831 visninger
|
Oprettet:
Hundeloven {{forumTopicSubject}}
Jeg er ved at skrive et læserbrev i skole, jeg har valgt at skrive om den nye hundelov som trådte i kraft 1 Juli sidste år. Loven som gjorde 13 hunderacer ulovlige at anskaffe sig i Danmark.
For ikke kun at skrive min egen holdning kunne det være fedt at hører jeres mening, og evt. erfaring med disse hunde eller angreb? og om i synes loven har hjulpet? eller bliver hundene bare til smugleri ligesom hash og andre stoffer?
apr 2007
Følger: 8 Følgere: 21 Hunde: 5 Emner: 49 Svar: 1.533
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 144 Svar: 5.196
nov 2008
jun 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 4 Svar: 10
Men der er de jo ikke ulovlige, men selvom de er ulovlige i DK ser jeg dem overalt alligevel, og som i skriver, så er det uden mundkurv man ser dem
har i nogle forslag til en evt lovændring ?
sep 2006
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 157 Svar: 1.387
jeg syntes der skulle ha' været flere eksperter indeover den der hver især kunne bidrage med noget brugbart. Syntes også den skulle have været mere gennemtænkt. Man kan ikke bare gøre ting ulovligt som man er bange for. Man må bruge ekstra tid på sådan en ny lov, også komme frem til en løsning der er nogenlunde fair for begge parter.. Men nu er den her, og den skal overholdes så den ikke strammes yderligere og det må vi acceptere og overholde de enkelte regler ang. mundkurv og kort snor..
Har intet imod hundende overhovedet. Har intet imod nogle af racerne..har slet ikke noget imod nogle hunderacer overhovedet..Har noget imod den enkelte hund der kan have givet mig grund til at have noget imod den. dette vil også gælde en chihuahua eller gravhund..Hvis jeg har følt mig usikker på. lad os tage et eksempel en amstaff der havde gjort mig usikker. ville jeg ikke føle mig usikker på de næste 10 amstaffs jeg vil møde. Alle hunde har en chance hos mig, indtil andet er bevidst..som sagt gælder det den enkelte hund ikke hele racen..
Har selv en amstaff blanding. han har bare givet mig grund til at elske racen endnu mere <3.
nov 2008
sep 2006
jeg har også tænkt i baner som at der må avles på hunde med stamtavle.. også måske gøre det til en forpligtelse at få forældre dyrene metaltestet. men altså..tror inderst inde nok heller ikke det vil hjælpe mod at der blev avlet uden tavle. hvis de stadig avler videre på dem nu, hvad skulle så stoppe dem..
men tavlepåbud vil jeg ikke have noget imod:)
jun 2011
jeg tænker på noget i retningen af en tilladelse til at ha dyr/hund, som et slags "kørekort" man skal tage for at lære noget om hunde og hvordan man passer dem rigtigt.
sep 2006
nov 2008
sep 2006
jun 2011
nov 2009
Følger: 30 Følgere: 30 Hunde: 7 Emner: 61 Svar: 4.036
Syntes der burde noget kørekort på alle hunde uanset.
Syntes loven er til grin. Ser alt for mange tæver, hvor det er tydligt de har hvalpe. Ser en del pit blandinger - siger ejere selv, osv osv.
Loven hjælper ikke en skid.
De hunde jeg endelig møder med kurv er gamle hunde som folk ikke vil miste, så de lever deres alderdom med kurv og snor
okt 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 65 Svar: 725
Først synes jeg du skal gøre klart hvad en muskelhund er?
Dernæst synes jeg du skal grave dybere, og analysere hvori problemet bunder.?
Er det hundene? i så fald hvilke hunde? Er det tavle hunde eller ikke tavle hunde?
Du foreslår kørekort. Hvorfor virker loven ikke nu? fordi der ikke er ressourcer til det. Hvordan skulle der så komme flere ressourcer til at tjekke kørekort?
Jeg synes den tyske hundelov vil være optimal.
okt 2009
Nogle af de hunde, er importerede pitbulls fra bla. polen eller avl heraf. I polen avler man stadig pitbulls til kamp. Det vil sige man avler på det temperament som bl.a. gør dem egnet til kamp. Udover man måske køber en pitbull med dårligt temperament, bliver de ofte også taget for tidligt fra deres mor, og importeret i et bagagerum til de kan afhentes på en rasteplads. Dette giver dem en meget dårlig start på livet, og vil påvirke dem mentalt. Det er ikke kompetente hundeejere som vil deres hund det bedste som køber sådan en hund. Og det er en møg farlig cocktail.
Dernæst kan jeg prøve at sammenligne amstaffen med chi'erne. ligesom chien, blev amstaffen voldsomt populær. Det gjorde at alle synes de skulle avle på alt hvad der kunne kravle, uden tanke på sundhed og mentalitet. Ikke nok med det, så har "avlerne" solgt til hvem som helst. Det er blevet til ustabile hunde, til mennesker der intet aner om hvad de lige har købt. igen en møgfarlig cocktail. Det har skadet amstaffens ry, som værende en farlig kamphund. Ligesom chien har fået det triste ry at være en lille hystade med dårligt temperament. forskellen: Amstaffen er langt farligere i forkerte hænder.
Dernæst har man grundet popularitet synes man skulle krydse amstaffen med alle andre racer, uden at tænke på hvorvidt racerne passer sammen. Fx. Amstaff/ambull er ofte set. Og det er ikke en god blanding mentalt.
Hvad der er utrolig vigtigt med mange af listehundene, og som i mine øjne er hele essen i problemet. INKOMPETENTE EJERE. Man SKAL sætte sig ind i sin race eller racerne i sin blanding. Problemet med mange amstaff ejere er at de fornægter hvad deres hund er. De fornægter deres historie, deres egenskaber, instinkter osv. Man må tage det sure med det søde og ACCEPTERE det. Mange ved ikke, eller vil ikke tro på, at amstaffer og for den sags skyld også ambulls har større tendens til at have egetkøns aggression, og skal tage sine forholdsregler, og det er der, den FOR TIT går gal. Og det gør mig inderligt rasende. Min drømmehund er nu forbudt.
Så mit svar på problemet, er meget simpelt, inkompetente ejere der fornægter at de har en kompetent farlig hund, som man skal tage visse forholdsregler med.
jun 2011
okt 2009
" eller bliver hundene bare til smugleri ligesom hash og andre stoffer? "
Ja det kan man sige de gør. man ser stadig mange pitbulls i DK selvom de har været ulovlige i 20 år. De hunde blev bare registreret som amstaff. Så når en af disse hunde skabte ballade, tog amstaffen skraldet for det.
Det der sker nu, er at amstaffs, pitbulls og ambulls bliver registreret som værende boxer blandinger, så når disse hunde laver ballader, ja så går det udover boxeren. desværre
Hundeloven