9.243 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

Hvad bør min Berner hvalp veje? Hvad bør min Berner hvalp veje?

Hej med jer,

ville høre om hvilke erfaringer i har med hvad en berner sennen hvalp skal/burde veje?

bare nysgerrig, da jeg har været til træning idag og alle syntes vores hvalp var meget lille.

Hun vejede 560g ved fødsel og idag vejer hun lige over de 4,5kg som 9 ugers hvalp.

Del endelig jeres viden :), på forhånd tak Patrick

Go dag.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad bør min Berner hvalp veje?
  • #1   7. okt 2012 Jeg har godt nok en labrador retriver på 8 mdr nu.. Da vi fik ham hjem som 8 ugers vejede han 6,5 kg..

Og en berner er da lidt større som fuldvoksen vil jeg da mene..

• #2   7. okt 2012 Det lyder nu også af meget lidt. mine Landseere vejede mellem 50-600 g. ved fødslen. Nu er de 6 uger og vejer omkring 6½ kg.

• #5   7. okt 2012 Det lyder godt nok af lidt, ved berner siger man som udgangspunkt at de vejer det deres uger er. Altså 8 uger og 8 kg. Det er selvfølgelig med plus/minus da der er forskel på typerne.
    Men må sige jeg aldrig har hørt om en berner der vejer så lidt smiley

• #6   7. okt 2012 Vores Lillemin vejede 8,5 kg som 7 uger, men var også en stor hvalp.

De sidste par kuld vi har haft, har de alle altid lagt på 8 kg. ved 8 uger, igen med lidt til eller fra.

Har de fået nok mad ved opvæksten, og var kuldsøskende også så små?

• #7   7. okt 2012 Nu skriver du godt nok, at det er en tæve... men jeg synes alligevel, at det er en meget lav vægt, hun har. Min Basil vejede 10 kg. som 8 uger gammel, og hans søstre lå på omkring 8-9 kg.

Er jeres hvalp tynd? Eller er hun bare lille?

• #8   8. okt 2012 Jeg har en golden retriever på 4 mdr. han vejer 18 kg.

• #9   8. okt 2012 Enzo vejede som 8 ugers 6,12 kg, og som 17 ugers 12,8 kg. Idag som næsten 2 års vejer han 43,5 kg.
    Min tæve celina har jeg desværre ikke ingenting på, det står ingen steder og jeg kan ikke huske det...

• #10   8. okt 2012 Det er en meget lav vægt, normalt følger hvalpens alder i uger samme antal i kg, sådan groft set.
    Jeg har snart set mange skemaer over vægt for berner hvalpe, og det er det normale, nogle lidt over andre lidt under.
    Hvordan ser hun ud i forhold til de andre hvalpe i kuldet, og er hun frisk og rask.

• #11   8. okt 2012 alle 8 var stort set ens størrelse, der var lige 2 hanner som skildte sig ud men ellers ens hele vejen igennem.

skal man fede dem op? for avler oplyste at det var de 2 hanner som kom først til patten og maden under opvækst ved dem

• #12   8. okt 2012 fandt lige et billede af hvalpe flokken

profilbillede
  • #13   8. okt 2012 Du skal ikke fede hende op, men sørge for godt foder, som indeholder det hun skal bruge, for en sund tilvækst. Så må du håbe at det retter sig hen af vejen.
    Hvad sagde opdrætteren omkring at de havde så dårlig tilvækst? Har han ikke undret sig og kigget efter hvor problemet lå?

• #14   8. okt 2012 Ved du om evt. tidligere kuld har haft tilsvarende lav fødselsvægt, for der er tæver, der generelt får små hvalpe, jeg kender en enkelt og hendes hvalpe var iøvrigt sunde og indhentede efterhånden de andre i vægten.

Jeg ville spørge min dyrlæge, om hvor hurtigt han/hun synes, hvalpen måtte vokse, og så gå ud efter det. Umiddelbart ville jeg selv ikke "fede" hvalpen op, hvis den virker normal i dimensionerne, altså ikke tynd. De bør vokse i et fornuftigt tempo og kun fedes op, hvis de er for tynde.

Det vigtigst er, at du sørger for at hun får et godt foder, specielt beregnes til de store racer, og så får bygget hende fornuftigt op. Vi har sideløbende med det rette foder givet tilskud af glucosamin og mineraler, alt for at få opbygget nogle sunde og gode knogler og led.

• #15   8. okt 2012 Hun får Hike hvalpefoder tørkost

• #16   8. okt 2012 Kender ikke det mærke - hvad siger opdrætteren ?

• #17   8. okt 2012 Helt ærligt, undskyld hvis jeg støder nogen - men ikke et særligt godt foder, specielt ikke til en berner.

For lidt kød, for meget korn, ikke specielt beregnet til hvalpe af store hunderacer med de tilskud som sådanne har brug for. De vokser i en anden rytme end hvalpe af små racer og i et andet tempo, de er lang tid om at vokse færdig = foderet skal være specielt beregnet til hvalpe af store hunde.

Du kan i omtrent samme priskategori få mange andre typer foder som er langt mere velegnet.

• #18   8. okt 2012 Har du tid, så kom til Bagsværd Sø en lørdag formiddag og mød en masse andre bernerejere. De mødes hver lørdag kl. 10 (11 når det er vintertid) til en fælles spadseretur med vovserne og pt. er der dejligt mange nye hvalpe i flokken.

Her kan du få en masse råd fra berner-ejer til berner-ejer, det kan være guld værd. Og der er faktisk også foderindkøbsordninger, hvor man kan spare en hel del penge.

• #19   8. okt 2012 okay fedt, det vil jeg da overveje at kigge ud til bor selv i Herlev. tak

Opdrætter gav en 15kg pose foder med i købet af hvalp

• #20   8. okt 2012 Patrick, du skal være meget velkommen i "bernerskoven" der er pt. rigtig mange hvalpe derude, og vi har en ordning hvor vi køber foder sammen til super priser. Du kan se mere på hjemmesiden. "bernerskoven" eller finde os på FB under "bernerskovens venner" der skriver folk inde om legetider m.m. Jeg har selv lige haft et kuld bernerhvalpe igennem. den mindste vejet 8.3 kg og den største 10.5 kg. Så lidt i underkanten er din nok, men men så længe hun trives, skal du ikke bekymre dig så meget. Sørg for hun fået et godt hvalpefoder (large breed) og for guds skyld ikke overfoder hende, de skal tage på i et jævnt tempo ca. 1 kg om ugen, ellers kan det belaste hendes led og knogler. At overfoder en hvalp giver ikke en større hund i den sidste ende.

• #21   9. okt 2012 hun har kun taget 100-150g den første uge her. men forhåbentlig sker der noget mere i den her uge.

men hun er en lille en. man kan ikke se ribbenene men kan godt mærke dem på hende

• #22   9. okt 2012 Det er jo en alt for lille tilvækst, når normalen er ca 1 kg om ugen. Har overvejet et andet foder ?

• #23   9. okt 2012 (link fjernet)

Der er vækstkurver for store hunderacer. Synes den er meget god.

• #24   9. okt 2012 Min doberpige vejede i fredags da hun blev 10 uger 9,4 kg.

Kommentér på:
Hvad bør min Berner hvalp veje?

Annonce