{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.479 visninger | Oprettet:

Susanne C
Susanne C
Tilmeldt:
6. feb 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12

Mine nyfødte hvalpe har ikke meget afføring {{forumTopicSubject}}

Hej,

Min Shih Tzu har fået 4 fine hvalpe, men de første dag skulle jeg ligge hvalpene til hende når de skulle amme(hun lagde sig selv ned men vidste ikke hvad hun skulle gøre), nu er det blevet meget bedre - lige så snart de siger noget ligger hun sig ned og ammer dem selv og hvis de piver er hun der som en høg og nogle gange begynder hun at pive tilbage til dem, men hun vil ikke vaske dem, hun snuser kun til dem.

Jeg vasker dem derfor hver 4 time for, at få dem til at tisse og afføring, men de tisser kun.. Jeg tørrer dem med en lunken vatrundel i bagenden og på den nederste del af maven og der kommer stadig ikke noget afføring.

Jeg kan se i bunden af hundekassen at der har været noget afføring, men er det nok?

Jeg er lidt urolig, håber derfor nogle gode råd herinde fra med ligende prøvelser;0)

Hilsen Susanne


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mine nyfødte hvalpe har ikke meget afføring
  • #1   7. feb 2012 har haft en del hvalpe i årenes løb , men aldrig haft problemet, hun er førstegangsfødene og du også? så forståeligt lidt bekymret, det kan hun mærke....prøv at skjul det, du gør hende pylret.
    vejer du hvalpene hver dag ser de tager på og piver de meget er urolige tykke maver , så kommer de ikke af med det de skal.


  • #2   7. feb 2012 Vil ikke mene der må gå ret lang tid uden de kommer af med det de skal, har engang for mange år siden oplevet en malteser der var ligeglad med hvalpen (hvalpen var meget ulykkelig), da hvalpen kom til dyrlægen blev den dårligt nok undersøgt, kort efter hjemkomst blev der tænkt om det var for at den ikke kom af med det den skulle og forsøgt at få den til at komme af med det, men den sov kort efter ind.... så jeg ville nok være nervøs og smutte en tur forbi dyrlægen så denne kan tjekke op på hvalpene.... pøj pøj med det.

  • Susanne C
    Susanne C Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #3   7. feb 2012 Tak for jeg gode råd.

    De tager på fra 17% ned til 4,5% og de har runde maver. De er ikke urolige, de ligger mest og sover.

    Jeg er første gangs fødene men prøver at tage det roligt, men syntes det er bekymerende, at de kun tisser når jeg vasker dem. den første dag har de meget afføring hver gang jeg vaskede dem, men det er ligesom gået over.

    Et godt eksempel jeg vaskede dem kl. 09.30 idag og kun den ene fik afføring, de har efterfølgende spist, men der er ingen afføring i kurven endnu..


  • #4   7. feb 2012 Hvor længe siden er det hun har født? hun lyder lidt i mine øre som hun er usikker, det kan nogle tæver godt blive hvis man blander sig for meget.... bedst er det at lade hende klare ting selv også man kun lure det hele går som det skal :o)

  • #5   7. feb 2012 Lyder godt de mest ligger og sover, det gør de jo, også bliver de urolige når de vil spise og igen når de vil af med noget, og der skal deres mor tage sig af dem og du holde øje uden hun lægger mærke til det, ellers bliver hun bare endnu mere usikker..... jeg ved ikke hvor lang tid man må give det, kan jeg ikke huske.... :o/

  • Susanne C
    Susanne C Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #6   7. feb 2012 Hun fødte i fredags og det gik ikke helt nemt - hun havde opblokning fra torsdag formiddag og den første hvalp blev født fredag morgen kl. 7.30.
    Den trejde hvalp havde hun slet ikke krafter til at føde så der måtte jeg hjælpe og den fjerde måtte vi op til dylægen og få et skud kalk og vefremdannenede.

    Hun er usikker og hun henter mig tit, for at jeg skal gå med ind og se hendes hvalpe. De første 2 dage "sad" hun på mig hele tiden skulle ligge hos mig sove med mig, skulle virkelig have tryghed og nu vil hun bare gerne nusses meget mere end hun plejer. Dog glemmer hun ikke sine hvalpe når de piver, så går hun til dem med det samme.

    Jeg har også prøvet at lade hende være i fred, men er bare nervøs om de kommer med det de skal og fordi den ene hvalp har taget 17% på og det har jeg fået fortalt er for meget. De alle vejede mellem 190 - 203 gram da de blev født.

    Hilsen Susanne


  • #7   7. feb 2012 Smør evt noget lunt lækkert på maverne af dem og hold dem hen til tævens snude ... Ros og opmuntre hende når hun snuser og evt slikker dem. Det plejer efter et par gange, at få tæven igang med selv at passe hvalpene

  • #8   7. feb 2012 Det med at hun snuser til dem er normalt, det kan de godt gøre uden at slikke dem, men er der en der skal af med noget så vil hun nok også slikke den med mindre hun bliver alt for usikker....
    Plant dig i samme rum og lav et eller andet, men lad hende om hvalpene, bliver du alt for nervøs, så giv dyrlægen et kald, de kan nok bedst råde :o)

    Vil da forresten lige sige tillykke med dem, og høre om de bliver med DKK stamtavle ;o) kunne ikke se forældrene oprettet?


  • #9   7. feb 2012 haha Sad lige og tænkte, hvor er platugler henne lige nu, du er needed herinde ;oP

  • Susanne C
    Susanne C Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #10   7. feb 2012 Tak for rådet, det prøvede jeg - så kiggede hun på mig som om jeg var åndsvag.

    Jeg har set hende forsigtigt slikke den ene hvalps forben...

    PS: Hun vejer selv 5 kg (moren).


  • #11   7. feb 2012 Det skal du ikke lade sig afskrække af. Bliv ved med at forsøge, når du alligevel All vaske hvalpene. Opmuntre hende, for hvert lille skridt hun tager. Det er ikke sundt for hvalpene ikke at komme af med nok afføring - de er indrettet til kun at gøre det, når de bliver slikket, for at holde reden ren

  • #12   7. feb 2012 Jeg ville lytte til Platugler :o) Lyder som et godt "snydetrick" :o)

  • Susanne C
    Susanne C Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #13   7. feb 2012 Ps: Bare for at være på det rene så er det Mor emerly der syntes jeg er åndsvag når jeg puttede lidt leverpostej på hvalpen;0)

    PS: De sover roligt, søger selv hen under tæppet hvis de vil have det lidt vamere dog giver de nogle gip i kroppen mens de sover.


  • Susanne C
    Susanne C Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #14   7. feb 2012 Tak ;0) - det er beroligene at have nogen at kunne skrive med når man bliver usikker.

    Jeg bliver ved med leverpostejen og ser om det hjælper;0)


  • #15   7. feb 2012 Susanne C

    Ellers så giv dyrlægen et kald ! smiley
    Det har han nok ikke noget imod - lige at svare på nogle spørgsmål. smiley


  • Susanne C
    Susanne C Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #16   7. feb 2012 dejligt med alle de svar;0)

    Jeg har nu igen siddet med hvapene og 3 af dem har skidt, det var en meget fast afføring, så fik jeg lidt ro i sjælen ...indtil videre..

    Er det rigtigt at motiverer dem hver 3 time til afføring?..

    Jeg prøver med noget fremfraise alle råd er kærkommen - er ved at være gangske træt, da jeg har skulle ligge hvalpene til hver 3 time de sidste par dage..

    PS: Så det lige nu - Tæven er FSI (det tyske forbund) og Hanhunden er dansk raceunion, så desværre ingen stamtavle..


  • Susanne C
    Susanne C Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #17   7. feb 2012 Jeg har nu kl 15 været inde og stimulerer hvalpene, men det er kun pigen jeg har fået noget afføring ud af og det er lidt tyndt og det ser ud som om hun bløder / er irreiteret i endetarmsåbningen...

    Skal jeg lade dem få noget ro og prøve igen om 1 time eller skal jeg blive ved indtil der sker noget?


  • Susanne C
    Susanne C Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #18   7. feb 2012 Jeg har lige været inde og læse "hvalpe på vej" af Birgitte Schjøth og der står; hvis afføringen er grøn, vandet og slimet kan man give hvalpen noget youghurt - er det noget nogen af jer har prøvet? Kan A38 også bruges, da tæven får det?

  • Susanne C
    Susanne C Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #19   7. feb 2012 Hej Just me

    De blev født i fredags.


  • Susanne C
    Susanne C Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #20   7. feb 2012 Hej Just me

    Ringede til dyrlægen og han sagde at så længe de spiser og er rolige, skulle jeg ikke være urolig - men jeg kunne lave blide cirkel bevægelser i urets retning på maven - ellers skulle jeg lade dem få ro. På den hvalp der havde lidt blod i åbningen af endetarmen skulle jeg putte lidt zinksalve på.

    Så håber jeg det går...;0)


  • Susanne C
    Susanne C Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #21   7. feb 2012 Undskyld NML H;0)

    Så slet ikke du havde skrevet, så det er hermed gjort;0)
    ...Ringet til dyrlægen og fik ovenstående besked.



  • #22   9. feb 2012 Hvordan går det nu med hvalpene?

  • Susanne C
    Susanne C Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #23   9. feb 2012 Hej,

    Det går bedre - jeg har pænt lavet cirkel bevægelser på maven fire gange om dagen og den lille pige hvalp er endelig holdt op med at have blod i hendes afføring, så det ser lyst ud;0) - De har ikke så meget afføring, men håber det kan være de optager det meste af modermælken, for de tager stadig på og deres maver er ikke helt sten hårde.


Kommentér på:
Mine nyfødte hvalpe har ikke meget afføring

Annonce