{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er straf tabu?
  • #1   13. sep 2012 Jeg ville gerne indrømme . Men jeg har virkelig aldrig brugt vold mod mine hunde.

  • #2   13. sep 2012 Det kommer vist lidt an på, hvad du kategoriserer som straf. Hvis der trækkes i snoren, stopper jeg op, det er vel en straf? Jeg siger også nej og Disen bliver sendt op i sin kurv, hvis hun bare står og gør.

    Straf? Jeg ser det måske mere som konsekvens. De får ikke straf på sådan en tilfældig måde som, hvis du ikke rydder op på dit værelse er der ingen dessert-agtigt


  • #3   13. sep 2012 Straf er vel alt fra et nøk i linen, et irettesættende nej, et smølfespark og så til langt voldsommere ting...



  • #4   13. sep 2012 Nå tænker du på fysisk straf som slag el.lign? Det bruger jeg ikke, så nej det vil jeg ikke 'indrømme'

  • #5   13. sep 2012 Jamen irettesættende nej bruger jeg eller et ahah. Ryk i linen bruger jeg ikke som straf med for at forhindre at de spiser noget klamt. Smølfespark ved jeg ikke hvad er smiley og langt voldsommere ting, nej

  • #6   13. sep 2012 Ikke andet end en hård kommando hvis hørelsen lige svigter i et par sekunder og en tur over på tæppet og ligge. (:

  • #7   13. sep 2012 jeg må indrømme at jeg ...... ALDRIG bruger fysisk vold mod min(e) hunde /dyr..!
    Når Cito gør noget jeg ikke vil ha irettesætter jeg ham ved at sige nej, tage han væk og giver kommandoen KURV... Når han bliver ved med at være bølle (man er vel hvalp) hæver jeg stemmen også gør han det... Når vi går tur i skoven og jeg siger kommandoen Cito her... og han ikke kommer hæver jeg stemmen og han styrter over til mig... straf nej, men konsekvens ja....


  • #8   13. sep 2012 Jeg råber også :(. Ikke som en del af repertoiret forstået på den måde, at jeg bruger det som opdrahelsesmetode, men det sker i frustration eller afmagt.

    Jeg har også brugt en metode på Polly, som jeg ikke var vild med, men den virkede prompte, hvor jeg trak hende med mig i selen op ad trappen, som hun ikke turde gå op ad. Det ser jeg heller ikke som straf, men en voldsom metode, jeg bestemt ikke var glad for at kaste mig ud i


  • #9   13. sep 2012 Jeg indrømmer altid at mine metoder ikke er pædagogiske, bløde eller efter bogen. Er slet ikke den type der udelukkende kan rose og ignorere. Jeg finder mine egne metoder. Nogle virker, andre gør ikke.

    Straf herhjemme er ofte at blive skældt ud. Et hårdt nej forstår de som regel hvad betyder.
    Jeg bruger ikke vold, det er jeg imod - men jeg har da i forskrækkelse kommet til at slå Silas, fordi han bed mig i ansigtet - men ud over det, så nej til vold.

    Træk i linen sker da - men prøver så vidt muligt bare at stoppe brat op hvis de trækker. Det virker meget bedre.


  • #10   13. sep 2012 Åh ja, ignorere har jeg også gjort i dén grad med Disen

  • #11   13. sep 2012 Kathrine - negativ straf er jo en "populær" måde at korrigere adfærd på.
    Bare for min nysgerrigheds skyld - har du nogensinde overvejet, at negativ straf kan påvirke hunden i et omfang, så det svarer til positiv straf? Også måske en lidt voldsom positiv straf?

    Hvordan vurderer du, hvorvidt den negative straf påvirker hunden i uhensigtsmæssig grad?

    Alle tager stilling til dette i forhold til positiv straf - og mange vælger det helt fra. Men det virker ikke som om at ret mange reflekterer over det, når det handler om negativ straf.


  • #12   13. sep 2012 Tak for ærligheden - specielt omkring den der rygradsreaktion som vi allesammen har, men som mange ikke rigtig tør stå ved.

    Afmagt og frustration kan få en til at reagere meget langt fra værdierne....


  • #13   13. sep 2012 Ignorer bruger jeg også. Men ved ikke om det er straf. Tror mine hunde er ligeglade. De er så vant til at jeg ikke skal glo på dem 24/7. Lilly er ingen pleaser, så at blive ignoreret får hende fx ikke til at stoppe med at gø - det får hende til at tænke: Wohoo - mor siger intet, så jeg bliver da bare ved.

    Det kommer også an på hunden. Ozzy (Labradorblanding) som bor hos mig nu, der virker det at vende sig om og ignorer når han gør, for han gør af mig for at få opmærksomhed. Men igen, med Lilly ville det bare få hende til at fortsætte.


  • #14   13. sep 2012 hvordan reager i hvis hunden tiser på gulvet og i tager den i det eller hvis i tager den i at hoppe op på bordet og evt lægger ude i haven og gnasker i osten? Jack er begyndt at kunne finde på at hapse fra boprdet hvis vi vender ryggen til. og han er ALDRIG blevet fodret ved bordet.

  • #15   13. sep 2012 Hvis hunden tisser på gulvet, så betragter jeg det som enten dårlig indlært renlighed eller hvis hunden ER renlig, som et signal til at jeg skal være lidt opmærksom på hundens sundhed og velbefindende.
    For mig er der aldrig straf involveret - ikke nogen bevidst, ihvertfald.
    Irritationen kan sikkert mærkes.

    Har hunden stjålet fra bordet, så falder der brænde ned... Det med stemmen i første omgang, med fysikken, hvis ikke stemmen virker.
    Negativ straf - det kan jeg ikke bruge i den sammenhæng, hunden belønner jo sig selv.


  • #16   13. sep 2012 Hvis jeg tager hunden i og tisse indenfor, kommer de fluks i snor og udenfor eller i haven til de har gjort færdig og så et strengt nej på vej ud.

    Hvis de har fået fat i maden så er det også et strengt nej og så tager jeg det fra dem.

    Mine ved godt at nej betyder de har gjort noget forkert eller skidt.


  • #18   13. sep 2012 CH
    'At negativ straf kan påvirke hunden i et omfang så det svarer til positiv straf' den sætning forstår jeg simpelthen ikke. Kan du ikke lige forklare, hvad du tænker på?


  • #19   13. sep 2012 Jeg synes det er forskelligt fra hund til hund, min gamle hund faith skulle nogen gange have et lidt mere hårdt tone fald end Joy, taler jeg for hårdt til Joy, kan jeg være sikker på hun enten ikke gider mig eller stiller sig op, kigger på mig, og kommer med den skæggeste brumme lyd, som om hun siger gider du lige styrre dig, så det har jeg lært at holde op med : )
    Da Joy var lille kørte hun nogen gange helt over, hvilket gik hårdt ud over mig og min gamle hund faith, så bar jeg hende forsigtigt ind i sove værrelset og der var hun så inde nogen minutter, hvilket hjalp hende rigtig meget til at falde til ro, det var ikke mange gange det skulle bruges før hun fandt ud hvornår nok var nok.
    Og så har jeg en gang kommer til at slå hende over næsen, men ikke med min gode vilje, jeg blev forskrækket fordi hun havde fået at vide hun skulle blive hvor hun var, stod og var ved at tage noget meget varmt ud af en skod ovn da hun pludselig synes hun skal være med, og er tæt på at komme rigtig galt af sted , i rent reflex får hun en over snuden, jeg havde det så dårligt med mig selv bagefter, men kan jo ikke ændre på det nu.
    Men det er normalt ikke min måde at opdrage på.
    Tror man skal finde ud hvad der virker bedst for ens hund.


  • #21   13. sep 2012 Line
    Jeg har ikke set mine tisse på gulvet siden de er blevet renlige. Det er sket et par gange, hvor jeg har opdaget det senere og der ahr jeg bare tørret op. Hvis jeg ligefrem stod og så på det, ville jeg nok blive så overrasket, at jeg komite at sige nej meget højt.

    Mht at tage fra bordet, så siger jeg ahah, hvis det er på vej til at ske. Jeg tror ikke, jeg har stået og set det ske, for så har jeg jo nået at stoppe det inden. Hvis Disen har taget noget andet, hun ikke må, siger jeg slip og så slipper hun det. Polly tager jeg det bare fra, da hun ikke helt er med på det der slip. Hvis det ikke er noget akut tager jeg mig tid til at give hende noget guf i stedet og sige slip når så hun slipper for at tage sin guf


  • #22   13. sep 2012 Marianne, eksempelvis kan en afvisning påvirke en hund ekstremt hårdt. Og en afvisning af kontakt er jo negativ straf - man fratager hunden det, den ønsker.

    Den samme hund kan være langt mindre påvirkelig over for et dask over poten eller andet fysisk ubehag.

    Det mentale ubehag behøver jo slet slet ikke at påvirke mindre end det fysiske. Eller at være mindre ubehageligt blot fordi, det ikke er fysisk.


  • #23   13. sep 2012 Jeg har nok været meget streng i forhold til det med bordet, jeg har med vilje haft lagt ting der kunne friste helt ude på hjørnet, og så gemt mig, når hun så har troet jeg var gået, og skulle til at sætte tænderne i det, har jeg sagt, meget bestemt det gør du bare ikke, nu tager hun aldrig noget fra bordet, hun kan godt lige snusse, men hun rører det ikke.


  • #24   13. sep 2012 CH
    Så f.eks et dask over poten er positiv straf? Min uforståenhed bunder nemlig nok i, jeg aldrig helt har forstået det begreb, men nu tror jeg måske jeg fanger, at positiv ikke nødvendigvis er noget positivt i gængs forstand, men ved at man tilfører noget i modsætning til negativ straf, hvor man fratager noget. Korrekt?


  • #25   13. sep 2012 Kathrine
    Det lyder også voldsomt. Jeg ignorerer ikke som en langvarig straf eller hævn som det der mere lyder som. Jeg har ignoreret til den uønskede adfærd var stoppet


  • #26   13. sep 2012 Jeg er glad for klikkeren. Men har da hørt om forskellige strafmetoder en der holdte et foredrag anbefalede at hvis hanhunden ikke hørte efter skulle den lige have klemte nosserne, har også hørt om en rottweiler der ret faktisk fik en svingtur hvor manden havde fat i nakkeskindet og i skindet over halen også gav han den en lille svingtur og smed den ned i jorden, det skete også på et kursus.

  • #27   13. sep 2012 smiley

  • #28   14. sep 2012 Én eller anden havde taget Nachos fødselsdagsgave (en forvirret julemand med ande-rap-lyd) og kommet til at lægge den op på sofabordet.
    Han gik rundt om bordet, puffede til os, der sad i sofaen og kiggede meget bedende på os. Af en eller anden grund fik han ikke rigtig den opmærksomhed han gerne ville have omkring hans "rappe-julle" hvilket resulterede i at han hoppede op på fruen, kiggede meget bedende på hende og lige-så-stille-og-roligt begyndte at række ud efter hans rap-dyr på bordet, imens han holdt øje med fruen og jeg, ud af øjenkrogen.
    Vi smilede begge ad ham og gav ham et "ok", han fik sin rap-julemand og alle var glade.
    Han tager intet fra bordet med mindre han er sikker på at han må.
    Han ligger under spisebordet imens vi spiser uden at tigge, fordi han ved at den første tallerken der forlader bordet er hans (om der så er en halv bøf eller bare lidt sovs og en smule kartoffel på den så er han glad)


  • #29   14. sep 2012 Straf hos os er et ryk i snoren, et fløjt på gåturen, et højt Naaaij!!! eller i en bide-leg-situation to fingre i siden.
    Ellers prøver vi hellere at vise ham et posetivt alternativ til det han er i gang med at gøre forkert.


  • #30   14. sep 2012 Ja, jeg tør godt indrømme, at straf også er en del af min hundeopdragelse.

    Hvilken afhænger af den enkelte hund og det er mere undtagelsen end reglen, at jeg straffer, men i visse situationer er det nødvendigt.

    Da Alfa eks. fandt ud af, at det var fantastisk at jagte katten, fangede den og gav den en rusketur fik hun en verbal skideballe af rang og jeg havde et temmelig fast tag i hende.

    Hun fattede budskabet og har ikke rørt den siden.
    Var hun ikke blevet stoppet hårdt og kontant, ville katten have været død i dag.

    Jo, jeg kunne sørge for altid at holde dem adskilt, det er de også, når de er alene, men i det daglige skal hundene acceptere, at katten også bor her.

    Det mest almindelige er dog et sipelt nej, eller rettere "njet", jeg taler russisk til hundene smiley
    Alfa er sprogfølsom og var som unghund begyndt at krybe, når ordet nej, indgik i almindelig samtale, simpelthen fordi hun ikke fattede en disse af, hvad der foregik.
    Hun kunne ikke forstå, at hun ikke måtte ligge i sin kurv og gnave ben, drikke vand, eller hilse på folk.

    Det måtte hun selvfølgelig gerne, men hver gang hun hørte ordet nej, opfattede hun det som en irettesættelse, så det tog lidt tid, at "omkode" hende til "njet" og lære hende at "nej" ikke er stopord.

    Stjæle fra bordet, de to "små" stjæler ikke, de har simpelthen aldrig fået muligheden og er blevet belønnet for at ligge i kurven, når vi spiser.

    Alfa har haft succes alt for mange gange, familien var længe om at fatte, at intet skulle efterlades tilgængeligt, hverken på borde, i skabe eller på reoler.

    Alfa er i den sammenhæng hamrende ligeglad med straf, hun har haft så mange gevinster gennem tiden, at intet stopper hende.

    Løsning, familien har lært, at intet spiseligt efterlades, køleskabet er udskiftet med en børnesikret model, skraldespanden tømmes inden huset forlades, alt mad opbevares i aflåst skab, kælder eller udendørs.




  • #31   14. sep 2012 Ja, jeg vil gerne indrømme at der bruges straf..

    Med Kato har jeg måtte rykke i snoren et par gange eller 30 (han har sele på, så der bliver IKKE rykket i halsbåndet), fordi han skaber sig åndsvag når han ser fremmede hunde, især hanhunde (han "had" til fremmede hanhunde er blevet meget slemt efter han blev overfaldet 2 gange inden for 14 timer).. Han er på ingen måder til at få kontakt med når han først er fokuseret på den fremmede hund, og det bliver han meget hurtigt..
    Ikke sjovt at gøre, men desværre det eneste der hjælper.. smiley

    Med Afrodithe er det bare et meget bestemt "NEJ", og det er kun hvis hun lige syntes at hun skal jagte katten igennem hele lejligheden..

    Ellers skal jeg bare kigge på dem på en helt bestemt måde og løfte pegefingeren.. Ikke sige noget, bare kigge.. Og det virker perfekt.. smiley


  • #33   14. sep 2012 Jeg har brugt både positiv og negativ straf.

    Negativ straf som ignorering, når de springer op, det er blevet ret vigtigt, nu hvor jeg er gravid. Men ignorerer kun så længe, de springer op, når de holder op, får de kontakt.

    Har brugt positiv straf både i opdragelsen og til træning, men aldrig mere end et tag i linen, et NEJ, eller at flytte hunden. Det sidste er brugt, når de har villet jage en fremmed kat på tur eller i haven, det skal de absolut ikke, og for at stoppe dem har jeg måttet tage fat i dem, men aldrig for at slå, kun for at holde dem..


  • #35   14. sep 2012 Jeg indrømmer det gerne.
    Jeg bruger straf i det omfang det er nødvendigt, efter devicen: Så meget som nødvendigt, og så lidt som muligt.
    Det er en kendgerning at straf også giver indlæring, hvis korrekt anvendt.
    Men jeg benytter mig både af positiv og negativ straf, ikke kun den positive.....


  • #36   14. sep 2012 Nico, jeg er enig med dig i, at straf giver indlæring, hvis det efterfølges af korrekt adfærd og belønning.

    "Så meget som nødvendigt, og så lidt som muligt."

    Mantraet, der flyder i schæferhundekredse for tiden... Et godt mantra, som hvis efterlevet, kan give mange hunde et bedre liv smiley


Kommentér på:
Er straf tabu?

Annonce