{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.260 visninger | Oprettet:

update, svar på blodprøverne... {{forumTopicSubject}}

tidligere tråd: http://www.hundegalleri.dk/for_messageDetail.aspx?MSG_ID=502498

Ja blodprøverne viste desværre eller heldigvis ikke noget. Så i og med han på 2 dage har haft 3 anfald vil dyrlægen starte op på medicin for eplipsi...
Så det bare rigtig skod !! føler det lidt voldsom med den medicin allerede og hvordan kan han være så sikker på det er eplipsi ....baseret på blodprøver ..
Har andre ikke været igennem flere undersøgelser før diagnose eplipsi ?

argghh lidt galde fra mig af..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  update, svar på blodprøverne...
  • #1   22. feb 2012 Problemet med epilepsi er, at det er så svært for lægerne at finde grunden til epilepsien. Det kan ligge i hjernen og være umuligt at se i.f.m. undersøgelser.
    Når de har taget blodprøver og undersøgt levertal, nyretal etc., så har de udelukket dette som grunden, og hvis han ellers er smertefri (smerter kan nemlig også udløse epilepsi), så vil de prøve med medicinering. der er ikke så mange flere undersøgelser de kan foretage, desværre.
    Bliv ikke forskrækket - i de 3-7 første dage han får medicinen vil han være meget sløv og træt, og balancen er ikke for god. Det er simpelthen kroppen, der skal vænne sig til medicinen, efter denne periode vil han blive helt normal igen. Doseringen skal også lige tilpasses, måske skal han trappes lidt op eller ned i dosis, indtil det helt rette niveau er fundet.
    Dyrlægen siger som regel det med sløvheden, men man får så meget at vide på det tidspunkt, at det måske ikke er det, man lægger mest mærke til.
    En masse gode tanker til jer og held og lykke med behandlingen.


  • #2   22. feb 2012 Mia D : har lige set din video, den er hård og se, men sådan ser det osse ud her. Desværre.

    bortset fra min hund får det kun når han sover !!

    Kirsten R..spurgte ham om det var lav eller høj dosis han ville ordinere, og han sagde høj.

    ved du om man kan tjekke nogle steder på nettet hvor meget en hund må få pr kg ?


  • #3   22. feb 2012 Jeg har et spørgsmål: hvis man f.eks. har flere hunde, den ene hund med epilepsi, bør de så ikke værre adskilt hvis de er alene hjemme?

    Jeg tænker nemlig lidt om den anden hund evt. kunne finde på at bide den der ligger med anfald?

    Føler godt nok med jer der har hund med epilepsi :o(


  • #4   22. feb 2012 Anette, vores Balou startede i sin tid ud med en høj dosis for at få opbygget et forråd at fenemal i kroppen, så det kan afværge anfaldene. Efter en md. eller to, kan ikke helt huske perioden, blev han langsomt kørt ned på den halve dosis.

    Jeg tror dosis kan aflæses på indlægsedlen i medicinpakningen. Ellers må du google fenemal.


  • #5   22. feb 2012 Mia :o)

  • #6   22. feb 2012 hehe fjolle hoved ;oP *krammer*

  • #7   22. feb 2012 Okey. Der står 1-2 mg pr kg. Beregnet til voksne. Dyrlægen ordinerende 7,5 mg. To gange dagligt. Og hunden vejer 4,5 kg. Måske det lidt for meget. ?

  • #8   22. feb 2012 Anette, så må det jo være fra 4,5 mg til 9 mg ikk?

  • #9   22. feb 2012 Vil sådan medicin altid kunne hjælpe eller vil man skulle øge dosis eller hvordan fungere det egentlig?

  • #10   23. feb 2012 Man starter på en høj dosis for at opbygge indholdet af fenemal i blodet, og så justerer man dosis ned til det man mener er laveste dosis.

    Når der er gået ca. 14 dage, så kontrollerer man via en ny blodprøve fenemalniveauet i hunden. Disse blodprøver skal foretages en del gange i løbet af de første måneder for at få justeret fenemalniveauet i blodet til det korrekte. Efterfølgende går man så over til at kontrollere med noget større mellemrum.

    Derudover kan man forstærke virkningen med kaliumbromid, men igen i samråd med dyrlægen.

    Det kan være en dyr omgang, jeg havde heldigvis en god sygesikring på bamsen, og det var en kæmpe hjælp.

    Min dyrlæge var iøvrigt i kontakt med KU Life, der kan alle dyrlæger jo søge oplysninger/hjælp, hvis de har brug for det.

    Aino, fenemal hjælper i langt de fleste tilfælde.


  • #11   23. feb 2012 Takker for dit meget uddybet svar Kirsten :o)

  • #12   23. feb 2012 Aino K ved det ik, tror vi har fået ordineret høj dosis fra start af. Ved ik om fenemal er det bedste medicin eller det eneste.

    Syns jeg har læst alt for mange negative historier hvor det ik virker så godt ..


  • #13   23. feb 2012 Kirsten R tak, dejligt med uddybende svar ..det forklarer en del, men må indrømme den medicin gør mig rimelig nervøs.

    Har egentllig overvejet og sende en mail til hende fra Ku life som har skrevet en afhandling om eplipsi og hunde.


  • #14   23. feb 2012 Det er ærgerligt, at man i Danmark ikke har et forum for hundeejere med epilepsihunde - jeg har manglede det, da jeg stod i samme situation som dig Anette, man har så forb.... mange spørgsmål, står så usikker i situationen.

    Jeg kom i forbindelse med en, hvis labrador eller var det en golden r. var blevet behandlet med Fenemal i over 6 år med godt resultat, så der er succeshistorier. Min bamsedreng havde bare så mange andre helbredsproblemer, at livet til sidst ikke var værd at leve for ham mere. Formodentlig var disse andre helbredsproblemer også en af udløserne til epilepsien.

    Der kan da absolut ikke ske noget ved at sende hende på Ku Life en mail.

    Et stort kram til dig.


  • #15   23. feb 2012 Kirsten R

    måske vi kunne få et epilepsi forum´herinde ...!!kunne være skønt.


  • #16   24. feb 2012 Der er så mange forskellige grupper, så en gruppe for ejere af epilepsi hunde kan I jo lave :o)

Kommentér på:
update, svar på blodprøverne...

Annonce