{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
873 visninger | Oprettet:

Schæferkennel - HD ?? {{forumTopicSubject}}

Sidder og undersøger forskellige kenneler bl.a. schæferkenneler med brugstypen. Men jeg synes det er svært at finde nogle som er relativt HDfrie. Og ja jeg ved godt at schæferen har været re t influeret af HD men jeg troede det var blevet bedre ikke mindst i brugslinjerne. Eller jeg bare sippet og forvendt når jeg gerne vil have at flertallet af de hunde som indgår i avl og flertallet af de hvalpe som kommer ud af en parring gerne skulle have A og ikke B eller C og da slet ikke D og Eer.
Jeg tænker at en brugsschæfer er en hund som man forlanger meget af rent fysisk og det undre mig derfor at man har så mange hunde med B og C hofter. Er jeg sippet eller kigger jeg bare på forkerte kenneler??? Håber I kan hjælpe mig

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Schæferkennel - HD ??
  • #1   19. okt 2011 Du er sippet og jeg er lige så sippet..
    Jeg ville acceptere en B hofte parret med en A hofte..
    Ikke ringere end det

• #2   19. okt 2011 Der er ikke forskel på udstillingslinjer og brugslinjer hvad angår HD.

Og - at kigge på kenneler ud fra dette perspektiv mener jeg er forkert. Du skal kigge på linjer.

Husker du at se på index også?

Hvad har du kigget på indtil nu?

• #3   19. okt 2011 Nu er jeg ikke schæferekspert, men jeg tror, det har noget at gøre med den moderne schæfers krop. Jeg læste engang en artikel (kan ikke lige huske hvor men vil prøve at finde den), hvor der blev argumenteret for at lige præcis schæferen er en race, der ikke aldrig bliver fri for HD og har sværere ved at avle sig sundere pga. den ekstremt lave ryg og dertil øget belastning af hofter (kunne jeg forestille mig)...

• #4   19. okt 2011 Igen.. Ingen schæferekspert, så modargumentation for schæferejere tages imod med åbne arme smiley

• #5   19. okt 2011 Maria, det er nu ikke noget der ligger til brugslinjeschæferen at have ekstremt lav ryg.

Og selvom dette er tilfældet, så har de stadig HD i linjerne. Prøv at se på racer som Rottweileren, golden retriever, som er endnu mere plaget af HD - de har helt firkantet ryglinje, men lider alligevel.

Det er et forkert perspektiv at antage, og det tager fokus væk fra det, der er vigtigt - arveligheden.

• #6   19. okt 2011 *CH* -
    jeg synes også jeg ser på index og også på hvilke hd resultater der kommer ud af de forskellige parringer og der er typisk 2-3 hvalpe med a hofter og en masse med b og så nogle enkelte med C, D og E
    jeg har set på de kenneler som likker på dkk's side - men kan godt være jeg ser forkert

• #7   19. okt 2011 Hvis du kigger på racestatistikken, så stemmer det meget godt overens med den virkelighed, der er.

Det er jo det, vi forholder os til, når vi leder efter hvalp.

• #8   19. okt 2011 CH: Er godt klar over, at der er mange faktorer der spiller ind. Arv og miljø.

Jeg ved også godt, at Rotweileren, Golden Retrieveren og mange andre også døjer med HD, men var da af den overbevisning, at de var nået længere i avlsarbejdet end schæferen mht. HD, men måske jeg tager fejl.

Fandt i øvrigt et link:

http://costello.dk/sundhed.php

• #9   19. okt 2011 *CH* -
    helt sikkert. Det kan jeg sagtens forstå og det er også den eneste måde man kan gøre det på. Mit problem er bare at jeg, når jeg engang i fremtiden skal have ny hund er ved at se på racer, og schæferen (brugslinjen) er en af mine arbsulut farvorutter.Den temprament, drive, aktivitetsnivea osv. passer mig simpelthen perfekt. Men at ricikoen for at få en hund med HD er så høj passer mig bare utroligt dårligt. Så det er sim sagt slet ingen kritik af hverken racen eller opdrætterne - det er bare for at hjælpe mig selv med at afgøre om min fremtidige hund skal være en schæfer eller en anden race

• #10   19. okt 2011 Ja, det link er velkendt - men kan ikke underbygges i statistikken.

Man arbejder hårdt på at forbedre statistikken i avlsarbejdet, men der er en kæmpe ubekendt - og det er arvegangen. Når den bliver kortlagt, så bliver det langt lettere at styre.

Indtil da, så må vi jo som købere gøre vores arbejde grundigt - både når vi handler og når vi omgås vores hunde siden hen.

Nej, desværre er tallene stadig dårlige for de andre racer også - af netop samme årsag som hos schæferen.

• #11   19. okt 2011 CMP - det er jo svært at finde en hund af den kaliber, der ikke har ET eller andet, den kan falde på sundhedsmæssigt.

Schæferen får skyld for meget, men så er det heller ikke værre. Man kan sagtens søge sig frem til en sund og god schæferhund, men det kræver, man arbejder for sagen og får sorteret de linjer ud, der ikke ser gode ud.

Hvis du skal have en anden race i samme kaliber uden den store risiko for arvelige sygdomme, så skal du se på mallen. De øvrige er ligeså sygdomsbefængt som schæferen er.

• #12   19. okt 2011 *CH* -
    ja du har desværre ret. der er jo desævrre fordele og ulemper ved de leste racer - jeg prøver bare at finde ud af hvilke jeg skal have. Men hvis du har fifs til linjer som er gode og nogle som er mindre heldige og evt. kenneler så må du endelig sige til.
    som sagt kig på en 4-5 racer men schæferen tiltaler mig meget

• #13   19. okt 2011 Du kan gøre det, at når du løber ind i noget, du er interesseret i, så smid en pb til mig, så skal jeg gerne lige lure og måske forhøre mig her og der :o)

• #14   19. okt 2011 *CH* -
    det ville da være fantastisk hvis du gider det :o) det er slet ikke endnu jeg skla have hund (først den dag cleo ikke er mere og der går forhåbenlig mange år endnu) men ja man må jo hellere gøre i forarbejde ordenligt når man har kig på hele 4-5 racer ;o)
    Det er dog virkelig dejlgit at se hvor seriøse nogle opdrættere der ser ud til at stå for nogle af kennelerne - virkelig dejligt at læse om det kæmpe arbejde de laver for racen og hundenen på deres hjemmesider

• #15   19. okt 2011
    * Team Glarbo *
    min primære interesse er træning i lydighed og sporarbejde - ikke udstilling så jeg foretrækker brugslinjerne. Drives grudstypen har passer mig rigtig godt :o)

• #17   19. okt 2011 Jeg har så to schæfere af højavlslinier, fordi de udelukkende bruges som hyrdehunde, med et bijob som pomeranian-vogtere.
    Den gamle er en genbrugshund fra internat, erhvervet da han var 11 mdr. gammel, nu har han rundet de 10 år. Hans efterfølger, som er købt, er fra samme opdrætter.
    Og foruden HD index var et af mine kriterier, at opdrætteren skulle producere hunde der blev gamle!!
    Og fra netop min opdrætter, kan du finde fuldt funktionsdygtige hunde på både 10 og 12 år, altså hunde uden alvorlige skavanker.
    Og jeg ville selvfølgelig også have hunde med en mentalitet, der er lige så robust som deres fysik....

• #18   19. okt 2011 jeg synes aldrig jeg har hørt noget om gittes schæfere. kender et par stykker der har hvalpe fra hende. som har vundet mange præmier med dem. www.Kennel-priwat.dk , Hendes tæver og hanner er super dygtige. og flotte. med rigtig ryg. ikke den der skæve udstillings ryg.. smiley
    Men det ikke noget jeg ved noget om. ville bare lige foreslå at se hendes. Da jeg ikke har hørt om problemer der smiley smiler.

Kommentér på:
Schæferkennel - HD ??

Annonce