1.200 visninger
|
Oprettet:
To kuld på tæve på 1 år {{forumTopicSubject}}
Har siddet og kigget lidt rundt på hvalpe kuld (ikke fordi jeg vil have ny hund, men bare fordi jeg keder mig), og har ét spørgsmål, som overskriften nok ligger lidt op til:
Er det i orden at få to kuld på én tæve, på ét år?
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.973
sep 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 34 Svar: 258
Det er to kuld indenfor ét år ...
Beklager
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.759
sep 2009
sep 2009
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.759
http://www.dansk-kennel-klub.dk/Etiske-anbefalinger-for-avl
jun 2006
Følger: 10 Følgere: 8 Emner: 21 Svar: 31
Har selv lige taget 2 kuld i streg på min tæve.. Men nu er der os dømt pause længe..
sep 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 27 Svar: 358
Tæven får et kuld om sommeren.....der kommer løb til vinter, hvor der ikke parres, og så parres tæven igen sommeren efter.
Voila. 2 kuld på 12 mdr. uden at det på nogen måde er rovdrift.
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.164
Men drejer det sig om en voksen tæve, kan hun sagtens få 2 kuld indenfor 1 år, uden at der er noget galt eller forkasteligt i det, hvis hun ellers er sund og rask. Men som andre skriver bør hun så springe en løbetid over før næste kuld.
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.164
dec 2008
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.208
nov 2006
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.206
jul 2004
Følger: 29 Følgere: 29 Hunde: 6 Emner: 162 Svar: 1.328
maj 2006
Det al avl på tæver handler om er om tæven er i form til det. En overvægtig tæve vil umiddelbart have flere problemer end en tæve som er i tip top form. Det er min tæve, og min dyrlæge har rost mig for at holde hende i så god form, at hun ikke har problemer under en drægtighed.
Beviset er vist at opnå en BIM på en udstilling 13 uger efter en hvalpefødsel. Det har jeg, og derfor finder jeg det ikke som et problem, at min tæve får hvalpe en gang om året, selvom der så ikke går en løbetid imellem. For der er kun den ene løbetid om året.
Nu er jeg ikke så dum, at jeg ikke kigger på min tæve, men pt. efter hvalpefødsel for 14 uger siden, er hun igen i tip top form. Det ligger bare til nogen at være hurtige til at komme sig efter en fødsel og andre er ikke. Sådan er tæverne så forskellige. Det må vi alle respektere, ellers er jeg enig i at det kun er for pengenes skyld. Jeg tjener 0 kr. på et kuld, så det kan absolut ikke være derfor jeg er opdrætter.
jul 2008
Følger: 34 Følgere: 37 Hunde: 4 Emner: 124 Svar: 2.759
Hun havde ingen problemer med første kuld og kom sig hurtigt efter fødslen.
Maiken, nej vi avler ikke for pengenes skyld, men for avlen, penge er der som regel ikke det store af når man gør regnskabet op, men da hvalpene alligevel havde ødelagt en del af hendes pels, kunne vi lige så godt tage de to kuld hun skal have nu her.
Hun er udstillingshund, og havde vi ventet ville hun akkurat komme i pels igen til næste løb, hvor vi så skulle have parret og dermed var der lukket ned for udstilling igen det næste år. Hun er Shih Tzu
Vi har været omkring Dyrlæge, vores klub og andre avlere, og alt skulle være helt i orden til kuld 2.
Der kan være mange årsager til man vælger som man gør.
maj 2006
I første kuld har en han blevet HD-fotograferet (ikke et krav i Danmark), men han bor i Sverige. Han har HD status B, er avlskåret og har lige parret sin første tæve af høj kvalitet (jeg kender tæven).
I 2. kuld har jeg solgt en til Norge. Hun har HD-status A og har fået certer både i Norge og Sverige. Der er 2 mere fra samme kuld, som jeg selv synes er blevet fine og gode.
Hvis man tror at alle i et kuld bliver af tip top kvalitet, så vil jeg vove den påstand, at man så er naiv. Der er også glade familiehunde, som aldrig skal være andet. Godt for det. Jeg sælger kun familiehunde, det er mit udgangspunkt.
Har denne gang beholdt en tæve fra mit seneste kuld, fordi jeg tror på at hun bliver en god og racetypisk tæve. Er der nogen af mine hvalpekøbere, der gerne vil udstille og også tænker på avl på sigt, og hundene er egnet til det, så er det blot en bonus. Uanset om det er familiehunde eller hvad man ellers kalder hunde der bliver udstillet, så føler mig da glad for at går dem godt.
Men på den anden side, må man jo også erkende at der kommer noget der ikke er så godt. Men hvis det er et mindretal af de hvalpe man laver, så synes jeg ikke det er et problem. Jeg er opdrætter fordi jeg mener at mit opdræt kan bidrage med noget for racen, som er en meget lille race. Samtidig er jeg da også interesseret i at finde den perfekte gårdhund. Jeg tror alle har de samme intentioner, hvis man er opdrætter. Det er vel derfor man træffer de valg man gør.
Hvis du ellers ville give dig tid til at læse nogle af de tråde jeg har oprettet, så tror jeg ikke jeg kan blive "klandret" for at gøre det for pengenes skyld. Snarere tværtimod. Jeg har hele tiden været tro mod mig selv og de etiske regler der ligger for racen. Der er intet at hente, hvis man kun tænker i penge. Det er og har aldrig været mit udgangspunkt, og det bliver det heller ikke.
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.973
Det behøves langt fra at være rovdrift eller grådighed.
maj 2006
Jeg kunne aldrig gøre noget som bringer tæven i fare. Det har jeg heldigvis en dyrlæge der godt tør sige det til mig, hvis det skulle være tilfældet.
dec 2008
sep 2010
I denne tråd bliver der udelukkende snakket om 2 kuld indenfor ca 6-8 mdr, hvor tæven ingen pause får...igen afhængig af tævens cyklus.
Jeg vælger at tro, at opdrættere/ejere der tar 2 kuld lige efter hinanden, ved hvad de gør og har deres tæve som højeste prioritet. Nogen tæver egner sig til det, andre ikke, og det er nu engang ejerne, der kender tæven bedst.
Klub, forening, tavle eller ej, anbefalinger eller regler; der vil ALTID være brodne kar, der skider højt og helligt på regler, hundens tarv, hvalpenes tarv og udelukkende gør det for pengene og gør, at andre "uskyldige" skal forsvare sig.........
dec 2008
sep 2010
dec 2008
nov 2006
Max
Ja, jeg kender også en tæve der nåede at lave 7 kuld, inden den fik avlsforbud hos DKK, og nej, det burde ikke kunne ske, det er virkelig ikke fair over for tæven. Så ja, der burde blive sat ind overfor dem, der bruger deres tæve som fødemaskiner.
Maiken; at man får 2 kuld i træk er altså ikke ens betydende med at tæven er en fødemaskine, der kan være så mange årsager til det valg.
To kuld på tæve på 1 år