{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.962 visninger | Oprettet:

Cocio
Cocio
Tilmeldt:
13. nov 2008
Følger: 1 Emner: 96 Svar: 402

Cavalier - omplacering, pris, sundhed mm {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har en kollega, der overvejer en cavalier, og jeg vil gerne komme med et par velmenende råd, men jeg ved ikke selv så frygtelig meget om racen (og hun er bare ikke typen, der sidder og researcher en helt masse, så hvis jeg kunne lede hende på rette vej med lidt tips og råd, ville jeg meget gerne det - for både hendes og hundens skyld - så jeg håber, I evt. kan hjælpe mig lidt...).

Det er en ældre hund, hun er ude efter (dvs. en der er kommet af med hvalpenykkerne og som er renlighedstrrænet).
Hun har selv fundet en¨på en dba-annonce, som jeg personlig godt synes, det kunne have været mere "kød" på, så indtil nu har jeg sendt hende et link til cavalierklubbens omplaceringsliste.

- Er der andre steder man kan finde en god (og sund) omplaceringscavalier?
- Hvad ligger prisniveauet i? (f.eks. for en 2 år eller 4 år gammel cavalier)
- Hvordan er det nu med sundheden...? Cavalier skal helst være hjertescannet og undersøgt for patella ikke? Er der andet?
- Er der generelt andet, hun bør være obs på ved cavaliers?

På forhånd tusind tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Cavalier - omplacering, pris, sundhed mm
  • #1   30. sep 2012 (link fjernet)

  • Cocio
    Cocio Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 96 Svar: 402
    #2   30. sep 2012 Det er det link, jeg har sendt til hende allerede smiley

  • #3   30. sep 2012 okay

  • Rollo
    Rollo Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 9 Følgere: 13 Svar: 924
    #4   30. sep 2012 For 4 år siden fandt jeg en cavalier til mine svigerforældre, de skulle ha' en "første-gangs-hund" og læste meget positivt om racen men synes ikke de skulle have en hvalp.
    - Fandt en opdrætter der skulle af med en kasteret hanhund, sådan som jeg forstod det så levede han ikke op til racens standarder - han er noget stor i størrelsen.

    Men en ellers fin og sund hund, forældrene var hjertescannet uden anmærkning, men han var så ikke.
    - Vi hentede ham på Sjælland og mener vi gav 6.000kr for ham.

    Han er en rigtig fin og god hund, han var den perfekte begynder-hund til dem, eneste minus er at han trææææækker når der gåes tur med ham, har forsøgt at opdrage svigerforældrene og hunden, uden held smiley Eller, dvs. når jeg eller min kæreste går med ham er der ikke det store, men svigerforældrene og svogeren får noget lange arme af at gå med ham, men det må de jo om.

    Udover det, så fik de en god sund og rask hund, renlighedstrænet, vant til at være alene hjemme, kørevant osv. - så jeg synes prisen var meget passende.


  • #5   30. sep 2012 Ville prøve, at kontakte Cavalierklubbens hvalpe anvisere, de ved måske om der er nogen, som overvejer, at skulle omplacerer nogle af deres hunde, det er langt fra alle der komme på listen.. Men vil klart anbefale en DKK hund, ville ALDRIG købe hund igennem dba,og da slet ikke en cavalier, med alle de skavanker de desværre, efterhånden har..
    Ang. sundhed skal forældrene være hjertescannede og pr. 01.01.12 også DNA testede, test for patellea lux. og øjenlysning er anbefalesværdigt, men ikke noget krav..
    Henvis hende evt. til cavalierklubben.dk, hvor hun kan læse mere om racen (sundhed, avlskrav/restriktioner, avlere osv.)


  • #6   2. okt 2012 Fat i Cavalierklubbens hvalpeanvisere og øjnene på omplaceringslisten! Hvalpeanviserne snakker en del med forskellige opdrættere og ved derfor tit, hvis en opdrætter står med en voksen hund de skal af med, også selv om den ikke er på omplaceringslisten.

    Jeg vil aldrig røre andet en DKK - heller ikke, hvis jeg skulle have en omplaceringshund. Hundenes og deres forældres sundhedsstatus kan slås op på Hundeweb og det ville jeg da helt sikkert gøre, før jeg købte en "brugt" hund. Lav også gerne en aftale om, at købet er betinget af, at egen dyrlæge siger god for hunden.

    Prisen... Ja, den kan jo svinge en del! Og med rette. En hvalp koster typisk 10-12.000. Køber man en "brugt" hund på 2-4 år, som ikke kan bruges i avl, vil jeg sige, at ca. halvdelen af hvalpeprisen ville være fair. Er hunden 2-4 år, avlsgodkendt og egnet til avl, vil prisen typisk ligge på hvalpepris eller der over (afhængig af de linjer, der ligger bag hunden samt sundheds- og udstillingsresultater).


  • Cocio
    Cocio Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 96 Svar: 402
    #7   2. okt 2012 Tusind tak for svarene - dem vil jeg lade gå videre smiley

Kommentér på:
Cavalier - omplacering, pris, sundhed mm

Annonce