16.967 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
14 Svar
Han eller tæve, hvorfor? Han eller tæve, hvorfor?
Er simpelhen så splittet mellem og det skal være han/tæve.. Hcad har I valgt og hvorfor, skal have nogle argumenter for og imod, for aner der bare ikke...
Hanhunden er pænere, større (Coton de tulear)
Hunhund lidt mindre, mindre bamse-agtig, men nemmere at nusse på maven (Øhh, ja you know why) .. Er det kun mig der tænker sådan ..
Hjæp mig med finde argumenter..
0 synes godt om
jan 2011
Følger: 39 Følgere: 31 Hunde: 3 Emner: 166 Svar: 5.314
Hanner kan ikke ret tit men have den med at de strinter....
Vil sige der er fordele og ulemper ved både hanner og tæver...
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 168 Svar: 1.128
den anden bliver helt spadalsk når den er i løbetid
mar 2009
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 13 Svar: 106
Ja jeg har altid været mest til hanhunde. Jeg kan selvfølgelig godt lide det lidt mere maskuline præg, men grunden til at jeg vælger som jeg gør er faktisk en anden.
Jeg personligt har en erfaring om at hanhunde er lidt mere stabile i forbindelse med træningen. Ikke fordi, de små hvalpe, der er der ingen forskel og i hele teenage tiden der er hanhunde om noget kun værre en hunhunden. Men senere hen, så er min erfaring at hanhunde, fordi de ikke har hormonsvingninger i samme grad, lettere at have med at gøre.
Men når det er sagt, så er min opfattelse også at tæverne skåret over en kam kan være lettere at have med at gøre end hanhundene. Jeg tror at det har noget at gøre med at hannerne har en tendens til at have en længere teenage tid end tæverne. Men det er bare mit gæt.
Jeg har læst en del bøger om emnet, men de kan heller ikke hjælpe i stor grad, da du kan finde en bog der støtter et hvilket som helst synspunkt du kan tænke dig. Så jeg tror at det bedste du kan gøre, hvis du ikke har specifikke ideer om det ene eller det andet, det er at spørge ind til de enkelte hvalpes personlighed og så vælge ud fra det.
Håber det hjælper.
P.S: Der er en masse myter omkring forskellene på han og hunhunde, som du skal passe på... Det er ikke bevist at hanner har brug for et større "territorie" end hunnerne, og man kan heller ikke være sikker på at en hun er bedre til børn end hannerne. Bare for at nævne et par stykker.
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.686
jan 2011
Men giver dig ret i at teen tiden med tæverne er meget nemmere end med drengene...
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.776
Tæver har løbetid, kan være træls over for andre tæver og risikere at blive falsk drægtige. De kan få livmoderbetændelse og knuder i brystet hvis de ikke bliver steriliseret og det koster mere end at få kastreret en hanhund.
Men de er nemmere at kæle på maven, strinter oftes ikke indendørs, de kan have et mildere sind over for andre hunde (Læs KAN)
Hanhunde kan finde på at humpe konstant, blive frustreret når der er tæver i løb, strinte indendørs for slet ikke at tale udendørs op af mindre heldige ting ( og personer
De kan være trælse over for andre hanhunde.
Men de virker oftes smukkere i bygning og pels, de kommer ikke i løb, bliver ikke falsk drægtige, er ikke hysteriske som mange tæver kan være. De bliver ikke falsk drægtige, kan ikke få uønskede hvalpe og en kastration der løser mange de de problemer jeg nævner først, koster ikke alverden i forhold til sterilisering af tæver.
Men der er altid undtagelser. Ingen hunde er ens - så siger igen, det er en smagssag
aug 2005
Følger: 38 Følgere: 38 Hunde: 2 Emner: 254 Svar: 2.832
jun 2009
Følger: 231 Følgere: 102 Hunde: 11 Annoncer: 1 Emner: 140 Svar: 3.004
jan 2011
feb 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 11 Svar: 29
jun 2011
Følger: 15 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 3.621
Jeg har den erfaring, at hanhunde er længere tid i teenageperioden (den krævende) end tæverne er. Emil på 2 år, er stadig kropumulig teenage-hanhund. Mif mif... Tæver bløder, og kan ikke være med til forskellig offentlig træning, pga. af andre hunde der bliver distraheret. Hanhunde kan strinte inde, nogen mere end andre, og nogle er også rigtig slemme til at humpe ting,hvilket jeg VIRKELIG synes er uchamerende. Synes godt om, at tæver sådan lidt ændrer humør fra dag til dag. Den ene dager man glad og frisk på træning, den anden dag er man lidt mopset, og vil bare være i fred. Jeg er klart mest til tæver, hvilket man sikkert også kan læse på min tekst. *G*
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.335
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
Begge mine tæver har været meget stabile mht. temperament, lige på nær min første tæve, der var et MARERIDT under lømmelalderen. Ingen af mine tæver har været falsk drægtige, ændret sind under løbetiden eller været påvirket af den ud over at de ved de første løbetider er modet under de 3 uger sådan en løbetid varer. Men der er selvfølgelig nogle tæver, der ændrer sind under løbetiden og som bliver falsk drægtige.
Ved tæver er der risiko for mælkekirtelkræft og underlivsbetændelse, især hvis de bliver falsk drægtige og især hvis de producerer mælk under den falske drægtighed.
Nogle hanhunde skal lære ikke at strinte indendørs, det problem har man stort set aldrig med en tæve.
Generaliserer man så har hanhunde det mere med at puste sig op overfor andre hanner, lidt ligesom teenage drenge, mens tæverne ikke har det den samme "her kommer jeg" og "vil du noget?" attitude. På den anden side, hvis tæverne først begynder at slås og ikke bare markerer, så er det ikke for sjov.
Hannerne er som regel smukkere end tæverne, det har du helt ret.
Men...man skal passe på med at generalisere. Jeg vil sige at race og individets temperament har mindst lige så meget at sige som kønnet.
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 138
Han eller tæve, hvorfor?