{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.073 visninger | Oprettet:

Brugshunde, brugsracer, brugsegenskaber - eller ej {{forumTopicSubject}}

Inspireret af en anden tråd kommer jeg til at tænke over det faktum, at bortset fra en lille håndfuld hunde, hvis brugsegenskaber handler om at holde mennesker med selvskab, så er langt de fleste racer opstået som hunde med nogle specifikke egenskaber med hensigt lette arbejdet for mennesker.

I tidens løb har det forandret sig. Mange racer har ikke længere de brugsegenskaber der i første omgang udgjorde deres berettigelse som race, de er blevet familiehunde, selskabshunde og/eller udstillingshunde.

Hvordan forholder DU dig til det? Er det synd og skam? Er brugsegenskaber opreklameret og ligegyldige - hvis vi tager arten som helhed?

Er der nogle racer, hvor du personligt ville ønske, at man havde bibeholdt brugsegenskaberne og hvor du, hvis du kunne, ville forsøge at arbejde dem tilbage i racen?

Er det relevant at arbejde i den retning i vores land, hvor vi reelt set ikke har brug for særlig mange af de egenskaber, som vores racer besad i tidernes morgen?

Kom med dine tanker!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Brugshunde, brugsracer, brugsegenskaber - eller ej
  • #1   31. mar 2012 da vi ikke behøver at gå på jagt og vagthunde ikke er nødvendigt, er det fint at hundene bruges til noget andet. ellers ville der ikke være mange racer på gaderne.

• #2   31. mar 2012 Doggymom, mener du dermed, at det ikke er nødvendigt at opretholde brugsegenskaberne hos jagthunderacerne og dem, der traditionelt set bruges i forbindelse med vagtfunktioner?

• #3   31. mar 2012 Jeg synes det er synd og skam, at brugsegenskaberne efterhånden er så udvaskede....

mine tæer krummer voldsomt, når jeg ser fx en overvægtig lab, der aldrig har set skyggen af en skov... en fed schæfer, eller for den sags skyld de små hunderacer, der ikke er til andet end pynt eller accessorie... mange små hunde har også en gang haft et formål, andet end ... ja....
    (jeg kunne blive ved)
    Men det hænger nok også sammen med min ærgrelse over, at det i dag er allemands ret at eje hund.....
    Men når nu det åbenbart er det... ja så er det nok meget godt, at flere racer ikke længere er så "skarpe" i deres drifter/egenskaber......

• #4   31. mar 2012 Kald mig for - er du af den overbevisning at brugsegenskaberne er noget der skal vedligeholdes eller er de ikke længere relevante - hverken for din race eller hos arten hund generelt?

• #5   31. mar 2012 Jeg synes, vi bør søge at bevare brugsegenskaberne. Men ikke nødvendigvis efter hvad hundene oprindeligt blev avlet efter.

Schæferen var en hyrdehund - i dag er der ikke mange der bruger den på får. Så umiddelbart ville det ikke være vigtigt for mig at den kan hyrde som sådan. Det samme gælder imo collien eller malinois og visse andre af hyrdehundene. MEN jeg ville synes det var synd at avle f.eks. en schæfer frem, der ikke har drift og ønske om at blive brugt og samarbejde med sin fører.

Hvis vi tager border collien, ville jeg synes, det var synd at udviske dens hyrdeinstikt - for det er det den blev skabt til og der er stadig en del, der bruger den til dette formål.

• #6   31. mar 2012 Min race blev i tidernes morgen opdrættet mhp. at holde muse- og rottebestanden nede. Det bruges den ikke til længere, i hvert fald ikke her i DK, så det er ikke noget der er nød til at avle hen efter.
    At jeg så stadig tror - ved at min egen i hvert fald stadig kan - at mange af dem stadig besidder evnen, er da bare fint, men som sagt ikke nødvendigt.

Vil ikke udtale mig om andre racer - det må dem som kender og holder af dem, selv udtale sig om.

• #7   31. mar 2012 Nu har jeg selv en dejlig alarm hund (volpino italiano), som faktisk er en af de ældste hunderacer i verden...desværre også en af de mest sjældne... Den blev i sin tid "lavet" af adelen i Italien, til at alarmere de store mastiff hunde, hvis der kom fremmede...
    Og dét må man sige at racen har bibeholdt!
    Min lille mand skal i hvert fald nok fortælle mig, hvis dér kommer nogen han ik kender... Og det synes jeg til tider er dejligt... Men til andre tider også lidt af en pestilens...
    Det korte af det længe er, at jeg synes godt vores tids hunde kan bibeholde NOGET af den drift de er blevet skabt til, men lad os se det i øjnene... Hundene tilpasser sig jo vores miiljø i dag...
    Men synes da stadig at min lab blanding er en dejlig og herlig hund, og han er en rigtig glad hund, selvom han "bare" er familie hund...

• #8   31. mar 2012 Det er et svært spørgsmål, for der findes jo ikke noget bedre end at se en Formel 1'er med julelys i øjnene komme rendende med en fasan i munden, men disse brugsegenskaber er desværre også ofte grunden til, at folk afskaffer sig hunden igen, fordi de ikke formår at aktivere hunden, som den har behov for.
    Personligt er jeg kæmpe fan af brugshundene - har selv haft en husky, og det var ikke sidste gang! smiley

• #9   31. mar 2012 Hihi Roxeh - jeg har også en lille volpino! smiley

• #10   31. mar 2012 Jeg er splittet. Der er racer hvor jeg virkelig synes det er synd og skam, at deres egenskaber efterhånden ikke eksisterer længere.

Samtidig findes der et ocean af racer, hvor egenskaberne ikke længere kan bruges, og der synes jeg nu det er ganske fint, at de avles i en retning, hvor de kan fungere i det miljø, som der findes i dag.

Skulle hunde kun avles efter de brugsegenskaber der kan bruges til noget i dag, ville vi kun se meget få racer - og jeg elsker nu engang den enorme mangfoldighed der er, når man ser på, hvor forskellige hunderacer er.

• #11   31. mar 2012 Jeg synes det er meget vigtigt at bevare brugsegenskaberne, selv om det kan gøre hundene mere "besværlige" at holde som almindelige familiehunde.

Hunde med brugsegenskaberne i behold, indeholder som oftes en pæn portion drift.
    Det er denne, der blandt andet gør, at hunden har et solidt væsen, at den er nysgerrig og har modet til at møde verden.

At den er i stand til at ryste negative oplevelser af sig og komme videre.

En whippet uden drift og jagtinstinkt ville blot være et hylster, en smuk og sikkert nervøs hund uden indhold.

Det samme med en gravhund.
    For 30 år siden, var en gravhund med temperament oftest en god brugshund, i dag dækker temperamentet ofte over en enorm usikker hund.

• #12   31. mar 2012 Min race er en af de racer der ikke har arbejdslinier og udstillingslinier. Vi har topudstillingshunde og politi/sporhunde i samme kuld. Jeg har udstillet en politimands sporhund til Champion. Eneste problem var logistikken. WW fra 2006 har en kuld søster der stadig er aktiv sporhund for politiet.
    Men vi er også i fare for, der er ind imellem tendenser til udstillingshunde, der er for massive og overtypede.

• #13   31. mar 2012 CH, nej.

• #14   31. mar 2012 Brugshund i en dobermann, tjaaa ja, hvis det er de rigtige linier ellers bestemt ikke. vel nok som i gul & grå schaefer.

Er jeg så ked af dette ??, Nej egentlig ikke, det er de færeste der kan klare en "rigtig" dobermann. så lad endelig Hr. & Fru jensen betages af "looks" og hold dem fra de "rigtige" dobermann's

Brugsmæsigt virker de bedst i forsvarsdrift, dette er de bygget til, at vi så i vore dage er så bytte orienteret er en anden snak.

• #15   31. mar 2012 Det, der måske kan puttes ind i overvejelserne er OM der skal være en variant af alle brugsracerne, som kan håndteres af hr. og fru Jensen....?

Altså for det første om det overhovedet er relevant at bevare brugsegenskaberne - eller på den anden side, om alle racer skal være for alle?

• #16   31. mar 2012 Personligt syntes jeg at Hr & Fru skulle købe en anden race smiley

Egenskaberne skal bevares, syntes der er nok frikadelle hunderacer man kan vælge imellem hvis man ikke vil benytte brugsegenskaberne.

• #17   31. mar 2012 Alfisten
    Helt enig - dog lige et problem. Folk skal jo også ha lov at få erfaring, det nytter ikke noget at kræve, at man skal ha erfaring for at erhverve sig en bestemt brugshunderace. For erfaring skal man ha et sted fra. Dette er efter min mening opdrætters/sælgers ansvar at finde en passende ejer og ikke bare sælge hunden for en sum penge og så være ligeglad. Man kan aldrig være sikker, men en god mavefornemmelse rækker langt.

• #18   31. mar 2012 Jeg er da glad for, at jeg ikke nåede at formulere præcist, hvad jeg selv mener om sagen - for nu har du jo gjort det for mig, Alfisten... Dermed sparer jeg lidt ord :o))

• #19   31. mar 2012 Hvis der er en race som er blevet "skam" avlet pga. udseende er en dobermann, og dermed blevet frataget brugsegenskaber.

det er for 20 år for sent med den debat for denne race.

Det er dog glædeligt at der stadig findes de oprindelige, dog nok kun 5-7 steder i hele verden efterhånden.

• #20   31. mar 2012 Jeg synes for mange racers vedkommende, at det er hammerærgerligt at brugsegenskaberne helt er lagt på hylden.

For at en jagthund/hyrdehund osv har sine brugsegenskaber i behold, gør den jo ikke KUN god til jagt/hyrdning osv.
    En labbe med gode brugsegenskaber, er osse en meget trænbar hund med et godt sind.
    En BC med gode brugsegenskaber er ligeledes en meget trænbar hund.

Og sådan gælder det jo for mange racer, at udover at brugsegenskaberne gør dem gode til et måske "outdated" (for mange) formål, så gør det dem osse gode til at være familiehunde, fordi de f.eks. pga netop DE egenskaber, er trænbare, har et godt sind, er samarbejdsvillige osv.

Der er self racer der har været brugt til ting som slet ikke er relevante i dag, og hvor egenskaberne ikke umiddelbart kan overføres til noget brugbart for en almindelig dansk familie (det kunne f.eks. være kamphunde eller hunde der er ekstremt vogtende), men i det store hele, synes jeg det er ærgerligt helt at kaste brugsegenskaberne ud af vinduet.

Det er jo osse brugsegenskaberne der gør nogen racer bedre egenet end andre, til lydighed, agility osv.

Og ikke nok med det -der ER jo stadig behov for hunde der kan bruges til jagt, sweiss osv.
    Det er da ærgerligt hvis der bliver alt for langt imellem hunde med de egenskaber, for så må man vel formode at de udvandes med tiden

• #21   1. apr 2012 Jeg synes at folk, der vil ha en tom kasse uden indhold, kan købe sig en af de 300 (er det ikke deromkring) racer med netop disse "egenskaber" der findes, og holde snitterne fra de racer, der stadigvæk indeholder bare lidt brugsevner.

Så jo, jeg synes bestemt det er relevant at arbejde imod avl af hunde med brugsegenskaber .. er man ikke til den slags, er der andre man kan vælge.

• #22   1. apr 2012 Jeg blev også inspireret af den tråd denne tråd er inspireret af, og fandt især spørgsmålet om definitionen af en brugshund interessant.

Om en hund automatisk er en brugshund qua sin oprindelse og gener, om det kræver man stiller op til konkurrencer for at kunne sige ens hund er brugshund, om alle former for træning hører under brugshundetræning....

det fandt jeg meget spændende...

CH nu må du skrige højt hvis du synes dette leder tråden væk fra dens oprindelige mening, for det er ikke mit formål at dreje tråden.
    Jeg hopper bare lige ind med den vinkel der fik mig til at fundere lidt. smiley

• #23   1. apr 2012 Karina, det ligger jo op ad, så det er fint nok ;o)

Jeg mener at definitionen netop ligger i racens brug og racens brugsegenskaber.
    En chihuahua som dyrker IPO (ser fantastisk ud, men) er ikke en brugshund.
    Den er stadig født alarmhund, men er i funktion udelukkende selskabshund.

At der er udstikkere i racen gør ikke en brugsrace. Og for at være brugshund, mener jeg, at hunden skal tilhøre en brugsrace.

Hvordan defineres en brugsrace? En race, der til stadighed er i besiddelse af brugsegenskaber og disse vægtes og fremmes i avlen.

Mange brugsracer, der ikke længere er i besiddelse af brugsegenskaber mener jeg alene må defineres af deres FCI-gruppe. Eksempelvis den hvide hyrde. Har været en brugsrace (nemlig schæfer), er det ikke mere - men tilhører hyrdehundene under FCI. Også selvom disse egenskaber ikke længere eksisterer.

Kommentér på:
Brugshunde, brugsracer, brugsegenskaber - eller ej

Annonce