4.870 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
25 Svar

12. maj 2007 Følger: 93 Følgere: 93 Hunde: 2 Emner: 336 Svar: 4.269
Cushing´s syndrom/forhøjet kolesteroltal, nogle der har erfaringer med det?? Cushing´s syndrom/forhøjet kolesteroltal, nogle der har erfaringer med det??
Min lille hund Caspar skal her på Mandag undersøges for Cushing´s syndrom. Han har ændret adfærd over de sidste måneder og fik så tjekket han ved blodprøver at hans kolesteroltal var noget forhøjet...Urinen viste ikke blærebetændelse eller andet sådan umiddelbart..
Nogle der har erfaringer med det som kan fortælle lidt om det, er jo bare interesseret i at vide så meget som muligt??
0 synes godt om
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.335
dec 2008
Følger: 40 Følgere: 41 Hunde: 3 Emner: 527 Svar: 6.805
(link fjernet)
maj 2007
Følger: 93 Følgere: 93 Hunde: 2 Emner: 336 Svar: 4.269
Han har ikke forstørret bug.
Men har fået en overdreven appetit, han sluger sin mad og på gåture æder han alt hvad han kan finde..... Selv brødkrummer og indtørret is på et fortov kan han ikke holde sig fra, han er virkelig blevet slem til det, han er godt nok kastrat og det her er altså blevet helt galt over de sidste måneder, han blev kastreret for over 2 år siden...
Han tisser noget mere og større potioner end han plejer, her den anden nat havde han tisset flere steder i sengen, hvilket han ved gud aldrig har gjort før:o( Har han endelig skulle ud om natten har han givet tegn til det...(Han drikker dog også mere, ikke overdrevet meget, men mere end han før har gjort)
Han bliver hurtig forpustet og halser mere end han plejer, har besvær med at hopppe i sofaen selvom han har en puf, så det er altså ikke højt at springe og har han altid kunne...
Han gider ikke lege mere med min anden hund:o(
Han har så lidt løs hofte, og sidst vi tog billeder var 11/2år siden, og dem får vi også lige taget billeder af, men det forklare jo bare ikke hans øgede tissetrang, appetit fx...
Hmmmm det er underligt er spændt på hvad prøverne siger.... I hans blod kunne han se hans kolesteroltal var noget højere end det skulle være.. Så det var vist noget skjoldbugskirtel/binyre der skulle tjekkes op på...
Er spændt på hvad testen siger
maj 2007
Mange tak:o) Har været inde og læse om det forskellige steder, kunne bare godt tænke mig at høre fra andre der måske havde en hund med den sygdom eller disse symptomer og hvad det var, ja bare sådan nogle historier fra jer herinde:o)
maj 2007
Mange tak for dit indlæg, det er rart at høre fra nogen som har prøvet det på "egen" krop:o)
Det der med at miste hår har Caspar intet haft af, men som min dyrlæge sagde, det skal jo starte et sted, det kan jo være det ville være kommet efter nogle måneder... Nu må vi se, det jo ikke sikkert det er det, synes bare der er mange symptomer som kan passe når jeg læser om det +hans kolesteroltal er for højt..
Men puha det er også hårdt at læse din hunds historie, men kan kun give dig ret hellere de har mindre år og de så er gode en et laaaang halv dårligt liv... Jeg ønsker virkelig det bedste for din Tor:o)
Igen tak for dit indlæg...
feb 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 24 Svar: 1.485
Vi har en hund med Cushing.
Han har haft det i næsten 5 år nu, og lever fint med det under behandling (vetoryl).
Eneste "problem" er pelstab. Derudover er der ingen andre komplikationer. Han er ikke øm eller på anden måde generet af sygdommen.
Den kan komme af mange grunde. For hans vedkommende er det formentlig en forstyrrelse i hypofysen, der giver forkerte signaler til binyrerne.
Hvis det ikke behandles kan cushing give alvorlige problemer i organerne.
feb 2005
maj 2007
Ja det kan man også lige så godt være, det er jo intet tabu overhovedet... Og skønt du ville dele din viden herinde:o)
Peter F
Dejligt med en dejlig positiv historie, altså at de på trods af den sygdom kan have et skønt liv alligevel... Havde din andre symptomer og er han så sluppet af med dem da han startede på medicin evt øget appetit, tissetrang osv??
Nadja .
Det er alligevel dejligt at høre at din tæve har et godt liv trods der er nogle skavanker inden over... Jeg havde ellers et lille håb om at medicin evt kunne afhjælpet den appetit han har for synes godt nok det er liiiidt belastende på gåture at man skal holde øje med at ikke snasker i alverdens ting og sager;o)
feb 2005
maj 2007
Sådan har han skisme godt nok aldrig været og han forsluger sig i aftensmaden og går og slikker på gulvtæppet efter krummer og smag fra foder når de har leget med aktiveringsbold... Ej men han er styg;o)
maj 2007
Caspars Cushing stammer med al sandsynlighed fra hypofysen, men nu skal jeg snakke nærmere med dyrlægen på Fredag så ligger vi en plan og starter behandling op på mandag...
Igen mange tak for alle jeres gode indlæg:o)
feb 2010
Vi skrev jo på PB, så lige en uddybning.
Min dreng fik det formentligt også fra hypofysen, og han har det fint med medicin.
Prøve evt. at tale med Anders fra Københavns Dyrehospital som jeg omtalte. Han ved hvad det drejer sig om.
Held og lykke. Det skal nok gå
feb 2010
maj 2007
feb 2010
Vetoryl findes i 30, 60 og 90 mg.
Min hund fik 30 mg - een pille hver dag i godt 2 år.
Vi lavede en blodprøve der tester for cortison i kroppen og bruges til at dosere. Herefter har han fået 30 mg pille hver anden dag - altså en forbedring.
Det har han levet med i næsten 3 år, og helt uden problemer.
30 piller af 30 mg koster 425 kr (ca 14 kr. pr. pille) - købt på apoteket for et par dage siden (recept).
maj 2007
feb 2010
Blødningen skyldes for meget cortison i kroppen.
Vi har været til kontrol ca een gang om året de første 3 år.
Nu er der gået 5 år, og der har overhovedet ikke været problemer med sygdommen.
feb 2010
Held og lykke med jeres vaps
maj 2007
feb 2010
Cushing har betydet at han har tabt næsten al pels på halen. Det ser lidt tåbeligt ud, men når det er eneste "bivirkning", så er det til at leve med.
maj 2007
feb 2010
På billedet er han 7 år. Det er taget på sommerudstillingen på Bornholm.
Pelsen er blevet noget tyndere, og har er lidt langsommere.
Men ellers klarer han sig fint.
Tak for de pæne ord.
maj 2007
Jeg er jo forsikret og de betalte en stor del af udredningen så det jo da også en fin ting. Er i andre forsikret? Hvis ja, går de så ind og betaler blodprøvekontrollerne også? Det ville da ikke være dårligt, men forventer det ikke helt, men ja det er jo da heller ikke så stor en udskrivningen pr gang som selve udredningen, så det er da helt sikkert det mindste af det for at have sin dejlige hund i mange år endnu:-) Men er da interesseret i hvordan jer andres forløb gik.
Lige en Update for en suuuuuuper lykkelig hundeejer:-)
feb 2010
Dejligt at høre.
Forsikringen betaler for kontrollerne (minus selvrisiko selvfølgelig).
Pillerne betaler jeg selv.
Agria har en medicinforsikring, men den skal nok tegnes før sygdommen bryder ud.
Held og lykke med fortsættelsen, og godt i har fået jeres vaps igen.
maj 2007
Mange tak, er bare sååååå glad kan du tro:-)
Cushing´s syndrom/forhøjet kolesteroltal, nogle der har erfaringer med det??