Hjælp Til alaskan Malamute Hjælp Til alaskan Malamute
Hej folkens jeg har en 8 måneder gammel alaskan malamute.
Han er begyndt og gå ind under bordet og begynde og gø og hver gang han ikk for sin vilje begynder han og hyle og prøve og vise at det er ham der bestemmer self uden held.
han får ca 1 times daglige motion med løb efter bold og gåture samt 1 times motion med spor og leg.
når vi så kommer hjem igen falder han til ro og ligger så og slapper af de næste par timer hvorefter det hele starter forfra har snakket med mange omkring råd og vejledning indenfor specifikt hans race men den hjælp jeg har fået har ikk rigitg virket endnu men håber da i kan hjælpe med nået/har haft arbejdet med den race før da vi ikke ved om han får den rigtige motion eller hvad der går galt men alt hjælp vil være dejligt tak !
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.686
okt 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 256
Kender du overhovedet noget som helst til racen, undskyld men det lyder ikke sådan.
Hvis en malamute ikke vil noget, så vil den ikke, og du kan/må ikke tvinge den til det.
Hunden diskuterer med dig, sådan er de bare, min gør det konstant, det er ikke unormalt man kan have en hel samtale med sin hund.
jan 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
er meldt ind i dansk kennel klub og han må desvære ikke starte slædetræning før han er 2 år gammel og fuldt udviklet men han må dog begynde at trække dele af hans egen vægt i en alder af 1 år og det motion med 2 timer dagligt er varrierende meget da han andre dage kan få motion hele dagen med andre hunde da jeg bor i et område hvor vi er mange der har hunde.
Og angående dominans så domminere jeg ham slet ikke men han skal jo stadig vide at han ikke kan løbe om hjørner med mig, og hvis jeg beder ham om noget skal han høre efter.
Og ja han er teenager og i trods alderen og rigtig irretende, men jeg prøver at holde ham moriverret og sørge for at han får brug hovedet godt og grundigt og når han ikke gider den ene ting så prøver vi med noget andet.
men problemet kan også ligge i at han er blevet mishandlet næsten fra da han blev født til jeg fik ham som 2-3 måneder gammel, han lå på en altan i sit eget skidt og møg 24/7 og fik stort set ikke andet at spise end det han havde der ude, og han fik aldrig motion.
Så han kan godt være skadet efter den oplevelse, men jeg har ikke mærket noget til det før han kom i teenager alderen
okt 2009
Undskyld, men du har jo netop bevist igen du ikke kender noget som helst til racen, hvad din hund gør er slet ikke så unormalt, Malamuter kan altid finde på at forsøge at flytte hierarkiet, og du kan ikke forvente en malamute nogensinde gør hvad du beder den om, selvfølgelig kan de trænes, men hvis en malamute ikke vil noget, ja så vil den altså ikke !
jan 2012
jeg han læst storset alle de sider jeg kunne finde inde på nettet om hans race.
Og snakket med nogle adfærds behandlere og har været til adfærds behandling med ham.
Og han er min første hund og jeg havde ikke regnet med at få en hund men tog ham til mig fordi han havde det så dårligt det sted han var, så søger bare råd og ikke andet.
jan 2012
Men nu skriver jeg jo her i forum for at vide om det sker for andre med malemuter, jeg er godt klar over at det er en rigtig svær race og at han gør hvad han vil, men derfor skal han ikke ha lov til at ligge under bordet i flere timer og gø, og nippe hvis han ikke lige får hans vilje, jeg vil bare godt have nogle tips/råd til hvad man kunne gøre og evt med træning?
okt 2009
Jeg er ked af at sige det, men Malamuten er bestemt ikke en begynder hund, jeg har fuld respekt for at du har reddet ham frem elendige forhold, men du gør både ham og dig selv en tjeneste ved at få noget hjælp af folk der kender til racen, Malamuter er noget helt for sig selv.
jan 2012
og vi er i kontakt med en adfærdsbehandler som har arbejdet meget med hans race som kommer og hjælper os med ham.
men hvad vil du give af råd hvis du overhovedet har nået at give ! ?
okt 2009
Sådan som du opfører dig så gider jeg ikke hjælpe, jeg har givet dig råd, men du bliver ved med at opføre dig som et lille barn med det ved jeg godt, og jeg kender skam alt til racen.
Nej du gør ikke, du kender ikke en hujende fis til racen og ender med at ødelægge hunden, læs nu hvad jeg skriver, det er helt normalt Malamuten tager magtkampe med sin ejer, og det vil den altid gøre, om så den er 8 måneder gammel eller 10 år gammel, det ligger til deres natur.
Slut herfra.
okt 2009
Kender du noget til racen ?
Jeg siger ikke hunden skal have lov til at gøre som den gør, jeg siger blot det er ret normalt, og hvis den ikke vil, så vil den ikke, og det hjælper intet og en fis at blive stædig, du kan sammenligne en malamute med et æsel på det punkt.
Du sidder og sammenligner en Malamute med en Schæfer, det finder jeg utroligt morsomt efter som de 2 hunde ikke kunne være mere forskellige.
Måske skulle du lige lære at læse inden de begynder at blande dig alt for meget, jeg siger jo netop han skal få noget hjælp INDEN han ødelægger hunden, det hjælper ikke en hujende fis at spørge på et forum, der kan komme en masse gode råd, men det hjælper ikke på problemet, har man hyret en adfærdsbehehandler så lad den person hjælpe, det er trods alt det man betaler personen for.
okt 2009
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.040
Og det lyder bestemt ikke til at den får aktivering nok for en malamutte! Selvfølgelig jamre den sig, når den keder sig, pga. understimulering.
Prøv med 2-3 gange så meget aktivering. Bold, spor og leg er slet heller ikke nok. Den skal ud på hård og varieret hjernearbejde.
okt 2009
Så fordi hunden er forkælet så er det den rigtige måde at gøre det på ?
Du siger du kender lidt til racen, men alligevel bliver du ved med at sammenligne den med alle mulige andre hunde, det siger mig blot 1 ting, og det er du taler som du har forstand til.
Jeg har ikke sagt hunden til have lov til at forsætte med hvad den gør, og ejeren så bare give op, det hjælper bare ikke at blive stædig, og vise hunden hvem der bestemmer, det er netop den måde man ødelægger den på.
okt 2009
Mit råd, kom af med den hund, og lad nogen der har forstand på det overtage, som det ser ud nu så har hunden overtaget fordi den ikke har ment ejeren har været nok som leder.
Jeg ved ikke om jeg direkte vil kalde en Malamute for dominerende, derimod utrolig selvstændig, og lynende intelligent.
okt 2009
Selvfølgelig, jeg kunne aldrig drømme om at komme af med min hund, men alligevel hvis det ville være bedre for hunden, og jeg ikke længere følte jeg kunne tilbyde hunden hvad den krævede så ville jeg bestemt overveje det.
Man også nødt til at tænke på hvad der er bedst for hunden, og ikke blot bedst for en selv.
okt 2009
Intet er umuligt, men det kræver ejeren har både tiden og lysten til at gøre noget ved det, det kan vi så ikke udtale os om her, men en Malamute kræver meget tid, rigtig meget, og er bestemt noget helt for sig selv.
jan 2009
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 63 Svar: 1.399
Jeg fik en samojede som den første hund, der var ingen der havde fortalt mig at det ikke var en begynder hund, jeg fik hjælp til ham og jeg fik styr på ham. Jeg ved godt at de to racer ikke er helt ens og at din race er det hak sværere at have med at gøre, men giv ham dog en chance, han har redet hunden fra en frygtelig skæbne, så har han vel også fortjent en chance for at få det til at fungere, vi skal alle sammen lære, kan han så ikke få styr på den må han jo så tage næste skridt.
Det var så midt Bøvs.
okt 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 65 Svar: 725
Louise Lindegaard H
Hunden udsprang fra ulven.. ja.. for over 10.000 år siden. du kan ikke sammenligne en hund med en ulv, de er to modsætninger! Ja de har nogle meget få fælles træk. Men det har en chi og en rotte også. Kan man sammenligne de to? Nej?
Og den der med at vi stammer fra aberne.. aaaaarg. prøv at tænk over den. Hvorfor er vi så så meget klogere, og de har udviklet sig nada?? Men det er en anden diskussion
okt 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 65 Svar: 725
Når et dyr udvikler sig gennem mange tusind år. naturligt vel og mærke, og ikke som hunde. så forsvinder stammoderen og faderen jo.?
Jeg er ikke enig i den teori, men derimod at vi engang har været samme race, som så har splittet sig, og udviklet sig efter det miljø man levede i. Men det behøver ikke diskutere mere i denne tråd. Der er ikke beviser på om det er det ene eller det andet
Er delvis enig med hensyn til at nogle hunde har ulveligende træk, men i mine øjne kan man stadig ikke sammenligne det
mar 2006
Følger: 25 Følgere: 26 Hunde: 13 Emner: 48 Svar: 97
tror du skal høre lidt efter hvad Reject siger...
du har købt en hvalp fordi du syntes det var syndt for den.
du har valgt en mutte, uden noget kendskab til racen.
dit kendskab har du læst dig til.. du burde jo havde starte med at besøge nogle kenneler, der kunne oplyse dig lidt om racen
og så ville mit råd havde været... kontakt din opdrætter..
du mener den er noget "træls`"lige nu... nej,det er en mutte.. og det bliver kun værre det næste år tid + lidt ekstra.
og dette er så den største grund til at så mange omplaceres lige i den alder...
og at den skal være 2 år før den må trække ??
det er da nu den skal lære det, ikke når den er "voksen" og så ikke ved hvad en træksele er.
jeg har en på 7 mdr, og den er kommet med i det langsomme 4 spand.den løb med for sjovt, efter en cykel, dog fri.. som 4 mdr, for at lære at løbe inde ved siden..
så det er bare at komme igang, lille dæk, løb og cykel, men især kommandoer.
bare husk lille fart, ikke for langt, det skal være sjovt, så heller stoppe lidt før, på en evt. dårlig dag.. men vigtigst, hold farten nede..
der er vist også "rigtige" mange adfærdsbehandler der har kendskab til malamute.
nej Nicolai, find nogle mutte folk i dit lokalområde, og tag din hund med ud, så den komme lidt sammen med "ligesinde"
og inden du begynder at brokke dig over mig... så VED jeg hvad jeg snakker om.
Michael
mar 2006
Følger: 25 Følgere: 26 Hunde: 13 Emner: 48 Svar: 97
krops-sprog det vil jeg prøve næste gang, jeg skal ud og køre med hundene...
tænk at stå 10m bag de forreste hunde, og så med krops sprog at få dem til at gøre det man gerne vil have dem til..
eller løbe op foran, og kikke dem i øjnene, og så løbe ned til vognen.. så ved jeg de ikke løber ind i den hestefold, jeg lige skal forbi...eller løber efter en kat...
morsomt...
men jeg har jo også mutter.. så jeg siger bare til dem hvad de skal...
måske en forståelse for at snakke ved siden af hinanden.. om racer..
det er slædehunde der er snak om, de er ALTID foran... de må gerne gå pænt, men..de skal altid arbejde..
Michael
Hjælp Til alaskan Malamute