{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.356 visninger | Oprettet:

Operation af korsbånd {{forumTopicSubject}}

Har en 3 år gammel rottweilertæve som skal opereres på mandag da hun har sprunget hendes venstre korsbånd.
Vi aftalte først en tid til den "billige" operation hvor de erstatter korsbåndet med et nyt syntetisk men har efter flere overvejelser og efter flere samtaler med andre valgt at tage den "dyre" operation hvor de sætter en plade ind og skruer osv.
Dette skal foregå på Århus dyrehospital på mandag.
Er der nogen herinde som har erfaringer med dette??

Venlig hilsen en meget bekymret og ked af det hundemor smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Operation af korsbånd
  • #1   28. aug 2012 bra du ikke velger den gamle måte .. den måtte jeg ta til min tæve , da de utføret den ikke her hvor jeg bor på det tidspungt ( ved ikke om det gør det nu heller ) og jeg hadde ikke mulighed til at rejse til danmark pag jeg hadde lige været i biluheld og klarte ikke rejsen desverre... så hun kan kun fremdeles kun gå i flexisnor og ikke løbe efter bold mere osv trods mange ganger med waterwalk og massage... hun kan gå times ture osv , men ikke de lange ture osv...

    lykke til med din hund


  • #2   28. aug 2012 Det er først på mandag og ventetiden er ulideligt.
    Nej vi har 100 % bestemt os for den dyre løsning da penge ikke er noget problem når det gælder mine hunde. Hun kommer også til at gå til genoptræning bagefter.
    De skriver på deres hjemmeside at mange vil kunne støtte dagen derpå og faktisk ikke ha smerter. Er det rigtigt??? Det er så svært at se det gør ondt på hende nu smiley og har fået ekstra stærke smertestillende til hende mens vi venter.
    Det med hjernegymnastikken er jeg helt med på. Tænker jeg køber de labyranter hvor de skal finde godbidder osv for det kan hun virkelig få tid til at gå med. Hun har prøvet en for 2 uger siden og hold da fast man kunne se at hun virkelig brugte hjernen :).
    Har flexline hjemme og vi kommer til at være i underetagen indtil det er overstået så hun ikke skal op af trapper. Blir dog nødt til at fikse en større rampe til udenfor da der er ca 5 trappetrin ned så hun kan komme ud. Har haft det før men de gik sgu altid på de sidste 20 cm hvor rampen ikke var ;).


  • #3   29. aug 2012 Ok. Jeg husker at være obs på menisken.
    Jeg har fundet en hjælper til dagen da jeg også synes det er rart med en der er der for mig :).
    Jeg tror heller ikke Aimee er nem at smertedække og de får også atvide at jeg skal ha nogle af de rigtig stærke til hende. Hun har lige fået contalgin som hun skal være på indtil operationen.
    Jeg vil selvfølgelig være obs på at selvom hun mener at hun kan springe rundt som en tosset for hun ikke lov til det. Hun er nemlig en hund der hvis de kunne lide af moderat ADHD ;).
    Tak for jeres svar, det luner at høre om andre og jeres historier smiley :) smiley


  • #4   29. aug 2012 du kan jo spørge Ulla Mogensen hun har fådet det lavet oppe i viborg ,der er også kennelMajrott / Majbritt der har fådet det lavet på en tæve det er begge bagben den har fådet det gjordt ved,fik det selv gjort det i midten af halv femmersen oppe i skægkær ved Tsjøler det var den udgave som du kalder den billig ,andre kendte man ikke den gang

  • #5   29. aug 2012 Simba, vores malamute sprang korsbåndet for 4 år siden, da hun var bare 2 år, og vi valgte den "dyre operation" der gik som planlagt. Vi fik hende opereret i gennem Familiedyrlægeren i Svenstrup og fik forhandlet en rigtig god pris. Operationen gik som den skulle og Simba var oppe og gå igen ret hurtig efter. Efter nogle måneder fik hun det rigtig godt igen, men begyndte desværre at halte og få ondt allerede efter 1½ år - øv. Vi fik hende scannet og chekket (på dyrlægens regning) men alt var i skønneste orden, hvilket var lidt af en udfordring, da vi ikke vil have en hund på smertestillende medicin i længere tid.
    Efter at jeg har prøvet stort set alt alternativ, som jeg kunne komme i tanke om, så begyndte jeg at give HOKAMIX gelencke, sammen med fiskeole og MSM (som hun har fået siden operationen) Efter 3 mdr. på HOKAMIX G. er der virkelig sket noget. Simba leger som en hvalp, er glad igen og har ingen gener i det daglige. I det meget fugtige perioder lider hund lidt af stivhed, som alle gigtpatienter gør, så det er ok. Vi har reduceret indtaget af HOKAMIX, men fortsætter med at give hende det - måske for altid....
    Held og lykke med operationen, godt du valgte den "dyre" og god ide med genoptræning, det gjorde vi selv, men tror helt sikkert det er givet godt ud.


  • #6   29. aug 2012 Jeg er faktisk kun interesseret i TTA´en og den er der kun 2 steder de kan lave i danmark.
    Som jeg har forstået er der selvfølgelig aldrig 100 % garanti men der er bedre chancer ved TTA´en for der er intet korsbånd bagefter.
    Er der nogen der ved hvor man finde materiale omkring arveligheden i det?? Kan kun finde steder hvor der står at der er en vis arvelighed men intet er bevist??


  • #7   29. aug 2012 Mette Holm har haft noget prøve hinde

  • #8   29. aug 2012 Har tænkt at ringe til Mette og høre hende ad også med hensyn til træning osv :).
    Jeg har givet morfinpiller idag hvilket resulteret i en meget døsig hund som er forkvalmet og har kastet lidt op men hun forholder sig meget mere i ro.
    Jeg håber ikke at hun kommer til at døje med gigt og ber dem også om at tjekke menisken o.a. når de alligevel er inde og kigge. Hun har A på begge hofter og fin ellers men det har nok ikke noget at gøre med det andet smiley


  • #9   29. aug 2012 Min hund har lige fået lavet den alm. Meningen var, at det skulle være TTA, men efter vores dyrlæge havde konfereret med dem i Aarhus blev vi enige om den billige udgave. Dette er udelukkende pga Simbas meget lille ben (chihuahua)
    Ved TTA kommer hunden sig hurtigere og det kan ikke gå i stykker igen. Så til en aktiv hund anbefaler de det


  • #10   30. aug 2012 ved Majbritt har brugt det der løbebånd hvor den står i vand og hunde svømming,

  • #11   30. aug 2012 Bare til orientering, så VAR vores en TTA opreation udført i Svenstrup.
    Pris DKK 11.000.

    Man ændrer vinklingen i knæet og undlader at sætte nyt korsbånd på.


  • #12   31. aug 2012 Uha hvor er det svært at se at hun lider sådan. Jeg tror ikke hun har voldsomt ondt men er virkelig ved at være understimuleret nu. Hun piver meget i perioder.
    Har tænkt på noget aktiveringslegetøj men hun er så forkvalmet af morfinpillerne så det vil hun garanteret ikke. Pillerne kan ikke skjules i leverposteg eller pålæg mere og må proppes ned.
    Nu må det gerne snart blive mandag smiley


  • #13   31. aug 2012 Er der nogen der ved hvor lang tid der går fra opertion til hun kan begynde at genoptræne??

  • #14   31. aug 2012 Min ene hund blev TTA opereret i foråret...jeg blev bedt om at starte massage og bevægelser af hendes ben 24 timer efter operationen... først skulle jeg varme hendes ben op (brugte et varmegivende massageapparat), så skulle hendes ben bevæges i et bestemt mønster et bestemt antal gange, derefter skulle musklerne masseres, og til sidst skulle benet køles ned med is for at nedsætte risiko for hævelse.
    Øvelsernes intensitet og antal øgedes støt de første 2 uger... min hund støttede på benet allerede dagen efter operationen. Det er nu ca. 5 mdr. siden, hun er 6 år gammel og tilbage i konkurrencer og udstillingsring uden mén smiley


  • #15   31. aug 2012 Kan man ikke købe en varmepude eller lign. der komme i microbølgeovnen og så bruge den???
    Det samme med når den skal nedkøles?? Altså så bare i fryseren smiley


  • #16   31. aug 2012 Tamara: Tusind tak for din solstråle historie. Håber det går ligesådan for min smiley smiley

  • #17   31. aug 2012 Du kan købe de ris eller hirseposer som kan både varmes i mikrobølgeovn og nedfryses... jeg købte 2 isposer i matas som kan genfryses, så havde jeg altid en frisk. Jeg skulle lave øvelser/massage 2-3 gange om dagen, så det er rart at have lidt at skifte med.
    Bed i øvrigt dyrlægen om at tage røntgen af det raske ben, så du senere kan sammenligne, også for at se om der er begyndende slidgigt eller slid på korsbånd i det andet knæ, så du kan tage hensyn til det under genoptræning.
    Svømning er idéelt som genoptræning, men man behøver ikke bruge flere tusinde kroner på det... man kan sagtens bruge stranden (om sommeren i hvert fald).
    Held og lykke med det smiley Er sikker på det nok skal gå fint smiley


  • #18   31. aug 2012 blev anbefalt waterwalk og massage efterpå til min tæve , spurgte om svømming da de også hadde det dær , men kunne ikke det pag det er " hårdere " for hunden da det kan blive ukontrolerte bevegelser ... hundeterapauten har mere kontroll hvordan hunden bruger foden når hun ser hvordan hunden bevæger sig i waterwalk... men i starten kunne man ikke bruge bassenget tila t svømme i....

  • #19   4. sep 2012 Hejsa!!
    Aimee blev opereret i går formiddags og alt gik bare super. Menisken har ikke taget skade og hun støtter faktisk allerede pænt på benet. Det var ikke lige det sjoveste da hun skulle ha "englehuden" af (forbindingen), men det gik og hun fik en masse pølsestykker bagefter så vi kunne blive gode venner igen :).
    Nu skal jeg bare vente 14 dage og så starter vi waterwalk op og om 4 uger kommer hun også ud at svømme. Er bare så glad og ser frem til at det blir bedre og bedre smiley :) smiley


Kommentér på:
Operation af korsbånd

Annonce