{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.901 visninger | Oprettet:

Pis og lort :'( tænder.. {{forumTopicSubject}}

Hej HG .. .

har lige kigget min hvalp i munden for at se om alt så fint ud ..
og det gjorde det.. INDTIL jeg opdager de to små hugtænder de har i hver hjørne af under munden ikke inderst men yderst... Så at hvis de smiler kan man se dem, de "største foran"

der bagved dem er der kommer 1 stor ( 2 i alt )
han har ikke ondt og spiser som han plejer, lugter ikke ud af munden.
Det der gør mig så ked er at jeg ikke har pengene efter jeg lige er flyttet i lejlighed, skal de fjernes hvis han ikke har ondt eller de IKKE er skæve?
der er bare 2 hold tænder lige bag hinanden. kan ikke fange billede da hans tunge køre voldsomt når min finger er i vejen jo..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pis og lort :'( tænder..
  • #1   5. jan 2012 Ring og spørg din dyrlægen. Det er gratis

• #2   5. jan 2012 Nu ved jeg ikke hvor gammel han er men tit falder de ud af sig selv, min egen havde dobbelt hjørnetænder i små 2 uger og så røg de gamle ud og han har perfekt saksebid i dag smiley

• #3   5. jan 2012 Nadja - De er bare SLET ikke løse de yderste og de yderste sidder på den plads de skal? og de inderste er bredde men ikke høje.. og sidder bagved.. og er heller ikke løse..

Jeanette - Ja er jeg godt klar over, men det kan jeg ikke nu og ligenu sidder jeg meget ulykkelig.

• #4   5. jan 2012 De kan måske falde ud af sig selv, men det lyder ikke så godt når du siger, at de slet ikke er løse... Desværre er dobbelte hjørnetænder noget du ser meget tit hos chihuahuaér og de skal fjernes, hvis de ikke falder ud af sig selv.. Vi har selv været turen igennem 2 gange...
    Men hvor længe du kan vente og se tiden an, det ved jeg desværre ikke, men ring og spørg en dyrlæge, det koster ihvertfald ingenting...

• #5   5. jan 2012 At mælketænderne i overmunden (dobbelt hjørnetænder), bør have en bevågenhed. Mine to yngste har fået fjernet dem ved dyrlægen, fordi de IKKE ville rokke sig og det begyndte at give en skæv tandstilling til hjørnetænderne i undermunden.

Men hvis hunden har dobbelt-rækker i undermunden, ville jeg være bekymret. Hvis det er den chi på billedet, har jeg se flere meget små hunderacer, med virkelig "hulter-til-bulter" tænder. Men hvis den ikke er så gammel, så falder det måske på plads.

Hvad siger hundens opdrætter? Opdrætteren har jo ofte erfaring inden for racen, eller har en "mentor", der kan hjælpe.

• #6   5. jan 2012 min opdrætter er en værre biiib og vil ikke ha kontakt mere efter jeg krævede at vide hvem faren var efter at have fanget hende i en løgn, derfor jeg skal ha med stamtavle næste gang..

- jamen må afsted imorgen smiley .. åh nej, hvad kan jeg forvente det koster?

• #7   5. jan 2012 Kære Brevkasse!

Jeg har en lille chihuahua hvalp, Tino, som er ved at skifte sine tænder, men nu har jeg opdaget, at han har dobbelte hjørnetænder i overmunden. Betyder det noget, og kan jeg se tiden lidt an og vente med at gå til min dyrlæge?

Mange hilsner Mie Andersen

Kære Mie Andersen,

Tilbageholdte mælketænder betragtes efterhånden som en arvelig lidelse. Vi ser det oftest hos de små hunderacer, og det er, som navnet antyder, en tilstand, hvor en eller flere af hundens mælketænder ikke falder ud af sig selv, men bliver siddende. Som ejer vil det se ud som om, hunden har dobbelt tandsæt. Det er oftest hjørnetænderne der ikke falder ud og efterfølgende giver problemer. Mange hundeejere er ofte tilbageholdende med at få dem fjernet, da det kun kan gøres i fuld bedøvelse, og de venter desværre ofte for længe.

Selvom nogle mælkehjørnetænder med tiden falder ud, bør man få dem fjernet, så snart man kan se den blivende tand bryde frem. Nyere forskning har nemlig vist at allerede 48 timer efter frembruddet af den blivende tand, vil der begynde at ske permanent skade, hvis mælketanden ikke fjernes. Skaden er først noget, man ser på længere sigt, og derfor har man tidligere ikke været opmærksom på dette problem. Alle tænder sidder fast i kæben med en masse små mikroskopiske fibre, og de kan ikke dannes ordentligt på en blivende tand, hvis der sidder en mælketand i vejen.

Dertil kommer en del andre problemer, som kan opstå hvis man venter. Tandstillingsfejl kan være en konsekvens af tilbageholdte hjørnetænder. De blivende hjørnetænder kan simpelthen ikke placere sig korrekt i kæben, og det kan blandet andet medføre, at de presses op i ganen eller slides mod de andre tænder, når hunden lukker munden. Dette kan medføre unødig smerte for hunden, og man risikerer infektioner og unormalt tandslid

Mit råd er, at du skal opsøge din dyrlæge snarest, og få de tilbageholdte mælketænder fjernet. Når Tino så er i bedøvelse, kan din dyrlæge også lave en grundig undersøgelse af alle tænderne inklusive de bagerste kindtænder, som kan være svære at undersøge hos nogle ubedøvede hunde.

Mvh. Dyrlæge Ruben Sørensen, Nordre Dyrehospital.

• #8   5. jan 2012 Jeg fandt lige dette fra en brevkasse hods en dyrlæge og er fra Januar 2011, håber det kan bruges

• #9   5. jan 2012 Jeg har lige fundet en regning fra 2008 på tandudtrækning og der gav jeg 1662,- det er jo nok steget lidt i pris siden... Og igen så er priserne meget forskellige hos dyrlægerne, så det bedste er nok at ringe og høre en ca pris på det ...

• #10   5. jan 2012 UDOVER evt. tandudtrækning ( i fuld bedøvelse), skal du få taget røntgenbilleder, så det måske er muligt at forudsige om der er andre problemer på vej?

Det koster nok omkring 2000 (2500?)

• #11   5. jan 2012 årh..................... neeeeeeeeeeeeej.

• #12   5. jan 2012 Min havde dobbelt hjørnetænder i overmunden, begge sider, men så en dag var den ene pludselig væk. Den anden er der endnu, men er begyndt at rokke, så jeg venter og ser lidt endnu om den ikke falder ud af sig selv som den anden. Ingen af dem rokkede for en måned siden ca. men nu er der kun en tilbage.

• #13   5. jan 2012 Lærke smiley Dette er i undermunden, du ved alt det jeg har over hovede dette her kan jeg simpelthen ikke magte :'(!
    - De rykker sig ikke bare lidt! smiley

• #14   5. jan 2012 Bazil`s sad også godt fast og jeg tjekkede dem hver dag og pludselig en morgen var den ene væk og 2 dage senere den anden.

• #15   5. jan 2012 Hvilken dyrlæge plejer du at bruge?

• #16   5. jan 2012 Hvor gammel er din hvalp?

Kan du få hvalpen til at lege ruskeleg sammen med dig og bruge en almindelig, så vil det være rigtig godt. Jeg var ved at være nervøs for min sidste hvalp. synes ikke at hjørnetænderne rokkede sig, men fik så det råd at ruske lege. Dagen efter faldt tanden ud.
    Så mit råd er brug den næste uges tid på at lege ruske leg med hvalpen og en sok, det er også meget sjovere end at tage til dyrlægen smiley

• #17   5. jan 2012 en i Givskud er rigtig glad for dem..
    - årh Nadja håber det samme gentager sig her :'/

• #18   5. jan 2012 Hvor gammel er han? Disen fik først fjernet sine, da hun var 7-8 måneder (dog i samråd med dyrlægen, som havde kigget på dem 1 eller 2 gange). Jeg gav 1500

• #19   5. jan 2012 1500 kan jeg overkomme...

- han er 6 mdr smiley

• #20   5. jan 2012 Lad mig lige skrive igen: Mælketænder vil som regel falde ud (det kunne min dyrlæge så konstatere, at den yngstes ene tand ville ikke - den ville simpelthen ikke "formulde" i roden, den anden var næsten "formuldet" og ville have være faldet ud af sig selv)

UNDERMUNDEN er en helt anden sag, mange meget små racer, specielt med smal snude, HAR problemer med tandstillingen.

Jeg vil opfordre alle (med mulighed for det), at deltage i tanddyrlæge Jens Ruhnaus fremragende foredrag, som han med jævne mellemrum holder på sin klinik ved Ballerup (Sjælland). På dem lærer man også noget om, hvorfor det f.eks. er vigtigt at børste tænder på sin hund.

• #21   5. jan 2012 Okay hvis han er 6 mdr ville jeg nok tage forbi dyrlægen og få dem tjekket, Bazil`s sidste røg da han var omkring 5 mdr, og nu er det jo i undermunden de sidder min`s var i overmunden, så få dem hellere tjekket engang for meget end for lidt.

• #22   5. jan 2012 det kan jo være du kan få lov at lave en afbetalings ordning med din dyrlæge, det koster ihvertfald ikke noget at spørge og jeg sikker på det ikke vil blive taget ile imod hvis du kan starte med at betale de 1500 kr smiley

• #23   5. jan 2012 Vores var 8 mdr før de to hjørnetænder i undermunden faldt ud, så de kan stadig nå det, hun havde også alle sine blivende tænder og de to ekstra.

• #24   5. jan 2012 De sidder ikk ved siden af hinanden men ind mod halsen bagved hinanden nærmest

• #25   5. jan 2012 Det gjorde vores også, jeg vil foreslå du kontakter dyrlægen, han/hende kan afgøre om de skal trækkes ud, det er jo ikke sikkert det er nødvendigt, og så kan du slappe af igen.

• #26   5. jan 2012 Kennel - uden det betyder noget for ham? Kan han så beholde dem?
    - skal forbi dyrelægen. Men håber da de han blive siddende . Kunne se på min lab

• #27   5. jan 2012 Ja de kan godt beholde dem, men man skal holde øje med de ikke rådner, mange små hunde har ekstra tænder uden problemer, de fleste får dem trukket ud fordi de udstilles, eller de genere.

Så som sagt tag en snak med dyrlægen.
    Vi gav for en tandudtrækning på vores anden hund, af andre grunde, 750 kr

• #28   5. jan 2012 Kennel - tak håber VIRKELIG de kan forblive i... Suk

• #29   5. jan 2012 det var så lidt, tag det nu helt roligt og vent med at gå i sænk før du ved hvad dyrlægen siger, held og lykke med det:o)

• #30   5. jan 2012 Okay. Tak igen. Håber jeg når det imorgen efter jeg kommer hjem fra lang undersøgelse på middelfart sygehus ...

• #31   5. jan 2012 Det haster altså ikke så meget at du skal afsted i morgen, hvis de ikke genere, så prøv med nogle hårde tyggeting og ben og se om det løser problemet, det er ikke sådan at din hun er ved at gå til:o)

Håber din undersøgelse må blive nem og hurtig:o)

• #32   5. jan 2012 Leger trækkelege nu og han tygger meget i pinde smiley
    Tak ! Virkelig :-)) håber det går

• #33   6. jan 2012 Nu har jeg ikke lige gidet at læse alle indlæggene. Men min dyrlæge og andre har jeg hørt sige at man skal vente 1-2 uger og se om de selv ryger ud og ellers er det til dyrlægen. Men ja prøv med gnaveting, gulerødder, evt et stykke stof hvor der er godbidder rullet ind i, eller inde i knuder på stoffet. Håber på de falder ud. Fik selv hevet en enkelt hjørnetand ud på Alaia.

• #34   6. jan 2012 Man har vel lavet en hunde konto, til nødstilfælde, når man anskaffer sig en hund..? smiley

• #35   6. jan 2012 Min hanhund fik rykket 5 stk ud da han var 7 måneder.. Det var ca 1600,- det kostede..
    Men masser at gnave i.. Og der sket intet ved han går en måned mere med dem..

• #36   6. jan 2012 Det er en kendt problemstilling hos små racer. Jeg har også fået fjernet dobbelte hjørnetænder hos Bianca. Som bonus under operationen fandt de gamle mælketænder i undermunden, som også blev fjernet. Hun har perfekt bid i dag. Havde jeg ikke gjort det, så havde jeg haft en hund der ikke var det som hun er i dag.

• #37   6. jan 2012 Har ikke lige læst hele tråden, så ved ikke om dette er blevet skrevet. Jeg fik afvide at jeg skulle give min hund tyggeben og gulerødder, og lege ruskelege og hvis de ikke var faldet ud inden 1-2 uger så skulle de hives ud. Han var 8 mdr, og dyrlægen mente ikke de ville falde ud senere, når han var blevet så gammel. Han fik hevet 3 ud, og gav 1600,-
    Jeg håber de falder ud af sig selv, ellers må du afsted smiley

• #38   6. jan 2012 Når du sidder og kæler med hunden så rok med tænderne. Det hjælper. Jeg havde også en tæve hvor tænderne blev siddende. Jeg bestilte the hos dyrlægen og dagen inden faldt de ud. Hun var 7 mdr. Det har vi aldrig oplevet før få det ikke er problemet i vores race. Hendes hvalpe fra første kuld tabte alle deres under 14 dage. Det er tilgengæld også uhørt. Men rok rok rok flere gange dagligt og jeg trækkelege. Det ville jeg prøve min en uges tid inden jeg går i panik;-)

• #39   6. jan 2012 MGMGB
    Det er jo det, dyrlægen vurderer, om de sidder så det giver problemer eller man kan give dem lidt mere tid til selv at falde ud. En omgang narkose er da heller ikke noget, jeg udsætter mine hunde for bare "for sjov", så hvis tænderne ikke laver ballade og selv kan falde ud, synes jeg nu, det er at foretrække.

Jeg er jo hverken tand- eller dyrlæge, så jeg kan tage fejl, men jeg kan virkelig ikke se, Disens tænder skulle sidde skævt selvom jeg ventede med at få de gamle trukket ud

• #40   6. jan 2012 Har været ved dyrelægen idag, og han sagde jeg MAKS måtte gå 14 dage endnu da de bagved var meget fremme og ville ramme ganen snart.
    - så mandag morgen skal 4 styks ud smiley

Heldigvis er han en god mand hvad angår penge :')
    Nu håber jeg bare bedøvelsen går godt. Århh
    Godt jeg kom afsted og ik trak den ...

• #42   11. jan 2012 Gik godt ja ! smiley
    4 tænder røg ud. Jamen syntes jo ikke min hunds var kommet meget frem men Dyrelægen syntes bestemt jeg maks kunne vente 14 dage inden de ville ramme ganen og gøre de andre tænder skæve. Så jeg ville få det undersøgt hvis jeg var dig smiley

• #43   11. jan 2012 Det kan godt ske, nu kender jeg så min dyrelæge så godt, og 4 tænder for 800,- er til at overleve :-)...
    Tror hvis man sørge for at kende nogle som kan sige god for Dyrelægen og derefter selv lære dem at kende så er man ikke i fare for at blive snydt sådan.

Men må da være frygtelig ikke at kende sin dyrelæge og blive snydt

• #44   11. jan 2012 Jeg gav 736 for at få Billie's 4 hvalpehjørnetænder fjernet, hun var kun 5 måneder da de blev fjernet. Men da hun sku udstilles, havde vi ik "råd" til at vente. OG det var godt det samme, for hun ville ha fået problemmer med tandstillingen... Ja dyrlægen fjernede endda 2 ekstra hvalpekindtænder. De ekstra tænder var med de den pris jeg havde fået, altså de 736 kr. Det var ik galt sytnes jeg.

• #45   12. jan 2012 Vores har først lige tabt de sidte 3, hun er næsten 7 måneder.
    Jo Hanne det var der nemlig og de tjener nu godt på at hive disse tænder ud, fordi folk går helt i koma, gad vide om man også ville gøre dette på sit barn.

Giv da tænderne tid til at falde ud.

På vores sad de fuldstændig fast den ene dag, næste dag faldt alle 3 ud.

• #47   12. jan 2012 Det samme gjor de på vores Malene, de sad bagved i undermunden, men da de andre røg ud, flyttede de sig pænt frem.

• #49   13. jan 2012 Ja Malene det gjorde hun, hun får godt med tyggeben dagligt og kødben, men som sagt den ene dag sad de helt fast, næste dag røg de bare ud:o))

Kommentér på:
Pis og lort :'( tænder..

Annonce