1.237 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
64 Svar
Engelsk idioti Engelsk idioti
Man kunne ønske at de europæiske kennelklubber ville følge AKC i deres kritik af Crufts indførelse af et dyrlæge kontrol af tilfældigt udvalgte racer efter de er valgt som BIR. Hvad er det næste? HD/AD chek mellem race og gruppe bedømmelse?
Kennel klubberne bør have tillid til at opdrætterene BÅDE ser på udstillingsresultater og sundhedsundersøgelser.
0 synes godt om
jan 2008
Følger: 52 Følgere: 47 Hunde: 3 Emner: 743 Svar: 5.332
Jeg lagde mærke til Basset Hound ikke kom til BIG pga. sundheden. Og det undre mig ikke..
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
jan 2008
Men det gør opdrætterne jo ikke ? Altså ser på både udstilling og sundhedsresultater
mar 2006
Nogle gør nok... Men for de racer hvor ekstremerne har været "in", har det desværre været "enten"/"eller".
jan 2008
Ja, selvfølgelig gør nogle det ! Verden er heldigvis ikke helt af lave
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
mar 2006
jan 2008
http://www.crufts.org.uk/news/basset-hound-fails-crufts-vet-checks
jan 2008
http://www.crufts.org.uk/news/clumber-spaniel-fails-crufts-vet-check
mar 2006
http://www.crufts.org.uk/news/clumber-spaniel-fails-crufts-vet-check
jan 2008
mar 2006
jun 2010
Følger: 45 Følgere: 61 Hunde: 2 Emner: 126 Svar: 3.855
Godt initiativ og godt signal at sende at det skal være sunde hunde der bliver præmieret.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
Og det er jo ikke nogen hemmelighed at mange opdrættere lider af kennelblindhed og/eller har været i racen i så mange år, at de længere kke ser de problemer som overtypningen forårsager.
Desværre gælder det osse for visse dommere.
Så det kan da KUN være positivt at der kommer øget fokus på at hunde med åbenlyse problemer ryger ud.
Det er langt fra nok til at løse problemerne med visse racer, men det er et skridt på vejen
mar 2007
Følger: 51 Følgere: 75 Emner: 250 Svar: 10.640
Synes det er helt fint, at man går ind og vurderer sundheden på de udvalgte racer, for der er ingen tvivl om at man har avlet dem for ekstreme. Kender Lise-Lotte der vandt med sin chow. De skulle bla. løbe temmelig meget.. En hund skal være hund og kunne tåle at bevæge sig , uden risiko for at falde om med vejrtræknings problemer, pga vi har valgt at avle dem med for korte snuder
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.373
jan 2008
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.199
Bedøm ikke de hvæsende halvblinde hunde højest, ingen grund til at fremelske noget der faktisk ikke lever med høj livskvalitet...
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.253
Nogen der ved, på hvilket grundlag at EB'en røg ud? jeg har kun set den løbe og der så den bestemt mere rask ud, end det man tidliger har set...
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 3.712
Hundeudstilling drejer sig om udsenet af hunden. OG KUN DET. Der til kommer sundhed, temperament og arbejdsduelighed som andre punkter, før en hund bør avles på.
Jeg har ikke problemer med at raceklubberne indfører avlrestrikstioner, men at lade tilfældige dyrlæger gå ind at vurdere BIR vindere før BIG, er totalt idiotisk.
feb 2006
feb 2006
jan 2007
Der er ikke tale om et stort dyrlægetjek med øjenlysning, røntgen og hvad har vi, men udelukkende om en vurdering af de ting som dommeren osse ser: tænder, øjne, bygning osv.
Altefter race, er det så forskellige ting dyrlægen skal kigge på -men der er altså ikke tale om en komplet "undersøgelse for avlsduelighed" -kun om at hunde med eksteruørproblemer der går ud over sundheden, ikke skal fortsætte og blive højt præmieret.
Så du kan for så vidt stadig udstille en hund med HD hvis du vil det, og forudsat self at det ikke ses i dens bevægelse.
Men har hunden f.eks. så snævre næsebor at det kniber med vejrtrækningen, kan dyrlægen pille den ud, hvis ikke dommeren allerede har gjort det
feb 2006
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 74 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 360 Svar: 14.529
jan 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 171
apr 2006
Følger: 47 Følgere: 47 Hunde: 6 Emner: 203 Svar: 2.334
Og tænk så lige over at mange andre lande heller ikke har udstillingspligt før avl, før I dømmer DKK's tiltag.
Min race har ikke udstillingspligt, og en Border ligner stadig en Border
jan 2012
Følger: 23 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 106 Svar: 4.202
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 6 Hunde: 4 Emner: 17 Svar: 43
Ang. eb der røg ud.
har fulgt med hele weekenden ang Jenny (mellevmood one in a million)
dyrlægen kunne se en lille prik i hendes ene øje med lys pg kasserede hende til trods for at hun har certefikat på at hun fik den lille skade som yngre hun har alle sundheds undersøgelser som man næsten kan tænke sig og har lige blevet passed ved bubba fornylig med fejlfri resultat.
ja platugle hun er en super sund engelsk hundhund og david og denice er nok nogle af dem i verden der gør mest for at avle sundere og sunere bulldogger.
men kan forstå at det er blevet meget politisk og der skulle statueres eksembler aner intet om de andre racer men kan forstå at der stor harme over at andre racer ikke blev tjekket og mange var i meget dårliger stand end flere af dem der blev bortvist.
og jeg vil da også mene at ens regler for alle.
mar 2006
Vigtigere endnu, den kan også arbejde som en border.
Det her tiltag lyder som en rigtig god start. At man napper dem i toppen betyder at alle dem der higer efter at overtage de pladser er nødt til at forbedre sig - det vil brede sig som ringe i vandet.
jan 2007
jan 2007
som du dog kan sige det lige mine ord hvert eneste et af dem, super godt skrevet.Til alle dem der har noget imod at reglerne er blevet strammere, (desværre kun i England endnu) skam jer! det er års ødelæggelse af mange racer der er kommet langt væk fra deres oprindelse både hvad udseende og brugsegenskaber angår.det er da kun til dyrenes bedste og i sidste ende kommende hunde ejere at der bliver gjort noget i den rigtige retning.
feb 2008
Følger: 36 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 76 Svar: 4.082
Ifølge nogle af de englske udstillere/opdrættere jeg kender så var det en hestedyrlæge som KC havde fået til at lave de tjek, og det var kun få racer der blev tjekket..
Kan sagtens se ideen i et dytlæge tjek inden storering, men så skal det være alle racer der skal kigges over af dyrlægen, og så skal det være en dyrlæge med stort kendskab til hunde..
jan 2012
Man checker kun vindrene af 15 racer. De resterende 20000 hunde bliver ikke checket.
Hvis et dyrlæge check skal være en del af en hundeudstilling, skal alle racer checkes INDEN de bliver bedømt. Den vanvittige fremgangsmåde Crufts har valgt, gør at en hel race ikke bliver repræsenteret i gruppekonkurrencerne, alene på grund af at en enkelt hund bliver dømt ude.
jan 2012
jan 2012
jan 2012
jan 2007
Ved islænderne har det i mange år været sådan at jo mere hanhunden pustede sig op, jo bedre klarede den sig i ringen, med det resultat at mange hanhunde har haft et ret skidt temperament.
Det har dommerne accepteret, og det hed sig at islænderen jo bare er en gøende race (du kunne bogstaveligt talt finde islænderringen ved bare at gå efter lyden af snerrende og gøende hunde)
Det har man så for nogen år siden heldigvis valgt at ændre på. Jeg kommer ikke meget på udstillinger, men på min første udstilling med Reiki, blev der gjort opmærksom på at den slags ikke længere vil blive accepteret, og til verdensudstillingen i Herning (et par år senere), var der helt stille og fredeligt ved ringen.
Her har dommerne altså formået selv at gøre noget -men i lang tid har de jo fuldt ud accepteret den adfærd, og så ville det da være forståeligt hvis en kennelklub siger at så må de få en anden til at vurdere det
jan 2012
jan 2012
jan 2012
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.498
jan 2012
Jesper, jamen dommeren kan jo meget vel være en god dommer som dømmer efter reglerne så klart ser han hunden ud fra rasebeskrivelserne ikke deres sundhedstilstand, han er jo ikke dyrlæge.
jan 2012
Jeg ville ikke se det store problem hvis man lavede et dyrlæge check før bedømmelsen. Det burde være overkommeligt for en dyrlæge at checke 1-5 punkter på 1-4 racer på en dag.
Jeg har været til udstilliger i lande hvor der var dyrlæge check før bedømmelse, og det gav ikke de store problemer.
mar 2006
Listen for alle racernes sær-punkter er her: (link fjernet)
For min race har de valgt noget som ikke lyder helt tosset (forkert placeret tænder og for små øjne). Heldigvis er det ikke noget der er store problemer for racen - altså, ikke noget man ser super ofte - men bestemt noget der bør slås ned på hvis man ser det.
jan 2012
jan 2012
Hvorfor ser dommeren ikke det samme som dyrlægen??
Det kan der være mange svar på. Hvem siger 2 dyrlæger ville vurdere ens?
Hele ideen med en udstilling er at få een dommers mening. Ønsker man en dyrlæges mening, kan de findes i telefonbogen.
Måske The Kennel Club skulle bruge flere kræfter på at uddanne deres dommere ordentligt.
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 74 Svar: 3.826
Det er da at tage tykt pis på en masse dommere samt racedommeren at disse hunden. Engelsk Kennel Club har brug for at statuere eksempler fordi de selv har massive sundhedsproblemer i mange racer. De problemer den engelske kennel club har behøver andre ikke have.
jan 2012
MEN DET HAR INTET MED UDSTILLING AT GØRE.
Skulle man også have en dyrlæge gå ind og vurdere om en vinder af en lydighedskonkurence overholder vissepunkter?
jan 2012
Ja hvorfor ikke, når konkurencerne når et vis niveau så burde man da tjekke at hunden er frisk inden den skal præsterer , det bruger man i alle spring konkurencer ( heste) over regionalt niveau:
jan 2012
jan 2012
jan 2012
jan 2012
Personlig håber jeg at der er 15 racer der ikke udstiller næste år, hvis de ikke ændre deres tåbeligheder
jan 2012
mar 2006
Jeg ved at der er nogle der har spredt rygtet at dommerlisten bliver til dyrlægelisten til næste års Crufts, men jeg har ikke set det meldt officielt ud nogen steder, så den tror jeg ikke på endnu.
mar 2006
jan 2012
Søster din liste er den liste dommerene bør kigge på. Den relevante liste er den som dyrlægen skulle bedømme efter. Man bør bemærke sig at The Kennel Club har det sidste ord når det kommer til deres standarder.(i modsætning til FCI). Disse fejl er ikke skrevet ind som diskvalifikationer i de fleste racer.
mar 2006
Jeg ved at min liste er den dommerne kigger på. Det er jo det jeg skriver i mit indlæg...
Hvilken logik er det du mener.. Jeg skriver blot at det er billigere/mindre tidskrævende - og derved mere realistisk. Ja da, det ville være endnu billigere kun at teste den ene hund der bliver BIS, men nu er 15 hunde ikke noget der vil kræve super meget ekstra tid eller penge - det er 20000 til gengæld.
Det mest logiske ville da være at folk lod være med at avle hunde med fysiske handikap, men vi kan ikke allesammen få vores vilje.
At hunden skal være sund burde ikke være nødvendigt at skrive i en standard, burde det? At hunden skal kunne se, trække vejret, gå osv. - den slags ting havde man sandsynligvis ikke regnet med ville være noget folk ville gå på kompromis med her 100 år senere. Ej, så er det altså alligevel fint nok at klubben går lidt i front.
jan 2012
Hvis du har set den liste jeg vedhæftede, vil du se at det er alle ting som enhver hundesagkyndig kan se. MEN i de fleste tilfælde er det ikke diskvalifikations grund i de Engeske standarder.
mar 2006
For den enkelte hund har du helt ret i at det er for sent. Det kommer vi ikke udenom.
Men set i et større perspektiv kommer det til at gøre en forskel, da kommende generationer vil oppe sig for ikke at gå samme vej. Iflg KC er der allerede sket ændringer for f.eks den engelske bulldog - siden "Pedigree dogs exposed" har nogle opdrættere allerede avlet næsefolden mindre. Stadig indenfor standard, men med mindre risiko for bøvl.
Har man planer om at vinde crufts en dag, så avler man fremover efter hunde som kan komme forbi den dyrlæge (fuldstændigt absurd at det overhovedet er nødvendigt, men du har vel set nogle af de hunde).
Jesper
Jamen igen: burde det virkeligt være nødvendigt at det står i standarden at hunden ikke må have handikap? Om det står det ene eller det andet sted - så skal dommerne vel rette ind efter hvad KC fortæller dem.
Jeg tror personligt ikke at det gør den store forskel for den enkelte udstiller hvor det står - det er nok nærmere at/hvad der checkes der betyder noget. Det kan jo ændre sig efter "moden", da forskellige præferencer kan give forskellige fejl, og standarden ser vi jo gerne er noget mere statisk.
Men, lad os se på den engelske bulldog:
"o Ectropion or entropion are considered to be conformational defects
that are disqualifying signs
o Damage (scarring or ulceration) to the cornea caused by (e.g. facial
folds, distichiasis, ectopic cilia, poor eyelid anatomy)
o Respiratory difficulty due to soft palate or small (pinched) nostrils
o Dermatitis associated with facial wrinkles or at the rail root due to a
tightly ‘screwed’ tail.
o Hair loss or scarring from previous dermatitis
o Lameness. "
Her er citater fra standarden:
"Dogs showing respiratory distress highly undesirable."
"Over nose wrinkle, if present, whole or broken, must never adversely affect or obscure eyes or nose. Pinched nostrils and heavy over nose roll are unacceptable and should be heavily penalised. " (Heavy over nose roll)
"Free from obvious eye problems. "
"Soundness of movement of the utmost importance. "
"Lack of tail, inverted or extremely tight tails are undesirable. "
"Any departure from the foregoing points should be considered a fault and the seriousness with which the fault should be regarded should be in exact proportion to its degree and its effect upon the health and welfare of the dog and on the dog’s ability to perform its traditional work."
(link fjernet)
Så umiddelbart ER de ting jo i standarden. Ja, ok, dermatitis og en/ektropion er ikke specifikt nævnt - men de er jo dækket ind under de andre punkter.
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 74 Svar: 3.826
Hvis man vil tage til england inden cruft skal man placeres i sin klasse for at komme med.
*C* "Bare" BIR og BIM - det kan da sandelig også være svært nok hvis man er i en stor race.
jan 2012
http://www.crufts.org.uk/crufts-2012-qualification
mar 2006
Altså, vi er hurtigt enige i at de hunde der er på Crufts ikke nødvendigvis er de bedste repræsentanter for deres racer (af forskellige årsager), men man kan vel gå ud fra at mange af dem der kommer langt på Crufts er nogle der på en-eller-anden måde brænder for eksteriørbedømmelse?
Jeg kommer lidt til kort her fordi udstillinger ikke rigtigt interesserer mig (det er meget hyggeligt, og det er brugbar info man får om sin hund, men jeg brænder ikke rigtigt for det). Men for dem der går op i at vinde den slags er det en fin anledning til at fokusere mere på sundhed.
Engelsk idioti