{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.951 visninger | Oprettet:

Prostata kæft? {{forumTopicSubject}}

Nååe, har haft skrevet 1 forum om min han hun som sjat pisser blod, den skal kastreres i morgen, men vil lige høre..
- Er det noget den kan ha taget skade af at den muligvis har det? ( dyrelægen kun ik være hele 100 på at det er det )

- Og andre der har oplevet at deres han hund har pisset blod når den sjat pisser? ..lige når den kommer ud af døren og skal tisse meget, så der ikke noget at se, og det er heller ikke hver dag man kan se blod.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Prostata kæft?
  • #1   29. maj 2012 hm, han har ikke taget nogle blodprøve :S


  • L S
    L S Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 83
    #2   29. maj 2012 Måske har du misforstået din dyrlæge, eller måske kan du ikke huske alt hvad han har sagt....Måske din hund har en forstørret prostata (et symptom på dette kan nemlig være at hunden tisser blod).

    I dette tilfælde vil kastration ofte hjælpe, da en forstørret prostata skyldes testosteron.
    Hvis din hund har kræft i prostata, så tror jeg ikke en kastration vil hjælpe (ihvertfald ikke i det lange løb)..Kræften fjernes jo ikke ved kastrationen, og dermed vil hunden stadig have kræft.


  • #3   29. maj 2012 hmm ja okay, man ja han sagde godtnok ikke direkte prostata kræft, men nu når man kigger på tisser, ser den altså breder/hævet ud..

  • #4   30. maj 2012 Hos mennesker kan man oftest bremse udviklingen af prostatacancer ved at kastrere. Det er forholdsvis hyppigt forekommende hos ældre hunde og man kan undgå det ved at kastrere.

  • #5   30. maj 2012 Vil sige det samme som LS.

  • L S
    L S Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 83
    #6   30. maj 2012 Problemet i denne diskussion er ordet "kræft" - Her tænker jeg ondartet kræft (ordet "kræft" er for mig negativt ladet).

    Sagen er den at

    Benign prostata hyperplasi: altså godartet forstørrelse af prostata, er hyppigt forekommende hos ældre hunde. Kastration er den ønskede behandling og den har god effekt.

    Prostata neoplasi: altså ondartet kræft, er sjældent forekommende!!!!!!
    Det ses også hos ældre hunde, metastaser er ofte forekommende og kastration hjælper ikke. Prognosen er dårlig.

    Forvirringen i tråden skyldes nok, hvad vi hver især lægger i det danske ord "kræft" eller det engelske ord "cancer" der begge er lægmands udtryk og kan være dobbelttydige. Jeg bruger som sagt aldrig betegnelsen godartet kræft, da ordet kræft for mig er negativt ladet.

    Som sagt ses ondartet kræft i prostata yderst sjældent, og hunden har derfor højst sandsynligt en (godartet) forstørrelse af prostata, som er hormonbetinget, derfor vil dyrlægen kastrere hunden.


Kommentér på:
Prostata kæft?

Annonce