Border collie brug for råd {{forumTopicSubject}}
Hey der ude.
Jeg er hel ny her inde og oprettede denne profil
for at forhåbentlig få gode råd og hjælp.
kæresten og jeg har os to fantastiske hunde, den ene
er en border collie, og han skæller sig ud fra mængden,
han er ikke super arktiv og gider heller ikke rigtig, hundetræning
keder ham, han lystre ikke og han gør af alle der går forbi huset, som han ser igennem vinduerne og når han er i haven, eller bare vi er ude og gå, jeg vil gøre alt for han får den rette træning og han har det godt, og aner ikke hvad jeg skal gøre, jeg læser om hans race hele tiden og prøver nye øvelser og arktivitest legetøj, intet virker. hjææælp..
på forhånd tak
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 63 Svar: 2.337
Hvad mener du med ikke super aktiv?
Hvor gammel er han?
okt 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 16
Problemet er han kan godt komandoerne, sit, dæk,bliv, hent og det almindelig hundetræning går ud på, men han gider dem simpelthen ikke. han ligger sig på siden som om han ikke gider mere.
Mod gø, har jeg prøvet at klappe, sige nej, bruge en vandforstøver, synes jeg har prøvet alt, er villig til at gøre alt for han har det godt og vi har det godt alle 4 her hjemme.
han vil helst bare putte på ens skød og blive nusset, eller lege med den anden hund vi har, som er en hunhund på 1 år og 3 måneder, og er en blandings hund, som ingen rigtig ved hvad er for nogle blandninger, en rigtig rundkørsel.
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 259 Svar: 2.478
Jeg synes det kan lyde som om at han mangler udfordring. Og samtidig at I forlanger at han udfører øvelserne når i har lært ham det + at gøre træningen sjov for ham.
Jeg har en på mit hold, som er meget meget kedelig for hunden og hunden kan godt, men gør det ikke, når den bliver bedt om det.. For hvorfor skulle den? der er ingen der forlanger det af den + at det er intet sjovt for den..
nov 2009
Følger: 30 Følgere: 30 Hunde: 7 Emner: 61 Svar: 4.036
Er der evt andre border folk i klubben eller en opdrætter du kan få hjælp af?
Lyder som om han er i en god lømmelalder.
Hvis han ikke tænder på guffer så prøv et stykke legetøj som kun bruges når i træner og så syntes jeg det lyder som om han hyrder
jul 2007
Det er meget svært at hjælpe og give gode råd, når man ikke ved hvordan i træner hunden (jeres kropssprog og toneleje) osv.
okt 2012
ved bare ikke hvilken udfordringer jeg skal gøre med ham, da han ikke gider lystre, så ved ikke hvor meget jeg "tør" når jeg ikke føler jeg kan stole 100% på ham.
vil rigtig gerne gøre alt for at han / begge mine hunde har det sjovt og bliver arktiveret, ved bare ikke hvad jeg skal gøre :s
og synes ikke rigtig hundene får noget ud af hundetræningen længere, kun leg med andre hunde.
I feldballe ved en der hedder jens peter, han er gammel politi hundeføre, og har hundekennel også.
Nej kender ingen der har border collier, og ingen er på holdet
hehe ja det er han også, han gør det stik modsatte af hvad han bliver bedt om.
vi har prøvet men han viser ikke interesse for legetøj el. lign.
okt 2012
Hvor bor du/træner du henne i danmark :-)?
okt 2012
nov 2009
Følger: 30 Følgere: 30 Hunde: 7 Emner: 61 Svar: 4.036
Men de har været rigtig gode til at hjælpe hinanden med deres bordere også nye kursister.
apr 2010
Fodersøg, sværere opgaver, og så skal du finde de lækreste af de lækreste godbidder, eller legetøj som alternativ. Sørg for hunden føler en sejr hver gang den gør noget godt. Er den alm. Træning for kedelig men gør han det til dagligdags brug så nøjes med sværere/sjovere udfordringer. Har du overvejet at starte til noget agility når han bliver gammel nok.? Du kan jo sagtens påbegynde handlingstræning, fremadsending, vent osv.
Med hensyn til det gøen, afled hunden, afspær, undgå hunden kommer i situationer så den gør. Lad ikke din hund hyrde (gø) på alting, du skal desuden være opmærksom på det kan være tegn på stress/kedsomhed, men også for sjov.
Personligt elsker jeg border collier men de har et specielt/skrøbeligt sind, og det er ikke nødvendigvis en hund der egner sig som alm. familie hund, og alt for mange bordere må lade livet på den bekostning. Til held for din hund lyder du til at være meeget opsat på at tilfredsstille din hunds behov!
okt 2012
har du et link dertil eller et godt søge ord så jeg kan undersøge nærmere :-)?
apr 2010
Det er stadig ikke gået op for mig hvordan i træner, er det med positive forstærkninger el. Efter de gamle metoder?
Og ja husk din hund er i lømmelalderen:)
okt 2012
Jeg vil rigtig gerne starte til agility med begge mine hunde, men da min border collie, balter ikke lystre tør jeg simpelthen ikke da jeg har fået af vide ens hund skal være 100% lydig og at man er herre over hunden, men jeg ved ikke hvordan jeg skal træne så jeg stoler på ham 100%, da han render så snart jeg falder på ham, min anden hund derimod går ved siden af mig hele tiden og kan fint gå plads uden snor og rende og kommer når jeg kalder, hende har jeg aldrig haft problemer med, jeg vil nok sige jeg er god til at indrette mig efter mine hunde da jeg vil dem det bedste, men lige i denne situation føler jeg mig magtesløs og uden nogen gode idéer :-(.
jeg er sygmeldt og vil bruge alle de krafter jeg har på at tilfreds stille mine hunde,
for netop som du skriver er der for mange hunde der bliver givet videre, solgt eller aflivet pga folk ikke kan overskue eller klare presset med at ha en "umulig" hund.
okt 2012
har en på 5 meter, skal jeg ha den på ham indtil han lystre 100% :-)?
Er nok også dårlig til at forklare hvordan vi træner men ja gammel dags træning, går rundt i en cirkel, gå zigzag mellem de andre hunde, plads, plads gående, dæk på afstand, dæk mens man går rundt om dem, det basis træning, hvilket ærge mig da jeg gerne vil lære noget nyt og synes også hundene lære noget nyt og ha det sjovt i det stedet for det er det samme hver gang.
okt 2012
aug 2011
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 25 Svar: 300
Hvis der ligger en dch i nærheden af dig, så vil jeg råde dig til at kontakte dem med henblik på rally; den disciplin er virkelig sjov og udfordrende for hundens hjerne - og så styrker den kontakten til føreren...
Hvis du er på Facebook er der også en gruppe som hedder trick challenge; her får man trick-udfordringer og kan indsende videoer til en konkurrence. Dette er sjovt og giver god inspiration til sjov og kreativ træning
apr 2010
Gider han guffer? En klikker skal indlæres med guffer!
okt 2012
jul 2007
Dette vil jeg prøve at undgå.. Det sker oftes at hunde bliver mættet af andre hunde..
Jeg vil især stoppe legen med andre hunde til træning. Så bruger han ikke energi på de andre hunde, og derved er chancen for at han hellere vil samarbejde med jer meget større
Jeg ville sørge for at alt det sjove i hundens liv skete sammen med jer og ikke andre hunde.
jul 2007
okt 2012
men hvordan ved jeg hvornår han lystre og ikke lystre?
ja nogen gange gider han godt guffer men ikke altid.
apr 2010
Det er enormt svært at vejlede over nettet når man ikke har set hunden, envidere kan vi jo kun give dig råd, ikke facit.
Jeg har svært ved at tyde om din hund er en reel "problem" hund, eller blot i lømmelalderen?
apr 2010
okt 2012
er ked af du er i kbh, du lyder som en træner som jeg godt kunne bruge
apr 2010
Det lyder upraktisk med 2 gange 5 min. På en time. Det ville jeg sige fra over for!
okt 2012
Ved godt det er svært over nettet men er glad for jeres hjælp indtil videre.
ved ikke om han er reel problem, ved bare det har stået på i mange måneder efter hånden og synes det bliver svære og svært at finde en god løsning på at træne ham.
har først lige fået lært at ham at gå ned af trapper i vores hjem, det har han aldrig ville før, kun hvis det var udenfor.
vi bruger mange forskellige, men mest lever godbider, da det er dem vi har haft størst held med
okt 2012
Han er meget social med andre hunde, vi har vennepar og samt familie som alle har hund, og de leger rigtig godt, men han er ikke god til fremmede hunde da han gerne vil beskytte vores anden hund for dem, så han er ikke god til andre fremmed hunde når de er sammen, når de er hver for sig er der ikke det større problem.
men mange mennesker er mange for ham fordi han gør så meget, så de er mange for han angriber, men vi har aldrig oplevet noget ondt i ham endnu.
apr 2010
Tror helt bestemt du kunne få glæde af at finde et andet sted at træne, kontakt evt. Border collie klubben under DKK, mon ikke de har nogle special hold?
okt 2012
Ja, vi har dem ok tit hver for sig, så de for kvalitits tid for sig selv med os :-).
Det vil jeg undersøge nærmere om :-).
jul 2007
Men indtil da, så ville jeg når i er til træning, gå væk fra træningspladsen når disse lege''pauser'' kommer.. Og så er en times træning vildt lang tid.. Al al al for lang tid. Med min på snart 4 år, træner jeg maks 20 min og det er yderst sjældent.. Heriblandt er der frikvarter, hvor ham og jeg hygger.. En kæmpe nussetur og lidt tyggen i bold.. Kun ham og jeg..
Så sådan en lille en på 11 mdr og med alle hormoner, kan man ikke forvente mere end måske 5 min intens træning ad gangen..
Vær 10-15 min på banen hvor der er pause med dig under.. Læg hunden i bilen, lad ham ligge i 30 min og så hent ham op igen
Self må hunden da hilse på andre, og det gør den også ved at i har en anden hund, og derigennem lærer hundesprog.. Men at lege med fremmede hunde, det kan jeg ikke se nogen grund til..
Min har altid kun leget med få forskellige hunde, når jeg sagde han måtte. Og alle hunde var nogen jeg kendte.. Men jeg har heller ikke måtte kæmpe for at min hund ikke gad øvelser..
Derfor at det sjove skal ske med ejer og ikke alle mulige andre..
okt 2012
Træner du så hver dag med din :-)?
bliver nød til at suge alt det til mig jeg overhovedet kan, da jeg gerne vil lære så meget som muligt for mine hundes skyld så de altid er glade og gerne også trætte nogen gange
mit problem er bare balter gør af andre hunde vi møder, ikke jeg vil ha de skal lege men bare at vi kan gå forbi dem ville være fantastisk at prøve uden han gør.
mar 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 28 Svar: 116
Jeg har en Islandsk Fårehund, som har lidt ala de samme problemer som du nævner vedr. gøen. De er præcis samme alder
Aiko er trænet med positiv forstærkning, dvs. han belønnes når han gør noget rigtigt, også når han gør noget rigtigt af sig selv. Jeg skælder sjældent en hel masse ud, kun hvis det er helt galt det han gør.
Vedr. gø og gø på ture for andre hunde, så er der kun en ting der virker: træning, træning og træning - og det tager LANG tid. Jeg sørger for at gå ture hvor jeg VED der kommer mange hunde. Jeg er velforberedt med gode guffer som hunden elsker (fx. tørret lever, kød eller andet - det vil din også elske). Alt afhængig af hvordan jeg kan mærke Aiko reagerer, sætter jeg ham i sit, og sørger for at få kontakt. Hvis ikke jeg får kontakt, roser jeg ham bare for at være rolig og giver masser af godbidder. Det er selvfølgelig med overdreven dygtiiiiiig med lys lys stemme og glæde. Selvom det har taget lang tid, så virker det. Vi kan nu passere andre hunde UDEN gø, men han går ikke pænt endnu - det skal nok komme.
Vi træner også et par gange om ugen, har dog ikke de problemer du beskriver. Vores hold er dog ALDRIG løse sammen, fordi det er hunde i lømmelalder, og derfor dømt til at gå galt. Det sociale tager man individuelt, hvis der er behov og hundene kan sammen. Der er generelt meget fokus på at hunden skal ønske at lystre!
Jeg vil opfordre dig til det samme som de andre gør. Hvis du er i tvivl om, om han kommer når du kalder - så lad være med at give ham fristelsen, også under træning. Aiko har ALTID en lang sporline på, sådan at hvis han skulle finde på at synes de andre hunde er mere interessante end jeg, så har jeg en 'bagstopper'. Men bagstoppere/linen er altså nødløsningen
God fornøjelse med din dejlige hund.
okt 2012
tak fordi du skrev! Det var dejligt at høre jeg ikke er den eneste som har/haft det problem ;-)!
Jeg skælder heller ikke tit ud, og prøver også at belønne med godbider men synes ikke det har den store efekt, måske jeg bare skal blive ved og ved og ved!
Er rigtig glad for at høre det har virket på din, jeg tror jeg vil gå i gang med det samme! For vi har været gode til at gå steder hvor vi ikke møder netop fordi jeg ikke har vidst hvordan man skal håndtere det, efter som de ting jeg har prøvet ikke har hjulpet.
Han render aldrig væk fra mig når han ikke har snor på,altså han stikker ikke af så han er væk, men han kan godt li at prøve grænser med mig, så han løber lige et par meter længere lige for at se hvad jeg siger til det.
Men tusind tak, rigtig dejligt at du skrev!
Mange tak og rigtig god weekend til dig og din skønne hund
dec 2008
Følger: 5 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 61 Svar: 335
En start kunne være at få hjælp der;-)
Og så er hunden nu ved at være i en alder hvor den begynder kræve noget.. med en border skal man være MEGET konsekvent.. (ikke fysisk vold) men konsekvent i ALT man gør.. de er meget hurtige til at finde vores svagheder. Og så er de SUPER sensitive for lyde.. det skal de også være.
Mht træning er det vigtigt IKKE at overtræne.. det stresser dem nemlig og det er vigtigt at lære dem at slappe af.. noget mange ikke kan fordi de bare træner ALT hele tiden.. det bliver hunden skør af..
Og det med at gø.. og løbe langs hæk.. DET skal stoppes og det gør man ved at VÆRE i haven når hunden er der og ikke lade den være alene.. man skal nå og stoppe dens adfærd inden den starter.. og jeg ville aldrig lade mine bordere alene i en have fordi det er den sikre vej til at lære hunden det I har lært den; at gø og hyrde langs hækken.. det er også den sikre måde at ødelægge hunden mentalt. Så til start skal I kontrollere mere og være til stede med hunden og ikke lade den være alene med mindre det er for at sove et sted. Det er vigtigt bordere også får "alenetid" og får lov at slappe af uden at skulle forholde sig til andre hele tiden. En del af det at stresse hunden ned.
Alt efter hvad type hunden kommer fra.. om det er en abejdslinie eller en udstillingslinie så skal de håndteres forskelligt.. så ret vigtigt at vide hvad type hunden er..
Og så bør du finde et sted eller en adfærdsbehandler der har erfaring med hyrdehunderacer.. da disse racer kræver meget af deres ejere.. de kræver at man ved meget om kropssprog og signaler hvis man vil styre dem altså.. ellers er det dem der styrer mennesket;-)
Og for mig lyder det som om din hund styrer mest.. du har nu en "teenager" der kræver grænser.. men du skal vinde hunden mentalt.. det er derfor borderne kan være svære at eje;-)
Border collie brug for råd