Begrebet blodrus? Begrebet blodrus?
Sådan et begreb som 'blodrus' hører jeg ofte. Senest midt i aftensmaden, hvor min brors kæreste fortæller om en af sine venner, der som barn blev angrebet og næsten fik revet armen af, af familiens ellers rolige og lydige schæfer. Hunden blev ikke aflivet da den eftersigende gik i blodrus og derfor 'ikke var sig selv' i gerningsøjeblikket. Jeg har hidtil bildt mig selv ind, at blodrus dækker over at det pludselig slår klik for hunden (måske af en årsag, måske uprovokeret), men jeg har også ofte hørt, at det er noget der udløses når hunden har smagt kød (hvilket vel må siges at være en skrøne). Men nu hvor jeg tænker mere over det, så er jeg faktisk slet ikke sikker på hvad blodrus egentlig dækker over, og om det overhovedet findes - her tænker jeg på om det f.eks. 'bare' er instinkter der får hunden til at bide, og det så kaldes blodrus fordi selv den sødeste hund kan gå amok, og folk forklarer det med at hunden jo ikke ved hvad den har gang i, fordi den er gået i blodrus. Kan I hjælpe mig til at blive klogere på dette begreb?
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 1.728
Man ser tit, at hunde (især i flok og uden ejer) falder tilbage til instinkterne, og det gør at de laver nogle ting, som vi som ejere ikke kan lide. Vi vil have vores hunde skal opføre sig som mennesker, og glemmer at de er vilde dyr vi har "tæmmet".
Feks. ved et overfald fra en kamphund, så snakker mange om, at det er slået klik for den eller den er gået i blodrus. Jeg vil mere sige, at den gør hvad der er naturligt for den, for det er det den er avlet til, og har alle egenskaber til.
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.373
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 13 Svar: 101
Niecens reaktion var at "hunden kyssede mig så hårdt at det blødte"
I den situation var der årsag og reaktion. Det var forudsigeligt. Forældre og bedsteforældre vidste at hunden ikke var god til børn. Dumt ikke at gribe ind fra starten da barnet begyndte at jagte rundt efter hunden.
Børneopdragelse er en god ting, men desværre ikke noget man altid kan forvente af forældrene.
Jeg har en hel del gange svinet forældre til af den grund i forhold til mine hunde.
Eks. et barn kommer ud af det blå på Århus banegård og kaster armene om halsen på min hund (labrador). Heldigvis slap jeg for dyrlægen, men hold kæft hvor var jeg gal på moderen der ikke havde styr på det barn. Barnets ansigt passede lige i højden til at få ødelagt det.
Mit princip i forhold til hunde der bider børn uanset årsag - afliv hunden med det samme. Er det sket én gang kan det ske igen.
En parallel til menneske verden- jeg må ikke slå et andet menneske ihjel uanset årsag. Uanset årsag bliver må jeg tage straffen for det hvis jeg gør det.
Der er ikke nogen undskyldninger. Dyr må ikke angribe mennesker. Hunde må ikke bide børn. Aflivning omgående når det er et barn der bliver bidt.
Det er en pris jeg selv altid er klar til at betale, men vil gøre alt for at undgå.
dec 2007
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 1 Emner: 374 Svar: 2.731
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 1.728
Jeg mener man bliver nødt til at se, hvad der er sket, og så vurdere fra episode til episode, hvor en hund har bidt.
Dog vil jeg sige, at har man en hund der først en gang har bidt, så skal man sørge for det ikke sker igen, feks ved at lukke den væk når der kommer gæster.
Er det en i familien/huset der er blevet bidt, så kan situationen være en anden. Det er nok svært at have en hund i huset, hvis den har bidt ens barn.
okt 2009
Følger: 14 Følgere: 12 Hunde: 6 Emner: 51 Svar: 2.249
Og jeg mener heller ikke at bid automatisk betyder aflivning, det kommer da an på omstændighederne.
Thøger
Jeg tror da at alle mennesker kan komme i en situation hvor de føler de bliver nød til at slå ihjel, og afhængigt af situationen bliver man straffet - hvis man skal se det som en parallel til menneskeverdenen så er det heller ikke alle bid der burde føre til aflivning.
jun 2004
Bedst kender vi det fra ræven - måren osv.
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.686
Efter min mening ligger der altid en årsag bag - det kan være alt fra smerter, provokation, gener, instinkt - men der ligger altid noget bag. Vi mennesker er bare bange for at indse, at det i bund og grund er et dyr vi har med at gøre.
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.686
jul 2008
Følger: 34 Følgere: 37 Hunde: 4 Emner: 124 Svar: 2.798
jeg er helt enig med dig, selv hos os mennesker findes det, så hvorfor skulle det ikke findes hos hunden.
okt 2009
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
Rævens instinkt er jo at dræbe et bytte når den har mulighed for det og da man i naturen ikke sådan lige støder på en 10-20 indhegnede høns der ikke kan slippe væk, så har udviklingen af en naturlig "stop"-knap nok ikke været så relevant, så det er for mig blodrus - når et dyr dræber mere end den nogensinde selv kan få spist og ikke kan få hold på sig selv igen så længe der er levende bytte til stede.
Det er ikke blodrus for mig når en hund pludselig af den ene eller anden grund skambider et menneske eller en anden hund, for vi er ikke byttedyr og angrebet er kun rettet mod et individ. Her er det efter min mening noget helt andet der er gået galt.
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
jul 2008
Følger: 34 Følgere: 37 Hunde: 4 Emner: 124 Svar: 2.798
Læs bla om måren i danmark, den dræber blot for at dræbe, hvad kalder man det, her er der ingen larm, om en hund fordi den bider en gang er gået i blodrus, nej næppe, men hvis den som i en vidoe forlenden dag nærmste æder sin ejer så kan man vist ikke mere kalde det andet end blodrus.
okt 2008
Følger: 37 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 3.764
Han har tre Maremma hunde, som fungerer som alm. "gårdhunde".
De er ude hele året og deltager i alt på gården, der er heste, høns, katte og et par grise.
Gård og have er hegnet ind.
En dag finder de en "Husky" udenfor lågen og lukker den ind.
24 dage senere glemmer en ansat og lukke lågen.
De to Maremma`er kommer ildelugtende tilbage røde af blod.
Den tredie er "normal".
Senere kommer en fårehyrde, Husky`en har slået 3 får ihjel, inden han når at skyde den.
For Husky´en må det være blodrus!
jun 2004
okt 2009
aug 2010
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 10 Svar: 359
Kathrine N - den historie med barnet og tegnestifterne synes jeg at jeg har hørt før, men jeg har fået fortalt at det er en vandrehistorie. Dermed ikke sagt, at det måske ikke er sket at et barn har stukket tegnestifter i en hund, men historien kommer i mange versioner
Begrebet blodrus?