælper hunden til at få tømt analkirtlerne ud.
Den hårde mave får de, fordi der er meget kalk i benene.
jan 2005
Hmm har kun kogt/stegt lever.. Men andre siger jo også, at lidt hård mave, kan være godt nok til at få tømt analkirtlerne..
Jeg har også kun disse store knogler, der er ved at tø op. Kan jeg ikke bare give bette sådan en knogle i 10 min f.eks. og så tage det fra hende til imorgen igen f.eks.?
Hanne
Hmm medicinrester.. Det er som sagt kød slagterelever arbejder med, spiser og sælger. Danish Crown kom det vidst fra, hvis det siger noget om kontrollen?
jan 2005
Ja, men mindes at have læst at det kan være endnu hårdere ved en list sart mavse?
jan 2005
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 1 Svar: 4.326
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 44 Svar: 2.198
maj 2008
Følger: 130 Følgere: 128 Hunde: 1 Emner: 1.425 Svar: 17.865
Der er jo vitterligt en del landmænd, som giver deres dyr medicin tæt på, at de skal slagtes. På slagterierne bliver der taget stikprøver, men det er nok ikke alt der bliver opdaget.
En anden ting er, at hvis dine hunde aldrig før har fået kødben, så skal de nok ikke have dem for lang tid af gangen, hvis det er nogle af de blødere knogler, hvor de kan gnave stykker af.
Min hund har fået kødben fra hun var helt lille, og er vant til det, men man skal nok være lidt forsigtig i starten.
Vi startede med okseknogler de første par gange og gik over til andre kødben bagefter. Som regel spiser Dina hele knoglen når det er fra svin
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 1 Svar: 4.326
Rå griseknogler første gang