Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng gardinstang i betonvæg 300 kr.
  • Hækklipning 2.500 kr.
  • Hækklipning og busk beskæring, 1 stk 1.450 kr.
  • montering af to plafond lamper 1.000 kr.
  • Ophæng af ikea skabe/reol 500 kr.
  • Vand / Vaskemaskine 990 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  stambog??
  • #1   5. jul 2006 kendskab til stambogen eller DDH?

• #2   5. jul 2006 til DDH : )

• #3   5. jul 2006 Nåå.. Det kender jeg desværre ikke til.. smiley

• #4   5. jul 2006 okay, ellers tak... tror måske jeg har fundet noget om det, det hedder vidst Den danske hundeforening.

• #5   5. jul 2006 Jeg kender lidt til ddh, hvad vil du gerne vide??

• #6   5. jul 2006 bare sådan om i er tilfredse og sån, at der har ikke været nogle problemer??
    Jeg er nemlig ikke helt inde i sådan med foreninger og stambog endnu, og så har jeg en veninde der siger man skal passe på nogle fordi de henter hundene hjem... jeg ville bare høre om den forening er okay??
    Jeg vil nemlig gerne købe en retriever med stamtale, for at være sikker på indarvl m.m., jeg er sådan set ligeglad hvilken stamtale det er med, så ville lige høre ad...

• #7   5. jul 2006 Hvis jeg skal være ærlig så er jeg ikke tilfreds med foreningen.
    Synes de tager for let på tingene og så er der ikke rigtigt noget hjælp og hente

• #8   5. jul 2006 Hvis du ønsker at købe en lab (ved ikke om det var en lab eller en anden retriever du vil købe), så er der nogle sygdomsmæssige ting du bør være opmærksom på.

Jeg opdrætter jo selv labber og kampen mod arvelige sygdomme er mit hjerteblod, så det kan godt være at indlægget bliver lidt langt.

Nogle af de vigtigste arvelige sygdomme hos labber (og andre retrievere) er ledsygdommene hofteledsdysplasi (HD) og albuedysplasi (AA). Når man skal finde en hvalp er det meget, meget vigtigt at se på afstamningen. Forældrene skal begge være fri for HD (enten A eller smiley og AA (helst 0, men 1 kan også accepteres), men dette er slet, slet ikke nok. Det er vigtigt at undersøge om forældrene tidligere har lavet hvalpe og hvordan disse hvalpe er. Det er vigtigt at undersøge hvor stor en procentdel af forældrenes halv- og helsøskende som er røntgenfotograferet og hvor gode de er.

Fordi: hvis forældrenes søskende har en for høj frekvens af HD (og AA) så er der en meget stor risiko for at forældrene også nedarver en for høj frekvens, også selvom de selv er HD-fri. Skrækeksemplet er en HD-fri formel 1 labrador som desværre er meget benyttet i avlen (fordi folk ikke har tjecket op på disse ting) og hvis hvalpe nu har en frekvens af HD på ca. 50% og det er jo helt forfærdeligt for avlen og for de stakkels familier som får en hund som udvikler HD.

Omkring stambøger skal det siges at kun DKK har et register hvor man kan se disse sundhedsresultater og derfor ville jeg aldrig turde købe en hund med DDH stambog.

Ydermere kræver DDH faktisk ingen sundhedsmæssige undersøgelser af avlsdyrene (der er heldigvis en del der alligevel får hundene HD-fotograferet, men som nævnt kan man ikke undersøge på resten af afstamningen), og hos retrieverne findes jo også øjensygdommen PRA som hundene skal undersøges for inden hvalpene kan få stambog i DKK. Dette er også vigtigt for at bekæmpe denne øjensygdom.

Læs evt. også mit indlæg i denne tråd: http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=49976

• #9   5. jul 2006 I ddh er hunden avlsgodkendt, hvis den bare har fået en 1. præmie i undhundeklassen (Tror 99,9% bliver avlsgodkendt). Jeg ville ønske at de var lidt strængere, så nogle af de "dårlige" hunde ikke kunne blive avlsgodkendt

• #10   5. jul 2006 undhundklassen = unghundeklassen

• #11   5. jul 2006 A.H.
    Er det ikke noget med at de har strammet lidt op på kravene for nyligt??

• #12   5. jul 2006 Mange tak for jeres indlæg, der er noget der skal undersøges godt inden jeg køber en Golden, for ja de har jo desværre ofte HD eller AA problemer (noget som jeg også skal sætte mig 100 % ind i).. og jeg kendte ikke til PRA øjensygdomme som Juelsgaard skriver om...
    Jeg tør næsten ikke købe en golden uden stamtavle, selvom jeg ikke skal bruge den.

Juelsgaard -> nu da du selv opdrætter labrador, kender du evt nogle gode golden-opdrættere??

AH -> Det er godt der er nogle opdrættere der undersøger hundene mere end hvad der kræves... Jeg må bare besøge mange opdrætter og finde ud af hvem der virker seriøse og også vil gøre noget for deres hunde også ud over hvad foreningen kræver...

• #13   5. jul 2006 Tror jeg nu man skal lige meget, hvor man køber hunden. Er da næsten helt sikker på at der er avlere i dkk som bruger hunde til avl, som jeg ikke ville bruge

• #14   5. jul 2006 AH -> Ja tror det er en udemærket forening... Jeg må bare selv tage ud og snakke med nogle opdrætter og inden sætte mig godt ind i tingene så jeg selv kan vurdere opdrætteren...
    Jeg hører kun om DKK og derfor er det interessant lige at undersøge at der er andre og udemærkede foreninger ud over den..

• #15   5. jul 2006 Sara -> ja der vil nok altid være forskel på opdrættere og deres meninger om avl og hvilke der kan bruges osv..

• #16   5. jul 2006 Jeg kender desværre ikke frygtelig mange goldenkenneler, men min søster har for 1 år siden købt 1 tæve hos en kennel der hedder Gembæk (ved Middelfart). Alle hendes tæver har høje HD-indekser og meget gode hvalpestatestikker, samtidig med at det er kønne og velfungerende hunde (i hvert fald de hunde jeg har mødt).

• #17   5. jul 2006 okay, den vi jeg prøve at undersøge ... Middelfart er heller ikke så langt at køre når vi selv bor på Fyn.

• #18   5. jul 2006 Har lige hurtigt kigget på deres hjemmeside, de er super flotte de goldens...

Kommentér på:
stambog??

Annonce