795 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Vedr. dommere til skue Vedr. dommere til skue

Hurtigt spørgsmål: Kan man tage det seriøst når dommerens egen hund vinder bedst i klasse? Eller er det bare mig der er for mistænksom?

:D.. Og det er IKKE fordi jeg har ondt nogen steder, det var nemlig en meget flot hund han stillede med, jeg ville nok bare ikke have taget min egen med hvis det var mig der var dommer. Nu er jeg lidt ny i udstillings-verdenen, så det kunne da være meget rart at vide om jeg skal forvente mere af den slags eller ej.... Bare så jeg ved om det er klø-i-nakken værdigt eller spild af tid at tænke på

Bodil Jørgensen får et kuld hvalpe
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Kløvning af brænde 1.500 kr.
  • Hækkeklip 300 kr.
  • Ordnet have 1.500 kr.
  • Havemand til havearbejde 2.000 kr.
  • Fjerne ukrudt mellem fliser 1.250 kr.
  • Stikkontakt med løs forbindelse 638 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vedr. dommere til skue
  • #1   10. jul 2006 Vores første skue gik godt og vores blev bedste hvalp.
    Næste skue fik han kun en andenpræmie - hunden har end aldrig fået andenpræmie til en udstilling.

Jeg tager slet ikke skue alvorligt, men det er god træning i at handle.

Skørt at dommerens egen hund er med men måske var det for træningens skyld - jeg havde ikke gjort det

• #2   10. jul 2006 til skue er dommeren jo ikke lige meget inde i alle racer, derfor tager jeg ikke en bedømmelse til et skue så tungt!

• #3   10. jul 2006 Kristina J

Lol.. jeg skulle nok have nævnt at det var Dansk Shetland Sheepdog Klub og at dommeren selv er opdrætter..

• #4   10. jul 2006 ØV ja jeg synes nok at dommeren er inhabil så.

Men tæller det nogensteder?

Det var da ikke en klubudstilling?

• #5   10. jul 2006 Kristina J

Jo, men det er ikke vigtigt i min klasse (baby), så jeg går ikke op i det

• #6   10. jul 2006 Det jeg mener er at en dårlig bedømmelse ikke falder så tungt til et skue som en udstilling her hos os. Vi tager til ringtræning og får en masse god træning der, men som jeg også skrev så kan det være god træning i at handle.

• #7   10. jul 2006 Kristina J

Nå nej, men det er ikke min bedømmelse der undrer mig (og Watson blev værst bedømt af hannerne), det er at man kan dømme sin egen hund.

• #8   10. jul 2006 Det synes jeg bestemt ikke man kan tage seriøst!!!!!!!! selvom den måske havde fortjent at vinde!

Hvis jeg var dommer/opdrætter, ville jeg ikke sætte mig selv i den situation, for folk snakker. Og det kan jeg godt forstå, så hellere holde mine hunde væk på de dage!

• #9   10. jul 2006 hej jeg kan godt følge dig i at det er ret mistænksomt... har selv været ude for noget af det samme en gang med min han hund... man bliver sku lidt mopset... især når hundene er total lige smukke...

• #10   10. jul 2006 Iben N

Hvad hvis det er et han har solgt, altså eget opdræt men ikke eje?

• #11   10. jul 2006 Jeg mener slet ikke man må bedømme sig eget opdræt som dommer uanset om det er på et skue eller ej!
    Ved der engang var en svensk opdrætter som dømte vores race på et skue ,men han havde forinden sagt at han IKKE ville dømme nogen som evt skulle komme fra ham.

• #12   10. jul 2006 Selvom det "kun" er et skue og mest bruges som træning, så bør det ikke kunne ske.
    Så vidt jeg ved, så ejer dommeren faderen til den hvalp, du skriver om, og han ejer ikke selve hvalpen??? Er det ikke rigtigt??
    Men uanset hvad, så synes jeg, at man både som dommer skal tænke sig om, men også som ejer af en hund, som dommeren har en eller anden form for "forbindelse" til.
    Desværre sker der også ting på officielle udstillinger, hvor man kan stille spørgsmålstegn ved dommerens upartiskhed. Vi har i Danmark ikke nogle regler, som nævner dommerens partiskhed, som de har i Sverige. Desværre.

• #13   10. jul 2006 I DKK's regler, står der sådan her:

Ingen ved udstillingen fungerende dommer må dømme en hund, som vedkommende eller dennes aktuelle husstand har ejet inden for de sidste 12 måneder. Eksteriørdommere må på anerkendte udstillinger kun fremføre hunde til bedømmelse, som han/hun eller husstanden har opdrættet, eller som er ejet af ham/hende, husstanden eller nærmeste familie, eller som han/hun har dispositionsret over. I det sidste tilfælde skal en kopi af dispositionserklæringen medsendes, når hunden anmeldes til udstillingen.

• #14   10. jul 2006 Lone P

Jep. Jeg tror at vi taler om den sammen.. Jeg kan godt se nu at det var en misnomé at kalde den <i>hans</i> hund når det blot drejer sig om at det er faderen der er hans, men ja, som du skriver er der stadig en vis *forbindelse* og jeg er lidt interesseret i hvor *tæt* folk synes man må være for at kunne bedømme hunden.
    Bortset fra det, så betvivler jeg ikke hans bedømmelse, jeg undrer mig blot over om det er tilladt eller ej og om den gænge menig er om det betyder noget for de øvrige der bedømmes.

• #15   10. jul 2006 Lone P

Ah, ok..

• #16   10. jul 2006 ^^ gænge menig = gængse mening

• #17   10. jul 2006 Ja, det er sådan set tilladt, det som de gør. Men om man burde gøre det, er en helt anden sag.

Kan du forøvrigt huske, hvem der blev skuets bedste hund. Jeg er lidt nysgerrig :-))

• #18   10. jul 2006 Lone P

Nej.. Jeg tog desværre tidligt hjem da jeg passede en hund som ikke brød sig om at være der... Meh...

Kommentér på:
Vedr. dommere til skue

Annonce