{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.596 visninger | Oprettet:

Livet efter en mavedrejning {{forumTopicSubject}}

Min lille lab Luna, overlevede i marts en mavedrejning. Hun har altid haft sart mave som vi har passet utroligt meget på, og egentlig også havde fået styr på. Men uheldet ville at hun skulle få en mavedrejning en nat i marts, så hun var indlagt længe på dyrehospital, Men det korte af det lange er, at hun klarede den, og hun har fået fikseret mavesækken. Og så skal man jo ligesom videre derfra. Dyrlægen rådede mig til at fodre med special diæt resten af hendes dage, da hun altid har haft de dumme maveproblemer. Vi startede med at foder med Specifik CID, da hun havde tynd mave efter alt den narkose osv. Hun fik mad 6 gange om dage. Dette foder var også godt nok til at dække hendes behov i starten indtil hun blev så frisk igen, at hun kunne genoptage hendes aktive hverdag. Så begyndte hun ellers at fæle og tabe sig, og var trist og træt. Så jeg snakkede med dyrlægen om jeg måtte skifte foder, og det måtte jeg selvfølgelig. Men det var meget vigtig at det var spaltet foder, eller hydrolyseret. Så jeg valgte at prøve RC Gastro intestinel da der er meget mere energi i det. Og det har også hjulpet rigtig meget.

Men nu synes jeg hendes mave er dum igen. Hun gasser ret nemt op, altså hvor vokser lidt. Så slår hun en ordenlig bøvs og så hjælper det igen. Hun spiser græs som en anden ko. Det er altså rigtig meget hun spiser, og ja det ryger så op igen om morgen. Hendes afføring er fin. Men synes bare det er et værre cirkus med alt det græs og opkast. Hun får ikke andet at spise end hendes foder, plus nogen godbider til træning som hun kan tåle. Hun får aldrig ben osv at gnakse i da hendes mave så går helt amok.

Har snakket med dyrlægen igen igen, og han vil selvfølgelig gerne gå hende igennem igen igen, men mener også at jeg alt for hendes velfindende som jeg kan.

Så vil høre jer andre om hvad I mener ? Har i erfaringer med noget ligende ? Og hvad gør i ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Livet efter en mavedrejning
  • #1   20. sep 2011 Jeg havde nogenlunde samme problem med min GD'er efter mavedrejning.
    Jeg begyndte, at fodre med "det gamle" foder som hun spiste før mavedrejnigen, men blødte det op inden så det ikke svulmede op i maven evt supplerede med vådfoder når jeg ikke kunne nå at bløde op. Det fordelte jeg også ud på 6-8 gange om dagen og det blev en smule bedre.
    Hun kom aldrig af med, at "gasse" en smule op en gang imellem, men hun virkede ikke til, at have ondt, så jeg var glad nok for dette.


  • #2   20. sep 2011 Hvor tit fodrer du ?

    Når hunde har meget behov for at spise græs og kaste op, i hvert fald hvis det mest gullig væske, der kommer op sammen med græsset, er det som regel, fordi de ikke så godt tåler at have tom mave.

    Så gerne adskillige fodringer om dagen.


  • #3   20. sep 2011 Okay ja jeg har også spurgt om jeg må gå tilbage til det gamle foder. Men det ville dyrlægen ikke anbefale, når hun var så følsom som hun nu engang er. Og som det er nu så slipper hun da i det mindste for at have tynd mave, hvis hun kommer til at spise noget forkert.
    Har heller ikke indtrykket af hun har direkte ondt. Men det kan selvfølgelig også godt være, at jeg bliver nødt til at se det i øjnene at det er sådan det nu engang er ?...Puha ved det ikke synes det er svært, man vil jo bare det bedste :O)


  • #4   20. sep 2011 Lene....Er gået ned til at fodre 4 gange om dagen i stedet for 6 :O)
    Men kan jo selvfølgelig godt prøve at sætte det op igen. Har også indtrykket af at det er om natten det hele går galt. Så det kan da sagtens være at hende mave ikke kan li at være tom :O)


  • #5   20. sep 2011 Ja, ok, 4 gange om dagen burde jo være nok.

    Jeg har haft en hund, der ikke tålte tom mave særlig godt. Han fik dog ikke mavedrejning, men jeg har talrige gange måttet stå op midt om natten og gå ud med ham, så han kunne græsse og derefter brække sig.

    Jeg kom frem til at afstanden fra aften fodring til morgenmad var for lang, så efter aftale med dyrlægen begyndte jeg at give ham lidt tørt franskbrød lige inden vi gik i seng. Grunden til tørt franskbrød i stedet for alm. foder var at det sugede mavesyren, men ikke satte gang i fordøjelsen på samme måde som mere proteinrigt foder ville have gjort. I mit tilfælde hjalp det. Og han var også en hund, der generelt ikke tålte ændringer i foderet særlig godt, men brødet kunne han godt tåle.


  • #6   20. sep 2011 Lene:

    Okay, ja det er også lidt af det jeg kommet frem til det med at den lange nat uden mad :O) Så det vil da bestemt være en mulighed at prøve med noget tørt brød. Så den lille mave kunne få lidt fred :O) Tusind tak for dit råd. :O)


Kommentér på:
Livet efter en mavedrejning

Annonce