{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
798 visninger | Oprettet:

spørgsmål for ven {{forumTopicSubject}}

ha en ven der ha en lab hvalp hun ha haft den lidt over en uge, men vi ha to helt forskellige måder at træne alene hjemme.. jeg tag det stile og roligt.. men hun ha fået afvide af opdrætter at hun bar skal lade den være hjemme 20 min alene så den kan lære det... for mig virker det helt vildt mærkeligt..
så spørgsmålet er hva kan der ske ved det??
og den høre normalt efter men nå den ha været alene gå den helt amok og høre ik efter og napper, helt ope og køre, kan det være "bivirkninger" ved det??


på forhånd mange tak. alt info vil blive sagt videre..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  spørgsmål for ven
  • #1   16. feb 2012 Vores lever i bedste velgående, vi har aldrig trænet alene hjemme, vi er kommet og gået som vi plejer fra dag 1

  • #3   16. feb 2012 Det aner jeg ikke, vi stod ikke ved døren og lyttede:o)

  • #4   16. feb 2012 samme problem som wickie s ha, den gør piver ?? hva skal hun gøre??

  • #5   16. feb 2012 Vi har heller ikke som sådan trænet alene hjemme med vores, og de fungere også fint ....tror det kommer an på hvilken hund man har, og hvordan man bedst har det med at gøre det.

  • #6   16. feb 2012 Man KAN vel risikere at hunden resten af dens dage er panisk angst for at være alene og derfor ødelægger ALT.(Og at den så skal sælges om et halvt år fordi "en-eller-anden-undskyldning".)

  • #9   16. feb 2012 Blis har altid været med os da vi kun havde hende, efter vi købte Tobi er de engang imellem alene hjemme, radioen lader vi stå tændt. Vi har ikke skulle træne alene hjemme, der er ingen problemer med dem, lure man ind leger de lidt og ellers sover :o) vi får altid en stor velkomst om det er kort alene hjemme eller et par timer ;o)

  • #10   16. feb 2012 Hovsa, glemte at nævne Blis napper en i fingre - hænder, når vi kommer hjem, men det kan hun også finde på når man har sovet, hendes måde at sige "jeg har savnet dig" på gætter jeg ;o)

  • #11   16. feb 2012 Wickie S * fejlene/problemerne er min skyld og ansvar - hunden gør mig bare opmærksom på dem.* HELT enig. Hunden er uden skyld.
    Du skriver længere oppe at hunden piver i 20 min og spørger om du så skal blive væk i 30 min. Nej det skal du ikke. Du skal sørge for at komme tilbage til hunden INDEN den begynder at blive ked af det. Så hvis du erfarer at den piver efter feks. to min. skal du komme ind til den efter halvandet min. Og sådan bliver du ved til hunden kan være alene i længere tid. Ellers lærer hunden at du kommer når bare den hyler. Godt nok er du ret langsom (efter hundens mening) men du kommer da endelig til sidst. Og så kan det betale sig at blive ved med at hyle. Fårstår du hvad jeg mener?



  • #14   16. feb 2012 Tja hunde er forskellige. Min første hvalp trænede jeg alene hjemme med i 3 uger inden jeg forlod den i længere tid (6-8 timer), nummer to hvalp har eg også brugt 14 dages tid på og jeg har ingen problemer overhoved smiley min veninde har en hund de ikke har trænet noget videre med og den er også lige glad og alle tre hunde er lige glade for at se os når vi kommer hjem smiley

  • #15   16. feb 2012 Man kan jo ikke forvente at en lille hvalp kan være alene fra dag 1. Den er vant til at være sammen med sin mor og søskende.
    Jeg kender flere der har ment at det ikke har været nødvendigt at træne alene hjemme, men som senere har måtte erfare at de skulle de nok have gjort.
    Den ene hund jeg kender er 4 år og har først lige lært det,før ødelage den paneler, termostater, jakker og hvad den ellers kunne få fat i. I 4 år har den ødelagt deres hjem!!
    Jeg har også en veninde der pludselig en dag fik af vide af en nabo at hendes hund sad og hylede dagen lang. Hun har også fået ødelagt ting for flere 1000 kr.

    Jeg tror det er nemmest at lære dem det tidligt. Hvis de først oplever at det er farligt at være alene, tager det længere tid inden de lærer det.

    Jeg var selv ret heldig og havde fri i 6 uger, så jeg kunne lære Elli det.


  • #16   16. feb 2012 Har i prøvet at give den et mega godt tyggeben som den er optaget af lidt tid og så kommer tilbage igen inden den rigtig har nået at opdage den er alene? Det gjorde jeg i starten med min hvalp og der har aldrig været problemer...

    og så husk ikke at gøre et stort nummer ud af hverken at sige farvel eller hej, bare opføre jer helt normalt, så føler hvalpen ikke der skal ske noget på samme måde smiley


  • #17   16. feb 2012 Rikke Astrup, du fik mig lige til at tænke at vi egentlig de første gange smed lidt tør foder ud på gulvet som de så gik i gang med imens vi smuttede ubemærket ud :o)

  • #19   16. feb 2012 Aino K: Ja lige præcist sådan noget, en aktivitet der er så lækker at de er fokuseret på det istedet for smiley

  • #20   16. feb 2012 Wickie S **og det med de 20 vs. 30 minutter var ironisk** Ha ha okay. Troede faktisk lige at det var rigtigt. jeg mener. Det KUNNE det jo godt være smiley



  • #22   16. feb 2012 Rikke, de har også Cube og en bold med noget i, plus en del bamser (uden plastik øjne) og andet legetøj som reb med knuder osv.....

    Nogen gemmer også godbidder rundt om i hjemmet som hunden så kan finde..


  • #23   16. feb 2012 Wickie S: Start forfra og tag det i små bidder, så skal det nok komme.

    Ja vi brugte faktisk også sådan nogle fyldte ben i starten når vi fik fra Elli. Det tager opmærksomheden fra at man går og slikken og tyggen udløser nogle beroligende stoffer i hjernen på hunden.


  • #25   16. feb 2012 Vores opdrætter sagde også bare at vi skulle tage på arbejde dagen efter Lúa kom hjem! Frygteligt råd.
    Racen er elendig til at være alene. I naturen betyder det jo at den skal dø, hvis den forlades af flokken. Ved vores race er det nødvendigt at tage bittesmå skridt ad gangen. Det kan tage år før det helt lykkes med alene-hjemme-tid.


  • #26   17. feb 2012 Øvelse gør mester.

    Jeg har trænet alene hjemme ved først at hunden er træt og mæt, så går jeg og kommer igen med det samme. Går og kommer igen med det samme.

    Intervallerne mellem at komme igen bliver længere og længere. Tilvænning, hunden ved jeg kommer igen, inden den bliver utryg.
    Den lærer af erfaring, jeg kommer altid igen og det bedste den kan gøre er at slappe af, for den er træt.

    Det værste min sidste hvalp ødelagde en dag var otte ruller lokumspapir. Jeg tror ikke den havde været bange, men jeg var på r....

    (børn og hunde, alle har en mening, men jeg har altid ret)


  • #28   17. feb 2012 Nej ikke når den er ved at sove. Bare når den er faldet til ro, mæt og tilfreds med livet. Træt i den forstand at den allerede har haft dagens store oplevelser og den har mest lyst til hvile.

    Det går ud på at hvalpen lærer at det ikke er farligt når man går, for man kommer altid igen. Det skal gøres naturligt at gå fra den og hvalpen er tryg ved at man altid kommer igen.

    Undgå at køre hvalpen op med at lave en afskeds ceremoni ud af at gå fra den, som "nåh lille pus, nu skal du være alene. Kan du nu passe på dig selv, helt alene, hvor er det synd for dig"

    Hvis den lægger sig til at sove, mens man er væk fra den, så er den helt tryg og der er ingen grund til at vække den.

    intervaller med kort tid hvor man er væk. Udvide blive væk tiden henad vejen over flere dage.
    Balancen er ikke at udvide tiden hvor man er væk så længe at hvalpen når at blive bange for at være helt alene i hele verden.

    De første gange er en "hov, du nåede slet ikke at se jeg gik og nu er jeg her igen" og gentage den igen timer eller dagen efter.

    Hele tiden mærke at hunden er tryg før næste udvidelse af øvelsen. Små hvalpe, små skridt.

    (Børn og hunde, alle har en mening, men jeg har altid ret)


  • #29   17. feb 2012 Bedste bog du kan købe/lån på biblioteket er

    Sven Järverud: Din hund - som hvalp og unghund.

    I samråd med DKK, DCH og Dansk Politihundeforening.

    Rent guld for en hvalpe/unghund/alle ejere.


Kommentér på:
spørgsmål for ven

Annonce