2.537 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 143 Svar

Pighalsbånd Pighalsbånd

Efter afsnittet af "Hundehviskeren" i går, bliver pighalsbånd igen debatteret flittigt. Jeg kan se at de fleste ikke bryder sig om det - men hvorfor egentlig ikke?
Hvor mange af jer har rent faktisk undersøgt indretningen og tænkt lidt over hvordan det virker?
Der er ikke flere centimeter lange, spidse pigge, der konstant borer sig ind i hunden.
Jeg synes at det er et meget blidere halsbånd end kvælerkæden og faktisk også end et almindeligt halsbånd, hvis dette sidder på en hund, der trækker meget og derved ødelægger ryg og halsvirvler.
Et pighalsbånd kvæler ikke hunden, det 'tager fat om' hundens nakke ligesom en mund med tænder og det er jo det hundene gør ved hinanden, når de opdrager.
Det forudsætter naturligvis en korrekt brug.
Er det ikke bare fordi det ser så 'farligt' ud at folk har så stærke følelser overfor det?

MVH

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pighalsbånd
  • #1   6. jul 2006 jeg ved ikke om jeg vil sige at det ser farligud! men jeg ville ikke selv kunne lide at have pigger ind i halsen så hvorfor skal min hund så kunne lide det?
    jeg kan heller ikke se hvorfor man skal bruge en metode som gør ondt på hunden for at opdrage sin hund!

• #2   6. jul 2006 Enig i at kvælerhalsbånd er farligere ved misbrug og at alle seler, remme og halsbånd må hendføres under katagorien : tvangsmidler. ; ))) De bruges jo til at holde hunden under kontrol, den del af hundehold, må vi alle forholde os til !

• #3   6. jul 2006 Pighalsbånd og lignende er for mig at se "symptombehandling".........hvorfor ikke lære hunden hvem der er fører ....den eller dig?
    Så er de torturinstrumenter fuldstændig ligegyldige......

• #4   6. jul 2006 Vinni...*GG*....
    jeg ville ikke sætte et sådan instrument på min hund.....hvis det skal gøre ondt på hunden før den forstår hvad du vil ha den til....ja hvor er vi så henne...
    nej jeg bruger sele til emma.....fungere fint for mig.

• #5   6. jul 2006 Christina : din hunds hals er meget mere muskuløs end din og den er beskyttet af en kraftig stødpude i form af pels ; )) paraleller kan ikke helt drages her. Så må du jo osse lade din hund gå løs ikk, for du vil vel heller ikke have at andre bestemmer hvor du må gå ?

• #6   6. jul 2006 jeg har en kvælerkæde til Tasha, som hun kun bruger når hun er ude og svømme og det er KUN for ikke at ødelægge det andet! det er læder og noget dyrer.
    Så vil jeg lige sige at jeg ALDRIG bruge den som kvælerhålbund!
    For som lise siger skal hunden bare vide hvem der bestemmer!

• #7   6. jul 2006 Og derfor bruger jeg kun seler til mine hunde.

• #8   6. jul 2006 Vinni
    Min hund går også tit løs, nu du siger det!
    ens forældre bestemte jo også hvor vi børn skulle gå fordi det var mere sikkert! så jo det gjorde jeg

• #9   6. jul 2006 Netop Maria....hvem er det lig der skal bestemme hvilken fart der skal gåes i?

• #10   6. jul 2006 er der så ikke noget med at de ikke er lovlige at bruge de der pig eller er det kun i schæferhundeklubben

• #11   6. jul 2006 De virker alligevel ikke efter hensigten, hvis hunden trækker, så derfor bruger jeg dem ikke, men bruger kvæler halsbånd, har endnu ikke kvalt nogle af mine hunde ; )) Brugte sele mens de var små og under oplæring, men gider ikke rode så meget inden vi går, så halsbåndet over hovedet og ud af døren ; ))

• #12   6. jul 2006 **Kig forbi www.Sportshunde.dk** :

Korrekt, de er ulovlige..
    Og med god grund hvis i spørger mig

• #13   6. jul 2006 Vinni....emma´s sele skal også bare over hovedet og spændes under mavsen....tager 2 sec. ;o)

• #14   6. jul 2006 Susie : har brugt seler, men jeg er en fumler ; )) Mine hunde er i snor for en sikkerheds skyld, så det fungerer godt nok for os ; ))

• #15   6. jul 2006 vinni...he he...okay....ja emma er også altid i snor....også for en sikkerheds skyld.....hvis nu "monstret" skulle komme op i hende du ved *GG*

• #16   6. jul 2006 Susie : Uha ja du må passe på ; )) Hun kunne savle nogen ihjel *G*

• #17   6. jul 2006 LooooL ja...de kunne jo drukne i det ;o)

• #18   6. jul 2006 Susie : thi hi

• #19   6. jul 2006 Den slags pighalsbånd der blev brugt igår er ikke ulovliglige... Se her (taget fra dyreværnsloven);
    "Forbud mod pighalsbånd:
    Det er også forbudt at anvende pighalsbånd, men halsbånd må på indersiden være forsynet med stumpe metalombøjninger eller tappe, der dog højst må have en længde på 8 mm fra underkanten af efterfølgende led (BEK nr. 1043 af 16/12 1999, § 2, stk. 3)."

• #20   6. jul 2006 Ok så ikke lige det der program og størrelsen på piggene, men ved bare at i schæferklubben er det totalt forbudt at bruge

• #21   6. jul 2006 Jeg tror at de indædte modstandere måske ikke har haft et i hånden, eller har prøvet at sætte det mod egen hals. ???

• #22   6. jul 2006 Jeg kan bare ikke se formålet med at bruge dem, da man allerede i 70erne kasserede dem fordi de ikke får nogen hund til at ophører med at trække. Og som div. skriver findes der bedre metoder til at lære en hund at gå pænt ; ))

• #23   6. jul 2006 Christine og Allan O......hvordan kunne du se det?????

• #24   6. jul 2006 Hvis folk vil bruge et pighalsbånd til deres hunde, så må de selv om det (men det skal være med måde, hvis man kan kalde det det). Hvis der ikke er andre udveje, eller hvis det er i forbindelse med træning, så kan jeg ikke se problemet. Man skal ikke bare bruge det som en nem løsning hvis hunden ikke kan gå pænt...

• #25   6. jul 2006 Selv jeg ville kunne trække imod sådan et ; )) vov

• #26   6. jul 2006 Christine og Allan O : enig ; ))

• #27   6. jul 2006 lise Ø - - > Fordi jeg til dels har solgt den slags halsbånd i den dyrehandel jeg arbejdede i i over 2 år, men også selv har brugt det til min tidligere hund, fordi jeg ikke kunne lære ham at gå pænt på andre måder.
    (OG NEJ JEG FØLER IKKE JEG VAR EN DYREMISHANDLER!)

• #28   6. jul 2006 C og A: det har du så ret i , det må jo være op til folk selv, hvis det vælger den metode.

• #29   6. jul 2006 Det er ikke midlet men brugen af det, der er afgørende for hvilken etikette der skal sættes på os som hundeejere.

• #30   6. jul 2006 Vinni S - -> Nemlig- men folk er edderhylme hurtige til at dømme, når man kommer med en hund der har så'n et halsbånd på... Men hvad- de kan mene hvad de vil!

• #31   6. jul 2006 VinniS: sådan lige netop :o))

• #32   6. jul 2006 Anni: ja der har du fat i noget og som Vinni skriver ikke midlet men måden man bruger det på.

• #33   6. jul 2006 Anne K- - > Det er ikke alle hunde der lige lette at opdrage på- og der er mere end en faktor der spiller ind, så jeg er lidt uening med dig på det område...

• #34   6. jul 2006 Jamen Christine og Allan O..............hvis du ikke har styr på din hund og ikke kan finde ud af at få det på anden måde end igennem smerte....og du synes det bare er OK....så dig om det.
    Min hund er opdraget UDEN smerte og lystrer mig til hver en tid.....

• #35   6. jul 2006 Tålmodighed...masser af ros og godbidder.....og konsekvens......så er den ged barberet.....

• #36   6. jul 2006 lise Ø - -> Finde ud af det på en anden måde???????????????????????? Hvad fanden snakker du om? Prøv at læs hvad jeg skrev tidligere- jeg prøvede alt inden jeg brugte pighalsbånd. Du må være MEGET stolt over du har en hund der lystrer til hver en tid.. Undskyld men jeg føler mig pisset lidt på...

• #37   6. jul 2006 Christine og Allan O : Måske fordi ordet pig virker afskrækkende, hvem vil osse bore pigge ind i sin hund, så kræver det at man har kigget grundigt på et og set at piggene ikke er spidse og ikke rammervandret ind i hunden og den slags ; )) Det kan osse gå galt hvis der rykkes hårdt nok som jeg beskrev det i tråden i går ! men vil lige tilføje at min gamle hund ikke fik en skramme af hændelsen. Men jeg fik en grundig forskrækkelse ; ))

• #38   6. jul 2006 Desuden er der mange der bruger pighalsbåndet PÅ DEN FORKERTE MÅDE! Jeg gider ikke sidde og udbasunere hvordan jeg brugte det, hvornår og hvor mange gange.. Brugte det med fornuft og fordi der ikke var andre måder at lære ham at gå pænt på...

• #39   6. jul 2006 Ja der er altså en masse mennesker der kan få deres hund til at lystre uden smerte.....tror ikke du har prøvet alt.....

• #40   6. jul 2006 .......måske har det noget med din tålmodighed at gøre?

• #41   6. jul 2006 Nu er der jo stor forskel på træning af de forskellige hunde racer og hvad men vil med sin træning.
    Og så igen ikke midlet men måden man gør det på.
    For tror at den med at hive og flå i halsbåndet oxe er skaldeligt for hundens nakke og ryg.

• #42   6. jul 2006 lise Ø - -> Hvad er dit problem? Siger du jeg mishandlede min hund?!?! Hmm... Puds lige glorien, søster migræne.....

• #43   6. jul 2006 Det er ligesom med sporer til en hest, de er beregnet til at kille hesten, men kan godt hakkes i den, dermed er man ikke dyrplager bare fordi man rider med dem ; ))

• #44   6. jul 2006 Pighalsbåndets eneste funktion er at give smerte....

• #45   6. jul 2006 Sporer er lige så meget et redskab til smerte som pighalsbånd........
    Hvorfor har man dem ellers?

• #46   6. jul 2006 lise Ø-- > NEJ DET ER EJ! Fat det nu- det er et middel til at hjælpe hunden til at lære at gå pænt.

• #47   6. jul 2006 lise Ø- - > Eller afhjælpe andre problemer som hund evt. har- som feks. igår i "Hundehviskeren".

• #48   6. jul 2006 Anne K - -> Nemlig! smiley

• #49   6. jul 2006 Havde jeg ikke gjort tideligere upserfaringer med pighalsbåndet, kunne jeg godt have prøvet det på Trifli, for det tog 3½ år før jeg fandt de vise sten, eller hun var 3½ år før der var så meget ro på hende, at hun kunne fatte pointen ; )) Bailey derimod var meget nemmere.

• #50   6. jul 2006
    Christine og Allan O....
    Vil godt snakke med dig på en saglig måde.......
    Jeg beskylder dig ikke for at være dyrplager......blot kan man da ikke påstå at piggene i et pighalsbånd ikke er til for at give smerte...eller?

• #51   6. jul 2006 Lise : læs hvad jeg allerede har skrevet, det besvarer dit spørgsmål !

• #52   6. jul 2006 Man skal som sagt ikke bare bruge et pighalsbånd uden man ved lidt om det... Det gjorde jeg- altså vidste hvad jeg gjorde!

• #53   6. jul 2006 Jeg mener ikke at man bringer hunden en smerte ved at bruge pighalsbånd. Jeg havde et til min gamle schæfer og fik at vide da jeg købte det at det det gjorde var bare at det griber som hvis en anden hund griber om den, det er ren og skær opdragelse... det har da ikk noget med dyrmishandling, sådan har hunden i mange år sat hinanden på plads, så er der vel ikk noget galt i at vi bruger de samme metoder. Det er møg træls at gå med en hund, som man ikk kan holde, og som hele tiden trækker... jeg synes at et pighalsbåmd er iorden, men som nogle af jer selv siger, ska det bruges med måde. et kvælerhalsbånd kvæler hunden og man skal ofte rykke flere gange før hunden forstår betydningen, dette er ikke nødvendigt med et pighalsbånd.

• #54   6. jul 2006 Er der nogen af jer der vil argumentere for at et pighalsbånd ikke giver smerte??????
    Det er da derfor en eller anden har opfundet det!!!!

• #55   6. jul 2006 lise Ø - -> IKKE SMERTE- ubehag, hvis hunden gør noget forkert (i mit tilfælde).. SMERTE er hvis man flår i halsbåndet eller holder hunden over jorden i det. Et kort og hurtigt ryk (ikke hårdt), det gør ikke ondt, men gør blot hunden opmærksom på at den laver "en fejl".

• #56   6. jul 2006 En pisk er heller ikke til at piske med, men en forlængelse af armen, så man kan lægge den på, rører hestens bagpart og derved fortælle hesten, at den skal bruge sig lidt mere her !

• #57   6. jul 2006 Funktion....: når man hiver i halsbåndet trækkes piggene sammen og niver hunden i halshuden......av......
    Fuldstændig unødvendigt at påføre hunden nogen form for ubehag i forbindelse med træning....det skal være den rene nydelse og succes!

• #58   6. jul 2006 Pisk bruges som "ekstra ledelsesredskab" i form af berøring på bagpart eller flanke.......meeeen......hesten ved altså hvad en pisk også kan bruges til.......ellers vil dette redskab ikke kunne bruges.....av....

• #59   6. jul 2006 lise Ø-- > Man kan ikke heeeelt trænge igennem til dig, hva'? Det er DIN mening at det ih og åh så synd at bruge pighalsbøånd.... Men som du kan se, så er der faktisk MANGE der enten har brugt det eller bruger det...

• #60   6. jul 2006 Ja desværre.......SUK.....

• #61   6. jul 2006 Lise Ø: mon så ikke det er lidt det samme med pig som med hesten og pisken så ;o)

• #62   6. jul 2006 SKAL VI IKKE BARE BLIVE ENIGE OM AT VÆRE UENINGE?????????? OG SÅ NYDE SOMMEREN OG FINDE ET ANDET EMNE AT DEBATTERE OM?

• #63   6. jul 2006 Når smiler bruger oxe piske/pind/stok ind i mellem når jeg træner min hund *S*
    Dog kun til at rette ind med hvis hun sidder skævt eller presser meget, da min arme er lige korte nok.
    Når det var så lige et sidespring

• #64   6. jul 2006 Lise Ø. Det er ikk helt rigtig det du skriver med en pisk. Heste ved ikk nødvendigvis hva en pisk bliver brugt til! Og det har slet ikk noget at gøre med at de ska ha tæsk af en pisk, det er som Vinni S skriver en forlængelse af armen, ikk noget redskab som ska bruges til afstraffelse. Men vil ikk benægte at der er nogle som bruger det til afstraffelse, det er der, dette er en kendsgerning. Det samme er det med pighalsbåndet, der er helt sikkert nogle der bruger det til afstraffelse, men er sikker på det ikk er det det er blevet opfundet til!!!!!

• #65   6. jul 2006 Christine og Allan O

Slap dog af.. Lise må da synes hvad hun vil. Ligesom du.

Selv synes jeg ikke at pig-halsbånd er smarte. Man kan da lige så godt *rykke* i en sele eller alm/trænings halsbånd uden at hunden skal føle yderligere ubehag. Derudover er lokken m godbidder jo også et glimrende metode. Jeg er enig m Lise i at det oftest handler om tålmodighed, og at et sådant halsbånd bruges som negativ forstærkning - hvilket enhver psykolog ville kunne fortælle dig fjerner *samarbejde* og erstatter det med *tvang* i forholdet til sin hund (eller et andet menneske for den sags skyld).

• #66   6. jul 2006 Anne K: Jo det vil jeg oz mene at vi gør, altså lærer noget nyt. Og det jeg mener er jo oz at et pighalsbånd ikk er pigger i den forstand som man så ofte tænker på det...

• #67   6. jul 2006 Annemenie - -> Slap selv af, søster migræne... Sjovt nok så tror jeg ikke helt du har fattet noget... Når en hund trækker med et halsbånd, hvad tror du så ikke den gør med en sele? Så gavner disse "ryk" i selen ikke en skid... Jeg har brugt pighalsbånd- OG HVAD SÅ? Get over it! Det er vi andre...

• #68   6. jul 2006 (link fjernet)

Disse "pigge" kan jeg ikke se de skulle være "farlige, hvis man bruger det rigtigt...

• #69   6. jul 2006 Nu i nævner ryk i selen, så er det bestmet ikk sund for hunden, dette giver knæk i rygraden og kan i værste tilfælde medfører skader... Jeg ville selv ha haft købt sådan en sele til Tyson, da jeg som mange af jer andre synes at de må være det mest behagelige for hunden at gå med, men fik frarådet det, pga. at disse knæk i ryggen så opstår...

• #70   6. jul 2006 Anne: forhåbenligt er det metoder da laget langt væk og er da enig i at pig ikke nødvendigvis er en godt lsning for alle og hvis man så skal bruge det er det nok en god ide af finde en der kender til bruge så man ikke laver ulykker på hunden.
    og så den med at det er negativ forstærkning , mon ikke det oxe er det hvis man skal hive og flå i hunden for at få den til at gøre det man vil og nu er det jo ikke alle hunde der hopper på den med guffer.
    Selv bruger jeg boldmotivation i min træning og har en meget driftstæk hund, som bestemt ikke kan gå pænt i snor, men det har så mindre betydning for mig, da det er på træningsbane vil ligger energien *SS*
    Bruger så en flex på gå turen;o)

• #71   6. jul 2006 Christine og Allan O

Jeg angriber dig ikke for brugen af halsbåndet, jeg skriver bare hvorfor jeg aldrig selv ville gøre det.
    Jeg kunne nok ikke være mere afslappet lige nu, i denne hede, ingen store bogstaver herfra.

smiley

• #72   6. jul 2006 Betina V- - > Nej nej- jeg rykkede ikke i noget som helst- men ved nemlig også at det ikke er sundt for en hund, hvis man rykker i selen. Det er også logisk. det er hele rygraden der bliver mast sammen hvis man gør det.

• #73   6. jul 2006 Et pighalsbånd giver smerte / ubehag......og det er simpelthen ikke en god måde at opdrage noget væsen på.......uanset hvordan vi vender og drejer problemet er der kun en vej frem......positiv indlæring....!
    Hvis man har en smule empati ( evnen til at sætte sig i et andet individs sted) kan man godt mærke hvordan man selv helst vil lære......med ros og "godbidder".......

• #74   6. jul 2006 lise Ø

Tålmodighed og en smøg i ny og næ... smiley

• #75   6. jul 2006 ......al ubehag avler modstand........

• #76   6. jul 2006 Jeg gider seriøst heller ikke diskuterre mere om det pighalsbånd.. Nu har jeg 2 små hunde (imorgen 3) og der er det ikke nødvendigt at bruge sådan et... Men derfor syns jeg, hvis man bruger det med måde og der ikke er andre muligheder og man vil have en hund man kan gå pænt med, så er det iorden.

• #77   6. jul 2006 Ja.....uendelig tålmodighed hjælper!......måske også på forståelsen?

• #78   6. jul 2006 Lise Ø: der er ingen tvivl om at den bedste indlæring sker ved hjælp af leg, det er jeg fuldt ud enig med dig i. Jeg bruger heller ikke pighalsbånd til Tyson, for at lære ham at gå pænt i snoren, slet ikke... dette sker ved hjælp af leg og en masse godbidder:o) Men der er nogle hunde, som har brug for hårde metoder, ikke nødvendigvis som hvalp, men når de bliver ældre...

• #79   6. jul 2006 Smiler smiler C og A

• #80   6. jul 2006 Betina V

Hvad er det for nogle hunde?

• #81   6. jul 2006 Søster migræne *GG* schæferhunde lidt til dine fordomme.

Nej pjat med mig ;-P

• #82   6. jul 2006 Havde det været nu jeg stod med valget om at bruge halsbåndet, så ville jeg måske nok have ventet lidt- men der er mange der spillede ind mht. det valg jeg traf...

• #83   6. jul 2006 Lise Ø: du skriver at al ubehag avler modstand, hva så med hundene selv, dem som lever frit, hvordan opdrager de ikk hinanden??? Vi som menneske er jo en del af flokken og vi vil helst være flokføren........

• #84   6. jul 2006 Det er vist varmen ;oP

• #85   6. jul 2006 Betina V

Tja... Kropssprog og stemme... Men det kan mennesker jo ikke hitte ud af

• #86   6. jul 2006 Betina: lige netop *SS*

Anne: knus til hvalpene *S*

• #87   6. jul 2006 Søster migræne: Nu ved jeg ikk hvilke hund du har, men jeg kan fortælle dig at de er meget sværer et træne en schæfer en det er at træne en golden retreiver....

• #88   6. jul 2006 Søster migræne: Hvis du læser alt det jeg har skrevet kan du oz se at jeg vælger al anden træning i første omgang frem for den hårde træning, men som sagt det kan ind imellem være nødvendigt... Men ved du hva det vil jeg egentlig ikk diskutere, vi har hver vores mening og det er fint, det vil jeg slet ikk stå i vejen for...

• #89   6. jul 2006 Betina: ja fortæl mig om det *GG*

• #90   6. jul 2006 Betina V- > Man bliver klogere og mange erfaringer rigere mht. hunde og træning... Der er mange meninger og metoder til hvordan man skal opdrage sine hunde... Man kan heldigvis selv sortere i, hvad for nogle man vil bruge.

• #91   6. jul 2006 Cog A: det er jo lige det *SS*

• #92   6. jul 2006 Kig forbi: Lige præcis, de vil altså godt selv bestemme de små kære venner:o)
    Jeg har selv haft en "almindelig" schæfer før jeg fik den hvide, og ska lige sige at han er meget nemmere end en "almindelig", det siger de oz at de ska være, men nu må vi se når han bliver ældre, han er jo ikk så gammel endnu, og man ved aldrig - he he... Men schæfere er da bare de dejligste hunde man kan vælge, de knyttert sig rigtig til os mennesker og når vi først er blevet fører, så er det faktisk svært at lave om på... Men ja hva kan jeg sige: Fantastisk race:o)

• #93   6. jul 2006 C og A: Ja det er nemlig det, og som skrevet er der jo forskel på de forskellige hunde racer, og der ska derfor forskellige metoder til...

• #94   6. jul 2006 Betina V- -> Nemmerli!

• #95   6. jul 2006 Anne K : var lidt væk fra tråden ; ))Her er linket du eftersøgte, du skal laaaaangt ned i tråden. http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=50081

• #96   6. jul 2006 Betina V
    Du kan uden de store problemer opdrage en hund (uanset race) til at lystre de mest almindelige lydighedsøvelser.......med positiv træning.....uden ubehag for hunden.....og du får en glad, tillidsfuld og hengiven hund ud af det! (se Zifs profil)

• #97   6. jul 2006 Betina: helt klart enig *S* der nu ikke noget som når kontakten er i vinkel og vi går vores program *S*
    Og så er der jo alle de drifter, har set dem med skader der bare arbejder vidre, de er nogle hårde kanster de kære schæfere :o)))( ikke at det har noget med pig at gøre)
    Og ingen tvivl om at de vil gå igennem hvad som helst for deres fører, skønt

• #98   6. jul 2006 Betina V- -> jeg giver dig ihvertfald ret....

• #99   6. jul 2006 Det er et spørgsmål om tålmodighed.......hvorfor tror nogle mennesker at hunden er til for dem....ikke omvendt......man må tage den tid det kræver at opdrage sin hund.....og er det en "svær" hund man har valgt.....ja så tager det måske længere tid!
    Det har noget at gøre med hvor godt man har sat sig ind i racen FØR man købte den!

• #100   6. jul 2006 Betina V

Du kan selv vælge. Jeg har været med til at træne vores Golden Retriever, Hovawart (som indeholder en del schæfer) og arbejder nu med min egen Sheltie.

Hvis du læser mine kommentarer så har jeg faktisk ikke udtalt mig om dig eller dine metoder, jeg har spurgt hvilke hunde du mente da du skrev at nogle hunde skulle have hårde metoder (om du mente bestemte racer, eller adfærdsvanskelige hunde), og kommenteret at ulve bruger kropssprog ved opdragelse af deres egne (ret mig endelig hvis jeg tager fejl). Du har ikke svaret på mit spørgsmål, men beslutter i stedet at belære mig om at Schæfere er sværere end Goldens.. Tak for det, men hvad beviser det?

• #101   6. jul 2006 Mennesker er faktisk gode til kropsprog, nogle glemmer bare at hunde og mennesker er forskellige arter.

• #102   6. jul 2006 Lise Ø: Jeg har lige læst din profil og må sige jeg synes det er flot ingen tvivl om det... Vi købte vores gamle schæfer fra et intanat da han var 3 år, han havde helt klart været ude for nogle grimme oplevelser, han var meget agresiv, vi kunne ikk skabe den respekt der skulle tilo, han var lige glad med godbidder, bolden vil han kun lege med hjemme på sin egen græsplæne, han var en hård kamp hver dag, uanset hvad vi gjorde, fik han en kommado som han ikk brød sig om, knurrede han af os og viste tænder, kom vi da for tæt på snappede han, og det generede ham ikk at bide os, når vi kig tur (som vi sjældent gjorde, da vi ikk kunne gå rigtig med ham) skulle vi hele tiden være på vagt for vi vidste ikk hvornår han lige fik lyst til at stikke af og angribe mennesker såvel som dyr, derfor endte vi med at rbuge pighalsbåndet. Vi måtte ikk komme til træning med ham, da vi ikk vidste hvrodan han vil reagere overfor alle de andre dyr og mennesker. det var en rigtig grim oplevelse, selvfølgelig haqvde vi oz gode oplevelser, men må indrømme at der er flest dårlige... Så det er altså ikk alle hunde man kan træne via leg og godbidder!

• #103   6. jul 2006 Der er mange der ikke har indset hvilken tålmodig træning en hund kræver.....og derfor springer over "hvor gærdet er lavest".....pighalsbånd, kvælerhalsbånd etc..............synes altså stadig det er synd for hunden.....

• #104   6. jul 2006 Lise: så kig på min Chiba der kan du da se en glad og driftig trænet hund *SS*
    Og vi kan da blive enige om at det tager tid og kræve en masse tålmodighed igen tvivl om det.
    som sagt træner nok rundt regnet et sted mellem 10 -20 timer om ugen, så kom ikke og sig til mig at jeg ikke er tålmodig ;o)

OG kendskab til racen, jo det kan da nok være at der er nogle der ikke har det og så kan det da god give problemer.

Men der med ikke sagt at jeg er stor tilhænger af pig og bruger det, men det må jo være op til folk selv bare de ved hvad de gør.

• #105   6. jul 2006 Søster migræne: Jeg fortæller hva min erfaring er med forskellige racer, og så vidt jeg forstod var det det du spurgte om, men det var så åbentbart ikk alligevel?!

• #106   6. jul 2006 lise Ø - -> Ja vi HAR hørt dig.........

• #107   6. jul 2006 Kig forbi: det er lige det jeg mener... Kúnne jeg ha været foruden at skulle bruge det på min gamle schæfer, så vil jeg da helst det... Jeg bruger det jo heller ikk idag på min nye schæfer... det er op til folk selv...

• #108   6. jul 2006 Lise Ø: Jeg tror da vidst at jeg skulle ha sendt min gamle schæfer hen til dig så kunne du selv prøve hvordan det er at føle afmagt overfor en hund, hvor man hverken kunne gøre til eller fra...

• #109   6. jul 2006 Ja
    **Kig forbi
    Det har jeg da også skrevet højere oppe......du er selv ansvarlig for hvilke oplevelser din hund får i sit liv......sådan er det.....men jeg fortæller blot hvilke jeg vil give Zif og hvilke jeg bestemt IKKE vil give hende.....og måske er der nogle der kan bruge hvad jeg skriver....det håber jeg!

• #110   6. jul 2006 Betina V

Og din erfaring er: Schæfere er sværere end Goldens?

Og det skulle forklare at *... der er nogle hunde, som har brug for hårde metoder* ?

Den køber jeg ikke. Svær betyder ikke nødvendigvis at man skal være hård.

• #111   6. jul 2006 Lise Ø: Jeg tror da helt klart at de fleste bruger disse trænings metoder med leg og godbidder:o)

• #112   6. jul 2006 Ja der er stor forskel på hunde og på hvad der virker i samspillet mellem forskellige hunde og forskellige mennesker.

• #113   6. jul 2006 Jeg er ikke hundehvisker......jeg prøver blot at give mine erfaringer videre....og argumentere for dem.....brug hvad I kan og overse resten......KNUZZZZ

• #114   6. jul 2006 Søster migræne: Jeg tror ikke helt du forstår min pointe!!! Men som skrevet tidligere folk vælger selv hvilke metoder man vil bruge.... Det er der sådan set ikk noget galt i...
    Jeg har ikk påstået at en svær hund ska have hård træning, men der er nogle hunde som har brug for en hårde hånd end andre, og det er sgu ikk mig der har fundet på det!!!

• #115   6. jul 2006 Betina V - -> Nemlig!

• #116   6. jul 2006 Jeg arbejder meget forskelligt med Bailey og Trifli, ville ingen vegne komme med eksakt samme metoder til begge hunde.

• #117   6. jul 2006 Andres erfaringer kan være guld værd!!! Det er jo det forummet er til for:o)

• #118   6. jul 2006 Lise: vi kan da saktens blive enig om at det da handler om at få en masse positive oplevelser og positiv indlæring ingen tvivl om det.
    Og personligt vil jeg ikke bruge pig for at lære min hund at gå ordnet i snor, da det for mig ikke er så nødvendigt.
    Men ovendt syntes jeg så heller ikke det er så slem et overgreb på hunde som hvis man hvier og flår i sele eller hals bånd, men sådan er vi jo så forskellige

• #119   6. jul 2006 Vinni S: Nej lige præcis, det er jo det jeg prøver at forklare søster migræne, men tror bare at hun ser mig som et eller andet ondskabsfuldt væsen.... det er forskel på dyr såvel som på mennesker...

Det er da rart at der er nogle der kan se hvor jeg vil hen med det jeg skriver........

• #120   6. jul 2006 Vinnie S - -> Sådan er det også med Nemo og Anton... 2 vidt forskellige racer- 2 forskellige opdragelsesmetoder.

• #121   6. jul 2006 Kig forbi: Jeg er sikker på at de fleste hunde ejere ønsker at give deres hunde positive oplevelser!!!

• #122   6. jul 2006 Måske passer mit temperament bedre til Bailey, men kan jo ikke afskaffe Trifli bare fordi hun var svær....vel eller måske skulle man afskaffe mig, hæhæ Så må man igang med at prøve sig frem, at prøve indebærer fejltagelser og omtænkning.

• #123   6. jul 2006 Ja hvis man syntes at nogle er onde, så er man jo selv god, et stort behov hos nogle ; ))

• #124   6. jul 2006 Ja det må det jo åbentbart være:o)

• #125   6. jul 2006 Betina V

Selvfølgelig forstår jeg det ikke, ellers ville jeg jo ikke spørge... ;D
    Men du forklarer jo ikke om du mener om det er nogle racer, eller mere specifikt adfærdsvanskelige individer. Det har jeg spurgt om flere gange nu...
    Og ja, folk vælger da selv hvad de vil, det har jeg ikke blandet mig i. Jeg har bare ytret hvorfor jeg selv mener at de halsbånd er forkerte, ligesom andre taler for dem.
    Jeg kan ikke se hvorfor det skal være mit problem hvis der er nogle der føler sig truffet (uden at pege fingre af nogen, for jeg kan ikke nødvendigvis læse om i er fornærmede eller ej) når Lise og jeg snakker om Tålmodighed. Fast er fint med mig, men ubehag er unødvendigt i mine øjne, og sådan er det bare.

• #126   6. jul 2006 Havde jeg kun haft Bailey, havde jeg nok osse følt mig hellig og meget dygtig, Trifli har lært mig mine egne begrænsninger at kende og hun har lært mig mere om træning med hund.

• #127   6. jul 2006 Betina: det tror jeg da bestem oxe og nu er der jo så mange der mener at vi schæfer folk er meget hårde i vores træning, men sådan er det jo nu en gang, hvis jeg vil til tops, bliver jeg jo nødtil af forhindre at der kommer for mange oversprings handlinger og i gr c hjælper en godbid ikke meget *SS*

• #128   6. jul 2006 Vinni S: Jeg har oz lært utrolig meget af at have haft min gamle schæfer, de dumheder vil jeg ikk begå med den nye... man lærer jo af sine dumheder og fejl...

• #129   6. jul 2006 Lise og Annemie : generelt er jeg da meget enig med jer, mener bare at i sætter tingene på spidsen (piggen LOL) og er uden grånuancer.

• #130   6. jul 2006 Søster migræne... Jo jeg har skrevet det en del gange nu, at det er racerne... der er forskel på racerne.... nu kan jeg vidst ikk udtrykke mig bedre...

• #131   6. jul 2006 Søster m: tror der er meget stor forskel på at træne på den måde jeg gør og på den du gør , jeg arbejder konstant med at køre drift på og så arbejde med den, der af en hund der kigger op og ex går ind i meget tætte bevogtninger på firgurenten, for mig er det ikke nok at hunden går pænt, den skal følge tæt og opmærksomt og reagere lynhurtigt på mine komandoer, her går indlæringe via af bold, bold og masser af bold og min hund elsker det *SS*

• #132   6. jul 2006 Betina : Livet er jo en lang læreproces, ingen kan bilde mig ind at de har alle svarene, og dem der lytte lærer mest ; ))

• #133   6. jul 2006 Kig forbi: Ja jeg hører da ind imellem at der er nogle der synes jeg er for hård ved tyson, men jeg vil bare ikk risikere at jeg mister repekten, det har jeg prøvet og det ønsker jeg bestemt ikk igen!!! Schæfere har altså brug for en lidt hårde hånd end nogle andre hunde gør...

• #134   6. jul 2006 Vinni S: Lige præcis:o)

• #135   6. jul 2006 Betina V

Nope, det kan du ikke. Den er hermed opfattet. smiley

• #136   6. jul 2006 Bailey vil følge mig over alt hvis jeg har en guffer, Trifli er blevet en kanon hund, men der er meget hun syntes er mere interessant end en guffer, ved faktisk ikke hvorfor hun oftest selv vælger at være i nærheden ; ))

• #137   6. jul 2006 Betina: jo men vi arbejder jo til stadighed med deres naturlige drift anlæg, for det er jo det de kan *S*
    hvor i mod jeg kan syntes det er enormt snd for alle de der fine udstillingshunde der skal har det ene og det andet i pelsen og bare se godt ud og drøne rund i en ring *SS*

• #138   6. jul 2006 Kig forbi : enig, hvor er hunden henne i det spil ??

• #139   6. jul 2006 Løftet højt op i nakken for at se stolte ud ????

• #140   6. jul 2006 Vinni: ja og så de der udstillings halsbånd nogle bruger det er da kvæl så det batter og mener bestem ikke at hunden er skabt til den slagt ikke min;o)
    Og ja hvor er hunden i det, ligge i et bur en hel dag for at blive vist frem i 10 min ??
    Nå men det er jo en anden snak *S*

• #141   6. jul 2006 uhh stavepladen er itu i den varme ;o)

• #142   6. jul 2006 Hvis man bruger pighalsbånd, så skal det være af meget kort varighed... (kort varighed = 2 min.) og så skal det brugs på den rigtige måde, ellers har det ingen efekt / virkning.

Men du skal ikke komme til træning med et pighalsbånd, da du bliver bedt om at tage det af eller vende det så piggene sidder udad.

Det med at hunden trækker, er førerens egen skyld, man lærer hunden fra dag 1, hvilken plads den har, og det er hos føreren, ud fra dennes venstre knæ.

Jeg tror at der er mange, som synes at det er synd for hunden, hvis man fortæller den 1 gang, hvor den skal gå, i stedet for flere gange, at rygge i linen...

Men sikkert er det du kan ikke rykke hovedet af hunden, ved at give den et ordentlig ryk.

Men her er jo alle mulige slage mennersker og hunde, og der er ikke to der er ens... så det skal nok ind på forskellig måde.

Brug dog de redskaber der er naturligt,,,

1 snak med din hund når du går med den i line, også under læydighed...

2 gå med små raske skridt, så hunden synes at det er sjovrt at følges med dig...

3. Lad vær med at forlange mere af hunden, en du vged noget om...

Ja det var bare et par kommentar, herfra.

• #143   6. jul 2006 hvis man nu købte en sele til sin hund, var det hele meget bedre...

en sele, der er rigtig af størrelse og sidder korrekt på hundene, er perfekt... du kan hive hundene tilbage, og sætte den på plads uden den kommer til skade af det... -derudover giver selen hunden en flot og bred brystkasse...

-selerne er også vildt smarte, hvis du har din hund ude gå uden snor, i en hunde park fx.. Uanset hvor meget styr du nu mener du har på din hund, så henner det at kådheden tager over den og den bare vil afsted... der er det lettes at fange hunden igen, hvis den har sele på.. -der er mere at tage fat i...

Derfor syntes jeg seler er perfekte!!!

Kommentér på:
Pighalsbånd

Annonce