969 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Beviser på afstamning Beviser på afstamning

Ikke fordi jeg står og mangler informationerne.. tvivler jo på at min bette krammebamse kunne blive opfattet som ulovlig hund smiley

Men tænkt lidt, det har jeg jo.

Hvis man står med en blanding, og skal bevise dens afstamning... hvad skal man så helt præcist kunne diske op med, for at det juridisk betyder at hunden er lovlig.

Og hvad hvis forældrene er blandinger osse?

Jakob Kjeldbjerg måtte aflive hunden
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af koblingsdåser til armatur 1.200 kr.
  • Nedringning og bort skuffelse 30.000 kr.
  • Ukrudt 600 kr.
  • Bathroom Drain Unblocking Needed 1.050 kr.
  • Badeværelset afløb tilstoppet 960 kr.
  • Udskiftning af tagrende 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Beviser på afstamning
  • #1   24. jan 2012 snakker vi listehunde? så vidt jeg ved er stamtavle det eneste bevis. så har man en blanding, vil jeg gætte på der ikke er noget at gøre

• #5   24. jan 2012 linda

Nej, men du kan være 100% sikker på at det beviser at din hund er efter de påstået forældredyr, og er de meget racetypiske og/eller har stamtavle, så er du kørende. smiley

• #7   24. jan 2012 men dna test holder ikke i retten. står der i loven. så nej desværre. ingen chance

• #8   24. jan 2012 Det har jeg da også tænkt meget over med mine to blandinger. Nu er der ikke ligefrem nogle af dem, der ligner listehunde - men jeg ville jo aldrig nogensinde kunne bevise, at de ikke er det...

• #9   24. jan 2012 Karin, hvordan ved du at DNA-test ikke holder i retten? Er det afprøvet?

• #10   24. jan 2012 det lyder underligt at en dna test ikke skulle holde i retten,der er forbrydere der er blevet dømt på dna som eneste egentlige bevis!

• #11   24. jan 2012 Jeg har hørt om en opdrætter i finland som havde et ups-kuld.... altså ups, fordi hanhund nr 2 ikke var enige i opdrætterens valg af nr 1... hun dna testede kuldet og fik en far/stamtavle på den ene hvalp, men kunne ikke få stamtavle på nr 2 da begge kunne være far... og de 2 hanhunde var ikke tæt beslægtede....deres dna / racens dna er bare så ens at dna test på forældre ikke egnede sig...... og vi er nok ikke eneste race der har det problem at alle racens individer har en meget ens dna.

• #12   24. jan 2012 Da alle vores hunde jo i div racer er lavet ud fra få enkelte individer, ja så vil DNAen ligge meget meget tæt.

• #13   24. jan 2012 Der er 2 ting du skal i orden mht listehunde i følge politiet.

1. forsikring, hundetegn, have den i snor etc
    2. Hvem er dens mor og far? En stamtavle er ikke påkrævet på din hund.
    Eventuelle billeder kan hjælpe i sagen - eller at de kan få lov til at se mor og far.

• #14   24. jan 2012 Det er måske ikke en helt uvildig kilde, du der har henvendt dig til, Mikael ;o)

Hvad der til gengæld er helt sikkert er, at man altid kan fastlå slægtskab via DNA - og jo, jeg er ret sikker på, at den holder i retten ;o)

• #15   24. jan 2012 Det, der er den store problematik med de tests er, at de sendes til USA, hvor genpuljen uvægerligt ser anderledes ud end den gør i Europa. Derfor bliver deres resultater også helt tossede nogle gange.

Der er nogle der har forsøgt sig med at sende blodprøver af fuldstændig renracede hunde afsted, og de har fået nogle temmelig kreative resultater tilbage, der vist mere var en sandsynlighedsberegning end en reel analyse.

Her i Europa er vi slet ikke i nærheden af et register så vil kan lave noget, der giver mening bare tilnærmelsesvis. Så indtil dette bliver lavet, så må vi nok forlade os på slægtskabs-dna... Og det er jo også drøneffektivt. Det kræver blot, at man ikke køber hund med hovedet under armen.

• #16   24. jan 2012 Problemet er bare at bulldog ikke er ulovlig, men det er ambull. Så du kan kun bruge resultatet hvis der ikke er bulldog i, hvis der ER har du et problem.

• #17   24. jan 2012 Ja, men du har ikke bevist din udskyld hvis det viser sig at der er bulldog i hunden, vel? Selv hvis der er tale om en lovlig bulldog. Så nej, det er absolut ikke ligegyldigt hvad der ellers er i, for en lovlig bulldog giver en falsk positiv for ulovlig bulldog.

• #18   24. jan 2012 jeg synes virkelig det er kringlet, og at der ikke lissom er en endegyldig forklaring som er til at forstå for den almindelige dansker.

Hvis nu f.ex. min gamle hund, ayla fra min profil, stadig levede.. her kunne jeg snildt forestille mig at jeg kunne have fået problemer.
    Mor var riesenschnauzer uden papirer, og vi er derfor ikke sikre på at hun var rigtig 100% renracet. Far var sådan en typisk christianiahund i udseendet.
    Et eller andet sted er jeg jo så ret glad for at hun er død den dag idag... for jeg er langt fra sikker på at jeg havde kunne bevise at hun ikke var med listehundsgener nogen steder.

• #19   24. jan 2012 Det er da fint nok at du smider den væk så den ikke kan bruges imod dig, men den udelukker stadig ikke at hunden er ulovlig hvis den kommer tilbage positiv for bulldog - selvom den bulldog der er i er lovlig.

Det gør at folk der har blandinger der indholder fransk og engelsk bulldog ikke kan bruge DNA testen til at bevise at deres hunde er lovlige, selvom de er det, da "bulldog" dækker over et sæt gener som de deler med den amerikanske.

Så i virkeligheden er den farligere for de lovlige hunde end den er for de ulovlige.

• #20   24. jan 2012 Det ville jeg sådan set også, men det har ikke noget at gøre med det vi diskuterer - om den DNA test kan bruges som bevis.

Kommentér på:
Beviser på afstamning

Annonce