{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.468 visninger | Oprettet:

Overvægtige hunde {{forumTopicSubject}}

Jeg oplever, at det er et udbredt fænomen at overfodre sin hund.

Indenfor visse racer er det oven i købet almindeligt at påstå, at hundene SKAL se sådan ud.

Eksempelvis kan nævnes newfoundlænder, mops og labradors ( - bare for at nænve nogle få, hvor jeg har mødt rigtig mange ejere, som også selv undrer sig - vel at mærke ejere, som holder deres hunde slanke, men som har oplevet, at de får at vide, at deres hunde er alt for tynde).

Jeg har til gengæld i disse hunde set langt mere bevægelyst samt UBESVÆRET bevægelyst. Og ikke mindst gladere hunde!

Jeg fatter ganske simpelthen ikke, at man ikke vil sin hund det bedste, - og at man kan gå og bilde sig ind, at hunden har det åhhh så godt.

Men lad det være sagt - INGEN race har godt af at være overvægtig.

Der kan INTET godt siges om overvægt, - hverken i 1 -2 -3 kg.´s klassen eller 5-10 kg´s klassen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overvægtige hunde
  • #1   31. maj 2012 Jeg tror mange ikke kan se det... Der er også artikler fra dagspressen omkring at børn (også små børn) er blevet kraftigere og at forældrene slet ikke kan se, at de har for mange kilo på sidebenene.

    Det er jo en vurderingssag, du skal selv have blik for det og mærke efter med hånden langs ribbenene. En sund hund har talje.

    Jeg ved ikke om en BMI beregner til hunde ville hjælpe, måske det ville være nemmere, hvis man havde en form for rettesnor at holde sig til.


  • #2   31. maj 2012 Hørt! Jeg synes også ofte dette forekommer ved gravhunde, så de bliver nogle små tykke pølser.

    Det er jo ikke for hundends bedste den lige får resterne fra aftensmaden eller bliver overfodret, men fordi vi som mennesker måske tror det er det bedste for hunden


  • #3   31. maj 2012 Sarah

    Jeg har selv haft ideen om en BMI til hunde, - men det holder bare ikke, - desværre. Dertil er arten simpelthen alt for divergerende mht. racer. Der er selvfølgelig racer, som er meget kompakt bygget, - mens andre er det modsatte.

    Men det burde stadig ikke give de problemer med overvægtige hunde. Folk bliver simpelthen fodret med urigtige informationer.


  • #4   31. maj 2012 Tror også at mange bruger det som en slags fortrøstning at de hverken har tid eller ressourcer til deres hund. Hvis den så får en masse godt at spise, så er alle glade. Synd og skam

  • #5   31. maj 2012 Min hund får alt det mad, vi kan stoppe i skrutten på ham og han er stadig for tynd...

    Kan være det hjælper med alderen, når han engang bliver lidt mindre aktiv x)

    Og han får rester fra bordet etc. *GG* råt kød og tørfoder ad libitum (han spiser nemlig ofte tørfoderet om natten).


  • #6   31. maj 2012 Denne BMI beregner ser umiddelbart ok ud.

    Min himmelhund fik korrekt vægt i fht hans velmagtsdage - han blev lidt buttet, da han blev gammel.

    Buddy er for tynd - no surprises there...

    Og jeg fandt en sporty labrador han herinde fra, hvor bruger har oplyst højde og drøjde og han får også korrekt vægt.

    http://petsci.co.uk/bmi/bmi.php

    Du skal vælge den rigtige race, hvilket køn samt højde og drøjde på din vuf.


  • #7   31. maj 2012 Haha mine er undervægtige ifølge den beregning!

  • #8   31. maj 2012 Hvor finder du den vægt henne Sarah?

  • #9   31. maj 2012 YAY.. Min er normalvægtig.. smiley

    Min mormors 2 Lhasa'er derimod vejer ALT for meget.. Det værste er at hun ikke selv kan se det.. Og desværre tror jeg først at det går op for hende den dag hendes hunde dør af overvægt... smiley


  • #10   31. maj 2012 Hvordan gør I det? Jeg kan ikk se hvor jeg skal udfylde det

  • #11   31. maj 2012 Nu som - Når du trykker på linket så skriver den at du ikke har valgt race.. Så trykker du bare recalculate og så kan du vælge race, skrive vægt, vælge køn og skrive højde.. smiley

  • #12   31. maj 2012 Hmm der sker bare ikk noget når jeg trykker på Recalculate. Prøver lige igen smiley

  • #13   31. maj 2012 Hmm der sker stadig ikk noget når jeg trykker der underligt smiley

  • #14   31. maj 2012 http://petsci.co.uk/calculating-your-dogs-bmi/

    I skal bare scrolle lidt ned, så kan i udfylde.. smiley


  • #15   31. maj 2012 Hehe jeg mødte en hund igår som jeg har mødt så mange gange før, så begynder ejeren at snakke om stamtavle og så er jeg simpelthen nød til at hører hvad race hans hund er(er eller rimelig godt inde i racer men kunne simpelhen ikke se det) Så viser det sig at det er en ægte kooiker. Det havde jeg ikke lige set komme den vejer nok mindst 5 kg for meget hvilket er helt vildt til sådan en lille race.
    Snakkede også med en anden forleden som jeg ikke havde set i noget tid, spurgt hende så om hendes hund ikke var lige til den gode side. Men nej det var den ikke for hun havde lige været ved dyrlægen og han havde sagt at den så fin ud...!

    Når det så er sagt så syntes jeg også at mange shæferhunde(samt andre brugshunde) er alt alt for tynde hvor man både kan se ribben(er ok man kan de), hofteben mv hvor det kun er dækket af et tyndt lag hud.


  • #16   31. maj 2012 http://petsci.co.uk/calculating-your-dogs-bmi/

    Den sad åbenbart fast inde på resultatsiden - beklager.

    Ovenstående link dur i hvert fald smiley


  • #17   31. maj 2012 Tusind tak, så virkede det smiley

  • #18   31. maj 2012 Cynthia

    Testen siger Buddy er undervægtig. Han vejer 20 kg. I følge testen burde han veje 23 eller 24 kg for at have ideel vægt. Hvorimod han er overvægtig ved 25 kg.

    Og det passer egentlig meget godt til hvad jeg selv vurderer smiley

    Kan være dine russler ville nå "ideal vægten" i testen med bare et kilo mere på smiley


  • #19   31. maj 2012 Iflg den beregning er Silas overvægtig, hvilket er langt fra korrekt smiley
    Han vejer 7 kg som han skal. Vejer han mindre kan man se hans ribben. Det er prøvet.

    Jeg har alle dage været imod overvægt hos hunde og gjorde meget ud af at mine spiste korrekt. Men efter de begge blev neutraliseret tog de voldsomt på. Silas tabte det hele hurtigt igen, men Lilly er først på vej ned nu og hun er 300 gram fra sin unghundevægt. Det er ikke nemt at slanke hunde skal jeg så lige hilse og sige smiley


  • #20   31. maj 2012 Den siger mine er normalvægtige, hvilket ikke passer smiley

  • #21   31. maj 2012 Den passer vist ikke særlig godt til Bertha.. Så skulle hun veje 100 kg, før det passede!!Og ja.. Har dobbelttjekket flere gange med at taste vægt og højde ind.. Pt vejer hun omkring 62 og er 76 cm høj...

  • #22   31. maj 2012 Hmm... kan ikke få siden til at virke på link nr. 2.

    Som oftest får jeg kun pæne ord om mine hundes vægt. Men træner da sammen med en pige der synes Laika er for tynd.
    Men omvendt synes jeg også hendes rotweilere ligger til den buttede side.
    En hund skal ha talje og man skal kunne mærke ribben.

    Synes også alt for tit at man ser sofalabbedæller :I


  • #23   31. maj 2012 Jeg oplever tit, hvis jeg påtaler det på træningspladsen, at folk bruger undskyldningen med, at hundene er neutraliserede. Men det holder bare ikke. Jeg har haft flere neutraliserede hunde i årenes løb, og de har aldrig været overvægtige.

  • #24   31. maj 2012 Sarah - problemet med mine er at de er arbejdshunde og spiser kun det de selv finder nødvendigt, så at få et ekstra kilo på er svært. Jeg er nu ganske tilfreds med deres vægt, men sjovt med sådan en test smiley

  • #25   31. maj 2012 Super god tråd, og håber alle der læser den, tager det til sig som konstruktiv kritik på en positiv måde!!!

    Jeg har ikke læst kommentarene, og vil selv kun lige tilføje lidt omkring min mening.

    Det er bestemt ikke svært at fodre sin hund. Man skal se på den og mærke på den, om den er i rette hul... Og når den er det, vejer/måler man foderet af, så det passer... Længere er den ikke.

    Mine får vejet foder 2 x dagligt (incl. katten). og alle er i fin hul. Tyggeben, guffer (som de kun en sjælden gang får) og evt. lidt ved siden af, såsom råt kød, grøntsager osv vejes ikke med... Hvis man belønner sin hund med noget spiseligt under træning, skal det selvfølgelig tages med i betragtning, evt. bruge hundens foder som belønning under træning.
    Vil dog sige, at min Papillon er lidt svær at holde i samme hul, da han i perioder har problemer med maven og har været ramt af meget andet sygdom også, og hunde som ham er selvfølgelig lidt sværere at holde i optimal hul konstant. Men altså - ingen af mine dyr har været desideret overvægtige og synes bestemt ikke nogen dyr OVERHOVEDET kan være tjent med at bære rundt på ekstra kilo - det belaster knogler og led = usundt for hunden!

    Alle mine dyr er neutraliseret, og jeg tog dem ned i foder allerede samme dag de blev det, så jeg var forberedt på, at vægten kunne stige (og derved ikke stige voldsomt)...

    Jeg ser også problemet ved heste, rigtig mange er alt for fede. Og synes det er sørgeligt at folk ikke kan se, at det er bedst for dyret, IKKE at overfodre!

    Så folkens, lad os se på dyret, mærke på det og herefter måle/veje foder, så vi undgår overvægt :o)


  • #27   31. maj 2012 Den der kalkulator der har dælme et stort spænd ;o)

    Jeg har lavet målinger for sådan som Coffey er nu og Cassius var når han var bedst - og de ligger begge to i den meget lave ende - 80 og 83, hvor 78 er minimum. Det går helt op til 116... I den nærhed ville de være decideret fede.

    Jeg prøvede at taste Coffeys - han vejer 27 kilo er 58 høj. Den landede her på 80. Tastede jeg 35 kilo - så landede BMI'en på 104 - altså ikke engang i nærheden af maks.

    Den måler er dælme da ikke heldig. Hvis min hund vejede 35 kilo ville den være så fed, at den ikke kunne bevæge sig.

    Nå men - som hvalpetræner har jeg set utallige schæferhunde i deres hvalpe og ungehundeperiode. Og jeg har hørt ufattelig mange historier om ejere, der er blevet revsede af andre hundeejere, familier - sågår nogle gange dyrlægen - for at holde hunden for tynd. Og samtidig oplever de, at deres træner, mig, fortæller dem, at de skal holde igen med foderet.

    Jeg forstår ikke hvorfor folk vil have hundene skal være dellede. De skal sgu være slanke! Og specielt dem, der skal udføre et stykke arbejde, deres liv bliver for kort, hvis de skal klare en ekstra belastning.


  • #28   31. maj 2012 hmmm. fik en bmi på 71 på Laika :S
    Det er fuldstændigt voldsomt, hvad den mener sådan en labrador skal veje smiley

    Den mener hun skal veje 32 kg. Det er da grotæsk.


  • #29   31. maj 2012 Tina - lurede lige dine billeder og hun er jo superfit. En spinkelt bygget tæve, der jo er lige som hun skal være.

  • #30   31. maj 2012 Hvad vejer hun - og hvor høj er hun. Det er lidt sjovt at sammenligne...

  • #33   31. maj 2012 Ok, så ER de da vilde med de labber der..

    HB - det svarer jo nogenlunde til min han - forskellen er kønnet (hvilket burde gøre, at min skulle veje mere) og racen.

    Den er åbenbart fan af fede labs..


  • #34   31. maj 2012 ''Your dog might be underweight''

    Ja tak. Hun er et skravl, der ikke kan sætte muskler..


  • #35   31. maj 2012 Min collie er undervægtig.. Ifølge den test.
    han vejer 21,6 kg

    men jeg vælger helt bevidst at holde min unghund til den slanke side... Og så skal man nok hellere følge sin sunde fornuft


  • #36   31. maj 2012 *CH*

    Arh, nok ikke ligefrem tilhænger af fede labs.

    Der er en flot fyr herinde, som er 57 cm høj og vejer 34 kg. Han får korrekt vægt, labradelle eller ej smiley


  • #37   31. maj 2012 Charlie er med sine 33,5 kg også normalvægtig. Desværre ser han bare mager ud ved siden af mange af de andre goldens vi møder :-(( Desværre for de andre altså. For der godt nok mange goldens med for mange kilo at slæbe rundt på.

  • #38   31. maj 2012 CH.
    Takker smiley Er stolt af at have en sports labbe.
    Hun vejer vel ca. 23 kg og måler 57 over skulderen.
    Alle skyder hende til at være en ung hund på 3 år, selvom hun faktisk er 6 år.


  • #39   31. maj 2012 Ifølge beregneren er begge mine bordere fede... Begge er altså til den meget slanke side.

  • #40   31. maj 2012 Den der BMI udregner er da helt hen i hegnet...

    Falkor skulle veje 52 kg eller derunder for ikke at være overvægtigt... det er jo vanvid


  • #41   31. maj 2012 BMI beregneren dur åbenbart ikke... og måske er den heller ikke nøjagtig nok til de forskellige racer, selvom den forsøger at tage hensyn til race/køn.

    Jeg prøvede med en cavalier han, en collie han og en labrador han og der fungerede den umiddelbart fint - men over en bredere kam må man sige den spiller fallit smiley


  • #43   31. maj 2012 Jeg har et stk tævehund på 26 kg, hun er 53 høj. Hun er, ifølge mig, lige til den gode side. Vi er ved at være i mål, men der mangler nu stadig en lille smule, synes jeg.
    Har løbetid egentlig noget at sige i forhold til, om hunden ser kraftig ud?

    Så har vi et stk tæve på..56 cm vil jeg tro. Hun vejer 32 kg og er alt for tynd.

    Jeg tror slet ikke, man skal se på tallet, jeg giver mere for at se og føle på hunden. For min hund ville 30 kg være rigtig meget, mens det for min fars hund ville være meget lidt. Begge er Schæfertæver med kun et par cms forskel i højden.


  • #44   31. maj 2012 Er så enig.
    vi kæmper en brav kamp for at holde vores mops i form, og det er mega svært, men vi ved jo at det gavner ham i sidste ende, selvom han konstant er sulten;)
    Vi har også oplevet at venner og familie syntes det er synd, at de ikke lige må give ham en pølse eller noget i den retning, men samtidig syntes de han er sådan en flot mops, fordi alle de andre de har set er overvægtige.


  • #45   31. maj 2012 altså sådan som han opføre sig skulle man tro han altid er sulten, men kan jo ikke rigtig spørge ham:D Vi giver ham kun en gang om dagen, og det er om aftenen, ellers kan han simpelthen ikke finde ro:) I løbet af dagen kan han få lidt godbidder og gulerødder, hvis han er meget umulig (han har en tendens til at kradse på gulvet hvor maden står, hvis han er sulten). Jeg syntes snart vi har prøvet al slags mad hos dyrlægen, men nu har vi valgt noget 'hold vægten' fodder (ikke diæt fodder) der ikke vejer så meget, men fylder en del, og det virker han ret tilfreds med..

  • #46   31. maj 2012 Min hund er så en af undtagelserne...

    Han får mere tørfoder end foderproducenten anbefaler plus råt, madrester, guf etc.

    Og... han er stadig slank. Og har masser af energi smiley

    Jeg misunder ham sgu lidt *LOL*


  • #47   31. maj 2012 Sorry for OT, Irene er dine tæver ikke ret lave eller? smiley

  • #48   31. maj 2012 **Der skal ca skæres halvt ned på de anbefalede mængder og så har man, hvad ens hund kan holde vægten på, medmindre man giver mange guffer, så skal der skæres yderligere ned. **
    Det er nu ikke altid at det er rigtigt. Charlie får den anbefalede mængde (han får TOTW) og han er i perfekt foderstand. Men naturligvis skal man se mere på hunden end på hvad producenten skriver smiley


  • #49   31. maj 2012 Ja ca. men det jeg hæftede mig ved var at det kunne lyde lidt som om at ALLE hunde skulle have mindre end anbefalet. Men nok om det.
    Og ja så skal folk lære hvornår en hund er i fin foderstand.


  • #50   31. maj 2012 Janni - Hov. Jo lig lige 5 cm til haha.

  • #51   31. maj 2012 Iflg testen er min dobermann undervægtig 68 cm og 34 kg - men hun er faktisk lidt dellet pt grundet megen sportræning med guffer
    Og jo hun blev sat ned i foder men ikke nok, men hun er nem at slanke så hun bliver hurtig fin igen


Kommentér på:
Overvægtige hunde

Annonce