Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Ophængning af 3 billeder og et spejl 1.500 kr.
  • Samling av sofa 500 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Afmontering af gammel vaskemaskine + montering af ny (væg-gennemføring) 1.000 kr.
  • Udskifte kuglehane 843 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er rosiner farlige for hunden
  • #1   22. maj 2012 Rosiner ER farlige for hunde:

Vindruer og rosiner

Vindruer og rosiner indeholder et ukendt giftstof, der kan give hunden livstruende, akut nyresvigt. Købe vindruer er lige så giftige som usprøjtede vindruer, og det er da ikke et sprøjtegift, men et stof i druen der forgifter hunden. Oftest ser ejeren mavetarm-irritation, opkast og diarre allerede 2 timer efter indtagelsen. 5-6 timer efter vil hunden virke trist, få diarre og have begyndende nyresvigt med hyppig vandladning. Efter 24 timer ses akut, livstruende nyresvigt samt nedstemthed, diarre, opkast, anoreksi, kramper, bugsmerter og blodmangel. Hvis hunden får et nyresvigt, vil den oftest dø af dette, i andre tilfælde kan hunden overleve, men få kronisk dårlige nyrer. Hos visse hunde kan så få som 7 rosiner fremkalde forgiftningstegn. En vindrue eller rosin kan således ikke skade hunden, mens der er grund til bekymring, hvis hunden har spist flere vindruer eller rosiner.

• #2   22. maj 2012 Har fået at vide at hunden skal spise en pæn mængde før det er giftigt.

• #3   22. maj 2012 Der var bare en der fortalte mig at bare en enkelt rosin var farligt, min hund spiser nu og da rosiner som børnene har tabt på trapperne,
    Der bor 10-12 børn i opgangen

• #4   22. maj 2012 Når vindruer er giftige, er rosiner jo også. Rosiner er værre end friske druer, fordi der sker en komprimering af det giftige stof under tørringen.
    Der skal dog flere rosiner eller druer til, før der sker noget.

• #5   22. maj 2012 Vindruer og rosiner

Af dyrlæge Hanne Friis

Vindruer og rosiner kan slå din hund ihjel

Det har gennem nogen tid været kendt at rosiner og vindruer er giftige for nogen hunde. En ny undersøgelse i det norske dyrlægeblad viser nu HVOR giftigt det faktisk kan være.

Det er ikke kendt præcis hvilke indholdsstoffer i vindruer og rosiner, der forgifter hunde. Ligeledes er det heller ikke alle hunde der reagerer på det, - nogle hunde kan spise rosiner uden der sker noget. Man kan blot ikke på forhånd vide om ens hund er modtagelig eller ikke, og der er desværre ingen tests der kan vise det.

Teorien er at det er svampesporer i frugterne, der ødelægger hundenes nyrer.

Man har fundet ud af at der skal så lidt som 2,8g rosiner og 19,6g vindruer pr kg kropsvægt til at forårsage nyresvigt hos modtagelige dyr.

Det svarer til at en hund på 25 kg kan udvikle nyresvigt efter at have spist så lidt som 70g rosiner eller 490g vindruer.

Symptomer på forgiftning viser sig ofte få timer efter indtagelsen

Opkast
    Diarre
    Mavesmerter
    Øget tisse-trang
    Øget drikkelyst
    Skælven, kramper

Hvad gør jeg hvis min hund har spist rosiner eller vindruer?

Kontakt dyrlægen og fortæl hvor meget du tror den har spist, - og hvornår den har spist det
    Hvis hunden ellers er frisk vil dyrlægen give et brækmiddel
    Herudover kan dyrlægen vælge at behandle hunden med væskedrop og aktivt kul hvis han/hun skønner at hunden er i fare.

Hvad er chancerne hvis min hund er blevet syg ?

Hvis hunden først har udviklet nyresvigt er chancen for at den kommer sig dårlige. Det kræver indlæggelse over længere tid hvis den skal have nogen chancer.

Derfor: Giv ALDRIG din hund vindruer eller rosiner. Det er ikke sikkert den er modtagelig for forgiftning, men der er ingen grund til at tage chancen.

Fra netdyredoktor.dk

• #6   22. maj 2012 Pu-ha det lyder ikke rart,må hellere være mere forsigtig, og prøve at tale med ungerne om det vil passe på.
    Tror en samtale kan hjælpe idet alle ungerne var dybt ulykkelige da jeg måtte aflive min Mille som kun blev 3 år

• #7   22. maj 2012 Nala har fået massere, hun lever stadig smiley

• #8   22. maj 2012 Der står jo også at nogle hunde sagtens kan tåle det, men det er jo dumt at tage chancen, hvis man ikke ved om hunden kan smiley Jeg kunne hvert fald aldrig drømme om at forsøge mig med det med min hund, men man kan jo ikke altid lige styre hvad hunden går og samler op alle mulige steder, specielt ikke med små børn i husstanden smiley

• #9   22. maj 2012 det siges at der kan være en svamespore i rosinerne som skulle være livsfarlige for hunde, min herhjemme har dog præsteret at tage en helt nyåbnet pakke rosiner på 500gr. fra køkkenbordet og æde det hele, altså et halvt kilo rosiner. udover han sked rosiner i et par dage virkede han ikke det mindste mærket af det.

• #10   23. maj 2012 Jeg ved godt det er individuelt hvem der kan tåle hvad, jeg vil bare være på den sikre side og vide hvolke reaktioner jeg skal reagere på hvis hun får spist for mange

Kommentér på:
Er rosiner farlige for hunden

Annonce