Useriøs avl {{forumTopicSubject}}
Jeg skal bare lige af med en smule galle her, men sagen er den, at jeg simpelthen ikke kan forstå, hvorfor SAMTLIGE racer skal have ødelagt deres brugsegenskaber.
Hvis man tager en UDPRÆGET brugsrace som malinoisen, som efterhånden er en af de eneste racer, som ikke i stor stil er ødelagt, men som har sine fortræffelige brugsegenskaber i behold, så er det jo fordi opdrætterne nøje udvælger deres avlsmateriale bl.a. på deres arbejdsmeriter.
Og så bliver jeg sgi ærgerlig, når jeg ser, hvordan nogle også indenfor denne sunde og udprægede arbejdsrace FULDSTÆNDIG negligerer ALT, hvad denne race står for og avler på forældredyr, som overhovedet ikke har præsteret noget som helst, - og hvor der kun er arbejdsmeriter bag det ene hold bedsteforældre.
Den slags avl KAN kun være for pengenes skyld og det er ganske simpelthen brælværdigt, - uden ide, uden tanke og uden hensigt. Intetsigende avl. Føj!
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 104 Svar: 5.018
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 25 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.816
Udhængning er jo som bekendt forbudt herinde, men det er bestemt tydeligt for enhver, - eller næsten enhver, hvad jeg taler om.
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.481
Til de mennesker der gerne vil have en malinois, men ikke en fuldblods en af slagsen?
Border collien er opdelt, labrador et opdelt, schæfer er opdelt bare for at tage nogle eksempler.
Nu er det så måske din races tur?
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.224
For min del er jeg da begyndt at gå til en del træning med min ene hund, men jeg går ikke til prøver med hende, det siger mg simpelthen ikke noget - men derfor kan hun da godt arbejde,
okt 2010
jun 2007
Følger: 51 Følgere: 49 Hunde: 2 Emner: 142 Svar: 3.623
Der er DKK tavler på hvalpene, så må div krav jo være opfyldt
apr 2011
apr 2005
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 12 Emner: 85 Svar: 4.011
Mig: Jamen, hvorfor pokker vil du have sådan en hund?
Ejer: Jamen, for pokker dens far er verdensmester.....
Ved så ikke lige hvad den var verdensmester i, men det var ihvertfald ikke at give godt temp.
okt 2010
En god brugshund er vel en, der har drift, mod og nysgerrighed.
Det kan da umuligt være et seriøst avlsmål at den skal være svær at omgås og ikke til at stole på?
apr 2011
Og hun har samlet en hel flok skotsk højlands kvæg, med horn på størrelse med rundetårn, selvom hun aldrig har gået til hyrdning - det tog sådan ca 20 sek at få dem gennet ned i det ene hjørne af marken - så instinkterne og drifterne har mange racer, også selvom de ikke har fået en præmie for det.
okt 2007
Følger: 8 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 199
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.326
Den der med om collier stadig kan hyrde er vist en større diskussion. Ingen tvivl om at instinktet sidder der i nogen grad, men collier bruges stort set ikke til hyrdning mere, og det skyldes at for få af dem kan det takket være overdreven fokus på eksteriør.
Sheltien er "kun" 100 år gammel, og allerede nu er vi på et niveau der hedder at kun halvdelen af dem der stiller op kan bestå et instinkttest. Og selv dem der kan bestå tvivler jeg på nogensinde bliver konkurrenter til border collien (arbejds-, ikke udstilingslinierne).
Min egen har masser af hyrdeinstinkt, og det vil jeg gerne have at nr 2 også har, men der er bare ingen måde for mig at vide hvilke linier jeg skal gå efter, for umiddelbart er det ikke noget folk avler efter. Agility og LP kan jeg sagtens finde hunde der kan - men de ting er ikke lig med hyrdeinstinkt.
okt 2010
Haha, det kan man ikke sige om Buddy. Han ville dælme ikke gå forbi køernes indhegning, de var jo store og farlige!
Men hvis man ikke søger at bevare brugsegenskaberne, så vil de jo udfases over tid. Hos nogle individer mere end hos andre.
maj 2008
<b> KAn man ikek også forestilel sig at mange af racerne sagtens kan arbejde og har deres naturlige instinkter i behold, selvom forældredyrene ingen brugsprøver har taget? </b>
Åhhh jo....du mener, ligesom man også sagtens kan forestille sig, at hunde, som aldrig har opnået så meget som en 2. plads i showringen vil spytte den ene mere BIS ud efter hinanden?
Det kan man da godt forestille sig.....hvis ens fantasi ellers er god nok.
sep 2007
Følger: 22 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 18 Svar: 504
Gode dyr har en større sandsynlighed til at avle godt.
Men selv de bedste hunde avler nogle gange skidt, og fordi en hund har været verdensmester får hvalpene jo stadig kun halvdelen af deres gener fra faderen.....
Og så er der jo lige det med indlæring og prægning som også kan give den adfærd som M&R beskriver.
Men som trådstarter formentlig mener: Udstilling har aldrig gavnet nogle racer. for en hunds egenskaber er vigtigere end dens udseende- uanset racen.
Og det er da også tankevækkende at en hund som en pekingeser kan sælges for 9000,- + hvis bare den sforældre har en DKK stamtavle og har været udstillet 1 gang hver.
1 schæferhund kan sælges for 7000 til 10.000,- og så skal den udover stamtavle, have været udstillet 1 gange, have 1 færdelsprøve, 1 udhodlenhedsprøve, 1 brugshundeprøve, og en avlskåring, SOM MINIMUM. Flere års intensivt arbejde og en udgift svarende til en lille formue.
Synes ikke at prisforskellene på vores racer svarer til det arbejde der ligger i hundene.
mar 2006
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 174 Svar: 1.938
Jeg har hørt mange "brugsfolk" snakke om f.eks. borderen og at man ska holde sig fra udstillingslinerne da de ofte er meget stresset og ikke kan arbejde.
Samtidig hører man jo også forkæmper for nogle "kamp" hunderacer der hævder at "kamp" mentaliteten er væsentlig formindsket fordi der avles efter andre evner i dag og fordi de ikke bliver brugt som kamphund længere.
Så tænker jeg lidt er en hyrdehund stadig hyrdehund hvis den i generationer ikke er blevet aktiv brugt som hyrdehund?
Det samme med en jagthund, kamphund mm.
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.377
det andet er vel avlskåring ?
( og nu snakker jeg uden at have forstand på det )
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.377
sep 2007
Følger: 22 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 18 Svar: 504
At tråden ikke handler direkte om udstilling kontra brugs linier udelukker ikke at de 2 emner er inkluderet.
Og ja en schæferhunde hvalp kan godt få DKK stamtavle hvis bare forældrene har været på 1 DKK udstilling og er HD og albue fortograferet med mindst C hofter. Men de færreste schæferhundehvalpe er fra dyr der "kun" er avlsgodkendte.
Gudskelov for det.
nov 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 610
okt 2009
Følger: 14 Følgere: 12 Hunde: 6 Emner: 51 Svar: 2.227
Loool! Jeg forsøgte også at få bullerne til at kaste sig over Matilde (koen på byggelegepladsen), men de slikkede hende bare i hovedet!!
mar 2006
Jeg synes at det er strengt at folk gør nar af et ganske reelt problem på den måde. Vi er nok hurtigt enige i at mange racer i dag slet ikke kan det som de oprindeligt skulle, og at nogle slet ikke kommer på tale hvis man er interesseret i træning, men behøver malinois virkeligt at gå samme vej når der eksisterer et behov for dem som arbejdshunde?
jan 2008
Følger: 52 Følgere: 47 Hunde: 3 Emner: 743 Svar: 5.328
"Mon det er det der er problemet her? Det er jo ikke fordi der rent faktisk eksisterer et behov for hunde der skal slås mod andre dyr, men der ER rent faktisk folk der behøver hunde der kan begå sig til brugshundetræning/hyrdning/jagt/lydighed/agility o.l.
Jeg synes at det er strengt at folk gør nar af et ganske reelt problem på den måde. Vi er nok hurtigt enige i at mange racer i dag slet ikke kan det som de oprindeligt skulle, og at nogle slet ikke kommer på tale hvis man er interesseret i træning, men behøver malinois virkeligt at gå samme vej når der eksisterer et behov for dem som arbejdshunde?" skrevet af søster Mcfluff
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.940
Kennelmor: Jeg har hørt SÅ mange sige, at deres hund har ih og åh så mange hyrdeegenskaber i behold. Men en hund har ikke gode hyrdeegenskaber, blot fordi den hyrder ønskede ting eller kan flytte får. Enhver hund med bare lidt instinkt kan flytte veltrænede får. Det er meget meget langt fra at udvise gode egenskaber udi hyrdning.
mar 2006
Grimt sind finder du skam også i udstilings-, blandings- og "100% ren men uden tavle" regi. At der også findes nogle med arbejdsresultater er ikke underligt, men jeg ser ikke at Lise taler for at avle med vold og magt udelukkende på resultater.
Jeg ser at hun savner flere hunde med resultater - det ville sådan set også afhjælpe på sindproblemet hvis flere folk med "søde" hunde fik fingeren ud og lavede noget seriøst arbejde med deres brugshunde (hvilket malinois er).
jan 2006
Følgere: 87 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 373 Svar: 14.829
At ejeren er et fjols kan vi hurtigt blive enige om.
Så at tro, at fordi man avler mallerne mindre brugsduelige så får man nogle mere væsensstærke hunde ? Nej, absolut ikke.
Det er vel heller ikke en tilfældighed, der gør at Terveuren - som engang også blev avlet efter egenskaber, men nu næsten udelukkende efter et udseende - er blevet underlagt krav om at dommerne i udstillingsringene SKAL holde øje med deres væsen for det er efterhånden så elendigt, at de er farlige for deres omgivelser ...
Når en hanhund avler mange hvalpe er der naturligvis nogle ind imellem, der falder uheldigt ud - men derfra og så til at tro at samtlige maller er livsfarlige for deres omgivelser er der et stykke.
sep 2007
Det er da virkelig en underlig indstilling, at folk rent faktisk mener, at mindre brugsduelige hunde har et stærkere/bedre væsen?
Det er lidt samme koncept, som at sige, at border collier uden instinkt er bedre familiehunde.
Jeg ser det virkelig som en (utrolig) dårlig undskyldning, for at folk, der synes en race er spændende, kan eje og avle på individer af denne race, uden at gide at lave det stykke arbejde, racen reelt set kræver.
jan 2006
Hvordan kan folk tro, at en border collie avlet efter et udseende på nogen måde kan være ligeså god hyrdehund, som en ditto, selekteret efter egenskaber ?
Udstillingsopdræt er da heller ikke noget man bare lige gør - det kræver da også avl på korrekt opbyggede hunde for at få afkom, der kan gøre sig i en udstillngsring.
okt 2010
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 25 Svar: 780
er helt enig
nico
jeg er helt sikkert enig
udstilling har ingen racer gavnet hverken før eller nu men avlen indenfor ihvertfaldet schæfere er ikke blevet bedre man har ændret racen både eksteriør mæssigt men såsandelig også mentalt ved at man kun prioritere hunde med IPO prøver hvilket bestemt ikke er ensbetydene med hunde er noget værd i avl fordi den har lavet 97-98-99 gud fader bevares hunde idag avles efterhånden mere til familiebrug end som de arb hunde de engang var skabt til og være og flere og flere race er ubruglige indenfor det de egentlig var avlet til
forfærdeligt
jan 2006
Tja, jeg tror mere det er et udtryk for uvidenhed .. hvor mange har efterhånden sagt til mig, efter møde med Iroc - "Nej, hvor er han sød ! Jeg troede mallerne ikke var rigtigt kloge "
(Det sidste kan de nu iøvrigt godt have lidt ret i - men det er jo en anden snak ;))))
En pitt-bull er da også en SÅ mange gange lækrere type hund imo, end den version der er lavet til udstillingsbrug og kaldes Amstaff ..
Lad nu brugs-modellerne være brugsmodeller
jan 2006
hvorfor SAMTLIGE racer skal have ødelagt deres brugsegenskaber.</i>
Næ, det havde nok været nemmere for forståelsen hos visse, hvis der havde stået <b>samtlige brugsracer</b>
okt 2007
Følger: 8 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 199
Det minder mig om, hvad en hundetræner engang sagde til mig : "Det kan godt være, at I med bull-racer ikke er dem der kommer længst med træningen, men I er altid dem der har det sjovest."
Måske er det bull-racernes sande brugsegenskab - at give ejerne et godt grin flere gange om dagen
Peace - og god dag til alle
okt 2010
for blev de kun avlet til formålet brug ville antallet af hvalpe falde da de højst sandsynligt ikke ville passe i en alm familie som ikke træner eller bruger hundene
mar 2006
okt 2010
mar 2006
Helt sikkert - og det må på en måde komme både hundene og de potentielle ejere til gode, for hunde der kan og får lov at arbejde kan også slukkes i fritiden.. Hvilket i sidste ende betyder at begge har det bedre med hinanden.
Det her er lidt et ekko til muskelhundeproblematikken: at man bør købe efter evne/behov, frem for at tvinge hunden til at tilpasse sig den forkerte ejer.
Folk der ikke ønsker en arbejdshund kan med fordel lede efter racer der ikke er designet til det. Så behøver man ikke på kompromis med kvaliteten af de enkelte racer.
jan 2006
S.R er her da allerede
jan 2006
Nej, det er kun brugsracerne, der er det
mar 2006
okt 2010
det er vi slet ikke uenige i ;o)))))
mai-britt
samtlige hunde er ødelagt af udstillinger så jooo de fleste hunde er ødelagt grundet man har ændret eksteriør på hundene og egenskaber er ændret da det ikke er prioriteret hos de enkelte racer
jeg kan nævne stort set alle racer som er ændret og flere racer har to varianter
en show type og en brugstype hvor de i realitetn kun burde være en type og intet andet
samtlige slædehunde
samtlige jagthunde
samtlige brugshunde
samtlige mindre jagthunde som gravhunde
osv osv osv
jan 2006
sep 2007
Jeg bliver virkelig ked af, at der avles så mange bordere uden arbejdsegenskaber. Jeg oplever desværre tit, at folk køber udstillingsvarianter på baggrund af manglende viden om hvad hyrdeegneskaber er og hvordan disse påvirker hunden. Eksempelvis hører jeg rigtig tit, at folk tror de undgår hyrdning på uønskede objekter, ved at købe en hund af udstillingslinjer. Det er bare slet ikke min erfaring, at det hænger sådan sammen.
Jeg oplever ikke at en udstillingsborder hyrder mindre (uønsket hyrdning vel at mærke), stresser mindre eller indgår lettere i en familie end en arbejdshund. Hvis noget, så tværtimod.
okt 2010
nov 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 610
mar 2006
Der er ingenting i vejen for at man ikke vil arbejde med en hund. Der findes heldigvis masser af racer til folk der bare vil hyggetræne, men hvad kan seriøse brugsfolk bruge en hund der ikke kan klare mere end "leg og løjer" til? Er det ikke fair nok at bede folk der bare vil leg og løjer om at vælge en race der er designet til det, i stedet for at ændre på de få der rent faktisk kan arbejde?
Jeg synes at det er temmeligt unfair at det bliver sværere og sværere for seriøse hundemennesker at finde ordenlige arbejdshunde fordi der går "mode" i deres racer.
Jeg evner ikke at eje en malinois, men jeg skal da ikke med vold og magt have én alligevel. Næ. Der findes tonsvis af andre racer der passer mig rigtigt fint. Sheltien f.eks.
Næste skridt i mit videre arbejde med min race bliver så at se om det kan lykkes mig at finde endnu én der tænder på får (eller, faktisk to, da min hanhund ikke skal i avl). "Hyrde" kan enhver hund da, forskellen er jo om de brænder for og har selvtilliden til det. Det vil jeg gerne have tilbage i racen.
apr 2011
Nå har ikke fået læst det hele, har ikke tid, men vil da lige spørge så:
Er det så forkert at avle labrador, hvis hunden ikke bruges til jagt, er det forkert at avle collie, hvis hunden ikke skal bruges til hyrdning, Er det forkert at avle puddel hvis man ikke har et cirkus den kan lave kunster i???
Vi lever jo altså nu i en verden, hvor langt, langt de fleste hunde sælges som familiehunde og de skal have egenskaber for at kunne tilpasse sig som familiehund. Selvom jeg ikke har en flok får rendende rundt i min have, så kan jeg se at mine hundes instinkt for at hyrde er til stede, og havde jeg gået til hyrdning med dem tror jeg de havde egnet sig til det. På den anden side, at så gør det mig ikek noget, hvis de ikke havde kunne finde ud af at hyrde - for hvor mange hyrdehunde er det lige vi HAR BRUG for i dagens Danmark? Skal vi kun avle dem vi har brug for til hyrdning? Eller er det ikek også legalt at opdrætte nogle hundehunde der egner sig fortrindeligt som familiehunde, hvis de får stimuleret deres sanser på anden vis end ved at hyrde?
Se hvor mange labber der går rundt som glade familiehunde uden ogensinde at blive brugt som jagthunde - de har gode liv og deres familier er glade for dem.
Vi holder under alle omstændigheder ikke hund i dag som vi gjorde tidligere - eller de færreste gør. De der så køber hunde pga deres brugsegenskaber kan jo så lade være med at købe efter linier, hvor der ikke fremgår at generationerne bag har eksakt de egenskaber man ønsker sig.
sep 2007
jan 2006
Og ja, Kennelmor, det kan man da - lade være med at købe efter dårlige linier - men derfor kan man jo stadigvæk godt ærgre sig og finde det anelse beskæmmende, at folk går ind og tager en brugsrace, blot for at degenerere den til en udstillingsmodel.
En collie-opdrætter i Danmark har da iøvrigt haft stor succes med at parre sine tæver i Sverige på "brugs" (hvis man kan bruge det udtryk indenfor collie ???) - hanner, der har opnået diverse arbejdstitler deroppe, og jeg synes da bestemt at hun giver udtryk for, at collier generelt har et elendigt væsen, er nervøse og bange for ting .. men at hun ved stædig avl efter egenskaber, drift og arbejdsvillighed har fået nogle hunde ud af det, som bestemt er atypiske i forhold til racen herhjemme.
Og hun sælger da mig bekendt ikke til proffessionelle hyrder - men til folk, der kan lide at bruge deres hunde til at træne med, hvilket de så åbenbart er endda rigtigt godt egnet til.
Det er for mig <i>endnu</i> et bevis på, at det er korrekt at avler man efter et udseende, ødelægger man alt for mange andre ting i vores hunde.
okt 2010
jeg kunne simpelthen ikke være mere enig ;o)))))
kennelmor
ja jeg syntes faktisk det er forkert og så søster skriver så er der flere racer at vælge imellem hvis det bare er en familiehund man søger man behøver ikke ændre og ødelægge de racer som nu er skabt til det som de er fordi at nogen familier simpelthen vil have en husky til hyggehund nej det burde ikke skelnes mellem arb linjer og show linjer
apr 2011
Jeg siger IKKE , at man ikke skal bruge sine brugshunde til alt muligt andet - for det synes jeg bestemt man bør - altså gå til noget lydighed eller what ever man finder interessant. Jeg skriver ingen steder at man bør anskaffe sig en brugshunderace og så bruge den som sofapude.
Og ja nette bruger hanner fra Sverige, men såvidt jeg ved er de ikke hyrdetestede, de har til gengæld nogle brugsprøver indenfor anden hundesport - og det er vældig fint. Hvis jeg tager fejl omkring om de er testet på får, så undskylder jeg.
Jeg synes der er en tendens til at påstå herinde, at fordi man ikke går til diverse prøver med sine hunde, så duer de ikke til noget - og det er noget værre vrøvl. Nettes avlstæver er af ganske almindelige udstillingslinier, og dem har hun opnået gode resultater med alligevel.
mar 2006
Det ville være uden formål, da ingen der der søger en hund der kan hyrde vælger collien. Det skader sådan set ikke nogen nu at der ikke checkes op på hyrdeinstinkt, for der er ganske enkelt ikke nogen der ser den race som seriøs hyrdehund mere.
Det samme er sandt for flere af gruppe 1 racerne, så det her er ikke noget personligt mod collierne (som jeg synes er en fabelagtig race)..
Heldigvis er der nogle der prøver at holde fast i at den er en fin LP/AG hund, men det holder jo også kun så længe der er et segment der har det fokus, og så længe sådan et segment er i undertal, så er det linierne der kan arbejde, ikke racen som helhed.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Skulle jeg bestemme skulle INGEN hunde kunne godkendes til avl, hvis de ikke kunne bestå en prøve med relevante brugskrav.
jan 2005
Følger: 37 Følgere: 58 Hunde: 8 Emner: 398 Svar: 2.780
BC = hyrdehund, fint avl hvalpe til det formål. Gør noget aktivt som opdrætter for at beholde de fede egenskaber.
Malle = brugshund, fint avl hvalpe til det formål. Gør noget aktivt som opdrætter for at beholde de fede egenskaber.
Pekingeser = sofapude, fint avl hvalpe til det formål. Gør noget aktivt som opdrætter for at beholde de fede egenskaber.
Osv osv
Selvfølgelig er der racer der er så "udvaskede" i deres oprindelige egenskaber at man ikke vil kunne gøre det, direkte. Som f.eks Collien eller Sheltien. Der er bare ikke arbejdende hunde tilbage. Så må man som opdrætter igen, kigge på sin hund og tænke, har den sindet, væsenet er der noget drive, kan den "se" får? Jamen kan den ikke "se" får, eller har den ikke væsenet - så holder det bare ikke at avle på den hund.
Bare fordi folk efterspørger familiehunde/sofahynder af en brugsrace, behøver man da ikke efterleve det i avlen? Man kan da stadig avle efter egenskaber, og kan hunden så bruges til agility, skødehund eller lign. er det jo et plus. - man vil opleve at det KAN hunden faktisk ofte, da de har et væsen der kan holde til det meste.
jan 2006
Nej, det har jeg ikke skrevet noget sted - at en hund, der ikke har deltaget i prøver ikke dur til noget.
Jeg har derimod skrevet - og det står jeg fast på - at en hund, der ikke testes i dens brugsduelighed ikke bør avle, hvis den tilhører en brugsrace.
I forlanger allesammen - og synes det er en god ide - at en hund skal i en udstillingsring og bedømmes af en dommer, selvom jeg kender adskillige schæferhundeopdrættere, der er fuldt ud i stand til at se på en hund om den er skruet fornuftigt sammen - men fair nok, hunden skal i ringen og bedømmes inden avl.
Hvorfor skal hunden så ikke stille på en brugsbane og bedømmes af en dommer inden avl ? Er det ikke vigtigt, eller hvad ?
Du skriver at din hund kan samle nogle køer - godt så - men seriøst har vi jo kun din bedømmelse af din hund så det er jo ikke sikkert at en dommer udi hyrdning ville være ligeså imponeret, vel ?
Så ergo - inden avl mener jeg seriøst at hunde af brugs/arbejdsracer bør testes.
Mht hvad man vælger at bruge sin hund til - står da enhver frit for. Men altså, vil man avle bør man teste Fido, hvis Fido vel og mærke tilhører en brugs/ arbejdsrace - det er min helt klare mening.
De hanner Nette bruger mener jeg heller ikke er hyrdetestede - så det tror jeg du har ret i. Men de har bevist deres arbejdsduelighed / samarbejdsvilje ved de tests de har deltaget i, og det er sådan set bare der jeg vil hen.
En collie dur jo ikke til hyrdehund mere - dens job er forlængst blevet overtaget af bc´en .. var collien den bedst egnede, var det også den de skotske bønder havde
Og nu mens vi er igang med at tale om Nette - så lur mig, om hun ikke selv ved flere lejligheder har omtalt sine hvalpe som forbedringer af deres mødre ? Med lidt mere knald på, med lidt mere iver i deres arbejde osv.
Min påstand er, at havde Nette parret sine tæver med danske collie-hanner havde hun ikke fået hvalpe, der for racen er klare forbedringer BÅDE mht arbejdsvillighed OG væsen.
Så nej - det er ikke noget værre vrøvl at man ved stædig avl på egenskaber og væsen får nogle bedre hvalpe ud af det.
jan 2005
A.V.N. - overdrivelse fremmer forståelsen
jan 2006
Hvor er jeg dog forbistret enig lige her
mar 2006
Til sheltiens forsvar, så har den aldrig skulle flytte får på samme måde som en BC. Den flytter får med stemmen, og det går primært ud på at holde dem fra bondens urtehave. Når den render efter får foregår det op/ned af stenede bakker i fuld firspring (agility), ikke på flade strækninger som BC.
Det der med at decideret hyrde er ikke så vigtigt når man bor på nogle bittesmå øer -så den har aldrig kunnet konkurrere med de rigtige skotske hyrder.
Men ja, som det ser ud nu, så er vi nede på at kun 50% af de afprøvede sheltier tænder på får, og det er skidt. Det er vist ikke så frygteligt mange der prøves... Det er nok noget vi skal have reklameret noget mere for i specialklubben, for hold da ferie, hvor er det sjovt!
jan 2005
Collien hyrder heller ikke på samme måde som borderen. Faktisk er det kun Kelpien der minde om BC i hyrdestil.
- men jeg mener stadig at det er trist, de hunde ikke bliver avlet efter de egenskaber, om det så er at gø får væk fra steder de ikke er ønsket!!
mar 2006
apr 2011
Jeg synes det vilel være synd, hvis vi "kun" fik sådanne collier, for collien er en fantastisk familiehund, som de fleste kan magte, samtidig med at de kan få meget ud af at gå til noget almindeligt lydighedstræning eller hvad man nu finder sjovt.
Jeg synes bestemt ikke vi kun skal avle brugshundene efter de instinkter de havde engang - simpelthen fordi, at så mange brugshunde er der ikke behov for. Skal vi overlade det beskedne opdræt der så ville være til brugsfolket (jægerne, hyrderne osv) - så uddør vore racer, for så bliver avlsmaterialet alt, alt for småt
Og hvad så med de almindelige mennesker der så ikke ønsker hunde med udprægede brugsegenskaber, der kræver meget træning og brugsarbejde - skal demennesker så kun kunne vælge imellem selskabshundene - det ville da vær en katastrofe!!!
Jjeg kender rigtig mange labejere, der træner lidt i en klub og går ture med deres hunde i skoven - og som endda har rigtig glade og tilfredse labber - skal de nu fordi de ikke vil bruge dem til jagt så vælge en selskabshund i stedet?
aog ang den med udstillingslinierne - så er jeg helt enig - jeg er ikke udstillingsmenneske, og jeg syens udstillingerne har ødelagt SÅ mange racer - incl min egen - så kunen man droppe det til fordel for en kåring af en slags er jeg helt med på ideen.
jan 2005
Jeg tror alle er enige med mig i at jeg har brugshunde, rene arbejdslinier i stamtavlerne. Selvom jeg ikke laver noget med dem i 3 uger kravler de ikke væggene. De har lært at slappe af, det tror jeg er en egenskab lige netop de hunde kan lære.
Hvorfor så avle efter hunde uden de arbejdsegenskaber? Når de nu både kan arbejde OG slappe af?
jan 2006
Jeg er så ikke enig i, at det ville være en katastrofe hvis "almindelige" mennesker ikke skal kunne vælge mellem andet end selskabsracerne.
Hvis man vil have en malinois (for nu at tage den som eksempel), så er det vel fordi man vil have en hardcore brugshund med et aktivitetsbehov og niveau, der ligger en del over hvad man ser hos de fleste andre racer.
Gider man ikke sådan en kanonkugle - jamen så vælg en anden race. Der findes så mange racer og jeg kan overhovedet ikke se formålet i ensretning af samtlige. Imo er det OK at folk vælger mallen fra, hvis de ikke gider at aktivere den som den skal - det er OK at folk vælger collien fra, hvis de ikke gider at have bøvl med pelspleje. Så findes der mindre aktive og mindre langhårede racer.
Det irriterer mig faktisk, at folk vælger hund fordi de synes den er pæn - uden hensynstagen til racens specielle behov.
Den labrador vi ser flest af idag er da også langt fra den aktive jagthunderace den engang var - så at folk kan bruge dem til familiehunde og let træning, jamen klart. Jægerne gider ikke eje den variant alligevel.
Jeg synes bare det er trist at det kommer dertil med racerne. Jeg synes det er trist at se en Irsk Setter med faner helt ned til gulvet - og vide, at jagt ? Nej, det er ikke denne her du skal have fat i så.
Der findes så mange racer, der allerede er spoleret - jeg slår bare et slag for at det stopper her ! Lad de resterende være og lad opdrætterne avle dem efter det de er ; brugshunde.
Hvis almindelige folk ikke kan håndtere en collie fra Nette - jamen så kan jeg da personligt kun sige "You go girl" - for så har det da lykkedes hende at vende en usikker race med et moderat aktivitetsniveau, til en mere aktiv og selvsikker en af slagsen.
Jeg har aldrig ment at det var godt for en race at blive for populær - så imo har Nette helt klart fat i noget af det rigtige
mar 2006
Collien er slet ikke i den liga, men skal dog hellere ikke være en selskabshund. Hvis man vil have en selskabshund, så er det da den kategori man skal kigge på. Det kan ikke være mening at racerne skal ødelægges for at tilgodese folk der kun vælger hund på baggrund af eksteriør.
Collien er en fantastisk hund, men det bliver den altså kun ved med så længe nogen gider avle på det der gør den fantastisk - og det samme gælder for malinois, som skiller sig ud ved at være det ypperste man kan få indenfor brugssporten.
Når en race mister sine temperament/arbejdsmæssige særpræg, så er den bare endnu en hund, og så kan det være fuldstændigt ligemeget om du køber en den ene race eller den anden - da er vi gået over til at vælge hund kun ud fra eksteriør.
jan 2006
Præcis
Også derfor at jeg er glad for at mallen i de flestes øjne er gul og kedelig. De vil hellere - hvis de er til den slags hunde - have en terveuren for den er så "køn med den lange pels" .. og hvad skete ?
Racen er kommet under observation når den stiller til udstillingerne grundet ekstremt dårligt væsen.
Jow jow ..
apr 2011
Men rigtig mange menensker - jeg tror faktisk de fleste vi lgerne have en god familiehund de kan gå til træning med og få en god familiehund ud af - hvad er der nu galt i det???
dem der gerne vil have en hund med masser af drive og knald på skal jo selvfølgelig vælge racer og linier der passer med det behov, men dem er der bare ikke så mange af - og jeg skal heller ikek have collier der kravler rundt i gardinerne - jeg skal have en glad og mentalt sund hund der kan ingå i vores aktive familieliv og som tilfredsstilels af at gå til lidt træning og komem med på nogle ture ved skov og strand - det er også det jeg oplever at hovedparten af andre danskere efter spørger.
Folk herinde er ikke repræsentative for familien DK når det gælder forventninger til det at have hunde - der er en del hardcore trningsfreaks herinde, og det er rigtig fint og flot, men de fleste hunde skal nu engang udtil almindelige familier med arbejde, hus, børn og andre fritidsinteresser, så jeg synes det er fint at disse familier kan vælge sig en arbejdsglad familiehund, der ikek nødvendigvis kan hverken hyrde eller gå med på jagt.
Hvis I er så utilfredse med det opdræt der foregår så opdræt selv de højpotente hunde I finder rigtigst at opdrætte - det generer ikke mig, men det generer mig at man nu kun bør købe selskabshunde, hvis man ike kvil går til brugshundesport og gå til prøver med sin hund.
jan 2006
Jeg tror du misforstår lidt - eller også er jeg bare dårlig til at forklare
Jeg er ikke ude efter de mennesker der vil have en god familiehund og køber en - jeg er ude efter de opdrættere, der for at imødekomme familien Danmarks krav, avler hunde i et lavere gear for at de kan begå sig.
Fair nok at tage en selskabsrace og modellere den til at kunne passe ind i de fleste familier - men lad da være med at tage en brugsrace og gøre det samme.
Jeg er ingenlunde utilfreds med avlen der foregår med maller - jeg synes at i langt de fleste tilfælde er det kompetente og dygtige folk, der gerne selv træner og går til konkurrencer, der avler maller.
Der findes desværre bare nogle få, som åbenbart mener at mallen skal laves om - til brug til udstillng - og det forstår jeg virkelig ikke. Især også fordi jeg har set flere eksemplarer af denne variant, og væsenet er temmeligt elendigt.
Og så ser vi engang imellem nye "opdrættere" der smider en ligegyldig han på en ligeså ligegyldig tæve, uden at ville teste nogen af disse først - og det gør mig godt nok negativ.
jan 2006
Hvorfor egentlig ?
mar 2006
Det her er hverken mere eller mindre den samme frustration som udstillingsfolk, herunder mig selv, udspyder når talen kommer på fejlfarvede hunde - der skal ikke nødvendigvis kun avles på champs, men ønsker man noget helt andet end standarden, så bør man gå efter en race hvor det er meningen (eller bare mere almindeligt).
Her er, i stedet for eksteriør, tale om hunde hvor man har undladt at dokumentere hvor hundene ligger arbejdsmæssigt (at de mangler prøver er jo ikke udtryk for at hundene er dårlige). Der er ikke tale om at alle hunde skal være brugshunde, men at der for decidreret brugsracer bør gøres en indsats for at kortlægge deres særlige egenskaber.
Collien er jo ikke en brugsrace i samme stil som malle eller grå schæfer (det er der ingen andre end de to racer der er), så alt dette gælder ikke for den.
apr 2011
Og så forstår jeg simpelthen ikke, at der kan være sådan en forargelse over, at vi er nogle der gerne vil opdrætte gode familiehunde der stadig har arbejdsglæde.
Vi har jo i bund og grund slet ikke brug for hunde nu om dage, vi kan fint klare os uden med diverse teknologi. Men derfor er der mange mennesker der ønsker sig hund i deres liv, selvom vi ikke er stenaldermennesker mere.
Også DERFOR synes jeg, at gode familiehunde af brugshunderacer har sin berettigelse her i vores samfund, vi er ikke alle til selskabshundene - jeg vil have en stor og arbejdsglad hund, der OGSÅ kan være god i vores familie og er glad for børn - og sådan har de fleste det, og det skal der også være plads til - jeg fatter ikek den nedladende holdning til det - som om at jer der virkelig dyrker hundesport på højt plan er de eneste der er berettigede til hunde med arbejdsglæde - nej fame nej.
Det gode ved at have brugshunde som familiehunde er jo også, at for nogle racers vedkommende er nemme at opdrage, så selvom man ikek bruger en hyrdehund til at hyrde får med, så kan man bruge dens egenskaber i det almindelig familieliv. For selvom hunden ikke får lov til at hyrde en flok med får elelr får lov til at hente det vildt jægeren skyder, så kan den sagtens finde udforderinger i en almindelig dagligdag med gåture og øvelser i haven.
Hunden har vi jo taget til os, fordi den er god til at omstille sig.
jan 2006
Sig mig - læser du overhovedet hvad jeg skriver ?
<i>Jeg er ingenlunde utilfreds med avlen der foregår med maller - jeg synes at i langt de fleste tilfælde er det kompetente og dygtige folk, der gerne selv træner og går til konkurrencer, der avler maller.</i>
??
apr 2011
jan 2006
Jeg tror seriøst ikke der er den store ide i at fortsætte denne debat. Du forstår ganske enkelt ikke hvad jeg skriver - eller også er det mig, der ikke evner at forklare dig det.
Men når du kan bruge ord som "nedladende holdning" tror jeg bare det er tid til at stoppe her.
Tak for debatten
jan 2005
</i>
Den sætning er simpelthen så forkert på så mange plan.
Hyrderne kan ikke undvære hunde. Der er en grund til at jeg sejler rundt på de forskellige sydfynske holme hvert efterår. At vallø slot har hyrdehunde, at skotterne har, Nordmænd, newzealændere. Ja stort set alle med mere end 100 får, eller bare får på svært tilgængelige områder.
Jægerne må ikke gå på jagt uden hund.
Hvad med politiet? De har i den grad brug for de hunde!
Bombepatruljer, narkopoliti.
De hunde bliver muligvis ikke brugt til det de er avlet til, men et er sikkert de er avlet efter de egenskaber der ligger i racen.
For ellers ville de hverken have mod, drive eller instinkt til at udføre det arbejde de nu engang udfører!
apr 2011
Det jeg blvier så sur over er, når man sætter spørgsmålstegn ved, hvorfor os der ikke dyrker hundesport på højt plan skal have brugshunde - der bliver spurgt om, hvorfor vi ikke bare kan nøjes med en selskabshund!!! Hvad er da det for noget at sige?
Jeg kan vende den om og spørge - hvorfor er der absolut nogle der skal have hunde der trives dårligt blandt andre mennesker og hunde? Hvorfor skal vi ike kbare have hunde der trives med det samfund vi nu engang har skabt???
Det er ligeså provokerende at skrive som det Martine skriver til mig!
Jeg accepterer at vi alel har forskellige behov for at ahve hund, men jeg ser ingen katastrofe i at ikek alle hunde kan arbejde på højt plan med det de er avlet til - sorry.
Det der er vigtigst for mig, er at vi opdrættere gør os umage med at opdrætte racetypiske og fysisk og mentalt raske hunde der kan fungere i de familier vi sender dem ud. Om en hyrdehund i familien Hansen så ikek kan hyrde er ikek det vigtigste for mig, bare den har et godt og indholdsrigt liv med de udfordringer den kræver.
jan 2005
- og nej, der bliver ikke sat spørgsmål ved om hr. og fru. frikadelle ( Intet ondt ment ) skal have en brugshund. Det må de hellere end gerne få. Hunden skal bare ikke avles til deres lavenerginiveau, den skal avles til det den er skabt til.
mar 2006
Der er ingen der har sagt at folk der ikke vil dyrke hundesport på højt plan skal have brugshunde (man kan jo f.eks vælge en collie i stedet). Der blev bare spurgt hvad der var galt i at købe en selskabshund hvis det i virkeligheden er det man ønsker sig.
Nu ejer du jo collier, og de er ikke brugshunde, og har ikke været det længe, men der er hellere ikke nogen der har kaldt dem selskabshunde, så jeg er ikke med på hvad det er du hidser dig op over. Der er ingen her der har et problem med collien - problemet ligger i degradationen af BRUGSracerne.
Prøv at læse debatten igennem igen, for i snakker rigtigt meget forbi hinanden på lige det punkt.
apr 2011
Og nu vi snakker nedladende - hr og fru frikadelle - det er så mig åbenbart
jan 2005
Jeg synes bare ikke man skal nedgradere brugsracer.
aug 2006
Der er har de udviklet hvad der er revolutionerende nyt - nemlig et system, hvor hunde søger miner og primitive sprængladninger med større sikkerhed end noget teknisk udstyr har kunnet matche.
De hunde redder menneskeliv - ikke bare for de soldater, der færdes i krigshærgede områder, men også for de mennesker, børn og voksne, som skal leve der, når krigen er slut.
Teknologi kan ingenlunde erstatte hunde. Alene det burde være et wake up call - at give køb på brugsegenskaber er at skyde sig selv i skoen.
aug 2006
apr 2011
Os med hyrdehunde skal bruge samme test som jagthundene og alle andre også skal testes efter.
Jeg er godt klar over, at mange af øvelserne kan bruges af alle racer, og at man kan få en god fornemmelse af hvilken hund man har, men nogle øvelser passer ikke meget på eks hyrderne og ikke en øvelse beskriver om de har hyrdeinstinkt.
Og Ch jeg skriver jo NETOP af vi i dag bruger og har nytte af hunde, men i bund og grund kan de undværes, verden går ikke under, hvis de ikke er her. Men det er nu slet ikke det diskussionen skal handle om, det var et sidespring fra min side - sorry.
jan 2006
De hunde redder menneskeliv - ikke bare for de soldater, der færdes i krigshærgede områder, men også for de mennesker, børn og voksne, som skal leve der, når krigen er slut.
Teknologi kan ingenlunde erstatte hunde. Alene det burde være et wake up call - at give køb på brugsegenskaber er at skyde sig selv i skoen. </i>
Hvordan i alverden kan du vedblive med at skrive - Kennelmor ! - at hunde kan undværes, når du kan læse hvad CH skriver ? Nej, verden går ikke under fordi en masse mennesker, børn, voksne, soldater bliver dræbt .. men seriøst !
Det er da godt nok en underlige ligegyldig holdning til menneskeliv du lægger for dagen lige der ??
jan 2006
<i>hvorfor er der absolut nogle der skal have hunde der trives dårligt blandt andre mennesker og hunde</i>
Er det collier du taler om, eller hvad ? For jeg har da læst herinde et par gange, at der er folk, der har hunde der er bange for stort set alt, og et par stykker af dem var da collier.
Men det er måske ikke dem du mener ?
okt 2005
Følger: 53 Følgere: 57 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 1.364
Den korte version i den overordnede debat, er at jeg er bestemt mest enig med "brugshundefolket"!
Dernæst.........omkring collierne. Ja, hvis man gider gøre sig den ulejlighed at scrolle gennem alle profiler med collie, og skrive ned hvad der står ibeskrivelsen, så tegner sig hurtigt et billede af " lidt forsigtig", " bange for høje lyde", " gemmer sig under sengen i tordenvejr" osv.
Prøv engang............trist billede. Jeg tog endda kun dem med DKK tavle.
Min vision, der for 4 år siden, hvor jeg havde første kuld ( og selv havde haft sådan en ), var at DET måtte man kunne lave bedre. Derudover elsker jeg at træne selv og vil gerne have hunde med fut i + mere selvstændige end man ser typisk hos racen.
Efter nu 4 kuld er det lykkedes at komme et stk. ad vejen.
Ja Iben, mine tre ældste tæver er af udstillingslinier ( den sidste er jo så ½ svensk arbejdslinie ), MEN Honey er ½ Bermark af de gamle linier, og ligner disse. Bermark er en af de få svenskere som har trænet bidearbejde med sine collier. Hun har været meget selektiv i sin avl, om at få en bestemt mentalitet. Ingen tvivl om Honey bærer dette med sig........dette fokus på "lidt mere". Hende har jeg iøvrigt hyrdet meget med, og lovordene har været mange fra diverse hyrder.
Hun blev udvalgt efter jeg havde på rigtigt mange kenneller og kigge collie nr. 2.
Og apropos hyrde.......det kræver en selvstændig hund, som tænder på fårene, og som ikke stresser og smider hjernen helt. Som gerne bliver ved LÆNGE! Efter min mening, så er det lidt de samme egenskaber somen god runderingshund f.eks viser, så når jeg har anvendt en han som nåede til eliten i denne disciplin, mener jeg det er overvejende sandsynligt afkommet har goded hyrdesinstinkter også.
Alt afkom her i huset er testet på får ( dem som er gamle nok),og 4 ud af 6 fra første kuld ( efter Dansk udstillinghan.......før jeg blev "klogere" ) havde instinkt. 2 i udpræget grad...........de arbejdede som mor Honey. SAMTLIGE hvalpe efter de svenske hanner udviste udpræget instinkt.
Ja, Casey kravlede på væggen,da hun var yngre...........nu ikke unormalt med en ung hund på 1 år, synes jeg ?? Hun skulle helst bruges lidt hver dag, men 30 min. var nu nok. Nu er hun 1½, er og den FEDESTE hund. 13 mdr. gammel opnåede hun 2.vinder placering til int. prøver med mange points i LP1. Det havde hendes mor f.eks ikke kunnet klare.
Men ja,det sætter krav til hundeføreren. For det er meget selvstændige hunde, så stiller man sig op og vifter med en godbid, så finder de selv på noget. Typisk fokus på omgivelserne.
Seneste kuld er jo på amr. han,som er top udstilingshund. Der er ikke meget i DK, der kommer op på siden af ham. Men for f........... da noget lækkert afkom han laver. Svenskerne opdagede ham jo også, og pt høster hans hvalpe masser af arbejdstitler m.m.deroppe.
Verden er ikke 100 % firkantet. Hos collierne kan man godt være heldig at finde noget selvstændigt, super mentalt hos en udstillingshund. Men det finder man jo kun ud af, ved der arbejdes med den / eller afkom. Også UHM............
Jeg ser intet problem i, at man kører jagthunde og hyrdehunde efter samme system ? De har jo hver deres ønskeprofil, og faktisk ønsker man jo også jagt og leg hos hyrdehundene ??
Og ja. Mine hvalpe kan ikke bo alle steder. Har jeg såmænd også skrevet endda en del om på min hjemmeside. De er livlige, udadrettede og der skal ske noget. Sidste kuld er solgt til folk,der har haft collie før, og jeg tror da nok det er lidt af et kulturchok.
Det lægger jeg ikke skjul på, for jeg ser jo helst de kommer ud, hvor man værdsætter dette.
De ELSKER andre hunde,andre mennesker og er kyskolde ved larm osv.
Men denne selvstændighed,gør så også at de altså ikke nødvendisvist står og glor forelsket op på mor ejer. De smutter også gerne 200 m for at løbe efter en flok fugle eller lign. Så der skal smides noget lydighed på og/ eller passes på.
Jeg vil hver en tid 100000000 gange hellere have sådan en hund, end en nervøs hund.
aug 2006
I bund og grund forstår jeg ikke modsætningen. Hvorfor er der den oplevelse, at fordi en hund lever op til nogle grundlæggende krav om brugsegenskaber, så kan den ikke fungere i et hjem og være familiehund?
Det er måske en overvejelse værd, at hvis ikke man havde haft det store fokus på eksteriør, så var linjerne ikke blevet så skarpt opdelte som de er, i de racer, hvor man har måttet dele racen for at bevare brugsegenskaberne.
Der havde ganske givet være en bedre balance, hvis man havde hold sig fra at fokusere ensidigt på eksteriør.
For det er jo det, man har gjort - i mange racer. Og både med mentalitet og sundhed foruden brugsegenskaberne, som pris for den manøvre.
I bund og grund kan jeg slet ikke forstå, hvorfor man skulle ofre brugsegenskaber i nogen race.
Det er virkelig som om, at hunde bare slet ikke skal være hunde mere, men bamser, der pryder sofaen og som tilfredsstiller nogle helt andre behov hos mennesket en racerne er skabt til....
sep 2007
okt 2010
Jeg ved det ikke CH, men der er rigtig mange, der ikke mener en brugshund også kan være en god familiehund.
8-10 måneder inden vi fik Buddy var vi meget tæt på at få en schæfertæve af brugslinier hjem. Alt var blevet snakket igennem med opdrætter, vi havde aftalt tid og dato for hvornår de skulle komme forbi med hende og se vores hjem. De havde afvist en anden interesseret køber, da de mente, vi kunne give hende et bedre hjem.
MEN så kom mine forældre og svigerforældre hjem fra ferie. Der lød et ramaskrig fra familien omkring at få sådan en schæfer som børnefamilie. De mente, vi var vanvittige - at sådan en hund var farlig -at den ikke kunne være familiehund i en aktiv familie - at den ville ende med at bide - at vi satte børnenes liv i fare - de ville ikke have hunden på besøg og var i det hele taget ikke vilde med at skulle besøge os hvis vi havde den - de mente vi burde vente til børnene var mindst 10 år.
Og... naboerne havde en lignende reaktion
Men nu her sidenhen... med den hund jeg har nu... så kan jeg en sjælden gang imellem ikke lade være med at tænke hvordan det havde været at dele hjem med brugs-bjæferen.
Jeg ved ikke om vi lavede en fejl, da vi sprang fra - og jeg finder jo heller aldrig ud af det, da det ikke blev den hund
Men reelt... når vi har snakket om det her for nyligt med familien - de hadede tanken om en bjæfer, fordi de ikke mente, at den ville kunne tilpasse sig til et liv som familiehund og at kun brugshundefolk (politi, hær, vagt etc.) burde eje sådan en..
mar 2006
At man bruger en border collie til agility/LP/rally i stedet for hyrdning er der vist ingen her der har ondt bagi over - men alle de discipliner er nemme at få resultater på hvis hunden er så god som ejeren påstår.
Det der med bare at tage ejerens ord for at hunden har jagt/hyrde instinkt eller er dygtig til den ene eller den anden disciplin.. Det kan man jo ikke medmindre hunden rent faktisk har prøvet det.
Det er ligesom når en ejer siger at deres hund er "racetypisk", men den aldrig er udstillet, eller "100% ren, men uden tavle".. nogle kan man godt tro på, da de godt ved hvad de snakker om (altså, folk med erfaring inden for feltet), men at skelne dem fra de mennesker der bare synes at det lyder godt i annoncen, er stort set umuligt for køberne medmindre de selv kender hundene/sælgerne.
aug 2006
Avlshunde skulle være creme de la creme hunde, de bedste repræsentanter for racen - og det gælder i mine øjne HELE hunden. Altså både eksteriør, mentale egenskaber, sundhed og brugsegenskaber.
At man sådan vil gå på kompromis, det forstår jeg slet slet ikke. Man ødelægger jo racen ved at avle på dyr, hvor brugsegenskaberne ikke er testede og ikke findes vigtige i avl.
okt 2010
selvfølgelig skal man avle efter instinkter og drift og egenskaber og rigtig nok så vil der blive færre hunde og vælge imellem for hr og fru danmark og der vil blive færre solgte hunde men det er så kun en fordel
okt 2010
brugshunde eller andre arbejdende racer burde ikke avles hvis der ikke er testet egenskaber og duer de kun til familiehund skal de ihvertfald ikke give deres gener videre
maj 2008
<b> Border collien er opdelt, labrador et opdelt, schæfer er opdelt bare for at tage nogle eksempler.
Nu er det så måske din races tur? </b>
Mallen er opdelt også allerede. Der er jo altid nogle, som synes, at eksteriør er vigtigere end brugsegenskaber, men heldigvis er disse udstillingsmaller meget sjældne og langt, langt størsteparten af de maller, som bliver opdrættet er brugsmaller.
Men derfor synes jeg stadig det er komplet misforstået, at man ikke vil værne om en brugshunderaces udprægede egenskaber.
Man er i mine øjne slet ikke loyal overfor racen så.
maj 2008
<b> Ligefrem samtlige racer?? </b>
Den æder jeg gerne igen, - jeg mener selvfølgelig brugsracer.
okt 2010
Enig, hvis man ikke vil have en "rigitg" brugshund, er der jo masser af andre hunderacer at vælge imellem.
Der kan være rigtig langt mellem de hunde, der virkelig kan noget indenfor deres felt.
Charlotte havde en border collie, der godt kunne hyrde nemme får, men ikke kunne sætte sig i respekt over for de vanskelige, den gav bare op, når det blev svært og så er den jo ikke god nok - selvom den havde instinkt osv.
Den hund der kunne, lå med hvalpe lige på det tidspunkt, så hun måtte vist ud og låne. Og importere endnu en kandidat til erstatning for den, der ikke havde det, der skulle til.
maj 2008
Som sædvanlig optræder du bare kort og har intet konstruktivt at bidrage med, - kun een lang gang personfnidder, og du er ikke sent ude.
Så snart der begynder at komme noget reel debat, er du væk. Fuldstændig i tråd med andre gange du blander dig i en tråd.
<b> Det har da intet med udhængning at gøre!
Du skriver en meget skarp påstand uden at underbygge den.
Man kan da ikke sætte sig over i et hjørne og råbe røv uden at forklare sig.
Det er da lidt søgt at komme med beskyldninger om udhængning, fordi jeg kommentere dit indlæg.
Plejer man ikke at debattere i en debat? </b>
Hvis jeg skal nævne dét eksempel, som har givet anledning til denne tråd, jo - så bliver det udhængning.
Og hvis du ikke kan forstå, hvad jeg ellers skriver om, at man bør have arbejdet og fået testet sin brugshund via div. brugsprøver for at sikre sig at racens brugsegenskaber også videregives i det omfang, der er ønsket hos racen, via avlen.....ja, så tror jeg bare ikke jeg er dygtig nok til at få dig til at forstå nogle relativt simple sammenhænge mellem avl og egenskaber.
Og igen.........ironisk at netop DU bruger fraseringen om at debatere i en debat. Måske skulle du prøve det engang....til en forandring.
aug 2006
Man er jo ikke tvunget til at avle på en hund.
Jeg vil gerne tage på mig, hvis jeg er nedladende i denne forbindelse. Jeg vil til hver en tid kæmpe for at brugsegenskaber er noget, der tages hånd om i samme omfang som både eksteriør, sundhed og mentalitet. Jeg synes det er forkasteligt, at man kan få lov at udvande disse egenskaber....
Dem, der skal avles på skal være de ubetinget bedste i racen - og hvis man ikke vil gøre sit for at få undersøgt, om ens hund tilhører denne gruppe, så bør man ikke avle...
aug 2006
aug 2006
aug 2006
apr 2011
"jeg kan simpelthen ikke forstå, hvorfor SAMTLIGE racer skal have ødelagt deres brugsegenskaber".
Jeg synes at hver gang jeg har skrevet et indlæg så bliver der revet en bid ud af sammenhængen, så her er det væsentligste af det jeg har skrevet i tråden:
Kan man ikke også forestille sig at mange af racerne sagtens kan arbejde og har deres naturlige instinkter i behold, selvom forældredyrene ingen brugsprøver har taget?
For min del er jeg da begyndt at gå til en del træning med min ene hund, men jeg går ikke til prøver med hende, det siger mig simpelthen ikke noget - men derfor kan hun da godt arbejde,
Vi holder under alle omstændigheder ikke hund i dag som vi gjorde tidligere - eller de færreste gør. De der så køber hunde pga deres brugsegenskaber kan jo så lade være med at købe efter linier, hvor der ikke fremgår at generationerne bag har eksakt de egenskaber man ønsker sig.
Jeg siger IKKE , at man ikke skal bruge sine brugshunde til alt muligt andet - for det synes jeg bestemt man bør - altså gå til noget lydighed eller what ever man finder interessant. Jeg skriver ingen steder at man bør anskaffe sig en brugshunderace og så bruge den som sofapude.
Jeg synes der er en tendens til at påstå herinde, at fordi man ikke går til diverse prøver med sine hunde, så duer de ikke til noget - og det er noget værre vrøvl
Og så forstår jeg simpelthen ikke, at der kan være sådan en forargelse over, at vi er nogle der gerne vil opdrætte gode familiehunde der stadig har arbejdsglæde.
Jeg synes bestemt ikke vi kun skal avle brugshundene efter de instinkter de havde engang - simpelthen fordi, at så mange brugshunde er der ikke behov for. Skal vi overlade det beskedne opdræt der så ville være til brugsfolket (jægerne, hyrderne osv) - så uddør vore racer, for så bliver avlsmaterialet alt, alt for småt
Så kan man jo begynde at undre sig over unghundementaltestene!!!
Os med hyrdehunde skal bruge samme test som jagthundene og alle andre også skal testes efter.
Jeg er godt klar over, at mange af øvelserne kan bruges af alle racer, og at man kan få en god fornemmelse af hvilken hund man har, men nogle øvelser passer ikke meget på eks hyrderne og ikke en øvelse beskriver om de har hyrdeinstinkt.
Jeg accepterer at vi alle har forskellige behov for at have hund, men jeg ser ingen katastrofe i at ikke alle hunde kan arbejde på højt plan med det de er avlet til - sorry.
Det jeg blvier så sur over er, når man sætter spørgsmålstegn ved, hvorfor os der ikke dyrker hundesport på højt plan skal have brugshunde - der bliver spurgt om, hvorfor vi ikke bare kan nøjes med en selskabshund!!!
... så jeg håber det fremgår at jeg bestemt ikke synes man bør købe sig en brugshund, hvis man ikke gider arbejde eller aktiviere den, men at alt absolut skal foregå på højeste plan med aflæggelse af prøver er simpelthen for langt ude for mig - og for langt de fleste almindelig mennesker iøvrigt.
Og til Martine:
Jeg bliver meget provokeret af at du skriver, at vi der ikke går til brugsprøver med vore hunde ikke bør anskaffe os brugshunde, men bør anskaffe os en selskabshune. Jjeg besvarer denne provokation med en provokation og skrev: hvorfor er der absolut nogle der skal have hunde der trives dårligt blandt andre mennesker og hunde - for et at formålene med mit meget lille opdræt er netop at lave fysisk og mentalt sunde collier med arbejdsglæde, der trives i en omskiftelig hverdag med alle dens udfordringer - hunde som de fleste mennesker ville kunne håndtere.
Og til Nette:
Jeg har meget stort respekt for dit opdræt og jeg synes du gør det super godt, men jeg synes der kan være en tendens til herinde på HG, at det du gør er det eneste rigtige. Måske har det noget at gøre med, at der er mange brugsfolk herinde der bruger rigtig meget tid på hundetræning. De familier der har været her og se på hvalpe er ganske almindelige mennesker der ønsker collie pga dens fortrindelige egenskaber som familiehund, velvidende at den også kræver motion og mentaltræning. De vil alle går til lidt træning, men de har som mig selv ikke så meget tid som du har til hunden, og sådan er vilkårene altså for de fleste mennesker, der er arbejde, børn og andet der også skal passe ind.
Jeg ser intet forkert i at hundene skal tilpasse sig et liv i en familie med hvad dertil hører - og jeg har fuldt forståelse for, at ikke alle med collie ønsker at gå til brugsprøver med deres hunde - det har jeg heller ikke selv lyst til.
Ved ikke om jeg er kommet igennem alt, men det var det overordnede budskab.
mar 2006
Du bliver ved med at skrive "vi", men collien er jo ikke rigtigt en brugshund som den fremstår i dag (i forhold til grå schæfer, rottweiler, malle, dobermann o.l.). Du bliver ved med at putte dig selv i en kasse hvor jeg ikke er sikker på at du hører til, og når du gør det kan jeg godt forstå at du bliver fornærmet - for det er ikke rimeligt at stille samme krav til en collie som til en malinois. De to hunde ligger vanvittigt langt fra hinanden arbejdsmæssigt.
Det er fint nok at der ikke er bred interesse for at gendanne colliens (eller sheltiens) brugsmæssige egenskaber, men det kan ikke være rigtigt at de folk der rent faktisk brænder for brugshunde og brugsarbejde skal stå til regnskab for, at vi med vores pseudohyrdehunde ikke synes at vores hunde ikke skal stille til brugsprøver. Det er æbler og bananer - der er ingen idé i at stille samme krav til os og vores hunde når vores hunde aldrig nogensinde vil eller skal kunne måle sig brugsmæssigt med schæfer/malinois.
Man må tage en beslutning - enten er ens race en brugshund, og dertil hører at de kan arbejde, eller også er den ikke, og kravet kan bortfalde. Man kan ikke både blæse og have mel i munden. Jeg er fuldstændigt afklaret med at jeg har en hund med "arbejdsglæde", men som dog ikke er brugshund. Intet af dette generer mig, men det har da givet mig lidt at tænke over i forhold til arbejdsegenskaberne.
Når nu et instinkttest kan laves uden de mindste evner eller forberedelse, eller publikum, så er der ikke rigtigt nogen grund til at lade være (der er ikke noget konkurrencestress). Om ikke andet, så for ens egen nysgerrigheds skyld. Jeg synes at det er en super fed idé, men om andre vil er op til dem, for vil man hyrde seriøst vælger man alligevel udenom sheltie/collie, så der er ingen der er afhængige af de resultater. Det samme er ikke sandt for border collien (arbejdslinierne).
Problemstillingen er sådan set at brugshundefolket stadig har behov for schæfer/malle som arbejdsdyr, så de egenskaber er død-vigtige at bevare. Det samme er ikke sandt for hverken collie eller sheltie. Når de folk ikke vil lave "seriøs" hundesport mere, så kan de altid skifte over til vores racer - i stedet for at insistere på at få malinois light og ødelægge avlen for alle de andre. Det er sådan jeg forstår alt det her.
apr 2011
Men tråden har jo, efterhånden som den er skredet frem, udviklet sig til en del mere end malinois og dens egenskaber - og det jeg blev sur over er, at der påståes at min race ingen instinkter har - for den har sine urinstinkter for at hyrde og det er jo de instinkter der gør den så velegnet som familie hund og træningspartenr for Hr og Fru Frikadelle.
maj 2008
<b> Kennelmor, der er jeg enig, drifterne er vel stadig i hunden, selv om den ikke har stået på en vinderskammel? </b>
Jeg gør mig ingen forhåbninger om at få jer to til at forstå, hvad der tilsyneladende er ret åbenlyst for alle, som har med driftige brugshunde ( og jagthunde) at gøre, - men jeg kan nu ikke lade være med at prøve alligevel.
Hvis man vil SIKRE sig, at stærke og udprægede instinkter og drifter nedarves i generation efter generation, så bliver man selvfølgelig også nødt til at sikre sig, at de avlsdyr man benytter har noget at give videre.
Hvis avlsdyrenes drifter / arbejdsegenskaber / instinkter er for svage, så risikerer de også at give det videre og dermed går egenskaber, som man møjsommeligt har fremelsket gennem avl tabt.
Man har eksempler på duer, som er blevet avlet fra brevduer frem til et bestemt skønhedsideal. Gennem denne proces mistede de evnen til at finde hjem ligesom almindelige brevduer, fordi opdrætterne selvfølgelig var ligeglade med disse instinkter. Det var en skønhedsdue, de havde i focus.
På lignende måde har man eksempler på høns, som har mistet evnen til redebyggeri og rugeadfærd, fordi det ikke har været egenskaber, man har keret sig om i avlen.
Og skal man sikre sig et vist niveau af eks. drift og arbejdsegenskaber, så kan man jo ikke belave sig på, hvad den enkelte hundeejer synes. For den enkelte hundeejer er langt fra objektiv, - derfor bør der være en minimumsgrænse ( en prøve), som bedømmes af en uvildig dommer.
jan 2005
Men selv dem der har noget instinkt tilbage, kan ikke bruges som arbejdende hyrdehunde..
Derfor synes jeg da heller ikke, som Søster McFluff sagde, at der skal nogen prøver på de hunde.
Men nu var det jo maller den her tråd handlede om
apr 2011
I min verden er brugshundene inddelt efter brugsevner som eksempelvis jagt- og hyrdehunde med de undergrupper der nu er indenfor de katagorier.
Og hvis hyrdehundene eksempelvis ikke hører ind under jeres definition af en brugshund - jamen så fair nok, så taler vi forbi hinanden.
Jeg er også godt klar over, at eks indenfor politiet, hvor man har brug for tjenestehunde med specifikke egenskaber, der køber man da selvfølgelig hund fra linier, hvor forfædrene er testede og har været til brugsprøver.
Men det jeg startede med at skrive, og som også er det Maj-Britt skriver er, at de fleste racer atlså stadig besidder de instinkter de er opdrættet til at have i tidernes morgen, men det er der så en del der ikek mener de har, fordi de ikke har været til en prøve, som kan bevise, at de besidder disse instinkter.
jan 2006
Kennelmor !
Det skriver jeg ikke. Vil du ikke godt forstå, at jeg skriver at skal man <i>avle</i> på brugshunde, <i>skal</i> man stille dem til brugsprøver. Skal man <i>bare</i> have en brugshund, men af den ene eller anden grund ikke har lyst til at stille den til prøver er det da dét man skal gøre - træne med den, give den et højaktivt liv, lange ture på stranden osv osv .. men så skal man bare <b>ikke</b> benytte den i avl.
En avlshund skal - som CH også skriver det - være creme de la creme - og det er altså ikke nok at jeg synes at Flax er noget af det mest vidunderlige, der nogensinde har betrådt denne jord - og jeg er rimeligt sikker på at han kvalificerer sig til VM til næste år ..
Vi skal (hvis han skulle bruges til avl) have et par dommere og et par konkurrencer indover.
Men hunden kan da få et fantastisk indholdsrigt og fedt liv sammen med sin fører uden at gå til brugsprøver - det har jeg aldrig stillet spørgsmålstegn ved.
Men altså - uden prøver, ingen avl.
Nu håber jeg virkelig at jeg har gjort min mening krystalklar - for ellers ved jeg ganske enkelt ikke hvordan jeg skal forklare dig det mere.
Så lad være med at føle dig provokeret - det har du ingen grund til.
apr 2011
jan 2006
Dit indlæg skrevet 10-11-2011 17:12:08
Stående applaus herfra
jan 2005
De har måske stadig en snert tilbage af fordums forfinede egenskaber. Men ikke noget der kan bruges mere.
Jeg er frygtelig ked af det hvis jeg brister en illusion, men det er desværre sådan landet ligger.
Hvis de beholdte de egenskaber uden at man gennem avlen kæmper for at bevare de egenskaber. Hvorfor skal jeg så i dag tænke mig om når jeg vælger hanhund med gode hyrde egenskaber?
Det kan jo i så fald være ligemeget, jeg kan bare bruge en hvilken som helst hanhund bare det er en bc, for så kan hvalpene jo hyrde?
GID det var sådan, men det er det ikke.
- hyrde instinkt er ikke bare instinkt. Der er rigtig mange nuancer inden for det instinkt.
Eye
Pressure
Sheepsense
Style
Stamina
Confidence
Looseness
Alle de ting og mange flere, kan ikke indlæres, det er noget der nedarves hvorfor det er vigtigt at tage højde for i avlen, ellers bliver de udvaskede, og hunden står bare tilbage med en smule gnist i øjet, hvis overhovedet, når den ser får. Men den aner ikke hvad den skal bruge de får til.
Muligvis vil den tænde på dem, løbe efter dem og gø. - jo så har den vel instinkt. Men der er slet ikke noget tilbage i hunden der kan bruges til at arbejde med.
Selv med de to kuld jeg har lavet, har der været 2 hvalpe der ikke kan bruges arbejdsmæssigt. At få en god hyrdehund, en virkelig god hyrdehund er ikke noget man får bare fordi man køber en hund af racen.
Stort set ingen udstillingsbordere kan hyrde, rigtig mange af dem vil gerne løbe efter får, rigtig mange igen vil ikke.
Så at sige urinstinktet forbliver intakt det er ikke rigtigt. Der skal så lidt til at smadre det brugbare instinkt
Jeg har efterhånden testet en masse racer af forskellige hyrdeafstamninger, så jeg ved altså noget om det.
Der findes også forskellige måder at hyrde på.
De to primære er drivende og samlende hunde.
Borderen, Schapendoen, Ponen, Collien og Kelpien, for at nævne nogen, er de samlende.
De hunde har eller har haft en udpræget naturlig balance, det er den balance jeg som hyrde bruger når jeg træner mine hunde op.
Balancen gør at hunden henter dyrene til dig, det ligger i hunden lige fra hvalp af. - hvis den ellers tænder allerede som hvalp. ( Hvornår er hund tænder er igen meget forskelligt )
( et link af min Cozy 19 uger gammel http://www.youtube.com/watch?v=0McXEn_RAFI )
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 174 Svar: 1.938
Er der nogle der ved om man kan få en pudel med gode brugsevner, er der pudel opdrættere der ligger vægt på brugsevner?
mar 2006
Til sammenligning har vi her Watson, knap 6 år, første gang på får:
http://smg.photobucket.com/albums/v609/Shadowpolish/Hyrdeting/?action=view¤t=a5e34ffb.mp4
(Det jeg snakker om i starten af videoen er at vi skal have ham til at gå efter fårenes bagdele, ikke deres hoveder)
Nu hyrder sheltien jo ikke med øjnene, og den er lille så den skal have meget mere i munden (synes den selv), så det er en noget anden oplevelse... Men der er slet ikke samme selvkontrol, trods det at han er ældre. Han har nu lært at walke, men fanden tager stadig ved ham hvis han kommer for tæt på fårene.
Og det her er altså en af de sheltier der kan bestå et instinkttest. Sammenlignet med Cozy kan jeg vist godt pakke sammen.
Rikke! bare vent til jeg får nr 2. Så bliver der trænet fra den er helt lille, og jeg skal vise dig, skal jeg
jan 2006
19 uger ????
Hold op - kæben røg lige ned i gulvet med et brag !!!
Damn, det er flot
jan 2005
- Det er faktisk en af de bedste sheltier jeg har set
Det hun forsøger, når hun siger han skal gå til røven, er at få ham i balance. Jeg kan se på videoen at han er lidt usikker på hvad pokker hun vil have ham til, men jeg tror rent faktisk nok det skal komme på et tidspunkt.
så go go go
jan 2005
jan 2006
Imponerende - intet mindre
mar 2006
Jeg takker for de pæne ord.
okt 2005
Collien er IKKE en brugshund. Den er det i Sverige af navn,og de kan ikke opnå udstillingschampionat derovre, uden enten at have nogle bestemte brugsprøver, eller være brugskårede ( korad ). Alene denne forskel gør, at nogle opdrættere derovre har avlet sig frem til at de skal kunne dette, og den måde at gribe avlen an på, har medført at der ret hurtigt er kommet en del mere højdriftige collies,som kan klare sig helt på eliteplan i brugsklasserne deroppe.
De er stadig ikke i nærheden af de gode mallinois.
Men: vigtigst for mig : De er totalt topscorer på deres MH ( UHM ) og MT,som er en del af brugskåringen. Det viser også tydeligt,at de opdrættere,som avler efter disse egenskaber MEGET hurtigt også gode resultater mentalt.
Hundene er såmænd ikke bedre til LP, end en mere afdæmpet model. Nu har jeg begge slags herhjemme. De afdæmpede er generelt mere førerfikserede,men så ikke så stærke i mere selvstændige øvelser. De andre er MEGET selvstændige og elsker fremadsendelser, og øvelser med turbo. Det kræver mere arbejde at få ro på. Så det er to forskellige typer hund at arbejde med.
LP er helller ikke brugsarbejde. Der kan godt opnåes godt resultater uden videre drift.
Men jeg har hvalpe af de svenske linier,som træner hos DCH, og DER er de stærke.Rundering,fefltsøgm.m.........Det går super. Også nogle som træner agility, og der er altså fart på.
Men vigtigst af alt : Når man får noget drift, nysgerrighed og selvstændighed i sin hund, så er den ikke også nervøs. For mig er der en klar sammenhæng der.
Så derfor går jeg efter de ting hos mine hvalpe. Jeg har ingen ambitioner om de skal være "brugshunde", for det kan de alligevel aldrig blive. De fleste bor i øvrigt også hos alm. familier,og det er alle da meget tilfredse med.
Jeg er ikke ret meget på HG, Kennelmor.............så kan ikke tro,der er en tendens til at det jeg gør altid er rigtigt. Det er der rigtigt mange, der slet ikke ved noget om.
Under alle omstændigheder er læsning på HG ikke nok til at danne sig en mening om det. Så må man på hundeweb eller lign.og tjekke resultater
okt 2010
Respekt til Cozy
okt 2010
Ingen tvivl om at mallen er en god brugshund.
Men kom lige til at tænke på... Kan den egentlig stadig hyrde?
Er der stadig nogen, der bruger dem til deres oprindelige formål som kvæghyrde?
jan 2005
okt 2010
maj 2008
<b> ja, 19 uger og slet ikke trænet.
Det er dælme flot arbejde.
Og som du så rigtigt påpeger, - med INGEN træning!
Når vi snakker instinkter snakker vi jo om medfødt adfærd, - et medfødt bevægelsesmønster ved en given nøglestimulus.
Så det handler ikke om, hvad man med Djævlens vold og magt, blod - sved- og tårer og med en masse ihærdig træning kan få en hund til,.......men derimod hvor NEMT det er at få en hund til at udføre en bestemt handling.
maj 2008
<b> Er der stadig nogen, der bruger dem til deres oprindelige formål som kvæghyrde? </b>
Som historien om mallen også fortæller, så mistede den og mange andre hyrdehunde hu. schæferhunden og den hollandske hyrdehund ( korthår)sit oprindelige arbejde i takt med at fåreflokkene blev mindre og mindre og færre og færre.
Hvad det eksakt var, der skete, da man fik øjnene op for disse hundes evner indenfor politiarbejde, militærarbejde og for fornøjelsens ( sportens / konkurrencens ) skyld tør jeg ikke sige, men faktum er, at man opdagede hundenes evner til at spore, samarbejde og forsvare, og så var vejen banet for et nyt arbejdsområde for disse hunde.
Jeg ville nødigt udsætte får for de maller, jeg kender, - jeg tror simpelthen de ville være alt for hårde ved dem......men ved det....nej, - jeg ved det ikke *s* formoder kun.
Måske Rikke har instinkt-testet nogle maller?
okt 2005
Nu har der kørt 2 debatter i et. Brugshundeavl og så noget colliesnak.
Efter min mening 2 forskellige ting, idet collierne ikke er brugshunde.
Derfor passer overskriften heller ikke på "colliedelen". Jeg mener ikke at folk, der ikke knokler så meget rundt med deres hunde som mig, har useriøs avl. Det vil jeg godt slå fast.
Igen er verden ikke firkantet.
Det eneste jeg godt kunne tænke mig, var at nogle flere fik testet deres hvalpe/ forældredyr på UHM / MH, idet denne mentale det for MIG er mindst lige så vigtig at få vurderet objektivt som eksteriøret.
I fald at det er rigtigt, at der udemærket kan gå gode hunde rundt ude omkring,som aldrig sætter sine ben på en konkurrencebane, så vil dette jo vise sig her.
Det ville jo være fantastisk, hvis jeg f.eks ville få mere avlsmateriale at vælge imellem, for jeg kommer aldrig til at vælge en han, som ikke har været igennem en UHM / MH eller en stor del af hans akom har været det.
Det kræver ingen forberedelse eller træning. Man skal bare sætte en formiddag af.................skide nemt!!
jan 2006
Tror at TS´ tanke med denne tråd udsprang af en annonce om malinois-hvalpe til salg.
Og som nævnt en masse gange - mallen er en af de få brugsracer, der ikke er ødelagt af udstillings- eller avl på ikke-testede individer, så skulle man ikke bare lade det blive ved det
Hvis folk vil have en malinois, men ikke ønsker en af de "rigtigt vilde" - tja, så synes jeg det for mig er lidt underligt, da mallen netop er en af de rigtigt vilde - men derfra og til at alle, der ikke gider at træne så meget skal vælge EB ? Nej, det synes jeg ikke. Der findes jo heldigvis de grå nuancer i alle facetter af livet - og også når vi skal vælge vores hunde
mar 2006
Nu findes der en del mere nuancer i hundeverdenen end "brugshund" og "selskabshund". De færreste hunde er fuldstændigt enten/eller. Der findes masser af ikke-højoktane racer der ikke er selskabshunde, og der findes også racer i selskabshundekategorien der ikke er små (hvis det er det der er problemet - flere af mastifferne er også selskabshunde).
Der findes en del mynder, terriere, jagt- og hyrdehunde som ikke skal være lige så højkaliber som de ekstremer der ønskes bevaret her i tråden - som ikke bliver "svære" af at have instinkt fordi det ikke skal være lige så udpræget og/eller energiniveauet evt ligger lavere.. evt fordi insinkterne optræder i hunde hvor der samtidigt er lagt vægt på et håndtérbart gemyt (jeg tænker f.eks whippet og labrador).
Min hund har instinkt, og han ligger højere end racens gennemsnit, men han har det nu altså ganske fint med at bo i lejlighed og gå to ture om dagen og lege med sit aktiveringslegetøj. Det eneste han lige kræver er at man dyrker et-eller-andet med ham, hvilket man bør med alle sheltier. Om man havde lyst til at spille fodbold en time i døgnet, lægge et spor, dyrke lydighed eller løbe agility 1-2 gange om ugen, eller gå til hyrdning er så op til den enkelte.
Watson er ganske vist ikke for alle, for der kan være meget knald på ham, MEN han er altså en rigtig sheltie, og man bør ikke vælge den race medmindre man vil have en hund med lidt gang i. Ellers må man spørge sig selv hvorfor man har valgt den race, og evt overveje om ikke en anden kunne gøre det bedre.
Gider man ikke en aktiveringskrævende hund, så skal man ikke kigge på hyrdehunde (er det ikke også det samme med jagthunde?). Det er en oldgammel sandhed som stadig er relevant i dag. Jeg tror ikke et øjeblik på at instinktet gør den helt store forskel (sheltien bliver aldrig lige så krævende som en border fordi den har instinkt) - da det blot er en retning som hundens eksisterende energi kan tage. Hunden skal aktiveres under alle omstændigheder. Det kan måske også være derfor at udstillingsborderen har et skidt ry.
At opdrætter eller ejer selv bruger en eftermiddag på et instinkttest får nok ikke revolutionerende følger for racen, men kan være med til at bevare den som arbejdshund på det niveau den skal være på. Sheltien er ikke, og bliver aldrig nogensinde, en brugshund på niveau med schæfer og malle.
For at opnå det vil man skulle ændre for meget på racen ift standarden, og det er der hellere ikke nogen her der interesserer sig for, for man kan jo købe en schæfer eller en malle i stedet - MEN, i standarden er den altså en "smuk, langhåret lille brugshund" (den er dog uden brugsprøve) og temp "Opmærksom, blid, intelligent, stærk og aktiv. Hengiven og lydig over for sin ejer, reserveret over for fremmede, aldrig nervøs."
.. Og avler man i DKK bør man avle efter standarden.
Langt de fleste kan løbe agility i dag. Det er godt. Vi kunne dog få endnu bedre hunde ud af det hvis vi også kiggede på hyrdeegenskaberne. For med hyrdeinstinktet kommer gåpåmod og selvtillid - og det kunne både sheltien og collien have godt af at få mere af (det er dog ikke så slemt som det har været).
aug 2006
Der rykkede han lige grænsen for, hvad jeg troede man kunne med hunde. TAK for den video!
nov 2005
Følger: 17 Følgere: 19 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 161
Om nogen hyrder med mallen ved jeg ikke. Jeg spurgte Bjintze Jager fra Holland som jeg var til hyrdekursus hos sidste weekend mht. om han kendte til maller og schæfere der bruges til deres opringelige erhverv. Han kendte til schæfere men ikke rigtig noget til maller. Fortalte også om deres hyrdeegenskab som er at de bliver brugt som et levende hegn.
Jeg ville også ønske at der var krav til min race mht. hyrdningen, da jeg mener at det giver en masse gode egenskaber i hyrdehundene, at de indeholder det de oprindeligt er avlet frem til.
mar 2006
maj 2008
Jeg synes nu at det kunne være en del mere interessant at vide, hvilke seriøse kommentarer du har til dét jeg skriver:
<b> Hvis man vil SIKRE sig, at stærke og udprægede instinkter og drifter nedarves i generation efter generation, så bliver man selvfølgelig også nødt til at sikre sig, at de avlsdyr man benytter har noget at give videre.
Hvis avlsdyrenes drifter / arbejdsegenskaber / instinkter er for svage, så risikerer de også at give det videre og dermed går egenskaber, som man møjsommeligt har fremelsket gennem avl tabt.
Man har eksempler på duer, som er blevet avlet fra brevduer frem til et bestemt skønhedsideal. Gennem denne proces mistede de evnen til at finde hjem ligesom almindelige brevduer, fordi opdrætterne selvfølgelig var ligeglade med disse instinkter. Det var en skønhedsdue, de havde i focus.
På lignende måde har man eksempler på høns, som har mistet evnen til redebyggeri og rugeadfærd, fordi det ikke har været egenskaber, man har keret sig om i avlen.
Og skal man sikre sig et vist niveau af eks. drift og arbejdsegenskaber, så kan man jo ikke belave sig på, hvad den enkelte hundeejer synes. For den enkelte hundeejer er langt fra objektiv, - derfor bør der være en minimumsgrænse ( en prøve), som bedømmes af en uvildig dommer. </b>
Du skriver jo, at du er enig med Kennelmor her:
<b> Kennelmor, der er jeg enig, drifterne er vel stadig i hunden, selv om den ikke har stået på en vinderskammel? </b>
Der er ingen, som taler om vinderskamler, - vi snakker om at uddanne og arbejde med hundene for på den baggrund bedre at kunne selektere i avlsmaterialet.
apr 2011
Så snart folk søger racer herinde, så er det ihhh og åhhh så vigtigt at når man skaffer sig brugshunderacer, at man så aktiverer dem efter alle kunstens regler - det er jo NETOP fordi de stadig har nogle instinkter og drifter fra fordums tid, de vil stadig have udfordringer, mentalstimulation, motion osv - det er IKKE selskabshunde. De har deres instinkter endnu og det er også derfor de egner sig så godt til familiehunde for dem, der gerne vil have en nem trænbar hund - for deres hyrdeevner er jo dem der gør, at de har så nemt ved samarbejde.
Hvis collien og andre ikke er brugshunderacer, hvad er de så?
Det kan godt være at de ikke bruges som eks hyrdehunde på får, men de kræver at blive brugt.
Og ang unghundementaltesten, så undrer det mig at ikek et eneste hyrdeinstinkt bliver testet, men det er vel fordi det er jagtfolkene der styrer meget af det løb med unghundementaltestene, så de er ligeglade med det - for det behøver deres racer ikke have.
Nette, mine hvalpe bliver mentaltestet af min træner for DcH som har menteltestet mange hunde bl.a mange rhodesian ridgeback, men hun gør det uofficielt, men på nøjagtig samme både som de officielle gør.
Jeg har ikke fået set det klip der er linket til, det vil jeg lige se ;-))))
aug 2006
En Collie er en hyrdehund, hvor man desværre over årene har avlet brugsegenskaberne væk.
Det bliver ved med at tilhøre hyrdehundekategorien, men brugshunde, det kan de næppe kaldes mere.
mar 2006
Jeg tror måske at man skal have prøvet det der med at hyrde før man virkeligt forstår hvad det indebærer når man bruger udtrykket "hyrdeinstinkt".; hvad forskellen på en "border collie" og en <b>Border Collie</b> er. Hvad forskellen på en "aktiveringskrævende" hund og en decideret brugshund er. Det kan vist ikke forklares på skrift - det skal simpelthen opleves.
Det lyder meget religiøst, og det er det måske også, men jeg følte i hvert fald at jeg blev ramt med 180/timen med "lyset" da jeg så min hund på får første gang, for alt det adfærd der gjorde ham skarpere end alle de andre sheltier jeg kender, sad lige i skabet når det kom til får. Når jeg ser min træners hund arbejde, eller Rikkes video...
Jamen, jeg mangler ord for hvor vildt det er hvad de hunde kan.
jan 2006
Hvis jeg skal forklare det vil du alligevel aldrig kunne forstå det
okt 2005
Min Honey er en af de bedste collier en af DKs meget dygtige hyrder har set, men hun er ikke i nærheden af f.eks Rikkes Cozy. Hun tænder bestemt, placerer sig i balancen og løber også ud, som de skal..........men hun er for langsom. De ville godt kunne smutte fra hende.
Jeg forstår ikke det der med at din DCH træner kan mentalteste ?? Hun kan da ikke lave en UHM. Det kræver jo 3 til 4 figuranter, og en gruppe af mennesker, en skov og diverse remedier.
Hvis du snakker om en hvalpetest,så findes der ca. 1000 mennesker i DK der påstår at kunne dette. Jeg vil råde dig til at være kritisk.........og det er langt mere usikkert end at lade dem gennemgå UHM.
Generelt er der tendens til DCH trænere kan alt muligt. Man kan også uddannet sig til adfærdsbehandler indenfor DCH. Sorry..........men jeg giver ikke så meget for det.
apr 2011
maj 2008
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.988
apr 2011
apr 2011
Men det er egetlig også lige meget, unghundementaltestene er som de er, og så må vi bruge dem, der er trods alt en ønskeprofil for de racer der kan testes.
dec 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 42
Mvh Jimmi
okt 2005
Det er der flere der gør. I Sverige anses collien for at være en brugshund. Når man er medlem af Svensk collieklub, er man det også af brugshundeklubben. En collie skal være brugskåret eller have nogle beståede brugsprøver for at kunne blive SUCH f.eks.
I DK træner vi primært lydighed med vores collier. I Sverige er der langt flere, som træner sök og spor og konkurrerer i de discipliner. Det sætter nogle andre krav til hunden at klare sig godt der ( mere selvstændighed f.eks ), og som skrevet tidl. i tråden.......går man ind og avler på egenskaber, kan man relativt hurtigt opnå forbedringer/ forandinger der.
Jeg ved ikke om jeg må linke direkte, men f.eks Seamist har "produceret" flere hunde, som er blevet champions inden for "bruks". " Gemdales har også hunde,som har klaret sig rigtig godt..........også champions der.
Der er flere opdrættere, som avler efter de mål.
Men dermed ikke sagt, at man ikke også kan finde gode hunde andre steder.
Jeg har selv brugt hanner fra de to kenneller i mit opdræt, og hvalpene er bestemt metalt stærkere, mere nysgerrige og med mere power end mit første kuld. Det kræver så også noget af føreren.........
Senest har jeg dog anvendt en han, bosiddende i DK, som har givet hvalpe med samme drive. Såeh...........verden er ikke firkantet. Men selvfølgelig kræver det at man smider nogle prøver på sin hund, lader dem gennemgå UHM/ MH / MT for at vide, hvad den indeholder.
Som avlshan synes jeg yderligere det er et plus, hvis han har lavet afkom, som har gennemgået disse ting. Så ved man lidt om hvad man får.........
Ovenstående udtryk for MIN mening. Men jeg "laver" kun hvalpe jeg selv ville brænde for at beholde, og jeg søger det drive.
Jeg træner selv lydighed, men det drive er også godt der. Jeg har arbejdet med både collies af udstillingslinier ( men over gennemsnittet mht power ) og så egen hvalp efter sådan en han. Det er ikke nemmere at træne sidstnævnte, for selvstændigheden gør man må arbejde med mere konsekvens. De er bestemt ikke pleasere. Men ingen tvivl om at man får mere intensitet, mere fart og de er ikke til at køre trætte.
Hendes første år på konkurrencebanerne viser tydeligt dette. Også selv om hun har været ½ år yngre, end da de andre debuterede.
dec 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 42
Tak for svaret, det var af nysgerrighed, jeg må tilstå at jeg også ser det som en degradering af brugshunde, at lave en ligt udgave, som "Frikadelle danmark" kan have :-).
Dermed mener jeg ikke, at man ikke kan have en brugshund som familiehund, man skal blot tænke over, hvad det er man har anskaffet sig.
Mvh Jimmi
¨
Useriøs avl