{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.212 visninger | Oprettet:

Schæfer - hjælp til udfald / måske omplacering.. {{forumTopicSubject}}

Hej herinde.

Denne tråd er KUN henvendt til folk med ekstrem god kendskab til schæfer og/eller unghunde der laver udfald!

Undskyld på forhånd at historien er lang, men folk skal vide HELE historien for at kunne hjælpe eller give råd.


Jeg fik et opkald af en veninde som har været ovre på sjælland og hente xéns schæfer fordi den var blevet fjernet fra ham af politiét (han har fået en MEGET barsk opvækst). Hun er selv langt nede og har 4 katte og nyt job samt som sagt slogs med at komme over en stor depression m.m., så bare det at hun hentede ham hjem er i mine øjne flot (så i bare ved at DEN diskution skal vi ikke have nu!)

Min forhistorie med theis:
jeg brugte en del tid med ham som hvalp indtil hans ejer (xén) flyttede til sjælland, Jeg så ham igen for 2 måneder siden og brugte nogen tid med ham og kunne få ham til at adlyde selvom jeg godt kunne mærke en uro og nervøsitet, og han lavede udflad (gøen eller gå foran og gø ved situationer med flyvske folk), men den var i mine øjne ikke værre end at den med en konsekvent, kærlig opdragelse ville kunne fjernes. Men svært for en hund der var vant til kæft, trit og retning samt at blive slæbt med overalt uden nogen form for base.




Så kommer vi til nutid.

Min veninde skrev til mig at hun havde været ovre og hente ham og han søgte nyt hjem hurtigst muligt.
Jeg skrev tilbage og var klar til at tage ham med de forbehold at han skulle kunne enes med Sally, at vi ville have ham på prøve for at se om han ville kunne falde til ro hos os osv. Var godt klar over at der skulle arbejdes med tillid.
Vi aftalte en tid hvor vi skulle mødes og mig og kæresten sad og hoppede af spænding (han var ellers imod hund nr. 2 - men da han hørte om Theis og hans historie smeltede hans hjerte også)
Men inden hun kom med hunden ( 15. minutter inden ) så ringede hun og sagde at hun havde mødt en anden intra. køber som hun gav hunden til.
Jeg skrev okay, og håbede det bedste for Theis og skrev det var helt okay, bare han fik et godt hjem.
Men idag skrev jeg til hende for at høre om det var gået godt og fik en besked tilbage hvor hun siger de vil af med hende da han har snappet ud efter dem og hun vil/kan ikke selv tage ham tilbage......


Nu sidder jeg og er godt frustreret, for mig og kæresten vil stadig gerne tage Theis til os MEEEN,

- hvis han ikke kan med Sally, så går den ikke og hun vil ikke have ham tilbage.
- Hvis han ikke kan falde til ro hos os, ja så går den ikke og hun vil ikke have ham tilbage....

... Ved ikke om i forstår mig, Vi vil hjertens gerne tage ham ind (og måske er denne tråd total overflødelig)

- Men jeg har det svært med at tage ham ind når jeg VED hun ikke tager ham tilbage eller vil have vi mådes et par gange osv.
Det er TAG HAM eller intet.


Derfor søger jeg råd herinde, hvis han kan med Sally så bliver han her og så søger jeg kun råd ang. nervøs schæfer, da jeg forstår hans situation men ikke er ekspert i racen.

Hvis han IKKE kan med Sally, så vil jeg rigtig gerne høre hvem der kan tage ham til sig som KAN og VIL gøre ham til en god hund.


Ved godt det blev lang, Men bund i grund er det:
1: Jeg tager ham ikke ind men søger nogle med forstand på racen til at tage ham.
2: Vi tager ham ind og han kan ikke med Sally, vi kan ikke aflevere ham igen og vi søger STADIG en med forstand på racen til at tage ham ind.
3: vi tager ham ind og vores hunde kan sammen, samt han "trives" så godt han nu kan.... og så søger jeg kun støtte i schæferfolk.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Schæfer - hjælp til udfald / måske omplacering..
  • #1   13. dec 2011 I kan forsøge og hvis I beslutter jer for at det ikke går så gør aflivning ikke ondt. Den hund kan være MEGET skadet eller det kan være bagateller som er mulige at rette op på ..

    Men det ved I jo ikke før I får hunden hjem ...


  • #2   13. dec 2011 Katrine: der er vi på sin vis enige og det er også derfor jeg spørger til råds herinde, da mine krav for at at tage ham til mig var at han kunne med vores, at han trives hos os osv. ( flere møder inden vi skulle have ham permanent med hjem) MEN når hendes indstilling er ALT eller intet, så rammer tvivlen, for jeg vil ikke tage en hund ind som jeg ikke er sikker på kan passe ind i vores "flok" og så står jeg med hunden og han er igennem endnu et hjem......

    Vi skal ikke bare være stop nr. mange på hans vej. / derfor denne tråd.

    Som sagt så fik jeg denne besked med han have snappet efter de nye (som han flyttede ud til igår og aner ikke hvor meget hundeerfaring de har) og vi kunne hente ham og så var det vores problem... eller lade ham være men hun tog ham ikke hjem igen.






  • #3   13. dec 2011 Efter min mening skal den hund ud til nogen med erfaring i schæfere og meget gerne adfærdsvanskelige hunde.
    Det lyder som noget af en opgave som man skal investere rigtig meget tid og engagement i.. Og det kan sagtens være et åre langt projekt at rette en hund.

    Umiddelbart tænker jeg at hunden er bedst tjent med at få fred nu.

    alt dette sagt uden jeg kender noget til hunden i øvrigt


  • #4   13. dec 2011 Sanne : der kan du have ret og måske skal vi give det chancen men som sagt vil jeg altså først høre herinde inden jeg roder mig ud i noget "ALT eller intet", normalt går jeg forbi den slags hunde, men nu kender jeg jo hunden og ved at han med en stabil, konsekvent hverdag sagtens kan trives - men har stadig ikke set ham med min hvalptæve.

    Balder: synes bare det er utrolig svært at skulle tage ham ind, for hvis han ikke fungerer her så vil jeg ikke sende ham videre med mindre nogle herinde med stor kendskab til racen og respekt/forståelse for Theis´s problem melder sig.

    Natasja: jeg har en del kendskab til hunde med den opførsel og har kunnet hælpe til før, men har ikke prøvet før med schæfer da jeg ikke har meget kendskab til den race (selvom problematikken er det damme). Jeg kan håndtere theis og VED han kan/er en super hund, men problemet er nemlig denne "ALT eller INTET" indstilling, for det er ikke kun mig han skal ind til, men også min hvalpede tæve samt min kæreste


  • #5   13. dec 2011 Jeg har endnu aldrig oplevet en hanhund som ikke har kunnet fungere sammen med en tæve, og da slet ikke en tæve hvalp.

  • #6   13. dec 2011 Tina: du har ret, derfor jeg skrev at tråden kun var til schæfer kyndige folk.

    Og læs resten af mine indlæg og du forstår min problematik.



  • #7   13. dec 2011 CE: du har ret og det var også min første tanke, men igen når man så får denne "ALT eller INTET" ind, så skal man virkelig tænke sig om, både fordi han har nogle ting der skal rettes op, han har altid kunnet trives med mig alene men der er langt fra at han føler tryghed ved mig når vi har mødtes på vores vej og så til at han kan falde til ro hos min 7. måneder gamle "jeg har damp og kysser alle" tæve, min kæreste og mig.


    Må forlade tråden men skriv endelig, jeg tror i forstår min mening og problematik mhjt. theis (var jeg alene uden andre hunde og kæreste at tage hensyn til havde jeg ikke tøvet et sekund)
    Men skriv endelig ALLE jeres meninger og især jer med kendskab til racen.





  • #8   13. dec 2011 Ja, jeg må indrømme, at jeg ikke ville være så forskrækket.

    Det eneste, der skulle være helt klart var, at fungerer hunden ikke i, så er det endestationen for den.

    Men er der tid, rum og mulighed, så kan jeg ikke se, hvorfor man ikke skal prøve.

    Det er så lidt, du beskriver - en schæfer, der har nappet... Jooo.. Men hvorfor, hvordan, i hvilken situation - og så videre...

    Jeg ville ikke afskrive den på så få informationer. For nok har den ganske givet haft en barsk opvækst, men jeg kan ikke læse mig til, at den er syg i potten og farlig for sine omgivelser.


  • #9   13. dec 2011 Nat: der misforstår du mig, jeg er netop enig med dig i at når schæfer bliver "angst-napper" så er det en anden mentalitet end andre hunde.
    MEN der hvor du misforstår mig er at jeg kunne ALDRIG finde på at sige, pyyyyha han er for meget arbejde - videre!
    - mit eneste kritirium er at han skulle kunne leve overens med min tæve og selv kunne "trives her",
    jeg er mere end villig til at tage ham til mig og ofre penge på adfærdsterapeut, tage den tid og tålmodighed han kræver, give ham den kærlighed og sikkerhed han behøver for jeg ved hvor god han er indenunder hans forsvar/nervøsitet.

    Kommer han først her, så kommer han ikke videre med mindre Hr. schæfer-visker står og siger han vil tage ham. Problematikken er netop i at jeg nu ved han er strandet og at hvis jeg tager ham hjem så er det "alt eller intet". Jeg har ingen chance for at se om det går ikke eller, og det er ikke fair, hverken for theis eller Sally hvis det ikke går.


    - men kommer tilbage til tråden senere og ser frem til jeres svar.



  • #10   13. dec 2011 Ville nok heller ikke turde tage hunden ind, trods mange års kendskab til schæfere. Tror ikke du behøver bekymre dig om Theis kan sammen med jeres hvalp. Det er yderst sjældent ,at en voksen hanhund gør en hvalp fortræd.Men det ville være katestrofalt for Theis hvis han skulle være kasteboldt mellem mange familier. Det kan man ikke byde ham. Håber virkelig for ham ,at i finder det rette hjem for ham .

  • #11   13. dec 2011 For mig lyder han ikke til at være en desideret problem hund på den måde. Vi har selv Schæfere (2stk) og de har deres særheder og faser de skal igennem. Specielt hanhundene der er i kønsmodnings alderen, de kan reagere helt uventet og så må man tage hånd om situationen. Min Schæfer han Sølver er eksempel vis begyndt at blive fremadfusende og gøende overfor fremmede der løber eller køre cykel i skoven hvor vi går tur. Det betyder jo ikke at han er aggresiv, men netop at han er usikker og at man derfor må tage hånd om det og vise ham at han må acceptere den slags men at jeg er der til at støtte ham. Han har kunne gå løs før men når han er igennem denne fase så går han ikke løs mere.
    Så det at Theis har snappet ud skal måske ses som en usikkerhed hos ham og at han skal have lidt kyndig guidning i hvordan han skal reagere i nye situationer. Lige meget hvad så er der som regl altid meget arbejde i miljø træning, specielt hos schæfere. Det oplever vi ihvertfald tit hos mange schæfere i PH regi.
    De fleste hunde vil med det samme acceptere en hvalp, og kan den ikke det, ja så mener jeg at den har et seriøst problem. Men som skrevet af andre så plejer der ikke at være problemer mellem en tæve og en hanhund.
    Det jeg nok ville anbefale dig at gøre hvis du vil teste Theis med din tæve, det er at lade dem mødes et neutralt sted og se hvordan de reagere på hinanden. Hvis der ingen problemer er ude og de har mødt hinanden på neutral grund, så går det som regl fint hjemme også.
    Vi har genhuset et par hunde efterhånden som var blevet dømt til at skulle aflives, men som viste sig at de absolut ikke var kandidater til det, snarre tvært imod. De har nye gode hjem hvor de trives.

    Ja det er farligt at tage Theis ind, men går det ikke så er aflivning et godt alternativ for ham. Han bør ikke genhuses om og om igen, det er ikke værdigt. Men igen det er jo hvad du føler for. Fordi en hund har en dårlig fortid er det ikke ens betydende med at det bliver en problem hund. Mange skal blot have lidt kærlighed, faste grænser og tid, så bliver de alle tideres dejlige hunde.
    Håber du kan bruge mit lange indlæg til noget smiley


  • #12   13. dec 2011 Er ikke schæfer-menneske, men vil alligevel lige sige held og lykke med det, lige meget hvad du beslutter.

  • #13   14. dec 2011 Dorte: du beskriver mine bekymringer så godt , for det er præcis sådan jeg føler han er. Jeg VED han kan og jeg VED han kun gør det af usikkerhed, og ja, han er lidt over 1 år og hanhund og min tæve er stadig utrolig lalleglad og kun 7 mdr. han kan, af hvad jeg med andre hunde, men derfra og så sige vi tager ham ind og han skal "genoptrænes" i en familie med en hvalpet tæve, mig og så mig mand.... er det det bedste for sally, for os og ikke mindst for ham?.... ( det er hans ve og vel der rammer mit hjerte )

    men tak for jeres svar, jeg har skrevet tilbage at hun kan aflevere ham her imorgen tidlig, hellere det end han bliver kastet videre (og videre) til nogen der ikke helt forstår alvoren i hundens menneskeskabte fejl.....






  • #14   14. dec 2011 Sabina, du skal huske på at lige meget om du får en hund som 8 ugers hvalp, 1 år, eller 3, så vil der altid være arbejde i det og ting der skal rettes. Det er tit menneskene der er problemet og ikke hunden. Det vigtigste du kan gøre er at give Theis de bedste vilkår til at falde til hos dig, derfor vil jeg anbefale som jeg også skrev før, lad dem mødes på neutral grund, gå evt en dejlig lang tur med dem begge så de bliver trætte på den gode måde, så stresser de ikke så meget over den, for dem begge, uvante situation som de kommer i imorgen.
    Jeg ville aldrig kalde Sølver en problem hund men mange vil kalde ham det pga hans kønsmodnings opførsel lige nu, det er stadig ikke ens betydende med at han er et problem, folk forstår bare ikke hvorfor han før som han gør og bliver derfor bange, hvilket gør at han reagere det kraftigere af usikkerhed. Det er en ond cirkel men noget han skal støttes i så ikke han bliver ved med at være i det usikre billede i sit hovede.
    Du må meget gerne skrive hvordan det går og får du brug for at snakke så skriv og du kan få mit nummer smiley


  • #15   14. dec 2011 Dorte: jeg ville jo også gerne, da jeg fik tilbudet første gang, have ham forbi og lade hundene samt mig og kæresten mødes med ham på marken som du forklarer, og gik det godt så evt. tage ham på prøve nogle dage, jbåde kæresten og jeg sad jo og hoppede af spænding for at få ham hjem selvom vi ved hvilket arbejde det kunne kræve men allerede inden hundene havde en chance for at mødes havde hun (ejer/xéns) jo mødt nogle andre som ville tage ham med det samme (det er jo så dem som der har haft ham i 1,5 døgn og nu vil af med ham igen).... nu er det bare kommet dertil hvor hun siger "hent ham og tag ham hjem og så er han dit "problem" eller lad være.... som sagt før så ville jeg aldrig tage en hund ind på den måde men mit hjerte bløder for theis...

    Jeg skrev det tidligere i tråden, jeg har nu skrevet til hende at hun kan aflevere ham her imorgen når nu vi ikke kan få lov at mødes først og når nu de nye "ejere" (1,5 dag) ikke kan med ham, for der skal meget til hvis han ikke kan med min tæve ( og det er det eneste der i mine øjne kan ødelægge det)... og er han usikker og derfor viser aggr. adfærd, jamen så må jeg kalde Sally til mig og tage det dag for dag.

    Jeg vil rigtig gerne Have en PB fra dig dorte med nummer, men lad mig kontakte dig imorgen når han kommer hjem og så opdatere hvordan det er gået indtil videre.


  • #16   14. dec 2011 Faktisk synes jeg, al din tvivl til trods, at det bedste overfor hunden vil være at du tager ham ind, og HVIS det ikke går, så får ham aflivet. Selvfølgelig ville det i den ideelle verden have været bedst at have haft en prøvetid med ham, men det er bare ikke muligt her.

    Risikoen for, at han ellers bliver smidt rundt endnu engang eller flere er jo hele tiden til stede, og hvor ender han ellers. PÅ denne måde er han sikret enten et nyt hjem hos dig, hvor der bliver arbejdet med ham af et godt hjerte, og hvis det ikke går, så bliver han ikke smidt videre til en uvis fremtid.

    Held og lykke med projektet, og som en tidligere har sagt, så er det yderst sjældent, at en hanhund ikke kan med en tævehvalp.


  • #17   14. dec 2011 PB sendt Sabine smiley

Kommentér på:
Schæfer - hjælp til udfald / måske omplacering..

Annonce