{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.286 visninger | Oprettet:

Kamphunden åd en kat - hvad er nyhedsstof {{forumTopicSubject}}

Jeg husker tydeligt denne historie, som blev blæst op i medierne og landede på forsiden af vist nok B.T. eller Ekstrabladet.

"En løs kamphund skambed, dræbte og åd i går aftes en løs huskat. Dramaet udspillede sig omkring klokken halv ni ved Kajerødgade i Birkerød."

- Er dette ikke ren overkill eller er der tale om godt nyhedsstof?

Jeg har fundet nedenstående artikel, hvor der gives ét svar på mit spørgsmål:

http://ulvehunde.dk/blog/hunde-er-rovdyr/

"Hunde bør respekteres som rovdyr"

Der er vel efterhånden ikke mange mennesker her i landet, der endnu ikke har hørt historien om »den blodtørstige, livsfarlige, koldblodige, firbenede dræbermaskine: Kamphunden der har ædt og skambidt flere katte og kaniner, imens julelyset strålede ud af øjnene.«

Journalister skal selvfølgelig overdrive en historie – specielt når der ikke er nogen historie. Det er jo deres levebrød, at skrive overraskende historier. Men i denne situation er der endnu engang blot tale om en situation, hvor hunden bliver fuldstændig misforstået.

En hund er et rovdyr – fuldstændig på lige fod med katte, ulve og løver.

Jeg kan ikke sætte tal på, hvor mange gange jeg har set en kat lege med en mus eller en fugl – i nogle tilfælde i flere timer i træk. Og her snakker vi altså ikke om at lege på lige fod, men nærmere om tortur til glæde for katten. Men på trods af dette, er der ingen der har noget dårligt at sige om katte.

Jeg har set hunde flå mus og rotter i stykker. Jeg har endda haft den blandede fornøjelse, at overvære to hunde tage fat i hver deres ende af en – temmelig stor – levende rotte og flå den over i to stykker. (Rotter kan skrige utroligt højt, og i et øjeblik kan det lyde næsten som et barneskrig.) Men når bare det er mus og rotter, så er der ingen der har noget dårligt at sige om hunde. Nogle vil sige, at de ligefrem gør os en tjeneste.

Når en hund fanger en hare, en and eller et pindsvin, er det heller ikke noget der bringes i medierne. Det er ikke engang noget vi gider at nævne for vores venner og bekendte.

De følger deres natur

De fleste af os har set på TV, når løverne i Afrika angriber og æder gnuer og zebraer. Men heller ikke dette synes at være et problem. »De følger jo bare deres natur«, siger man.

Ulve har de fleste også set på TV. Og ligesom løverne, slår de af og til deres rivaler ihjel. Dette indebærer som regel prærieulve, ræve og andre ulve, men generelt alle der kan udgøre en trussel af den ene eller anden slags – enten direkte, eller ved at være en konkurrent til føden. Men netop hér er der en vigtig detalje, som de fleste måske ikke er klar over: Almindeligvis æder ulve ikke andre rovdyr, når de slår dem ihjel. Ikke desto mindre, så sker det af og til. De går ikke på decideret jagt efter andre rovdyr, når de skal have mad. Men hvis de øjner chancen for at feje en konkurrent af bordet, så tager de den som regel. Det er en af måderne at sikre deres egen overlevelse på. Det er nu engang naturens orden.

Lad os igen vende blikket imod Afrika. Her lever der bl.a. løver og leoparder – begge er katte og større rovdyr end Afrikas hunde. Løver æder primært gnuer, zebrarer m.fl. Ikke desto mindre slår løverne flere afrikanske vildhunde ihjel end noget andet dyr i Afrika. Hvorfor? Fordi afrikanske vildhunde er en konkurrent til løverne, når det kommer til føde. Det samme gælder i øvrigt hyæner. Igen handler det ikke om at gå på jagt efter mad, men om at sikre sin overlevelse. Men hvis der er langt imellem føden, og man lige har nedlagt et dyr – ja, så kan det ædes. Selvom det ikke er deres foretrukne føde.

Med andre ord: I Nordamerika slår hundene (ulvene) de mindre hunde ihjel. Og af og til æder de dem også. I Afrika slår kattene (løverne) de mindre katte og hunde ihjel. Og af og til æder de dem også. Der er intet unaturligt, »sindssygt« eller blodtørstigt ved dette. Det er blot rovdyr, der følger deres natur.

Vores hunde og katte er ikke anderledes

Herhjemme har vi så en situation, hvor en løs hund angriber katte og kaniner, og en af kattene bliver ædt. Om hunden også åd en kanin, er jeg ikke klar over, me det ville der ikke være noget mærkeligt i, da kaniner netop er et byttedyr. Det svarer til at en ræv æder en hare.

Ligesom i Nordamerika, er det i vores verdensdel hunden, der er det største rovdyr. Og situationen her er nøjagtig den sammen. Den store hund tolerede ikke en konkurrent – som i dette tilfælde var en mindre kat.

Jeg kan forsikre om, at hvis vi havde katte på størrelse med schæferhunde rendende rundt, som vores katte gør, så ville vi have masser af tilfælde, hvor hunde var blevet dræbt eller ædt af katte. Man behøver ikke at kigge længere end til Afrika.

Men fordi at vores katte er forholdsvis små, og det derfor kun går ud over mus, rotter og mindre fugle, så er der ikke noget problem med kattene i vores samfund. Og i denne sag er hunden så blevet gjort til problemet. Men…

– kan hunden gøre for, at den er det største rovdyr i vores del af verden?
– skal den straffes for at være skabt, som den er?
– og hvad skulle det hjælpe at aflive hunden?

Udover den håbløse journalistik, ser jeg kun ét problem i denne sag: En ejer, der ikke har forstået at en hund er et rovdyr – på lige fod med katte, ulve og løver. En fornuftig hundeejer, der tager det at have hund seriøst, sætter sig ind i hvad en hund i virkeligheden er, og viser hensyn til andre mennesker og dyr i samfundet, ved at sætte en snor på sin hund, når den er uden for hjemmet – præcis som loven foreskriver det.

Alle racer er ens

Om ikke dagligt, så sker det ihvertfald ugenligt, at hunde dræber katte i Danmark. Som regel er det jagthunde eller terriere, men det gælder alle racer. Jeg har efterhånden mødt så mange hundeejere, der fortæller at deres hund tager både mus, rotter og katte, at jeg har opgivet at tælle det. Der er absolut intet nyt i at de »slås som hund og kat«, som man siger. Den eneste grund til at denne historie er blæst sådan op, er fordi at hunden i denne uge var en »kamphund«.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kamphunden åd en kat - hvad er nyhedsstof
Kommentér på:
Kamphunden åd en kat - hvad er nyhedsstof

Annonce