{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skiftning af blandingsbatteri i bruseniche 810 kr.
  • Plakat ophæng 350 kr.
  • Støvsugerreparatiom 1.000 kr.
  • Udskiftning af ledning på loftslampe 1.000 kr.
  • Ophæng af lamper og malerier 1.350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Regler for penge retur ved køb af hvalp
  • #1   19. mar 2012 købeloven gælder med mindre andet er aftalt eller anses som normalt. Så hvad står der i købskontrakten?

• #2   19. mar 2012 Det er ikke mig der har købt, og tror ikke at hun har en købskontrakt.

Har fortalt hende at det er dumt smiley

Det er min fætters kusine til anden side der har købt hundehvalp. Den ville ikke spise, kom til dyrlæge, og det viste sig at den havde spist en fiskekrog med line, og hele maven var ødelagt, så den blev aflivet med det samme.

Stakkels hvalp og ejer smiley

Sælger vil ikke delvis dække udgifter eller refundere købspris, på trods af dokumentation fra dyrlæge.

• #3   19. mar 2012 Nu kan det jo være sket hos køber, det er jo ikke en avlsdefekkt man kan påvise tilbage til avler/sælger så tror ikke der er noget at hente der udover en lærestreg,

• #4   19. mar 2012 Hej

Problemet med privat køb er , at det er en lidt anden version af købeloven der gælder.
    Køber skal ved privar køb altid bevise at fejlen er sælgers.

• #5   19. mar 2012 Ifølge dyrlægen, så har hvalpen haft den i maven i længere tid, altså min en uge eller mere.

Udtalelse samt billeder til dokumentation m.m. fra dyrlæge, som var rystet.

Køber har haft hvalpen i 3 dage

• #6   19. mar 2012 Men kan man klage til forbrugerklagenævnet, hvis det er en privat sælger?

eller er det bare ærgeligt?

• #7   19. mar 2012 prøv at klage til dem, man kan også kontakte en advokat

• #8   19. mar 2012 Har den en kontrakt på hunden så er det langt nemmere at klage over sælger. der står jo købspris, og hvem der er sælger og andre aftaler.

Så de kan i høj grad klage hvis de kan stille med en dyrlæge attest på at hunden har haft krogen der inden køb, og de har en kontrakt.
    Og de skal i attesten fra dyrlægen have påskrevet at de var nød til af dyreværnsmæssige årsager nød til at aflive hvalpen med det samme, da den led, ellers vil de have et problem, fordi de har aflivet hvalpen uden samtygge fra sælger

• #9   19. mar 2012 1000 tak for svarene smiley

Personligt ville jeg aldrig drømme om at købe hvalp/hund på den måde, men sket er sket, og forsøger at hjælpe med vejledning så godt som jeg nu kan. Hun er selvfølgelig helt knust over det... stakkels hvalp

Hvem ved, det kan være at hun en anden gang gør det rigtigt smiley

• #10   19. mar 2012 prøv at gå til forbrugerklagenævnet uanset om det er en privat eller en kennel hund gælder købeloven 2 år. er det en hund med papirer på /stamtavle og hvis dyrlægen har ret eller får ret, skulle den dække hele beløbet.

• #11   19. mar 2012 JEg synes lige at det har været i aftenshowet at om det er fra kennel eller privat så er der "reklamationsret", men hvis der ikke er købskontrakt som dukomentere at hvalpen er fra den person, hvor den er købt, så ved jeg ikke, men det er værd at finde ud af!

• #12   19. mar 2012 Hvis det er et privat køb, så kan man ikke bruge forbrugerklagenævnet, men skal gå til domstolene.

Der findes noget der hedder "småsager", og det er en meget lettere måde at føre sag på.
    Spørg hos domstolene - de er meget hjælpsomme.

• #13   19. mar 2012 Selvom der ikke er købsaftale, så kan man måske bruge mailene, hvis opdrætter har svaret at hun bare ikke vil dække hvalpen - så har hun jo trods alt vedkendt at have opdrættet hvalpen.
    Sammen med dyrlægen kan det jo bruges til dokumentation

• #14   19. mar 2012 Som Peter skriver, er forbugerklagenævnet IKKE en mulighed ved privat køb. Det er jo lige netop til forbrugerkøb, deraf navnet;o)

Man har self stadig samme ret til reklamation, medmindre andet er aftalt, men hvis ikke sælger vil vedkende sig et ansvar, må man altså gennem et civilt søgsmål. Og det kan både tage lang tid og være ret dyrt, og det er jo næppe en formue du får ud af det.

Samtidig tror jeg altså osse det er svært at dokumentere om krogne nu er spist for 3 eller 5 dage siden -men det ved jeg self ikke med sikkerhed, blot en tanke.

• #15   19. mar 2012 Jeg tror nu ikke man får meget ud af den sag, andet end udgifter.. For om krogen er ædt for 3 dage siden eller 2 uge kan man vidst ikke se.. Men var det en uge eller mere siden, var hvalpen jo nok død af sult, så mon ikke det er sket hos køber.

• #16   19. mar 2012 Michelle
    De nye "småsager" er fakiskk ret billige.
    De koster 500 kr. til retten og en advokat har begrænsninger i honoraret.

• #17   19. mar 2012 Peter -smart... Er ikke stødt på tilfælde hvor det er brugt før (men det er måske meget nyt?). Kun hvor folk er gået hele møllen igennem. Får man medhold, får man self udgifterne dækket, og mange forsikringer har jo osse advokathjælp med, men ikke desto mindre kan det jo blive halvdyrt hvis ikke man får medhold.

Men lige en sag som denne tror jeg altså jeg ville æde regningen selv. Det er jo noget som jeg ikke tror man sådan uden videre kan datere præcist

• #18   19. mar 2012 Problemet er jo altid om man kan bevise tingene.

Jeg har prøvet en småsag - det var ikke med hunde men det er jo ligemeget.
    Man udfylder en "sag" med nogle fordefinerede punkter.
    Den sendes til retten sammen med 500 kr. på deres konto.
    Desuden medsendes evt. bilag. Hvis der er "fejl" så får man hjælp af retten.
    Herefter får modparten en stævning og chance for at komme med kommentarer.
    Så arrangeres et telefonmøde, hvor dommeren spørger til sagen og om der er mulighed for et forlig.
    Det var der ikke i min sag, og herefter blev der lavet et retsmøde 2 måneder senere. Her blev sagen afsluttet.
    Jeg brugte slet ikke advokat.
    Der var nogle procedure spørgsmål, men dem klarede retten og dommeren.

• #19   19. mar 2012 ja kan det klares så nemt, så er det da bestemt forsøget værd, hvis man mener man har ret til noget.

Kommentér på:
Regler for penge retur ved køb af hvalp

Annonce