1.756 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
17 Svar
Malinois Malinois
Hej
Min kæreste og jeg er blevet enige om at få en hund. Vi er faldet for racen Malinois, men vi er i tvivl om hvordan den er. Vi har begge haft hund før, dog ikke med samme aktivitetsniveau.
Vi har læst meget om racen og det er tydeligt at den kræver meget motion. Vi er derfor i tvivl om leg i haven, lange gåture (som stranden og skove) er nok?
Mange andre skriver de træner deres hund i IPO/BHP, me n vi har kun tænkt os at gå til almindelig hundetræning. Er dette nok?
Håber der er nogen der kan hjælpe os ud af tvivlen.
På forhånd tak. Line og Marco
0 synes godt om
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
Husk også at de er meget førerfikseret, hvilket ser godt ud på træningspladsen, men kræver et hel særlig temperament håndtere, min mand er helt pjattet med Lia, men siger selv at han ikke ville kunne holde til at være nr. 1 på hendes liste, besøgende og folk der møder Lia er som regel også imponeret af hendes arbejdsiver og førerfiksering...meeeen, de får vist også en smule stress af hende.
Og husk at et sundt og typisk Belgier temperament nok er for viderekommende. Man skal helst være et skridt foran hunden og den er ikke særlig tilgivende overfor førerfejl. Er der et smuthul, så bliver den som regel taget og er man ikke konsekvent overfor sin Belgier, så kan jeg næsten garantere for at der bliver løbet om hjørner med en.
En Malinois er bare generelt rigtig meget hund - og også for meget hund for de fleste, så inden I kaster jer ud i det, så vil jeg foreslå at I tager kontakt til nogle Malinois ejere og opdrættere for at høre om deres erfaringer og for at hilse på hundene.
Lia er forholdsvis rolig af en Belgier at være, hvilket stadigvæk betyder at hun kører i et højere gear end gennemsnitshunden. Jeg har haft en Tervueren, der kørte rigtig højt, med høj drift og et stærkt temperament - og hun var en mundfuld, og tanken om at en Malinois kan kræve mere end hun gjorde er altså nok til at jeg ikke selv skal have Malinois, men det er jo et spørgsmål om smag og behag og hvad man skal bruge hunden til. En Malinois af brugslinier er jo fantasktisk til brugshundearbejde og IPO, men ren familiehund ville jeg altså ikke bruge den til.
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.686
Det er nok den ultimative brugshund, og dens temperament, drift og aktivitetsniveau er derefter.
Som M. I. siger, så tag og tag kontakt til nogle opdrættere og kom ud og mød racen.
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.005
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
Jeg ville i dit tilfælde kigge på en Schæfer af brugslinjer hvor den ikke ligger i toppen af høj driftige hunde.Den kan med lidt træning og et aktiv liv blive en rigtig god familie hund.Håber du tager imod råd for at få en hund skal være en fornøjelse og en Malle er efter min mening for de få.
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 259 Svar: 2.479
Jeg vil ikke vælge en malle hvis man ikke vil træne.. Jeg vil ikke vælge malle hvis jeg ikke træner ipo eller noget i den dur.. Jeg forstår ikke hvorfor man skal vælge så en driftig hund og så ikke vil bruge drifterne.. Så vælg hellere end tervueren.. Samme race, men meget mindre drift!
En malinois er ikke en nem hund, forstået at den har brug for faste grænser og en konsekvens hundefører..
Min kan nøjes med gåture i en vis periode, men så vil han arbejde...!
En malinois skal man bruge lang tid på at kunne være i ro, hvis man ikke formår dette, så bliver det pest at have en..
For at en malinois ikke kammer over med sin drift, skal du kunne styre dette, og kunne slukke hunden når du bestemmer det! Dette kan være en stor udfordring...
Og det kan nemt kamme over.. Dvs der er begrænsning på boldleg, pindekast, alt andet driftopbyggende..
Du kan ikke slås lege med en malinois, den kammer over i sin drift..
Rent ud sagt ville jeg ikke synes det var et værdigt hundeliv for en malinois at få et liv med kun gåture og alm hundetræning...
Hvorfor vælge en hund, hvis man ikke vil bruge det som den er født til at lave?
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 5
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 74 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 354 Svar: 14.548
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 74 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 354 Svar: 14.548
Men tror da nok du har ret i, at det ikke er et dårligt valg iøvrigt
apr 2008
apr 2008
apr 2008
maj 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 579
Jeg har haft sådan en, on racen stod blandt andet den ikke var for de dovne.
Min fik sine 6-8 kilometer bag hesten 4 gange om ugen, så var han rigtig sød og nem.
Da han så pga. min uvidenhed blev sendt på pension, blev han temmelig uudholdelig.
Det er også en brugshund, nøjagtig som en Border, Schæfer eller lign.
Kig dog på indholdet i hunden i stedet for udseendet!
maj 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 579
Mit kendskab til racen er at de er utrolig støjende og temmelig krævende.
Var utrolig glad for min men skal aldrig have sådan en igen
Ham jeg havde var i øvrigt smuk som bare fanden....
jan 2009
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 93 Svar: 1.618
Og nu ved jeg godt at man ikke skal skære alle over en kam og nu er hun ret ekstrem, men har bare det så mange af dem der ikke fungere ordenligt
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
Den er så smuk, kan være i en taske når du skal med bussen, den bowler ikke børn ned, og den har sjældent problemer med andre hunde (min har lidt med andre hanhunde, men det er i kraft af at han tiltrækker hanhunde der er ude på ballade).
Men den kan så også være gøende.... Det kan alle de hyrdehunde vi har været inde på indtil videre. Jeg vil dog mene at den islandske er værre (sorry, de er så smukke, men alle dem jeg har mødt er værre fuglepoliti end Watson, og han er altså slem
Der er en kennelliste på www.sheltie.dk hvis det har interesse
Malinois