{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  To kuld på tæve på 1 år
  • #1   29. dec 2011 Skal lige være sikker på at jeg forstår spørgsmålet korrekt? Er det tæven som kun er 1 år gammel, eller er det 2 kuld på 1 år, men på en ældre tæve?

• #2   29. dec 2011 Nej undskyld, kan godt se at det kan misforstås :S
    Det er to kuld indenfor ét år ...

Beklager smiley

• #3   29. dec 2011 Ja hvis tæven kan klare det er 2 kuld i træk ok, men derefter skal tæven have en pause smiley

• #4   29. dec 2011 Tinna - Okay, tak for svar smiley

• #5   29. dec 2011 Og også tak til Christina K smiley

• #6   29. dec 2011 Du kan læse de etiske anbefalinger fra DKK her:
    http://www.dansk-kennel-klub.dk/Etiske-anbefalinger-for-avl

• #7   30. dec 2011 Jeg ser ingen problem i det, hvis hun er klar til det og dyrelægen siger god for det..

Har selv lige taget 2 kuld i streg på min tæve.. Men nu er der os dømt pause længe..

• #8   30. dec 2011 En tæve kan da også få 2 kuld med en "ledig" løbetid indimellem iløbet af 12 mdr. Selvfølgelig afhængigt af tævens cyklus osv, men det er bestemt ikke usædvanligt. Måske +/- en måned eller to....

Tæven får et kuld om sommeren.....der kommer løb til vinter, hvor der ikke parres, og så parres tæven igen sommeren efter.
    Voila. 2 kuld på 12 mdr. uden at det på nogen måde er rovdrift.

• #9   30. dec 2011 Jeg forstod det også først som en tæve på 1 år, der var igang med nr. 2 kuld, og det er selvfølgelig ikke iorden.
    Men drejer det sig om en voksen tæve, kan hun sagtens få 2 kuld indenfor 1 år, uden at der er noget galt eller forkasteligt i det, hvis hun ellers er sund og rask. Men som andre skriver bør hun så springe en løbetid over før næste kuld.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
    #10   30. dec 2011 Kan ikke se at Dkk anbefalinger er noget værd når det er op til avler om han vil overholde dem.Efter min mening skulle det være et krav at man højst måtte lave 5 kuld, hvilket jeg syntes er højt sat

• #11   30. dec 2011 Max H : Ja det ville nok være bedre med krav fremfor anbefalinger, men hvem skal så kontrollere det og med hvilke midler? Det vil jo blive dyrt at håndhæve de regler......

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#12   30. dec 2011 Det kan vil ikke være så galt.Den forening avler står i må jo registrere de kuld den enkelte hund får.Når så avler er klar over at der ikke kommer tavle efter det 5 kuld så giver det sig selv hvis du stadig vil være medlem.Tror mere det er et ? om holdning og penge fra både avler og den klub han står i side.At en tæve både laver 6 og 7 kuld og får 40-50 hvalpe, uden at nogen skrider ind kommer jeg aldrig til at forstå,

• #13   30. dec 2011 Max, nu er det så etiske REGLER for avl, så der er ikke noget med om man har lyst til at overholde det.

• #14   30. dec 2011 Hov glemte at svare på spørgsmålet.... hvis tæven kan klare 2 kuld i træk, altså er blevet på toppen igen efter sidste kuld, så kan man fint parre 2 løbetider i træk..dog har jeg en tæve der kommer i løbetid hver 4 mdr, der kan det ikke anbefales...

• #16   30. dec 2011 Min Bianca kommer kun i løbetid en gang om året. Der er det forsvarligt nok at parre hende uden pauser. Nu 14 uger efter sit sidste kuld er hun helt og aldeles på toppen og klar til at udstille igen. Hun kommer sig hurtigt efter hver fødsel.

• #17   30. dec 2011 Jeg kan ikk se et problem med det men så skal den også have en pause bag efter

• #19   30. dec 2011 Maiken, så er du bare så heldig at have en tæve der kommer i løbetid 2 gange om året. Det er det mest almindelige, men det er også et faktum at nogen tæver kun går i løb en gang om året.

Det al avl på tæver handler om er om tæven er i form til det. En overvægtig tæve vil umiddelbart have flere problemer end en tæve som er i tip top form. Det er min tæve, og min dyrlæge har rost mig for at holde hende i så god form, at hun ikke har problemer under en drægtighed.

Beviset er vist at opnå en BIM på en udstilling 13 uger efter en hvalpefødsel. Det har jeg, og derfor finder jeg det ikke som et problem, at min tæve får hvalpe en gang om året, selvom der så ikke går en løbetid imellem. For der er kun den ene løbetid om året.

Nu er jeg ikke så dum, at jeg ikke kigger på min tæve, men pt. efter hvalpefødsel for 14 uger siden, er hun igen i tip top form. Det ligger bare til nogen at være hurtige til at komme sig efter en fødsel og andre er ikke. Sådan er tæverne så forskellige. Det må vi alle respektere, ellers er jeg enig i at det kun er for pengenes skyld. Jeg tjener 0 kr. på et kuld, så det kan absolut ikke være derfor jeg er opdrætter.

• #21   30. dec 2011 Min tæve skal have 2 kuld her til Februar, hun er parret for 2 gang i træk, hun havde kuld i sommers, i Juni.

Hun havde ingen problemer med første kuld og kom sig hurtigt efter fødslen.

Maiken, nej vi avler ikke for pengenes skyld, men for avlen, penge er der som regel ikke det store af når man gør regnskabet op, men da hvalpene alligevel havde ødelagt en del af hendes pels, kunne vi lige så godt tage de to kuld hun skal have nu her.

Hun er udstillingshund, og havde vi ventet ville hun akkurat komme i pels igen til næste løb, hvor vi så skulle have parret og dermed var der lukket ned for udstilling igen det næste år. Hun er Shih Tzu

Vi har været omkring Dyrlæge, vores klub og andre avlere, og alt skulle være helt i orden til kuld 2.

Der kan være mange årsager til man vælger som man gør.

• #22   30. dec 2011 Maiken, så kan jeg kun berette, at jeg har god kontakt med hvalpekøberne til alle 3 kuld.

I første kuld har en han blevet HD-fotograferet (ikke et krav i Danmark), men han bor i Sverige. Han har HD status B, er avlskåret og har lige parret sin første tæve af høj kvalitet (jeg kender tæven).

I 2. kuld har jeg solgt en til Norge. Hun har HD-status A og har fået certer både i Norge og Sverige. Der er 2 mere fra samme kuld, som jeg selv synes er blevet fine og gode.

Hvis man tror at alle i et kuld bliver af tip top kvalitet, så vil jeg vove den påstand, at man så er naiv. Der er også glade familiehunde, som aldrig skal være andet. Godt for det. Jeg sælger kun familiehunde, det er mit udgangspunkt.

Har denne gang beholdt en tæve fra mit seneste kuld, fordi jeg tror på at hun bliver en god og racetypisk tæve. Er der nogen af mine hvalpekøbere, der gerne vil udstille og også tænker på avl på sigt, og hundene er egnet til det, så er det blot en bonus. Uanset om det er familiehunde eller hvad man ellers kalder hunde der bliver udstillet, så føler mig da glad for at går dem godt.

Men på den anden side, må man jo også erkende at der kommer noget der ikke er så godt. Men hvis det er et mindretal af de hvalpe man laver, så synes jeg ikke det er et problem. Jeg er opdrætter fordi jeg mener at mit opdræt kan bidrage med noget for racen, som er en meget lille race. Samtidig er jeg da også interesseret i at finde den perfekte gårdhund. Jeg tror alle har de samme intentioner, hvis man er opdrætter. Det er vel derfor man træffer de valg man gør.

Hvis du ellers ville give dig tid til at læse nogle af de tråde jeg har oprettet, så tror jeg ikke jeg kan blive "klandret" for at gøre det for pengenes skyld. Snarere tværtimod. Jeg har hele tiden været tro mod mig selv og de etiske regler der ligger for racen. Der er intet at hente, hvis man kun tænker i penge. Det er og har aldrig været mit udgangspunkt, og det bliver det heller ikke.

• #23   30. dec 2011 Nu kan der også være medicinske grunde til at en tæve bliver parret to gange i løbet af et år, f.eks. livmoderbetændelse. Er tæven kommet sig fuldstændig fra sidste kuld og er i tip-top form og har hun haft livemoderbetændelse, så anbefales det mange gange at hun parres igen i næste løbetid, hvis man altså har parringsplaner med hende.

Det behøves langt fra at være rovdrift eller grådighed.

• #24   30. dec 2011 Tak M.I. Jeg er glad for dit synspunkt og er enig.

Jeg kunne aldrig gøre noget som bringer tæven i fare. Det har jeg heldigvis en dyrlæge der godt tør sige det til mig, hvis det skulle være tilfældet.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#25   30. dec 2011 Lykke.Nej. det er jeg klar over.Som jeg skriver syntes jeg det burde være forbudt at få mere max 5 kuld på en tæve.Får du mere er det efter min mening dyre plageri om du så avler i klub eller ej.Er mig ubegribelig at en klub som Dkk ikke varetager hundens tarv,men som tidligere skrevet er det nok et spørgsmål om penge.Er sjov at hvis en privat person avler 6 kuld hvalpe på en tæve er han en hunde handler.Gør en i dkk det samme, er han en dygtig avler.

• #26   30. dec 2011 Men IGEN vil jeg bare sige, at en tæve jo godt kan få 2 kuld på et år UDEN at man har parret i to løbetider lige efter hinanden. Og det er vel det "gængse"?????
    I denne tråd bliver der udelukkende snakket om 2 kuld indenfor ca 6-8 mdr, hvor tæven ingen pause får...igen afhængig af tævens cyklus.

Jeg vælger at tro, at opdrættere/ejere der tar 2 kuld lige efter hinanden, ved hvad de gør og har deres tæve som højeste prioritet. Nogen tæver egner sig til det, andre ikke, og det er nu engang ejerne, der kender tæven bedst.

Klub, forening, tavle eller ej, anbefalinger eller regler; der vil ALTID være brodne kar, der skider højt og helligt på regler, hundens tarv, hvalpenes tarv og udelukkende gør det for pengene og gør, at andre "uskyldige" skal forsvare sig.........

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#28   30. dec 2011 Maibritt L.Ja der vil altid være folk der ikke kan se at der er forkert det de gør.Og derfor at jeg ikke kan forstå at en klub som Dkk, ikke gør noget ved det, når de åbentlys har opdrætter der avler over 5 kuld i deres egen forening.Hvad hjælper det at lave etiske anbefalinger med den ene hånd,alt i mens man skriver stam tavler ud på et 6 kuld med den anden

• #29   30. dec 2011 "problemet" er jo netop at det er etiske ANBEFALINGER og ikke REGLER......

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#30   30. dec 2011 Ja det er det jeg skriver igen og igen.Er meningsløs at lave anbefalinger på noget der skulle være en regel.Har ingen respekt for en forening der er med til at opdrætter skam avler på hans avls tæver.Dkk har i høj grad et ansvar som de i det her tilfælde ikke lever op til.Vil gå så langt som at de ved ikke at handle er medvikende til dyremishandling.

• #32   31. dec 2011 Maibritt: hvis du går ind på linket kan du se at det er ændret til etiske Regler i stedet for anbefalinger.

Max
    Ja, jeg kender også en tæve der nåede at lave 7 kuld, inden den fik avlsforbud hos DKK, og nej, det burde ikke kunne ske, det er virkelig ikke fair over for tæven. Så ja, der burde blive sat ind overfor dem, der bruger deres tæve som fødemaskiner.
    Maiken; at man får 2 kuld i træk er altså ikke ens betydende med at tæven er en fødemaskine, der kan være så mange årsager til det valg.

Kommentér på:
To kuld på tæve på 1 år

Annonce