1.322 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Øv dårlig oplevelse :( Brug for hjælp... Øv dårlig oplevelse :( Brug for hjælp...

Hej HG'er

Har haft en rigtig trlks oplevelse i dag, da jeg gik tur med min samojed på 11 måneder.
Micki er rigtig social og vi er i hundeskoven hver dag, hvor han kan lege med alle og altid hygger sig - er aldrig aggresiv eller lignende. Sådan har han også altid været på vores gåture, han vil gerne hilse og er SÅ sød når han hilser på både store og små hunde.

Men den seneste måned har han virkelig ændret sig på gåturene (IKKE i hundeskoven). Han er helt vildt udfarende bare der er en hund i sigte. Han kaster sig frem i snoren og slår koldbøtter på sig selv, og jeg har virkelig svært ved at holde ham. Hvis jeg ikke giver ham lov til at hilse, så gøer han og knurrer helt vildt af den anden hund.
I dag var der så en ældre man der kom gående med sin gamle puddel hund, og Micki trak helt vildt for at komme hen til den. Jeg holdt ham i helt kort snor og stod stille med ham, indtil manden havde passeret os - idet han går forbi os siger han så: "Jeg håber fandme du har godt fat i den hund, for du har jo tydeligvis overhoved ikke kontrol over den". Jeg blev helt paf og virkelig rasende indvendigt... Det er jo ikke ligefrem en dræber hund jeg har, men en "hvalp" på 11 måneder der er fyldt med teenagehormoner... I det samme han sagde det, begyndte Micki så selvfølgelig at knurrer og gå helt vildt, hvilket måske heller ikke hjalp på mandens indtryk af min ustyrlige og vildt farlige hund smiley

Men sagen er den, at jeg overhoved ikke ved hvad jeg skal stille op med det. Jeg plejer at sige "Nej/fy/føj" osv., vender om og gå en anden retning eller noget i den dur. Godbidder har nemlig ingen effekt/interesse, så kan ikke rigtig få hans koncentration over på mig ved at stoppe godbidder i munden på ham.

Jeg er bare så ked af at det er dét signal han sender til andre hundeejere, når han i virkeligheden er den sødeste og kærligste hund, der leger så fint med andre. ØV...

Har I ikke nogle ideer til, hvordan jeg kan tackle ham når vi ender i den situation?

Anne

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjernelse af et hvepserede på størrelse med en håndbold lige ved indgangen til mit hus 1.000 kr.
  • Sætte 2 lamper op 800 kr.
  • Handyman 500 kr.
  • Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Øv dårlig oplevelse :( Brug for hjælp...
  • #1   17. mar 2012 Du skal igang med noget træning af ham.. Start på lineføringen igen.. Evt få nogen til at hjælpe dig, en som har en anden hund som vil hjælpe dig med at få din hund til at være ligeglad med andre hunde i møder på turen..

• #2   17. mar 2012 Og så skal du igang med nogen kontakt øvelser

• #3   17. mar 2012 vi har NØJAGTIG samme problem med Freia, som skrevet i et andet indlæg tidligere i dag ( vedr. ondsindet sladder ).
    vi er selv igang med at prøve at finde andre hunde-ejere som vil / kan hjælpe os med at Freia ikke er så udfarende.

• #4   17. mar 2012 Hvis han kan tage imod godbidder derhjemme, så burde han også kunne det ude.. Hvis han ikke gør det, så er han ikke rolig.. ):
    - Vaks har gjort det samme, men er nu langsomt begyndt at acceptere godbidder igen, og er derved også blevet mere rolig i alt, hvad han gør.
    Måske i skulle tage en pause fra hundeskoven og andre hunde, og gå nogen fredelige steder hen, hvor i træner kontakt ^^ Enten med godbidder eller legetøj, vil jeg tro ^^

• #5   17. mar 2012 Line: Han er helt vild dygtig til at gå i snor og til kontakt øvelser både herhjemme og når vi er til hundetræning - men der kender han jo også alle hundene. Det er som om det er nye og fremmede hunde der lige skubber ham ud over kanten... Så jeg ved virkelig ikke hvordan jeg skal træne det med ham? Hvis jeg vidste det, så var jeg startet for længst smiley

Tina A: Jeg tjekker lige din tråd

Sandra: Det kan da godt være vi skal tage ham væk fra hundeskoven. Men hvordan har hundeskoven virkning på, at han er aggresiv og udfarende når vi går tur? Han er jo en lille engel i hundeskoven smiley Og mon han så ikke bare bliver ENDNU mere vild på gåture, hvis han ikke kommer i kontakt med andre hunde hver dag?

• #6   17. mar 2012 Anne: nu er det ikke min tråd smiley og det var nu mere baseret på den ondsindede sladder der kommer ud af forskellige situationer med vores fantastiske firbenede venner.

• #8   17. mar 2012 Anne; Fordi, at det er der, han får lov til at hilse på alle hundene, og derfor er det da klart, at han skal have lov til at hilse på hundene på gåturen.
    - Jeg ville træne lige så stille, at han skulle ignorere de her hunde, men det kan du kun, hvis du kan komme i kontakt med ham, og det kan du ikke, når han farer op sådan ^^

Derfor - Væk fra andre hunde, og så stille og roligt ind til dem igen, når du føler du har kontrol over ham, evt. planlæg nogen playdates med hunde, han kender, så han ikke kommer alt for langt væk fra hunde alligevel ^^

• #9   17. mar 2012 Line: Jamen helt sikkert - han har jo ret og det var måske også derfor det gjorde ondt. Altså lige den situation har jeg ikke meget kontrol over ham.. Men det er så forbandet irriterende, når man ved at man ellers har en mest kærlige hund smiley Synes jo ikke at andre skal frygte ham, bare fordi han vil hilse.

Men I har jo en god pointe, så må nok prøve at skære lidt ned på det hundeskov. Det er bare sådan et dejligt sted og man ved jo han nyder det smiley Så det er svært at tage det fra ham - men hvis det hjælper på sigt, så er det jo det der skal til!

• #10   17. mar 2012 Ja, og når du så mener, du har fuld kontrol over ham igen, så kan du lige så stille begynde at komme i hundeskoven igen regelmæssigt smiley
    Det er jo bare, så han lærer og det ikke ender med, at han i opkørthed bider en anden hund. Det ville jo være forfærdeligt!

• #11   17. mar 2012 Hvad bruger du af godbidder? Snakker vi de kedelige tørre kiks, så kan jeg sgu godt forstå ham. Har du prøvet med pølser, lever, kylling, flæskesteg, etc. ?
    Mine er også nogle der skal trænes med fart og lys stemme, så jeg gør gerne det at jeg løber forbi mens jeg roser og snakker til dem i lys stemme - der får jeg deres opmærksomhed og så får de en pølse eller hvad jeg nu lige har

• #12   17. mar 2012 Cynthia: Hehe nej de tørrer dur slet ikke. Jeg kan være heldig at fange hans opmærksomhed med skinke og kylling når turen er ved at være slut og han er træt. Men de første kilometer er ALT så spændende, så godbidder er overhoved ikke interessante.

Og dertil skal så også siges, at han har en medfødt leverfejl, så han må faktisk ikke få kød smiley Han får det kun i små mængder når vi træner. Så kan ikke rigtig have en masse med på alle vores ture - så bliver han syg!

• #13   17. mar 2012 Åh jamen så har jeg desværre ikke andre gode råd end hvad alle andre siger.

Rigtig god træning

• #14   17. mar 2012 Min tidligere Berner Sennen tæve, på 45 kg, havde også sådan en periode. Og det var pinligt og rigtig trist at hun opførte sig sådan, da hun ellers var en super hund! Hun var så rigtig godbid-glad, så med nogle rigtig lækre godbidder (pølser, lever ect.) kom hun fra det igen.

Nu har jeg så min Keeshond der gør lidt det sammen, bortset fra at han bare er så GLAD og vil så gerne lege, men det er ikke altid at det er så smart at han bare løber frem. Han er HELT ligeglad med godbidder. (Det mærkelige er at han ædder som en hest, når vi så giver ham mad i skålen..) . Han er jo ikke så specielt stor, så selv "lille" mig kan holde ham, men jeg gjorde det at jeg tog et stykke pive legetøj, noget han aldrig har haft gør, med ud og gå, og så når han begyndte at trække mod hunden, trykkede jeg på den. Det fik ham til at stoppe og komme hen til mig, hvorpå at jeg så roser ham til skyerne. Har kun gjort det i en uges tid, men synes allerede at jeg ser forbedring hos ham smiley

Hvor meget lydighedstræning har du gået til med din Samojede?

Jeg kan kun tale af egen erfaring.

• #15   17. mar 2012 Catharina: Det var da en ret god ide.. vi har godt nok også picdyr herhjemme til at lege med, men de plejer at have en ret god effekt - så det skal da prøves.
    Vi går til almindelig hundetræning, har taget 1. klasse og er igang med 2. klasse for 2. gang (han fik bolledej i ørerne i starten af 2. klasse første gang, og glemte derfor ALT)... Vi træner meget indkald, men det er jo også en selvstændig race, så der skal trænes utrolig meget og lige nu er det nok kun 50-60 % af gangene han kommer når vi kalder. Han er jo også lige midt i lømmelalderen smiley

Men tak for alle jeres tips smiley Vi prøver med ekstra lækre godbidder, pivdyr og så en pause fra hundeskoven i et stykke tid. Krydser fingre for at det virker smiley

• #17   17. mar 2012 Pia: Hvordan vil du bruge bolden? smiley Vil du give ham den når DU ser en fremmed hund i det fjerne? Vil du sidde og lege med den indtil den anden er gået forbi? eller hvordan mener du? smiley

• #20   17. mar 2012 Pia, det lyder som en vældig fin ide ( det med bolden) men hvad nu når man som jeg (læs min mand) går til træning med hunden.. må den så heller ikke hilse på de andre hunde der ?

• #22   17. mar 2012 så fik jeg også lidt ud af denne tråd smiley tusind tak

Kommentér på:
Øv dårlig oplevelse :( Brug for hjælp...

Annonce