{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.044 visninger | Oprettet:

Newf, Sct. bernhard eller Berner sennen? {{forumTopicSubject}}

Vi har snakket om, at vores næste hund - engang om mange år - skal være en bamsehund, og derfor har vi jo kig på de 3 racer

Newfoundlænder
Sankt Bernhard
Berner sennen

Vi har børn og katte, og der kommer ofte besøg af små børn.

Nu har jeg læst lidt omkring de forskellige hunde, og umiddelbart er der ikke den store forskel på racerne. Jeg er klar over der er mere pelspleje på newf og berner end på sct bernhard, og det er jeg bestemt også klar til. Vi vil også besøge et par udstillinger (eller 15..+) da jeg overvejer at den næste hund skal være udstillingshund.

Jer med disse racer, kan i ikke komme med jeres besyv på racen? Jeg ved godt der er lang tid til vi skal ha' en hund, men jeg vil hellere være godt forberedt, samt besøge nogle kenneler inden den tid kommer.

Vil lige sige jeg har prøvet at have newf da jeg boede hjemme, men det er efterhånden så mange 1000 år siden.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Newf, Sct. bernhard eller Berner sennen?
  • #1   15. jan 2012 Da der næsten lige har været en lignende tråd, dog kun på skt. bernhard herinde har jeg valgt at kopiere mit indlæg fra den. Håber det kan bruges.


    Jeg har en skt. bernhard og har også haft en blanding heraf. Min erfaring er at de er vogtende, stædige og selvstændige hunde der helst gør tingene i deres eget tempo. De er trænbare og kan sagtens opdrages hvis man bruger bløde metoder og masser af godbidder.Men hvis man ønsker en hund der adlyder promte når man ber den om noget er det ikke skt. bernhard man skal vælge de skal lige overveje om de gider først. Så man skal være meget konsekvent i fht. den.

    Andre mennesker og specielt børn oplever jeg kun de har været glade for hvis de bliver behandlet med respekt.Men det er ikke en hund der finder sig i alting og det skal den jo heller ikke.

    Pelspleje er der meget af hvis man vælger en langhåret. Jeg børster min tæve ca. 2 gange om ugen.

    Som andre har været inde på døjer de en del med sundheden og nogle med deres sind. Kig dig godt for inden du køber. Den må ikke virke sky og hold dig fra staldopdræt.

    Med hensyn til motion og specielt aktivitetsbehov har jeg kun oplevet at de gerne vil have der sker noget. Hende jeg har nu går på væggene hvis hvis hun ikke får en del motion og mental aktivering hver dag. Og hun har stadig lige så meget krudt i rumpen som en hvalp på trods af hun er 4½år nu.


  • #2   15. jan 2012 Berneren kan jeg kun anbefale smiley
    Den er perfekt med børn, en rigtig familiehund som samtidig kan passe på smiley
    Mht. pelspleje har newfoundlænderen meget mere underuld en berneren og jeg tror egentlig også at en sct. bernhard har mere? Mine to bernere legede med to newfoundlændere og de krævede ihvertfald meget mere pelspleje end mine pga underulden. Der findes dog også korthårede sct. bernhard og de er naturligvis meget lettere end de to andre racer *S*
    Mit indtryk er også at berneren savler mindre end newfoundlænderen og sct. Bernharden (ihvertfald dem jeg har set - ret mig hvis jeg tager fejl jer der ejer bernharder smiley )
    Jeg ville tage på nogle udstillinger og se de forskellige racer og derudover også tage på besøg hos nogle opdrættere. Vælg dem der ikke har hvalpe for ellers bliver i jo solgt når i ser de første bamser, som alle 3 racer er som hvalpe *S*. Bedøm så hvilket temperament osv der passer bedst til jer smiley


  • #3   15. jan 2012 Du kan forresten også få kontakt med andre berner-ejere og deres erfaringer osv på berner-debat.dk
    Nogle af dem har også haft / har andre racer inden de fik berner smiley


  • #4   15. jan 2012 Jo en skt bernhard har rigtig meget underuld og man skal være indstillet på der kan komme savl på vægge og loft når de ryster hovedet.. ;O)

  • #5   15. jan 2012 Har du overvejet Landseeren. Det er en mild, harmonisk og børneglad race. Deres sundhed er rigtig god, og med en høj levealder. Den har ikke den tykke underuld som Newf. den må ikke savle og vil gerne deltage i alle husets aktiviteter. Den er lidt mere aktiv end de andre racer og meget nem at træne med.

  • #6   15. jan 2012 Den havde jeg ikke lige med i mine overvejelser (men det er nok mest fordi jeg ikke er til sort/hvide hunde)

    Kan være jeg skal læse lidt om den. Og tak til i andre for input. Som jeg skrev i første indlæg er det planen at jeg vil besøge en masse kenneler og et par udstillinger inden.


  • #7   15. jan 2012 Andre bamsehunde er leonbergeren, Anne! Ikke fordi jeg kender noget særligt til racen, men den kunne måske også tiltale dig.

    Ellers kan jeg kun give berner-freak ret omkring berneren, det er en hel vidunderlig familiehund, og smukkere hund findes efter min mening heller ikke - måske jeg er lidt partisk! smiley Den kan have lidt tendens til at være reserveret overfor fremmede, og så er beskrivelsen, som der gives omkring skt. bernhard temmelig lig bernerens indstilling til det med at adlyde. De tænker sig ofte en ekstra gang om, før de lystrer. Selvstændige, men meget familie/flokbundet - lyder lidt selvmodsigende, men er ganske rigtigt.

    Kik på dem på udstillinger lige meget hvilken af racerne, du tænker på - men besøg også gerne hunden i familien, der ser du mere af dens egentlig væsen. Du kan sikkert komme i forbindelse med en inkarneret ejer, der gerne vil vise frem. Du er i hvertfald meget velkommen her, men vestsjælland er nok lidt for langt. smiley



  • #8   15. jan 2012 Mine bernere og dem jeg kender er ikke reserveret overfor fremmede, de sætter sig på deres fødder smiley
    Ifølge standarden hedder det da også at "ængstelighed eller udtalt skyhed" er en diskvalificerende fejl


  • #9   15. jan 2012 Også derfor jeg skriver "lidt reserverede" - jeg har snart mødt en del bernere, der lige ser folk an - det er ikke angst/skyhed, men en naturlig ro og hvilen i sig selv, synes jeg....
    På en eller anden måde er det også rart at have en hund, der ikke som det første drøner lige hen i hovedet på ankommende folk, nogle er trods alt lidt afskrækkede af så stor en hund som berneren kan være.


  • #10   15. jan 2012 Kirsten.. Tjaaa en smule langt for en kop eftermiddagskaffe, men hvis jeg på mystisk vis skulle forvilde mig til Sjælland, er det da ikke utænkeligt.



  • #11   15. jan 2012 Kan man forøvrigt godt ha' 2 så store hunde i et parcelhus på knap 150 m2? Planen er, at der med tiden skal være 2, så de kan holde hinanden ved selskab

  • #12   16. jan 2012 Anne, vi har 2, undertiden 3 på mindre plads smiley - de skal jo ikke drøne rundt indendørs, det kan de gøre i haven.

    Og har man en gang haft to hunde, så går man aldrig tilbage til en - det er så dejligt at se den glæde de har af hinanden.


  • #13   16. jan 2012 tag på en udstilling og se dem der, så kan du jo kontakte nogle opdrætter af de raser du tænker på for at se hvordan de er ,når der kommer gæster helst flerre af samme rase så du har noget at vælge imellem,håber i må få nogle gode ture rundt for at se på hund

Kommentér på:
Newf, Sct. bernhard eller Berner sennen?

Annonce