4.870 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Cushing´s syndrom/forhøjet kolesteroltal, nogle der har erfaringer med det?? Cushing´s syndrom/forhøjet kolesteroltal, nogle der har erfaringer med det??

Min lille hund Caspar skal her på Mandag undersøges for Cushing´s syndrom. Han har ændret adfærd over de sidste måneder og fik så tjekket han ved blodprøver at hans kolesteroltal var noget forhøjet...Urinen viste ikke blærebetændelse eller andet sådan umiddelbart..

Nogle der har erfaringer med det som kan fortælle lidt om det, er jo bare interesseret i at vide så meget som muligt??

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Dishwasher e15 error 1.000 kr.
  • Mount 7 lamps to the ceiling 800 kr.
  • Montere et vitrineskab 500 kr.
  • Vandhane problemer 500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.
  • Kogeplade afmontering og montering 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Cushing´s syndrom/forhøjet kolesteroltal, nogle der har erfaringer med det??
  • #1   6. jul 2012 Den mest normale grund til at hunde for cushing er hvis de er i langtids behandling med prednisolon som går ind og påvirker kroppen, man kan tit se på en hund at det har det da den vil have en forstørret bug.

• #2   6. jul 2012 Du kan læse mere om det på nettet - bl.a her -

(link fjernet)

• #3   6. jul 2012 Ja og det har han ikke været i behandling med.... Han har fået lidt Medrol ind imellem for hans allergi, men det er minimalt....

Han har ikke forstørret bug.

Men har fået en overdreven appetit, han sluger sin mad og på gåture æder han alt hvad han kan finde..... Selv brødkrummer og indtørret is på et fortov kan han ikke holde sig fra, han er virkelig blevet slem til det, han er godt nok kastrat og det her er altså blevet helt galt over de sidste måneder, han blev kastreret for over 2 år siden...

Han tisser noget mere og større potioner end han plejer, her den anden nat havde han tisset flere steder i sengen, hvilket han ved gud aldrig har gjort før:o( Har han endelig skulle ud om natten har han givet tegn til det...(Han drikker dog også mere, ikke overdrevet meget, men mere end han før har gjort)

Han bliver hurtig forpustet og halser mere end han plejer, har besvær med at hopppe i sofaen selvom han har en puf, så det er altså ikke højt at springe og har han altid kunne...

Han gider ikke lege mere med min anden hund:o(

Han har så lidt løs hofte, og sidst vi tog billeder var 11/2år siden, og dem får vi også lige taget billeder af, men det forklare jo bare ikke hans øgede tissetrang, appetit fx...

Hmmmm det er underligt er spændt på hvad prøverne siger.... I hans blod kunne han se hans kolesteroltal var noget højere end det skulle være.. Så det var vist noget skjoldbugskirtel/binyre der skulle tjekkes op på...

Er spændt på hvad testen siger

• #4   6. jul 2012 Kaospiloterne Rex & Robert2

Mange tak:o) Har været inde og læse om det forskellige steder, kunne bare godt tænke mig at høre fra andre der måske havde en hund med den sygdom eller disse symptomer og hvad det var, ja bare sådan nogle historier fra jer herinde:o)

• #6   6. jul 2012 Abomination aka Salander .

Mange tak for dit indlæg, det er rart at høre fra nogen som har prøvet det på "egen" krop:o)

Det der med at miste hår har Caspar intet haft af, men som min dyrlæge sagde, det skal jo starte et sted, det kan jo være det ville være kommet efter nogle måneder... Nu må vi se, det jo ikke sikkert det er det, synes bare der er mange symptomer som kan passe når jeg læser om det +hans kolesteroltal er for højt..

Men puha det er også hårdt at læse din hunds historie, men kan kun give dig ret hellere de har mindre år og de så er gode en et laaaang halv dårligt liv... Jeg ønsker virkelig det bedste for din Tor:o)

Igen tak for dit indlæg...

• #8   6. jul 2012 Hej

Vi har en hund med Cushing.
    Han har haft det i næsten 5 år nu, og lever fint med det under behandling (vetoryl).
    Eneste "problem" er pelstab. Derudover er der ingen andre komplikationer. Han er ikke øm eller på anden måde generet af sygdommen.
    Den kan komme af mange grunde. For hans vedkommende er det formentlig en forstyrrelse i hypofysen, der giver forkerte signaler til binyrerne.
    Hvis det ikke behandles kan cushing give alvorlige problemer i organerne.

• #9   6. jul 2012 Hov glemte da lige at sige min egen tæve har det, netop pga 7 års behandling med prednisolon, hun lever også fint med det, hun er noget tyndpelset efterhånden men ikke med bare pletter, og hun er noget opspillet i bugen pga væske men ellers har hun ikke de store problemer jo hun er konstant sulten men det kan jeg styre

• #10   7. jul 2012 Abomination aka Salander .

Ja det kan man også lige så godt være, det er jo intet tabu overhovedet... Og skønt du ville dele din viden herinde:o)

Peter F
    Dejligt med en dejlig positiv historie, altså at de på trods af den sygdom kan have et skønt liv alligevel... Havde din andre symptomer og er han så sluppet af med dem da han startede på medicin evt øget appetit, tissetrang osv??

Nadja .
    Det er alligevel dejligt at høre at din tæve har et godt liv trods der er nogle skavanker inden over... Jeg havde ellers et lille håb om at medicin evt kunne afhjælpet den appetit han har for synes godt nok det er liiiidt belastende på gåture at man skal holde øje med at ikke snasker i alverdens ting og sager;o)

• #11   7. jul 2012 Bare rolig man vænner sig til det jeg har altid lige et øje på hvad hun laver og efter 7 år må jeg sige jeg tænker slet ikke over det længere smiley

• #12   7. jul 2012 Hahahahaha, åhhhh ja det har jeg også lige pt, ejjjjjj men det jo sindsygt hvad de kan finde af ting i buske aflagte bagerposer og efterladte isbære suk;o)......

Sådan har han skisme godt nok aldrig været og han forsluger sig i aftensmaden og går og slikker på gulvtæppet efter krummer og smag fra foder når de har leget med aktiveringsbold... Ej men han er styg;o)

• #13   11. jul 2012 Så har jeg fået svar på blodprøverne, og de viser desværre at Caspar har Cuhsing smiley Det er skisme lidt øv, men heldigvis kan det jo behandles og efter at læse jeres historier kan jeg jo da se jeres hunde lever fint med det:o)

Caspars Cushing stammer med al sandsynlighed fra hypofysen, men nu skal jeg snakke nærmere med dyrlægen på Fredag så ligger vi en plan og starter behandling op på mandag...

Igen mange tak for alle jeres gode indlæg:o)

• #14   11. jul 2012 Hej

Vi skrev jo på PB, så lige en uddybning.
    Min dreng fik det formentligt også fra hypofysen, og han har det fint med medicin.

Prøve evt. at tale med Anders fra Københavns Dyrehospital som jeg omtalte. Han ved hvad det drejer sig om.

Held og lykke. Det skal nok gå

• #16   12. jul 2012 Man er gået over til at bruge Vetoryl i stedet for kemo. Det fungerer rigtigt fint.

• #18   12. jul 2012 Jamen kemo går vel ind og slår raske celler ihjel også hvilket vel give andre sygdomme eller ihvertfald slemme bivirkninger gør det ikke?

• #19   12. jul 2012 Da vi talte om sygdommen med dyrlægen, fortalte han at man tidligere brugte en form for kemo, men at man så har udviklet Vetoryl, som er et kemolignende produkt, men uden bivirkninger som kendes fra kemo.
    Vetoryl findes i 30, 60 og 90 mg.
    Min hund fik 30 mg - een pille hver dag i godt 2 år.
    Vi lavede en blodprøve der tester for cortison i kroppen og bruges til at dosere. Herefter har han fået 30 mg pille hver anden dag - altså en forbedring.
    Det har han levet med i næsten 3 år, og helt uden problemer.

30 piller af 30 mg koster 425 kr (ca 14 kr. pr. pille) - købt på apoteket for et par dage siden (recept).

• #20   12. jul 2012 Oki jamen man ved jo ikke så meget endnu Mem godt at få masser af viden for jer andre. Jeg vidste ikke det medicin var lidt alla kemo glæder mig til at få snakket det helt igennem med dyrlægen i morgen. Der kommet shu bare så mange bekymringer man ønsker jo bare ens lille pus skal ha det godt. Men medicinen ser da ikke ud til at være særlig dyrt det er da altid noget hvor tit går i til kontrol?

• #21   12. jul 2012 Ja, man bliver meget forskrækket, når der pludseligt er noget galt. Vi opdagede det ved at han sejlede rundt. Han blodprocent var faldet til under 20 (skal være 35 - 55), og han havde problemer med vejrtrækningen. Det viste sig at være en stor lungeblødning. Han fik ilt i 2 dage og så startede vi med Vetoryl (Anders havde en mistanke). Et par dage efter var han helt frisk, og i løbet af et par uger var blødningen væk og bloprocenten igen ok.
    Blødningen skyldes for meget cortison i kroppen.
    Vi har været til kontrol ca een gang om året de første 3 år.
    Nu er der gået 5 år, og der har overhovedet ikke været problemer med sygdommen.

• #22   12. jul 2012 Jeg er selvfølgelig ikek dyrlæge, men fortæller bare om vores erfaringer.

Held og lykke med jeres vaps

• #23   12. jul 2012 Åhhhhh hvor er jeg bare glad for at høre det går så godt med jeres lille hund nu det er dejligt med sådan nogle gode positive historier når man står ansigt til ansigt med sådan noget forbandet sygdom. Det må dælme ikke ha været sjovt de dage han var indlagt pyha. Er glad for du / i vil dele jeres historier.

• #24   12. jul 2012 Det er ham på billedet, og han bliver 14 år om 2 måneder.
    Cushing har betydet at han har tabt næsten al pels på halen. Det ser lidt tåbeligt ud, men når det er eneste "bivirkning", så er det til at leve med.

• #25   13. jul 2012 Han er godt nok en flot herre trods sine 14 år og tilmed med 5års sygdom... Han holder sig godt...:o)

• #26   13. jul 2012 Aaaaah - så let gik det nu ikke.
    På billedet er han 7 år. Det er taget på sommerudstillingen på Bornholm.

Pelsen er blevet noget tyndere, og har er lidt langsommere.
    Men ellers klarer han sig fint.

Tak for de pæne ord.

• #27   7. aug 2012 Synes lige jeg vil komme med en Update, hvis nogle skulle have interesse i det:-) Caspar har været på medicin i 3 ugers tid, og det går bare rigtig godt. Især i starten kunne jeg se hurtige forandringer som jo så heldigvis holder ved :-). Se større forandringer som med hans muskelmasse er langsomt ved at blive bedre. Det simpelthen fantastisk at se han er ved at blive sig selv igen:-) Så glad jeg er smiley Han er startet op på 30mg og første kontrol viste hans interval lå fint mellem de værdier de skulle:-). Anden kontrol et her senere i Aug, så håber den gode udvikling fortsætter smiley

Jeg er jo forsikret og de betalte en stor del af udredningen så det jo da også en fin ting. Er i andre forsikret? Hvis ja, går de så ind og betaler blodprøvekontrollerne også? Det ville da ikke være dårligt, men forventer det ikke helt, men ja det er jo da heller ikke så stor en udskrivningen pr gang som selve udredningen, så det er da helt sikkert det mindste af det for at have sin dejlige hund i mange år endnu:-) Men er da interesseret i hvordan jer andres forløb gik.

Lige en Update for en suuuuuuper lykkelig hundeejer:-)

• #28   7. aug 2012 Hej

Dejligt at høre.
    Forsikringen betaler for kontrollerne (minus selvrisiko selvfølgelig).
    Pillerne betaler jeg selv.

Agria har en medicinforsikring, men den skal nok tegnes før sygdommen bryder ud.

Held og lykke med fortsættelsen, og godt i har fået jeres vaps igen.

• #29   8. aug 2012 Tak for svar Peter smiley Kan forstå du har Agria så? Jeg har Dyrekassen så ved ikke og de helt samme regler gælder, nu må vi se:-)

Mange tak, er bare sååååå glad kan du tro:-)

Kommentér på:
Cushing´s syndrom/forhøjet kolesteroltal, nogle der har erfaringer med det??

Annonce