11.547 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

vejrtrækning ved søvn og efter gåtur vejrtrækning ved søvn og efter gåtur

Hej HG

Har længe gået og tænkt på om det skulle undersøges da jeg har læst lidt om hvor mange gange en hund skal trække vejret cirka.

Normalen skulle ligge 10-20 ved vågen og 20-40 når de sover, og det ligger hun nærmest sjældent på.. i søvn ligger det mellem 55-70, nogen gange lidt mere. Samtidig efter ca 2 km gåtur (ca 30 min) hvor hun går i flexline og for lov at rende rundt self inden for linens længde. Når vi ankommer hjemme er hun meget forpustet og går ikke tilbage til normalen (eller hendes normal) før efter 20-30+ minutter. Hun er en 9 måneder gammel schæfer (hvalp haha) smiley - Ville egentlig bare høre om det er normalen eller.. Det har efterhånden stået på i næsten lige så lang tid som vi kan huske før det, havde jeg simpelthen ikke lagt mærke til det smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  vejrtrækning ved søvn og efter gåtur
  • #1   9. sep 2012 har til tider målt mellem 90-110 gange ca 20 min efter en gåtur

• #2   9. sep 2012 Det skulle da gerne være omvendt ligesom mennesker, at når man sover så trækker man vejret flere gange i minuttet.

• #3   9. sep 2012 Den står også til 10-20 gange ved vågen tilstand og 20-40 når de sover smiley

• #4   9. sep 2012 Den normale åndedrætsfrekvens ligger mellem 10-30 vejrtrækninger pr. minut (højest hos små racer).

(link fjernet) <-- taget derfra

• #5   9. sep 2012 Jeg mente færrere gange når man sover end når man er vågen, ligesom hos mennesker. Det gør mine ihvertfald:) det er nogle gange at jeg lige skal kigge godt efter når de sover om de nu også er u live.

• #6   9. sep 2012 haha ja okay, jeg kan desværre kun sige hvad der står rundt omkring da jeg ikke har særlig meget forstand på det smiley

• #7   9. sep 2012 Efter kraftig aktivitet og i varme et der ikke noget mærkeligt i ay hunden 'halser', altså trækker vejret rigtig mange gange i min. og med åben mund og tungen ude. Det kan sagtens vare lang tid efter en aktivitetstur.

Under søvn er der også flere faser. REM søvn viser sig ofte, udover blinken med øjenlåg, også ved hurtigere vejrtrækning, bevægelse af ben, ører og mund samt sjove lyde. Min piber, vuffer og klynker imens hun galloperer ud i luften *SS*

• #8   9. sep 2012 MIn Simmer startede allerede som 18 ugers hvalp at trække vejret anderledes.
    Han kunne ligge længe efter en gåtur og brystkassen gik bare op og ned , op og ned i en uendelighed......
    Dette skete on and off og jeg tillagde det ikke den helst store betydning.....
    Men ved 18 mdr. alderen begyndte han at vise andre symptomer fra hjertekredsløbet efter aktivitet. Hans tandkød blev blegt og hans tunge saltkødsfarvet.
    Jeg gik til lægen , de lyttede og tjekkede ham ud ,men fandt intet.
    Da han så var omkring 2 år , var jeg på vandretur på Bornholm sammen med Simmer , og der blev han dårlig , sådan rigtig. Vejrtrækningen ville bare ikke falde til ro igen efter flere timers pause og nattesøvn. Jeg valgte at afbryde ferien og tage hjem igen.
    Hjemme hos egen dyrlæge kunne de nu konstatere uregelmæssig hjertefrekvens , men hans blodprøver var normale.
    Hans hjerte faldt atter til ro af sig selv uden behandling.
    I den kommende tid gjorde jeg det , at jeg bestemte hvor meget og hvor længe han måtte være aktiv og jeg holdt nøje øje med hans tandkøds farve og tungen.

• #9   9. sep 2012 Vores schæfer trækker også vejrer mega hurtigt efter gåtur.. Hurtigere end min malle.. Hvordan er konditionen på hunden? Det har noget at sige + at det jo er varmt for tiden osv.. Vores schæfer halser meget af en lille tur, men dens kondition er ikke den bedste

• #10   9. sep 2012 jeg kan ikke finde stedet på den hjemme side hvor der står respirationsfrekvens?

men den normale for hund er 22/ min og kan variere indenfor det normale fra 10-30/min.

når det er varmt vil en hund lige inden den begynder at halse have en hurtig men kontrolleret respiration, og når den halser kan du ikke tælle den og så regne med det - halsen skal være hurtig for det er en køle mekanisme

hundens vejrtrækning skal være langsomst (altså helts tæt på de 22 eller derunder) når den er helt afslappet, fx når den sover (kke drømmer) og når den hviler (men er det lidt varmt kan den være forhøjet)

og afhængig af hvor gammel hvalpen er så er det normalt at hvalpe har lidt hurtigere respiration

hvordan tæller du respirationen? tæller du i 15 sek og gange med 4 eller tæller du for et helt minut? når respirationene er langsom kan det gøre en rimelig forskel om man tæller for fx 10 sek men tæller lige efter en vejrtrækning og stopper med at tælle lige før en...

• #11   9. sep 2012 jeg tæller et helt minut, og tæller når hun ligger og slapper af om aftenen og jeg starter med at tælle lige efter en vejrtrækning smiley - Hun er 9 måneder gammel - Vi er godt klar over at især vores er meget varmesky - og derfor bliver der kun talt om aftenen hvor det er køligt, vi har også nogle få gange talt det til normal respiration (omkring 25), men det er meget få gange af hvad jeg kan huske. Ved ikke om det har noget med noget at gøre, men langt langt langt størstedelen ligger hun ikke rullet sammen som en kugle og sover men sover helt fladt på gulvet?

• #12   9. sep 2012 vores ligger helt tydelig fladt på gulvet når hun har det for varmt

normalt elsker hun at ligge i sofaen helt i et hjørne som en kugle, men helt tydelig over sommeren så har det de varmeste dage aldrig været sofaen hun har valgt, men netop fladt på gulvet, og hun har efter en gårtur været længe om at være kølet helet ned

prøv at tælle vejrtrækningen de få gange hun så faktisk ruller sig sammen, det kan jo have med varme at gøre... det var shaefer ikke? er jo heller ikke den tyndeste pels..

• #13   9. sep 2012 Jo det en schæfer, og end da en langhåret af slagsen smiley

Kommentér på:
vejrtrækning ved søvn og efter gåtur

Annonce