{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.674 visninger | Oprettet:

Aflivning af tilskadekommen hund:( {{forumTopicSubject}}

Øv
Sidder her med vores 2 1/2 år gamle Samojede-tæve Sasha. Under træning i søndags trådte hun i et hul og vi har fået konstateret at korsbåndet på venstre bagben, er revet helt over. Hun har været ved dyrelægen og fået smertestillende samt et støttebind, og ligger nu og sover.
Vi har selvfølgelig talt med dyrlægen om hvad der skal ske nu (har faktisk kontaktet 3 forskellige), og alle er enige om at det kan (og skal) opereres. Desværre siger alle også samstemmende at hun aldrig vil kunne være den super-aktive hun vi havde indtil i søndags. Med tiden vil hun kunne gå ture, men ikke træne med sit hundehold, ikke tumle med vores anden hund eller andre "hårde" aktiviteter. Hun vil de første 6-10 uger efter operationen have stærke smerter og der skal op til 4 måneders genoptræning til, før hun kan gå små-ture igen. Herudover er der en risiko for at det anden korsbånd også ryger på grund af overbelastning.
Jeg ville uden at blinke bruge de penge og den tid det kræver, hvis hun blev ordenlig frisk igen, og ikke ville have så ondt undervejs.
Vi har (med mange tårer i øjnene) valgt at lade hende aflive. Nogle vil måske mene at det er "for nemt" bare at give op, men jeg vil ikke tage ansvar for at hun skal udsættes for de smerter, og samtidig være bundet til sin kurv i et halvt år. Det hører med til historien at vi overtog hende fra en tidligere ejer for et halvt år siden. På det tidspunt vejede hun næsten 10 kilo for meget og var meget inaktiv og nervøs. Vi har med ugentlig træning og den rette kost og omsorg fået en rigtig dejlig og aktiv hund, og det er måske med udsigten til et kæmpe tilbagefald, at vi har taget vores beslutning.

Kom gerne med en kommentar. Bare ikke nogen moralske forelæsninger.

Michael

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af badeværelsesventilator 1.000 kr.
  • Mobil Cykelreparation 500 kr.
  • opsætning af lamper (redigeret) 1.000 kr.
  • There is problem with the sink. Water is liking from the pipe 1.200 kr.
  • Slibe og lakere bordplade i køkken 1.500 kr.
  • Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Aflivning af tilskadekommen hund:(
  • #1   19. dec 2011 Jeg er lidt tom for ord, men kan da sige æv hvor er det trist og jeg føler med dig, selvom jeg godt ved, det ikke rigtig hjælper ;(

• #2   19. dec 2011 Kan godt forstå jeres beslutning, selvom det aldrig er let.
    Syntes det er flot af jer også at tænke fremad i hendes liv.

• #3   19. dec 2011 Tja, jeg stod i samme situation som dig med min rotte men valgte det modsatte af dig, og det har jeg aldrig fortrudt, det er lidt over 2 år siden, og jeg har en hund der har det endnu bedre end før.
    At dyrlægerne siger at hun aldrig ville kunne tumle med andre hunde eller gå til hundetræningen kan jeg nu ikke helt forstå.
    Det er aldrig sjovt at træffe den beslutning i har taget og jeg er sikker på at i har valgt det som er det rigtige for både jer og hunden:)

• #4   19. dec 2011 Ved du hvad Michael... Jeg havde gjort fuldstændig det samme.... det gør ikke sorgen mindre lige nu, men jeg tror på, at du bliver glad ved for beslutning på sigt... det er synd for en aktiv hund, at den skal holde sig i ro.... efter min mening.... det duer bare ikke....

• #5   19. dec 2011 Jeg havde valgt det modsatte.

Men jeg føler med dig uden tvivl smiley

• #6   19. dec 2011 synes det er så flot af jer at i har taget denne beslutning smiley til trods for a det er MØJ hård...

tænker på jer.. og løfter hatten .. det er en FLOT beslutning

• #7   19. dec 2011 Jeg forstår dit valg og Synes det fornuftigt ! Mine forældres hund har været igennem operationen og det var er smerte helvede for ham. Vil sige Han har det fantastisk idag men vidste de hvilket helvede de skulle igennem så gjorde de det ikke om.

• #8   19. dec 2011 jeg har inderlig medfølelse for jer og jeres hund. Jeg bakker jer 100% op om jeres beslutning, den er hård, men jeg syntes det er meget flot af jer at i tænker på hunden frem for egne følelser. Jeg ved hvor hårdt det er at sige farvel til sin hund.

Et lille godt råd som minde om den, så køb sådan et her :
    http://www.pandurohobby.dk/Catalogue/50-Skab-dekorer/5020-Gips/502015-Materialesat/1/045158-Sat-Hand-fodaftryk-gips

også pres poten eller poterne ned i den.

• #9   19. dec 2011 Stakkels jer alle sammen, føler med jer. Kan ikke sige hvad jeg selv ville have gjort. Men når andre skriver at deres hunde har det fint efter samme skade, ville jeg nok vælge det modsatte. Men også svært at sige når man ikke har prøvet det selv. Men håber i kommet godt igennem det smiley
    Varme tanker herfra ..

• #11   19. dec 2011 Tak for alle de hurtige svar og tanker

Jeg forstår godt Jer der ville tage en anden beslutning, og er glad for at høre at der er hunde der har klaret sig igennem det samme.

Det har jo været en sindsyg svær beslutning, men når alt kommer til alt så handler det for mig om de ting hunden skal igennem, for (måske) at blive rask... Jeg er af princip imod at lade dyr lide, og jeg kan ikke forklare min hund at det (måske) snart bliver bedre igen... Hun vil vågne op hver morgen i lang tid og have ondt...

Michael

• #12   19. dec 2011 Ligsom du forstår os der ville vælge modsatte løsning, så forstår jeg os din beslutning fuldt ud.
    Nyd nu de sidste dage/tid med hende.

• #13   19. dec 2011 Jeg ville træffe nøjagtig samme beslutning som I har gjort, hatten af for at I tænker på jeres hunds bedste og ikke træffer en beslutning ud fra det store savn i vil føle.

• #14   19. dec 2011 Jeg fårstår godt jers beslutning... har selv operert min tæve, og hun hadde et smærte helvede og mye smærtestillende... jeg har bestemt at hvis det andre ryger så får hun fred , hun skal ikke igennom dette igen... det var også meget hårdt for mig at se den tildligere aktive hund ikke kunne gøre det hun ælsker , og fremdeles i dag kan hun ikke være med på de lange ture i fjellet og kaste med bold er uaktuelt ,,,,

• #15   19. dec 2011 øv hvor er det svært.

kender os en hund der har været det igennem, og hun klarer sig rigtig fint idag.

Jeg ville have taget chancen ellers ville jeg bearbejde mig selv for det bagefter,

når det er sagt forstår jeg dit valg smiley smiley

• #16   19. dec 2011 Hm - det er ikke let at råde i sådan en følelsesmæssig svær sag, men hvis du/I har pengene og muligheden for at passe/genoptræne hende, så ville jeg nok lade hende blive opereret.

Jeg har selv en vovse, der pga af sygdom og operation ikke længere kan/må ting som han måtte før, men han er glad for sit nye liv alligevel - der er glæde og glans i hans øjne og det er svar nok for mig om det var rigtigt at gøre.

Håber I finder den bedste løsning for jer.

• #17   19. dec 2011 ja, det er hårdt og en svær tid for jer.

det er godt jeg er en homo sapiens for skal ind og have nyrt knæ 9/1 012 havde jeg været hund var jeg blevet aflivet.....

• #18   19. dec 2011 Jeg syntes der er stor forskel på hvilken race man snakker om, jeg ville aldrig indskrænke livet for en aktiv hund. Situationen havde måske været anderledes hvis jeg havde en skødehund

• #19   19. dec 2011 Det er jeg utrolig ked af på jeres vegne. Det er en meget dårlig prognose, dyrlægerne har givet Jer, også dårligere end den diagnose plejer at give.

Jeg har selv stået i en lignende situation med en knæskade, som så bare ikke er en rutineoperation for en dyrlæge men en, der kun havde været lavet her i landet en gang før.
    Her var valget det modsatte af dit. Og selvom hunden endte med at måtte herfra på grund af selvsamme knæskade, så har jeg ikke fortrudt et øjeblik, at vi selv gennemgik og at vi lod hunden gennemgå de prøvelser, som vi måtte gennemgå.

Det var pengene værd og den tid hunden fik - og den tid vi fik sammen med ham.

Men mennesker er forskellige og det er forskelligt hvor langt vi kan og vil gå.

• #20   19. dec 2011 Charlotte -

Vores Rex som godt nok er en fransk bulldog er/var en terrængående sneplov på 20 kilo:-)

Vi gik ture på 5 kilometer 3 - 4 gange om ugen før operationen og han var stadigvæk i hopla til mere - de lange ture er skåret betydeligt ned, men ud vil og kommer han og så længe han har et godt liv og der er glæde og livslyst i øjnene, så er det ikke så dårligt.

• #21   19. dec 2011 Kaospiloterne: selvom at jeres hund har været meget aktiv, kan den klare sig med mindre. En border collie er skabt til at arbejde og jeg vil ikke byde mine hunde at skulle skånes og et mindre aktivt liv

• #22   19. dec 2011 Det er måske nu, jeg bør nævne, at Cassius var schæfer af brugslinjer og var meget aktiv i brugshundesport.

Og kom i øvrigt tilbage til den sport, som han kunne træne på fuldt niveau.

Blandt andet derfor, at der ingen fortrydelse er :o)

• #23   19. dec 2011 Hej igen

Er stadig rart at høre at der er hunde som har fået et fornuftigt liv efter en operation.

Der skal ikke være tvivl om at hvis jeg så helt egoistisk på sagen, så ville vi få Sasha opereret lige med det samme. Vi ELSKER hende meget højt, og hun har udviklet sig helt fantastisk.

Fulgte vi dyrlægernes råd skulle hun opereres, og de har jo alle være enige om at hun sikkert vil klare den (hunde er jo generelt meget hårdføre)

Jeg er selv vokset op med mange forskellige dyr (hund, kat, får, geder, o.a.) og har været med til alt fra fødsler til dødsfald. Jeg mener at dyr skal behandles med respekt og at man, hvis man vælger at have dyr, skal tage ansvar for det fra start til slut. Det er ikke alle der har dyr (i dette tilfælde hund) på samme måde, men så længe dyret har det godt, så mener jeg at det må være op til den enkelte.
    Min (vores) beslutning er altså taget alene ud fra hensynet til vores hund, og vi kommer til at stortude, når hun bliver aflivet i morgen.
    Jeg mener både før og efter aflivningen, at dette er det bedste for vores hund. Hun ved ikke at det er slut i morgen, og indtil da bliver hun overøst med nusseri og alle de guffere hun ellers ikke plejer at få;) I morgen slipper hun for alle smerterne og kommer til at sove ind i mine arme.

Michael

• #24   19. dec 2011 Du er yderst fornuftig Michael.

Jeg vil tænke på jer i morgen.
    God rejse Sasha, i morgen bliver du den klareste stjerne på himlen smiley

• #25   19. dec 2011 Jeg ville nu også vælge operation - for det er ikke sikkert, at hunden kan få samme aktivitsniveau igen.

Så skal den stakkels hund først igennem operation, og så "lænkes" til kurven, genoptrænes osv....

Det er jo en hund på 2 år, og der er sg krudt i røven.
    Jeg havde også valgt at aflive - det er synd for hunden at den ikke kan komme af med al sin energi og bruge sin krop....
    Jeg vil tro, at hunden ikke kun blev overvægtig, men også mister muskler (det sker helt naturligt) så den ikke har en fysik der skal til, for at komme sig...
    For ikke at tale om, at hunden jo - vil jeg mene - vil reagere på uhensigtsmæssige måder, fordi den ikke kan komme af med energi osv...

Men som sagt - det er jo bare min mening

• #26   20. dec 2011 Jeg aner ikke hvad jeg ville gøre, men det lyder på mig som om det er en gennemtænkt beslutning, så respekt for det uanset hvad.

• #27   20. dec 2011 Michael -

Jeg tror I havde allerede havde taget beslutningen inden du startede tråden!!!

Men du skriver selv:

"Fulgte vi dyrlægernes råd skulle hun opereres, og de har jo alle være enige om at hun sikkert vil klare den"

så hvorfor ikke prøve en operation?

Jeg kan ikke tilslutte mig meninger om at f.eks en hund skal aflives pga måske bliver det ikke det samme som før.

Hvis man spurgte sin hund om den helst ville leve videre på f.eks smertestillende og have et stille & roligt liv eller om den helst så sig aflivet, så tror jeg nok jeg kender svaret.

• #28   20. dec 2011 Kaospiloterne: Ja, beslutningen var truffet - det fremgår da også klart af startindlægget?

Jeg tror ikke, jeg kan sige, hvad jeg ville gøre, før jeg stod i situationen, men jeg har stor respekt for jeres beslutning, som jeg ved er enormt svær.

• #29   20. dec 2011 Bente -

ja, det læste jeg - men hvad er det så vi skal komme med en kommentar til?

Det kan vel kun være: "Synes det er en værdig beslutning - eller - prøv at give det et forsøg"

• #30   20. dec 2011 kaospiloterne - så du vil hellere lade hunden leve videre på dine præmisser?
    Smertestillende er jo ikke noget man bare fodrer sin hund med.

Og hvad hvis den ahr smerter, og ikke kan gøre hvad den plejer?
    At den hele tiden frustreres over det den ikke kan?
    At den skal ligge i kurven i mere end 14 dage, uden at komme op??

En hund forstår det jo ikke - og vi kan ikke forklare den hvorfor.

Jeg ville som hund nu nok vælge at blive aflivet..... et liv som "halv" hund på smertestilende, begrænset af skaden osv. er da ikke et godt liv

• #31   20. dec 2011 Det man evt skal kommentere er at han er ked af at hunden skal aflives. En venlig tanke i en hård tid, om du vil.

• #32   20. dec 2011 Maiken -

Ja, jeg ville prøve en operation - også når nu der er dyrlæger ind over og siger det kan blive godt.

Hvis du kigger i mit fotoalbum vedr. Rex, så kan du se at han var meget hårdt ramt, men er kommet sig og har et godt liv i dag.

Og hvorfor er det så skidt at en hund kan have et godt liv på smertestillende?

Så utrolig mange mennesker tager smertestillende hver dag - spørg om de ville aflives eller om de kan affinde sig med det.

Søster -

Mener at jeg er en person, der generelt sender gode tanker, men vil også gerne have lov til at skrive min mening.

• #33   20. dec 2011 Kaospiloterne-

Fordi smertestilende er jo noget jeg mener, hunde ikke bør leve på.
    Hunden kan jo ikke sige nej - og det er jo kun for vores skyld, at de får det smertestillende.

Det er jo os - mennesket - der har opfundet det smertestillende. Og jeg mener ikke, at en hund (eller et andet dyr) skal holdes i live, bare fordi de kan på smertestillende.
    Hunden skal leve og have det godt - uden ale mulige smertestillende osv.....

• #34   20. dec 2011 Hej michael jeg har i år været så uheldig at min saluki han og min pointer har haft korsbåndskader, salukien i april (han bliver brugt til udstilling og lure coursing) han er efter han blev skadet blevet DKCH og skal begynde at lure course i det nye år.
    Han får IKKE smertestillende og fungere uden problemer i dagligdagen.
    Min pointer blev operet d. 31.10 og var på smertestillende i 20 dage og ikke mere, hun går til genoptræning pt. men det ser ikke ud til at hun får gener frem i tiden.
    Jeg har aldrig fortrudt at de blev operet.

• #35   20. dec 2011 Game chasers -
    Det er netop det jeg mener - smertestillende i et kort stykke tid, er ikke noget problem - det er bare ikke noget jeg mener hunden skal "leve" på...

• #38   20. dec 2011 Jeg havde taget samme beslutning. En husky, der ikke kan løbe stærkt, har ikke et meningsfuldt liv i mine øjne. Så vi siger også farvel den dag kroppen ikke kan være med længere. Pøj pøj til jer.

• #39   20. dec 2011 Forstår godt jeres beslutning.. Jeg har selv haft 2 hunde med den skade.. den ene valgte jeg at aflive,den anden blev operet.. Så det kommer helt an på hvilken hund man står med,om man som ejer skønner den er til det lange forløb der ligger bagefter..

• #40   20. dec 2011 øv et trist uheld smiley

Har selv tidligere stået med en unghund der skulle opereres og igennem et halvt års genoptræning, det blev aldrig helt godt, så der måtte tages hensyn resten af hendes liv.

Er slet ikke sikker på jeg evt. ville gå gennem sådan noget igen, så forstår til fulde jeres beslutning

• #41   20. dec 2011 Ej en medløber - jo - anden gang han blev opereret.

• #42   20. dec 2011 Jeg tror faktisk at hvis jeg spurgte mine hunde ville de vælge at få fred!! Men nu kan man jo ikke spørge hundene, så derfor må man jo træffe en beslutning ud fra hvad man tror er bedst for ens hund.

• #43   20. dec 2011 Min søsters skønne rotte fik også en korsbåndsskade og fik samme besked som du fik. Han blev en ret trist hund. For alt det han elskede kunne han ikke længere, af hensyn til hans ben. Han måtte ikke træne c arbejde. Han måtte ikke tumle med andre hunde og han måtte ikke spurte afsted.
    En gang i haven løb han efter en kat og sprang korsbåndet igen. Der valgte de at give ham fred. Han var jordens bedste hund og vi savner ham stadig. Men det var ikke et værdigt liv for ham til sidst.

Min egen hund fik en mavedrejning for en måned siden. Det endte heldigvis lykkeligt. Men var det endt i operation, måtte han heller aldrig lege, tumle, tonse eller træne. Det ville jeg ALDRIG byde ham.
    Føler med dig!

Men forstår virkelig godt din beslutning.

• #44   20. dec 2011 Kaos

Du spurgte, jeg svarede. Din mening er der ikke nogen der kan tage fra dig.

• #45   20. dec 2011 Forstår godt valget om aflivning i sådan en situation.
    Personligt havde jegmåske nok valgt at operere og lade hunden nyde sit otium på sofaen og små gåture.

• #47   20. dec 2011 JEG havde som skrevet os valgt anderledes, men Michael har valgt at sige farvel til hans hund, og det fremgår tydeligt af startindlægget at beslutningen ER taget.

Selvom jeg selv havde valgt anderledes, ser jeg ikke MIchael som en dårlig hundejer, han er yderst fornuftig i mine øjne og det er tydeligt han tænker på hunden.

Michael mine tanker er hos jer i dag.

• #48   20. dec 2011 Jeg føler med dig.....
    Og er overbevist om, at du har taget den bedste beslutning for dig og din hund.....

Jeg har selv stået med en hund med samme skade... han blev opereret, og det hele var fjong.....
    eller var det? Han blev aflivet i sommers... netop pga den skade... det gik fint til en start... men de hensyn der skulle tages blev større og større, og til sidst havde han ikke et værdigt hundeliv......
    sker det igen for en af mine hunde, får de fred....

respekt for din beslutning.... i dag er en trist dag, men det bedste for din hund.....

• #49   20. dec 2011 Hej igen

Tak for alle kommentarerne. Både fra Jer der er enige, og Jer der har en anden holdning.

Da jeg kom hjem i dag for at hente hunden og køre hende til aflivning, kunne hun ikke selv holde balancen, og hylede når jeg prøvede at støtte hende. Dette til trods for en god portion smertestillende og et støttebind fra dyrlægen. Vi sad lidt med hende og hun fik lov øt dele en pose kødboller med vores anden hund. Min søn fik sagt farvel og vi kørte hende sammen ned til dyrlægen.

Hun var heldigvis meget proffesionel, og efter en stor dosis sovemedicin, tog det kun 5 sek. før hun døde.

Vi har nu begravet hendes sele og hundetegn ved siden af Lesley (min søns ørkenrotte som han mistede for 14 dage siden). De ligger under vores æbletræ i haven.

Igen tak for kommentarerne.
    ¨
    Michael

• #50   20. dec 2011 R.I.P. Smukke vovse.....

• #51   20. dec 2011 Sov Sødt smukke Sasha
    Michael Jeg føler med jer i jeres sorg

• #52   20. dec 2011 Michael: For 4 år siden faldt vores 4 mdr. gamle hvalp ned af en trappe og brækkede benet. Skaden var ikke den samme som hos Jeres hund, men selve forløbet lød meget lige som det I skulle have været igennem...

Vi gjorde det og alt gik godt. Troede vi...

Det var det længste halve år i vores liv sammen. Det var skide hårdt! Men vi gjorde det hele for lille Emma, som jo bare var en lille glad basse... Men hun måtte ikke lege, ikke rende løs, ikke tumle og ingenting...

Emma lever ikke mere. Benet blev dårligt igen efter 3 år og hun fik fred.

På afstand af det hele, er vi blevet enige om, at vi IKKE gør det igen.

• #53   20. dec 2011 Derfor så forstår jeg Jeres valg hele vejen...

• #54   20. dec 2011 Sov sødt smukke hund smiley

• #55   20. dec 2011 Ja, så kan i jo være sikre på, at i har gjort det rigtige.
    Især når hun fik så ondt.

I gav hende det bedste og gav hende et godt liv - det er den største gave man kan give nogen smiley

• #58   21. dec 2011 Palle, hvis der er mulighed for at jeg kan beholde min bedste ven nogle gode år endnu, gør at jeg vil overveje mulighederne.
    Al respekt for dem der giver hunden fred.

• #59   21. dec 2011 Jeg tror man skal vare sig for at generalisere...

Nogle hunde klarer det fint, andre hunde gør ikke.

Folk vælger det, der passer til deres hund og deres måde at have hund på, og den mavefornemmelse man går ind i sådan noget med er bedre end generelle principper fra andre hundeejere.

Kommentér på:
Aflivning af tilskadekommen hund:(

Annonce