Behøver hundetræningen nytænkning ? {{forumTopicSubject}}
Jeg oplever at man I nogle ( sikkert ikke alle) klubber har trænere der er meget begrænsede i deres syn på både træning og hvilke hunde de vil træne.
Jeg har flere gange hørt, jamen din lille hund kan jo ikke........
-- komme længere end C lydighed
-- du kan ikke træne stor hunde for du har selv en lille
og flere andre "dumme" kommentarer.
Jeg bliver ikke stødt personligt, da jeg anser det for uvidenhed, og i mine øjne er man ikke en god træner hvis man ser begrænsninger istedet for muligheder.
Jeg forstår at der er fysiske begrænsninger for nogle hunde men er den holdning til små hunde ( at man kan føle sig set ned på) måske en årsag til at nogle giver op efter hvalpekurset.?
Er der for lidt nytænkning i hundetrænere generelt?
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 48 Hunde: 11 Emner: 79 Svar: 8.157
Det hjælper ikke at have et ønske om at lave c-arbejde, hvis hunden ikke er driftstærk nok.
Eller ville træne hund i kunstgrav, hvis hunden er blød og bange for ræven.
Jeg har aldrig mødt fordomme, når jeg er kommet til træning med mine små gravhunde, der er masser af træningstilbud til små hunde også, det gælder bare om at finde den rigtige klub og erkende at en hund ikke nødvendigvis er egnet til alle former for træning.
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.224
På mine hold trænes der alt fra Schæfere, gravhunde, retrivere, border collier, cotoner, cavaliere, japanske spidser, diverse blandinger, min collie, og ja det er så på rally- og agility hold.
Øvelserne tilpasses de enkelte hunde og ejere, det respekteres at nogle går til konkurrencer andre går der for hyggens skyld.
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.940
jan 2012
Følger: 23 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 106 Svar: 4.167
Jeg oplever at man ikke må gå på C, B og A hold hvis man ikke vil konkurerer og hvis du skal konkurerer så skal en øvelse udføres på EN måde. eks skal min hund sitte, så skal man løfte en bøjet arm, hvis min hund sitter når jeg løfter min pegefinger så er det forkert. Hvorfor, hunden sitter når den skal. Jeg sammenligner det med at ride et dressur program, man skal ride de rigtige gangarter ved de rigtige bogstaver men om jeg laver et galop anspring ved at flytte vægten eller benet er ligegyldigt så længe de ikke er en overdreven bevægelse. Jeg syntes at hundetræning mangler nytænkning i den retning og jeg tror at mange ikke gider pga der mangler motivation og forståelse for at tingene kan gøres på mange andre måder end hvad der står i konkurence programmet.
Jeg vil ikke løfte hele armen når min hund skal sætte sig når jeg kun behøver bruge fingren, derfor kommer jeg nok aldrig til komkurencer i lydighed
jan 2007
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 141 Svar: 2.211
Hvem siger det ? Det har jeg aldrig oplevet.
jan 2006
Følgere: 87 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 373 Svar: 14.831
jan 2007
jan 2007
jan 2006
jan 2007
jan 2006
jan 2012
jan 2007
Men hvad har du imod DCH ?
feb 2012
Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 30
jan 2006
Jeg har det imod DCH, at jeg har set en del hunde trænet i den forening, som ganske simpelthen gik og dødkedede sig for ejerne havde fået at vide, at drift og leg er NO-GO !!!
Man må ikke bruge bold, for så får man en stresset hund - gammeldags og forkert tankegang - DCH forstår tilsyneladende ikke at arbejde MED hundens drifter, men forsøger at holde dem nede.
Det bryder jeg mig ikke om.
Jeg er stor fortaler for at arbejde med glæde, lyst, motivation og på HUNDENS præmisser .. det jeg har set, og en del af de hunde, der har været på kursus hos mig er netop trænet imod hundens drift og ikke med den .. det tyder ganske enkelt på uvidenhed om indlæringsprincipper og driftstimuli i den forening.
Derfor bryder jeg mig ikke meget om den.
Og så får TS´ beretning ikke just frisuren til at blæse om i nakken på mig ..
jan 2007
jan 2006
jan 2007
Men HVIS det er tilfældet nogle steder, så er vi helt enige.
jan 2006
Jeg har naturligvis ikke haft folk fra samtlige DCH afdelinger på kursus - men dem jeg har haft - og dem jeg har rendt ind i, efter de er skiftet fra DCH til brugsforeningerne, som du kalder dem (schæferhundeklubben i det her tilfælde), er da også tydeligt overrasket over, hvordan man kan arbejde med en hund ..
Så nej - foreningen imponerer ikke lige umiddelbart .. den er for oldnordisk i dens måde at tænke hund på ...
aug 2011
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 25 Svar: 300
Vi arbejder nu også både med drift, leg, bolde og hvad man ellers skulle have lyst til.
Måske skal man lade være med at skære alle dch-klubber over én kam; de er åbenbart ret forskellige...
jan 2007
"ekstrakommandoer med kropsbevægelse, hænder m.m. betragtes som en grov fejl."
Måske TS. kan forklare hvor der står andet. F.eks. at armbevægelser er obligatoriske.
jan 2007
jan 2006
Det er som om, at hver gang jeg siger noget om DCH, der ikke er så skide fordelagtigt, skal du komme med noget ditto negativt om schæferhundeklubben .. hvorfor ?
Kan du ikke acceptere, at jeg synes at de træner i DCH på en måde, som ikke gouterer hundenes drift og at det virker som om, at de er drift- og korrektions forskrækkede .. og at det naturligvis skaber hunde, der ikke arbejder så optimalt som de rent faktisk kunne gøre, var de ellers trænet i harmoni med deres eget indhold.
Det virker som om at det nu skal udvikle sig til en krig imellem DCH og Schæferhundeklubben ... hvorfor skal du hive IPO og Schæferhundeklubben med ind i en disk om DCH egentlig ?
Det virker lidt som "andre racer kan altså også bide .." i de endeløse tråde om muskelhunde ...
jan 2007
Og naturligvis må du da mene hvad du vil om Dch. Det manglede da bare. Jeg er da også personligt bedøvende ligeglad med hvordan DE træner hunde i Dch. Det eneste der interesserer mig er hvordan JEG og dem jeg "samarbejder" med træner hund.
og andre racer KAN altså også bide.
jan 2006
<i>komme længere end C lydighed</i> så havde du nok regnet ud, at det var DCH der var tale om ...
Ja, andre racer kan bide - helt sikkert - men relevansen i at hive dem frem i en disk om Amstaffs er til at overse .. for nogen ihvertfald ...
jan 2012
Årsagen til dette indlæg var at jeg nu på en uge har hørt min hund er for lille til at træne lydighed med , jeg kan aldrig blive træner ( vil ikke heller) fordi jeg kun har erfaring med små hunde ( har trænet heste og uddannet leder) og at den sidste der fik dråben til at flyde over var at man kun måtte bruge bestemte tegn til sin hund ( dette sagt af en gammel hundefører der nu er træner aspirant )
Martine jo de findes, de der gamle forstokkede selvhøjtidlige mennesker der mener de ved alt fordi de har haft hund i 100 år og når de kommer så skal du/ vi bare flytte os. Jeg har desværre nul respekt for folk der opfører sig sådan, specielt når de ikke selv har opnået nogle resultater og jeg syntes det er synd at nogle klubber lader disse mennesker styre fordi de har været der længe, hvilket ikke i min verden betyder at de nødvendigvis er klogere, derfor mener jeg at mange klubber måske også udenfor Dch skal tænke nyt, det er medlemmerne der betaler for at klubben kan fortsætte og selvom trænere ikke får løn så skal de repræsentere Dch og dermed have en positiv attityde . Lille bøvs
jan 2012
Desværre bekræfter dette mig bare i at nogle trænere ikke burde være trænere
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Jeg har selv været træner i schæferhundeklubben i en årrække og jeg forbeholder mig godt nok retten til at sige, at jeg ikke har kompetencer til at træne andre racer end schæfer og heller ikke til at træne andet end IPO.
Det er ikke fordi jeg er negativ, men fordi jeg kender mine begrænsninger. Jeg ved noget om schæferhund og noget om IPO, har været god som hvalpetræner i det regi - og vil stinke i andre.
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.164
aug 2006
Jeg har ingen forstand på DcH. Jeg ved, at de har en træneruddannelse og at det naturligvis er den, de går ud fra, når de formidler.
Heldigvis oplever jeg selv masser af reflektion der hvor jeg kommer fra. Folk ikke kun nytænker, men tænker.
Ikke to hunde og to førere skal løse en opgave på den samme måde, og det er i mine øjne en dårlig træner, der ikke kan tænke kreativt og hjælpe føreren til at guide hunden så opgaven kan løses.
Og helt ærligt - det er sgu da det, der er sjovt ved at træne!!
jan 2012
Jeg forstår hvis man fortæller mig at min hund ikke kan blive IPO hund, han er for lille og ville tisse på sig hvis han skulle møde en figurant
Jeg træner forøvrigt agility samtidigt med en ung fyr og hans FB ( han er øver, jeg er begynder) han laver opvisninger på IPO konkurencer med sin FB ( kan ikke huske hans navn )
Jytte, der findes et D program, jeg sidder med det her, men du har ret jeg kunne heller ikke finde det på Dchs hjemmeside ved ikke om det er nyt.
aug 2006
Det er der respekt for
Synes det er noget pjat, hvis en forening, der henvender sig til alle hunde afskriver nogle på forhånd.
Ligesom - og her ved jeg nogle sikkert er uenige - at jeg tager afstand fra, når trænere i min egen klub afskriver nogle individer på forhånd på grund af deres type.
Man forpligter sig til at gøre ALT man kan for den hund og fører der står foran en for at hjælpe dem til at nå så langt DE nu kan.
Vil man ikke det, så skal man ikke være træner.
jan 2012
Jeg tror at mange er blevet trænere fordi de selv har trænet i mange år, det er i min verden ikke i sig selv en merit, men skal også have lederegenskaber og pædagogik og ikke mindst en genuint interesse for både hunde og mennesker.
Jeg kan desværre ikke finde det videoklip med ham fyren og hans FB men jeg har b.la det det i en tråd herinde, han er super dygtig og det er ham og hans hund også til agility.
aug 2006
Men igen - i DcH har de jo sat tingene så meget i system, så de burde være gode folk, de brugte.
jan 2012
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
I Dch er der også få steder hvor der bliver trænet Ipo.Tror de vil blive kede af at hører at de skulle være boldforskrækket.
mar 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 41
Til gengæld kan jeg godt genkende det med håndtegn osv. Men jeg synes da, at det er ok, at jeg bliver informeret om hvad dommerne vil se og ikke se, i tilfælde af man skal konkurrere. Hellere det end at de ikke fortæller det. Så er det jo op til mig, om jeg vil bruge rådet eller lade være.
Vi skal ikke konkurrere, Jessie og jeg og det er ok. Derfor træner vi da på lige fod med alle de andre. (Med bolde, legetøj og andet sjov)
I dressur på heste, er det faktisk heller ikke ligegyldig hvilken hjælper du bruger for at få din hest til at gå rundt. Hvis du ser i programmet, så skal dommeren også dømme om du bruger dine hjælpere og din opstilling korrekt.
jan 2012
Bør trænere uanset klub eller sportsgren ikke lade deres personlige holdninger mht racer , størrelser m.m blive hjemme ? ( her taler jeg ikke om evt manglende kompetencer men alene personlige holdninger)
jan 2012
Mht til håndtegn, så er jeg ikke enig i at man siger at jeg skal bruge et bestemt tegn når det ikke er sandt.( Man må bruge det håndtegn man vil) det behøver ikke være en bøjet arm for sit .
Ang dressur, så har du delvis ret, men jeg har flere gange været dommersekretær ved internationalle stævner ( mest i sverige) og ingen dommer har skrevet noget om hvis en rytter har givet hjælperne på en anden måde, så længe de ikke ødelægger rytterens opstilling eller er overdrevet brug, så om du laver galopanpring med vægten og/eller benet/ benene kommenterer dommerene ikke, bare hesten springer an i galop.
D programmet ved jeg ikke om det kun er hos os, det ser prof ud, men det kan være lavet kun for vores klub, jeg skal spørge næste gang.
jan 2012
jan 2012
Personligt, så vil jeg gerne have en lydig hund, men det er agility både jeg og hunden syntes er det sjoveste. Lydigheden går jeg til fordi jeg vil have en lydig hund , jeg lærer nye tips og ideer til træningen af ham, han møder sine venner han har kendt fra hvalpekurset ( vi er fortsat sammen) og det er hyggeligt.
Palle nemlig
Karin, ja måske, jeg er kun i min klub pga min træner og sammenholdet vi har på det hold. Jeg træner agility i en anden klub .
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.377
Forstår ikke hvorfor det er underligt ?
jan 2007
Så er der frit slag Martine ;O)
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
Hvis man først har betalt for at træne,er træner forpligtet til at træne og hjælpe på lige vilkår som alle andre.Det uanset hvordan hunden ser ud og race.
jan 2012
Jytte, intet A hold til mig
iB, det underlige er at alle hold med undtaglelse af hvalpehold og et familiehold med lid ældre hunde der ikke har gået hvalpkursus er konkurencehold, eller det forventes at man hvis man går på D hold som vi gør nu, også går til klubkonkurrence og når vi så kommer til C forventes det at man vil konkurrerer.
Jeg og et par af mine trænings kammerater vil gerne lære vores hund øvelser fra både D og C men ikke konkurrer i lydighed ( af forskellige årsager) så vi kan hvis vi ikke vil konkurrerer gå "tilbage" og træne med dem der intet har lært endnu ( skal ikke menes negativt)
Og selvølgelig kan man finde på undskyldninger for ikke at kunne gå til konkurrence man kan jo være syg
jun 2006
jan 2007
Når min hund bliver skrap nok til det, kan jeg uden problemer træne sammen med konkurrencehundene uden nogensinde selv at deltage i en konkurrence.
jun 2006
Så må træneren vurdere om der er plads ( tid) til flere på holdet.
Det kan jo heller ikke være rigtigt at dem der VIL til konkurrence ikke kan få den vejledning de har brug for fordi alle dem der ikke vil konkurrence tager al tiden..
... forstå mig nu ret
jan 2007
Ikke i teorien, nej. I praksis ville jeg nok betakke mig.
jun 2006
totalt ynglingsøvelse.
Lidt et mix af rally O, sjove øvelser som rundering og felt, fremsendelse til spande / låg, problemløsning, dogdancing etc..
det er hvad jeg forbinder med familiehundehold...
lad da dem der vil konkurrence holde standarten og focus på målet
jan 2012
Hvis der eks var 2 C hold så ja det kunne være konkurense holder og det andet en almindeligt C hold, men når der kun er et kan jeg ikke se at nogle har mere ret til at træne sin hund end andre. Fordi man ikke vil konkurrere betyder det jo ikke at man ikke dels har en hund der er mindst ligeså god eller måske bedre end dem der konkurerer , det kan jo være at konkurrencer ikke interesserer hundeføren som i mit tilfælde.
Hvorfor skal jeg og andre på et familiehold der forøvrigt ( hos os) hele tiden kommer nye til og derfor skal man starte forfra.Netop de øvelse du foreslår har vi trænet siden hvalpekurset ( undtagen rundering) så famileholdet kan ikke lære mig noget Penut og jeg ikke kan i forvejen.
Jeg betaler lige så meget for at træne som konkurrense førerne gør, hvorfor skal de have første ret , DCH er en civil hundefører forening ikke en konkurrense forening, selvom de selvfølgelig gerne må konkurrerer ligeså meget de vil.
Mit mål er at peanut skal kunne alt til C prøven men jeg absolut ikke sikker på at jeg stiller op til prøven til den tid.
jan 2007
Så vil jeg da hellere hyggetræne med vaps og drikke bajere i klubhuset ;O)
okt 2010
2. Formål
§ 2
Foreningens formål er dels at virke for anvendelse af hundens evner og færdigheder til konkurrencesport, dels at medvirke til fremme og forbedring af vilkårene for hunde generelt"
Hvis ovenstående er en del af vedtægterne er det vel OK at prioritere konkurrenceholdene højere end familieholdene?
Civil betyder ikke, at foreningen ikke er en konkurrenceforening, men at det ikke er træning af tjenestehunde foreningen beskæftiger sig med.
Jeg træner ikke selv i DCH, men har været på et par hvalpehold gennem årene.
jan 2012
Kirsten Jeg ved godt hvad civil mener, og nej hvorfor skal det være ok at prioiterer konkurrence holdene højere, der står dels , ikke først og fremmest, dels bruges når der ikke er prioiteringer, så det er jeg ikke enig med dig i .
okt 2010
Jeg vil da mene at DCH's konsulentordning eksempelvis hører under den del.
Som sagt har jeg i "nyere" tid kun erfaring med DCH via hvalpe/unghundehold (i to forskellige afdelinger) og de to steder er der aldrig lagt skjul på, at DCH er en konkurrenceforening, der også beskæftiger sig med træning af familiehunde som en del af "vilkårspakken"
Af samme grund har jeg fortsat træning andet steds, hvor man ser lidt anderledes på tingene
jan 2012
Jeg syntes det er synd at man nærmest tvinger folk til at konkurerrer fordi det sikkert afholder nogle fra at træne med deres hund efter hvalpekurset. Dch er jo stort og findes næsten overalt men det kunne blive endnu større hvis de var mindre konkurrence fokuseret. Men jeg oplever da heldigvis at der er nogle Dch klubber hvor konkurrence ikke er et "krav" b.la den klub jeg træner agility i.
jun 2006
Jeg tror alle ville ønske de kunne tilbyde træning på flere niveauer end de rent faktisk har ressourcer til.
Konkurrenceholdene er for dem der vil konkurrence..
Der findes i langt de fleste klubber alternativer .. feks "familiehundehold"
En af grundene ( tror jeg ) til at man vælger at prioritere konkurrencefolket er at de er stabile..
De træner hjemme ( motiverer træneren )
De bliver i klubben i mange år
De møder op når der er "arbejdsweekend" og hjælper til div arrangementer i klubben.
det er typisk fra den gruppe man rekruterer nye trænere
Hvis de føler de bliver tilsidesat, så smutter de og så kan klubben ikke bestå
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 44 Svar: 2.198
aug 2006
Der bør simpelthen være to hold - et for folk med konkurrenceambitioner og et for folk, der hyggetræner, også selvom de laver sammeprogram.
Det er den eneste måde, alles behov kan blive tilgodeset og det er vel det, der er meningen?
Hvis man ikke vil prioritere et konkurrencehold, hvordan vil man så bevare resten?
Hvis man ikke har de dygtige at spejle sig i, så er der ingen udvikling i en sports/hobbyforening. Der er intet at stile imod, at lade sig fascinere af.
Jeg begriber ikke at der altid bliver lavet et modsætningsforhold mellem elitehundeførere og dem der ikke er. De er indbyrdes dybt afhængige af hinanden. Og klubberne overlever ikke uden begge.
aug 2006
At komme hver gang
At træne intensivt hjemme
At indgå i "team" med sine holdkammerater
At engagere sig i sin sport og kende programmet.
At være PÅ, når der trænes.
At arbejde målrettet på at konkurrere.
Kan eller gider man ikke det, så synes jeg ikke man hører til på et konkurrencehold.
jan 2012
Ib, og CH fordommen om at den der ikke vil konkurrerer ikke kommer hver gang , ikke træner hjemme, ikke hjælper i klubben m.m stemmer ikke helt, selvom jeg tror at du har ret i nogle tilfælde, men det kan også være at dem der ikke eks kommer og hjælper føler sig udenfor fordi de ikke er med i konkurrence kliken
CH enig i dit sidste indlæg, men vil tilføje at selvom man ikke vil konkurrerer så er det for mig naturligt at være disse ting du beskriver.
Ib familieholdene er ikke et alternativ til dem der er seriøse og som opfylder
kravene om at komme hver gang, træne hjemme m.m
Anette, jeg har endnu ikke taget stilling til om jeg vil lade mig presse til at konkurrerer, ikke fordi vi ikke ville bestå ( det tror jeg vi ville med lidt mere træning) men fordi jeg ikke syntes at lydighed mega sjovt men det er nødvendigt da jeg vil have en lydig hund og mange af øvelserne er super gode til at stimulerer ham med. Jeg må så indrømme at med de kommentarer jeg har fået af trænere i klubben den sidste tid så er jeg lidt provokeret så måske stiller jeg op bare for at vise dem at små hunde også kan trænes og er lydige:-)
Alfisten igen, selvfølgelig er der forskel på klubberne, jeg går selv i 2 Dch klubber og de er meget forskelllige.
jan 2012
Jeg kan jo skifte klub hvis jeg ikke er tilfreds
jun 2006
Men det er i forhold til hvilken hund JEG skal have...
Jeg har en veninde, som har en lille blanding af chihuahua og papillon..
Fantastisk lille opmærksom hund, som kunne være en super træningspartner.. både i agility og lydighed.
Jeg har intet imod de helt små racer i lydighed.. Har da også stillet op mod en gravhund i B.
jeg tror de små kan komme lidt til kort i de store øvelser når vi kommer lidt op i klasserne.
jeg tror tiden bliver en faktor i eftersøgning.. det er trods alt et stort areal, der skal eftersøges indenfor tiden.
men derfra og så til at sige de ikke kan trænes med.. der er sørme langt !
jeg synes det kunne være fedt hvis du stillede op i en konkurrence.. det kan jo være du bliver bidt af det
jan 2012
Jo min træner er også forholdvis ny, fordommene jeg har set kommer fra gamle trænere, der også bruger metoder jeg tager stor afstand fra.
Derfor siger jeg fra når en vikarie mener at vi slippe alle hundene ( han havde læst en bog om signaler ) og så observerer vi hundene, min hund skal ikke rende rundt med 10 store hunde den ikke kender, hvoraf de 5 er problemhunde fra hans eget hold. Resultat at denne øvelse en sød og mild Golden blev kanøflet og træner blev sur på ejer da hun sagde stop for det klarer hundene selv mente han, bagefter sagde han at vi var pyllerede. Så jeg holder mig væk når han er vikarie:-)
sorry sidespring. Næste gang skal vi have en vikarie der er kendt for de hårde metoder så enten bliver jeg væk eller også tager jeg kampen op mod ham, bliver nok det sidste, da jeg ikke er bange for at sige min mening
Tilbage til emnet :
Ib jeg tror heller ikke at min hund kan komme op i hverken A eller elite, han mangler nogle drifter, som jeg ikke ved om jeg hverken kan eller vil træne frem, men kan han nå B er det fint med mig. Jeg vil nemlig gerne konkurrere i agility engang i fremtiden.
aug 2006
Tro mig - som træner på et IPO-hold har jeg set langt langt langt flere af dem, som ikke lever op til de ting der end det omvendte.
Og de er faktisk ret tunge at have på et konkurrencehold, for de bremser alt.
jan 2012
og selvfølgelig er der mange der tager let på træningen og det må være frustrerende og er det et konkurrence hold så burde man kunne flytte dem til et andet hold hvis de sinker træningen, dette mener jeg forøvrigt at man burde på alle hold. Det er forstyrrende hvis en kommer hver 4 gang og så alle skal starte forfra fordi en skal lære sig .
jan 2006
Hvorfor er det ikke velset med et familiehundehyggehold ?
Sådan et findes da i alle de schæferhundeklubber jeg har kendskab til - og søgningen hertil er som regel temmelig stor.
Når jeg læser denne her tråd igennem slår det mig, at forståelsen for forskel på de mennesker, der kommer i schæferhundekredsene er en del større end hos DCH .. Hvorfor denne manglende accept af, at ikke alle hf'ere gider konkurrence ?
Din sidste sætning med at DCH folk er begyndt at lære om drift og motivation af IPO folk gør mig glad på DCH hundens vegne ... Det ER bare sjovere for hundene at træne på den måde
jan 2012
De familiehold jeg kender til i Dch og det er selvfølgelig langt fra alle, men det grovt fortalt hold meget få vil have som træner, hvorfor ved jeg ikke men kan tænke mig at det er fordi seriøsiteten er meget lille , der kommer hele tiden nye til da det er et naturligt skridt når man er færdig med hvalpeholdet er det en naturlig mellem station inden man er klar til D eller C og så er min personlige mening at man træner uden mål, og selvom jeg ikke vil konkurrerer så vil jeg have et mål med min træning.
Det er jo netop denne manglende accept jeg efterlyser, hvorfor er det ikke ok, at træne sin hund til C, B, A niveau eller hvor nu ens mål er. Er det ikke Dch`s primære opgave at hjælpe alle hunde førere med at få en lydig hund ( Dch for alle) og ville det ikke på sigt måske øge antallet af ansvarlige ejere og dermed mindske angreb, løse hunde m.m hvis alle blev modtaget af en klub hvor trænere var engageret i at træne alle hunde på alle niveauer ( så langt deres kompetence nu rækker)
Jeg var engang fortaler for et hundekørekort men overgav mig til de mange gode argumenter imod og må nok sige at det ikke er en opgave alle Dch klubber og trænere kunne påtage sig, for det kræver generelt at man også har en stor forståelse for andre mennesker og deres situation, og man skal være positiv , motiverende og open minded, ellers ville folk give op. lov eller ej.
Hvis jeg selv mod forventning nogensinde skulle blive træner så var familieholdene og hvalpene det jeg ville træne. Jeg ville lave mål for holdene og hjælpe her og fru almindelig hundeejer med at løse deres forskellige daglig sags problemer ( altså ikke dem der kræver adfærdsbehandler) men små ting der gør det lettere for dem at have hund og dermed mere positivt at have hund.
jan 2012
Men selvom der undervises i konkurence programmer så kan man jo godt træne seriøst og kun deltage i den prøve alle skal tage for at kommer eks fra C holdet til B holdet, men ikke konkurrere ellers.
Samtidigt er Dch´s motto/slogan , Dch for alle !
jan 2012
Det betyder at der rundt omkring i klubberne er personer på A hold der faktisk kan have en hund der ikke har de drifter. Klasificeringen skal være på hunden ikke på føren.
Palle ja mange klubber mangler trænere, det gør min ene klub også, omvendt så er der flere hold der kun har 2-3 deltagere, så det handler også i nogle tilfælde om planlægning fra trænerudvalget. Enig jeg forstår heller ikke at folk betaler og aldrig dukker op, vi har så en regel at melder man ikke afbud 3 gange efter hinanden så smides man af holdet da det er mangel på respekt både for træner og overfor dem der evt står på venteliste, og surt for os andre der skal høre det samme flere gange fordi der pludselig dukker en op engang i mellem.
Jeg syntes at en prøve efter hvert kursus er helt ok, også efter hvalpekurset, det kan nok motivere nogle til at træne mere end en gang om ugen.
jan 2012
Din forklaring om B hunde fører der starter i B for ikke at konkurrere med C hunde, kan jeg ikke se logikken i. Hvis jeg var B hundefører med min gamle Malle ( igen tænkt eksempel) men min nye hund er en Pomse så kan den Pomse jo ikke C programmet fordi min Malle kunne, så hvorfor skulle den være konkurrent til C hundene?
jan 2007
Grunden til at en tidligere B,A eller E hundefører skal starte i B-klassen er at hans tidligere erfaring giver ham en fordel frem for dem der stiller i C klassen med deres første hund. Reglen gælder ikke hvis det er 10 år eller mere han sidst har gået med C,B eller E-hund.
jan 2006
Men ved ikke om de har lavet den regel om - det var ihvertfald den info jeg fik dengang.
jan 2012
Vi har både C og D og B er ikke begynder klassen, muligt at den er det hos nogle men ikke hos os.:-)
Ja der er da flere andre muligheder for at træne små hunde, men hvorfor skal vi med små hunde begrænses af fordomme, for som du siger så findes der små hund der både går spor og opnår flotte resultater i lydighed,
Martine det er det jeg syntes er forkert, for hvis nu din nye hund var en mellempuddel eller "bare" en anden hund med mindre drifter end dine maller har. Jeg er ikke itvivl om at du er en meget dygtig hundefører men resultaterne opnås jo når både fører og hund er et dygtigt team, eller ?
Palle jeg er enig, vi er 8 hos os og det er max syntes jeg.
jan 2006
Er man en erfaren hundefører ligger man jo ikke holdet "til last" - og kræver ikke så meget opmærksomhed og hjælp fra sin instruktør, som hvis man er en ny hundefører, der først skal til at lære tingene fra bunden af.
Men som sagt - ved ikke om det er sådan mere .. det var bare hvad jeg fik at vide da jeg ringede.
jan 2012
om man ligger til last, det kommer vel helt an på hvor langt hunden er.
Eks X har en Schæfer og er A hundefører, så får han en ny hund en Labbe 3 år gammel der aldrig er trænet, jeg tror at denne labbe kan blive en last at have på holdet hvis han starter på A .
jan 2007
Det gør han da heller ikke.
Hvad mener du når du skriver: "så det ser jeg netop som sådan en regel der kan bidrage til at nogle ( læg mærke til jeg skriver nogle) tror at de er noget" ?
jan 2006
Så når formanden sagde til mig, at jeg grundet tidligere hund med bestået IPO3 skulle starte på A-holdet, var det ikke korrekt ?
jan 2007
DcH’s andre klasser eller andre foreningers prøver eller konkurrencer – se orientering nr. 74 i DcH’s årbog.
En hund der ved 2 konkurrencer inden for samme kalenderår opnår 110 point eller
derover, rykker fra kommende kalenderår op i klasse B.
Klasse B er begynderklasse for trænede hundeførere.
En hund, der ved 2 konkurrencer inden for samme kalenderår opnår 160 point eller derover, rykker fra det kommende kalenderår op i klasse A.
Så nej Martine, det var ikke korrekt.
jan 2006
Men også en underlig regel, den der med, at man skal have opnået en prøve for at komme til at træne på et bestemt hold.
Jeg synes at det kommer an på hundeførernes engagement og vilje .. kommer der en ung hundefører, der bare brænder for sagen og træner og giver den gas .. hvorfor så ikke tage denne hundefører med på et hold, hvor der findes folk, der har det på samme måde ?
At holde en hund i en B-klasse et helt år - det er der imo ingen grund til overhovedet, hvis ekvipagen viser gode takter og forståelse.
Men igen - der er en del ting i den forening, jeg stiller ryster på hovedet over ...
jan 2012
Din forklaring virker helt logiks, når vi taler om nogle f.eks dig selv i dit eksempel, men jeg har set dem jeg kalder "tror de er noget" = gamle hundeførere med træningsmetoder jeg tager afstand fra med deres nye hunde der ikke kan meget mere end min og som når de er i klubben så skal alle holde sig mindst 500m væk fra dem, også selvom man faktisk deltager på et hold og træner i en bestemt område. Jeg er ked af min fordom men jeg har set det mange gange, gamle hundefører der fordi de er A fører ( eller måske B ) er for fine til at omgås med resten af klubbens medlemmer og deres måde at træne på er den eneste rigtige.
Min pointe med denne tråd var om trænerene generelt ikke var gode nok til at træne den enkelte hund og fører ud fra dennes niveau og derfor ikke har kapaciteten eller viljen til at træne ud fra andre metoder en den ene der virker for dem selv.
Jeg ville ønske at man ikke var så fastlåst i måden man træner på og at der var større tolerance for når man vælger at gøre tingene på en lidt anden måden, end den "gamle" så længe målet nåes.
Det er svært at give eksempler sådan her på skrift, et enkelt eksempel er dog at alle ser ned på vores hold fordi vi efter træning slipper vores hunde så de kan lege, det er nok useriøst i deres øjne men det gør ikke at vi er dårligere til at udføre øvelserne og det er vores og vores træners valg, og jeg mener at man har ret til sin holdning uanset om man er for eller imod. jeg ser ikke ned på dem der ikke vil at deres hunde skal hilse.Eksemplet var ikke det bedste men jeg håber at du forstår hvad jeg mener.
jan 2012
På vores hold er der både små og store hunde, men de leger normalt i grupper, og så holder vi selvfølgelig øje hvis de skulle blive for voldsomme. De har kendt hinanden siden hvalpekurset og der er kun en ny, der er lidt yngre og kan forvolde lidt optakt til problem men så tages den i snor og sidder med os
aug 2006
jan 2007
Den regel findes vist kun i Jordnøddens afdeling.
Reglen gælder for konkurrencer, ikke for træning.
jan 2012
Personligt kunne jeg godt tænke mig at hundeklubberne, blev mere folkelige ( men selvfølglig stadigt har en konkurrence del) Jeg oplever nemlig at man hvis man ikke vil konkurrerer så ryger man let ud på et sidespor og springer fra.
Uden at kende til træneruddannelsen ( og der er vel mange forskellige) så savner jeg at man som træner kigger mere på den individuelle hund , fører og behov istedet for at følge en træningslinje som er meget fastlåst. Jeg ser mange trænere som er super dygtige hundefører men som ikke formår at få den coachende del med, spørger man så får man svar men svaret er "et standard" svar ud fra hvordan denne træner nu har lært enten med sin egen hund eller på træner uddannelsen som aspirant , det betyder at der sjældent kommer nytænkning ind i klubberne, for de nye læres op af de gamle på godt og ondt. Jeg har det indtryk at mange af de trænere jeg kender til ikke er motiverende ( og jeg ved godt at heller ikke blandt trænere er verden sort eller hvid) jeg kan jo kun udgå fra min erfaring og så det jeg hører fra mine træningskammerater.
Eks , en vikar træner sagde efter en øvelse til en på holdet, hmm, og hvad tror du jeg ville give dig som dommer i den øvelse, personen sagde 2-3 , 0 svarede træneren men ikke hvorfor og hvad denne person kunne gøre anderledes.
jan 2012
Jeg vil gerne give dig et eks på at det foregår sådan. Vi gik på et hvalpehold og da det sluttede, ville vi mange af os gerne fortsætte sammen og med samme træner, det samme galt for vores træners andet hvalpehold, derfor slog hun os sammen og vi fortsatte på noget de kaldte fortsætter. Træningsudvalget blev ved med at presse vores træner og os, om nogle ville på andre hold så nye kunne komme ind på vores ( vi var allerede 10) ingen ville flytte hold og til sidst for at slippe for at blive presset ( det var 1-2 gange om mdr vi blev spurgt) så foreslog vores træner at vi blev et D hold, inden trænerudvalget godkendte dette, kom de forbi og fortalte os at nu skulle vi konkurrerer og derudover var de der for at observere om vi nu var dygtige nok. Vores træner syntes selvfølgelig at det vil være sjovt hvis vi ville konkurrerer men hun kræver det ikke. Jeg syntes at det er en underlig måde at håndterer dette på og nej mit indtryk er at jeg kan ikke træne på et C hold hvis jeg ville ( vil ikke) uden at blive godkendt af en fra træner udvalget, muligt at jeg tager fejl men det er mit indtryk.
Vil lige tilføje at hvis vi ikke var blevet et D hold så ville der komme nye ind der var færdige med hvalpekurset og vi ville derfor skulle starte forfra med alt det vi har lært, derfor valgte vi at sige ja til D hold , nu kommer der ingen nye ind så længe vi er de 9 som er tilbage på holdet så nu kan vi arbejde os fremad.
jan 2006
Du skriver til mig, at det ikke er korrekt som jeg fik oplyst af formanden for en DCH afdeling, at jeg skulle starte direte på et A-hold fordi, som han sagde, jeg havde haft en hund med bestået IPO3.
Og nu skriver du, at det kun gælder i konkurrencer ?
Kan du ikke lige forklare hvad for en variantion, der er den rigtige ?
Kunne jeg - hvis jeg ønskede at træne i DCH - springe direkte ind på et A-hold eller hvad ?
Og mens jeg er igang med at stille dig spørgsmål - hvad er argumentet for, at holde en hund og hundefører i en klasse et helt år inden at de kan konkurrere i en højere klasse ?
jan 2012
Og ja jeg tror at vi skal bestå D for at kunne fortsætte på C
jan 2007
Som tidligere superhundefører (mindre end 10 år siden) skal du starte i B-klassen TIL KONKURRENCER.
Om en formand mener at du TIL TRÆNING skal starte på et A-hold med en ny hund kan jeg jo ikke svare for. Det er jo ikke mig der laver underlige regler i de forskellige afdelinger.
Jeg ville da godt nok føle mig som en hund i et spil kegler hvis jeg skulle starte træning på et A-hold med en blank hund.
Det kunne ellers være morsomt: "Mens I andre træner A-rundering sætter jeg mig lige hen med vaps og et pund pølser og ser om jeg kan lære ham at sitte" ;O)
Der hvor jeg går, træner man på det hold der passer til hundens uddannelsesniveau uanset hvem man er og uanset om man tror man er noget eller ej ;O)
jan 2007
Aner det ikke.
Endnu mere fjollet er det i DKK. Her er der ingen oprykningspligt. Her kan du teoretisk blive danmarksmester i LP1 hvert eneste år i hele hundens levetid.
jan 2006
Så når jeg skriver, at jeg af formanden fik at vide at jeg grundet tidligere hund med ipo3 skulle starte på A-holdet, er det altså ikke forkert alligevel ?
Din sidste sætning får mig endnu engang til at undre mig over din opfattelse af andre mennesker .. vil det sige, at du mener, at fordi vi på vores hold, der blandt andet tæller VM og DM hundeførere, har taget en ny hundefører ind med en hundehvalp, så kan vedkommende ikke få andet ud af det end at "tro han er noget" ?? Er du så meget underlagt janteloven, eller hvad handler <i>"uanset om man tror man er noget eller ej ;O)"</i> om ??
Hvorfor skal man ikke - hvis man har lysten og interessen - have lov til at træne med folk, der er længere fremme i deres uddannelse af deres hunde ? At du ikke kan finde ud af at magte det, er da ikke lig med at alle har de problemer.
Skal jeg så - når jeg får min nye hvalp engang - finde mig nogle nye træningskammerater der er helt på bar bund, for ellers er der nogen, der vil sige at "hende Martine tror da vist at hun er noget" ?
Eller skal jeg fortsætte med de dygtige folk jeg træner med - hvor vi allesammen er fuldt ud i stand til at træne den enkelte hund efter dens uddannelsesniveau og udvikling ?
Det fungerer i schæferhundekredsene - lidt sjovt at tænke på, er det ikke ?
Nøj, jeg håber da virkelig at du er mere eller mindre alene om den holdning, for ellers er der yderligere grobund for hovedrystning over den forening.
Jeg synes ikke det er mere fjollet at der ikke er oprykningspligt i DKK end at det er, at man i DCH holder en ekvipage, der tydeligt kunne komme videre uden problemer, kunstigt nede i et helt år ...
Men interessant, at du - som jo har været i DCH i mange år vist - ikke ved hvorfor en så helt igennem idiotisk regel er opfundet .. og heller ikke hvorfor ingen har tænkt på at få den ophævet igen.
Nej, jeg tror bare jeg ryster lidt videre på hovedet ..
jan 2006
Jeg taler ikke om, at man skal kunne springe prøver over - jeg taler om den almindelige træning.
<i>Selvfølgelig skal en hvalp ikke på et hold hvor der trænes bidearbejde og rundering.</i>
Nu træner man så ikke bidearbejde i DCH, med mindre der er tale om at der trænes IPO samtidig - i Kalundborg trænes der ipo i DCH, men langt de fleste steder, trænes der "kun" almindelig DCH programmer.
Men lad mig da høre - hvorfor skal en hvalp ikke på et hold, hvor der trænes bidearbejde ?
aug 2006
Hvordan er det selvfølgeligt at en hvalp ikke skal på et hold, hvor der trænes bidearbejde og rundering?
jan 2007
Sgu da godt nok utroligt alle de dårlige egenskaber jeg pludselig skal udstyres med bare fordi jeg PÅ VENLIG MÅDE forsøger at forklare dig reglerne.
jan 2006
Og prøv at overveje hvorfor du selv har et så udpræget stort behov for at nævne andre foreningers utilstrækkeligheder, når din egens bliver stillet til skue .. det er noget, man godt kan blive en anelse anstrengt over - og som man råber i skoven, ikk ?
jan 2006
Man kan jo godt på et hvalpehold træne både bidearbejde og rundering .. det gør man bl. andet i PH ..
Ville det så også være forkert at lave spor på et hvalpehold ? Eller hvad mener du, at der skal foregå på et hold for små hvalpe ?
aug 2006
Et hvalpehold kan jo også været et IPO-hvalpehold...
Og selvom man ikke har et sådan, men bare et generelt hvalpehold, så er der vel ikke noget i vejen for også at træne bidearbejde?
Man træner alligevel ikke lydighed og bidearbejde på samme tid..
jan 2007
Prøv at tælle hvor mange gange du har hakket på DcH i denne tråd, og tæl så hvor mange gange jeg har hakket på din klub. Jeg har vist større grund til at være anstrengt.
Og som udgangspunkt, Martine, kan du godt gå ud fra at når jeg skriver jeg ikke vil bryde mig om at træne på et A-hold med en blank hund, så betyder det såmænd bare at JEG ikke vil bryde mig om at træne på et A-hold med en blank hund.
Hvad DU vælger at gøre og hvad man gør i Schæferklubben rager mig trekvart. Hvorfor skulle det dog gøre det ???? Jeg kommer der aldrig alligevel (af grunde som du ikke mener kommer denne tråd ved)
jan 2006
Nu er du sq ved at blive gammel .. eller også forstår du bare ikke det jeg skriver. Se her -
<i>- Martine -
Online 14. okt kl. 18:41
Nej, jeg ved det faktisk ikke ?</i>
Til det du skriver her :
<b>CE. Adfærdskonsulent og alt muligt andet .
Online 14. okt kl. 18:32
Det ved du godt. Vi har været igennem den diskussion før ;O)</b>
efter jeg har skrevet sådan her :
<i>- Martine -
Online 14. okt kl. 18:29
Hvorfor ?</i>
til det du skriver her :
<b>CE. Adfærdskonsulent og alt muligt andet .
Online 14. okt kl. 18:28
Sådan har jeg det med brugshundeforeninger.</b>
så når du skriver :
<i>Hvad DU vælger at gøre og hvad man gør i Schæferklubben rager mig trekvart. Hvorfor skulle det dog gøre det ???? Jeg kommer der aldrig alligevel (af grunde som du ikke mener kommer denne tråd ved)</i>
så er det jo ikke korrekt, vel ???
aug 2006
Måske ikke det, de regnede med - eller ihvertfald ikke KUN det. Men der er nu masser af gevinst ved de ting også for hr, og fru Danmark. Det er altså dem, der er flest af i de klubber...
Ikke alle, der træner discipliner hvor disse ting indgår er hardcore elitehundefolk... 98 procent er ikke.
jan 2006
Hr lærer, Ole slår også ...
Eller hvad ?
jan 2007
Ja, jeg er nok for gammel OG jeg fatter ikke hvad du fisker efter.
Jeg læser dig sådan her: Fordi du ikke bryder dig om brugshundeforeninger, mener jeg det er bevist, at du vil bestemme hvilket hold jeg træner på og hvordan jeg skal træne.
Mener du virkelig at du har ført bevis for at jeg IKKE er ligeglad med hvordan man træner i Schæferklubben ???? Eller....?
jan 2006
Du skriver her :
<i> Jeg kommer der aldrig alligevel (af grunde som du ikke mener kommer denne tråd ved)</i>
Og jeg har på INTET tidspunkt skrevet noget som helst sted, at jeg ikke mener at din ulyst til at komme i schæferhunde- eller i det hele taget brugshundeklubber ikke kommer denne tråd ved.- Det var din egen afgørelse ikke at komme ind på det, så lad være med at tørre den af på mig.
Capice ??
Beklager, at det blev lige indviklet nok til at du kunne forstå det
jan 2007
Nej, det gør jeg ikke, fordi:
"CE -
Det er som om, at hver gang jeg siger noget om DCH, der ikke er så skide fordelagtigt, skal du komme med noget ditto negativt om schæferhundeklubben .. hvorfor ?
Kan du ikke acceptere, at jeg synes at de træner i DCH på en måde, som ikke gouterer hundenes drift og at det virker som om, at de er drift- og korrektions forskrækkede .. og at det naturligvis skaber hunde, der ikke arbejder så optimalt som de rent faktisk kunne gøre, var de ellers trænet i harmoni med deres eget indhold.
Det virker som om at det nu skal udvikle sig til en krig imellem DCH og Schæferhundeklubben ... hvorfor skal du hive IPO og Schæferhundeklubben med ind i en disk om DCH egentlig ?"
jan 2007
Nej det har du sikkert ikke. ;O)
jan 2012
Palle jeg tror at Hr og Fru Danmark har meget nytte af deres hvalp har lært at gå spor, blandt de mange andre ting den skal lære. Spor er en super effektiv øvelse for at få hunden mentalt træt.
Jeg tror forøvrigt ikke at Hr eller Fru Danmark vil gå på hverken en C, B eller A hold med deres hvalp, men jeg tror at nogle efter hvalpeholdet får interessen til at gå videre på D,eller C hold uden at dermed vil konkurrer men bare fordi de syntes det er sjovt og interssant at lære deres hund de øvelser, og disse mennsker skal ikke flyttes til et familiehold med andre mål, de betaler kontigent og har lige så meget ret til at træne som dem der konkurrer så længe de møder op og deltager i træningen.
jan 2012
jan 2012
http://www.youtube.com/watch?v=e5B0R6A2EpQ
jan 2012
jan 2007
jan 2012
jan 2006
jan 2012
Jeg ser ikke mange små hunde der kan det hans kan, så selvom det måske ikke er perfekt så syntes jeg det er flot.
jan 2012
jan 2012
aug 2006
Der er dog nogle naturlige begrænsninger da de skal kunne springe 100 cm flugtspring uden at røre springet og de skal kunne bære en 650 grams apport henover.
Og så skal de kunne lave apport på jord med 2 kilos apport.
Men dybest set er det der, begrænsningerne ligger fra "systemets" side.
Har både set Poms og Chi lave IPO og det kan de sagtens, det er kun rammerne, der begrænser dem. Bestemt ikke deres mentale pondus, for den har de i rigelige mængder *GG*
jun 2006
http://www.youtube.com/watch?v=LIyEWcmgBxA
jun 2006
"afvæbner gerningsmanden"
jun 2006
http://www.youtube.com/watch?v=0LClkHGaTdo
jun 2006
jun 2006
Jeg kan godt lide at hunden skal tænke lidt selv og ikke bare køre på uatomatik..
Ellers synes jeg det er et fedt nok program..
Jeg har KUN set på.. ALDRIG trænet det, så det er muligt jeg har fået noget galt i halsen
jan 2012
aug 2006
Ronderingen er ikke en finde-øvelse, men en lydighedsøvelse. Driftmålet står i skærm 6 og alle skærme SKAL runderes inden hunden må gå derned.
Det kræver temmelig meget lydighed på hunden - og så kommer der jo naturligvis også kravene til HVORDAN der skal runderes.
aug 2006
jun 2006
jeg har aldrig set ronderingen som en lydighedsøvelse.
jeg har sidestillet det med "show" eftersøgning
jan 2012
aug 2006
Udfordringen ligger helt og holdent i at få det til at se rigtigt ud (hurtigt, direkte, snert om skjulene og med tilbageløb til føreren) og at få den til at tage alle skjulene selvom den ved, at det sjove sker til sidst.
Specielt skjul 4 er lidt af en udfordring
aug 2006
jan 2012
jun 2006
Hvis du stiller op i en D konkurrence, så indgår rundering
jun 2006
Hvad tænker I på altså
Det er da FEDT at sende sin hund ud.. se den arbejde, slå for færten og finde figuranten..
Og når hunden bare elsker øvelsen, så er det dobbelt sjovt
jan 2012
Muligt at det bliver sjovt når vi kan det bedre
aug 2006
Der står en figurant og en fører ved siden af hinanden. Figuranten står til venstre for føreren, har stokken i højre hånd. Sådan er det ALTID i den situation. I mellem står en hund og bevoger. Foran en dommer.
Fortæl mig, hvordan stokken i den situation ellers skulle afleveres? Altså så det bliver mindre "i smug"?
Stokken er ikke den mindste smule et issue for hunden og er komplet ligegyldig lige her. Som man i øvrigt også ser, når føreren giver stokken videre til dommeren, som afleverer til fig.
jun 2006
jan 2006
Det kan føreren da bestemt også - der er ikke specielle regler for, hvordan han skal tage stokken fra figuranten.
Men hvorfor er det vigtigt - og hvorfor ville det give mere mening for dig ?
aug 2006
Når jeg skriver, at det er en sværhedsgrad for føreren og ikke for hunden at huske overdragelsen da det ellers koster point?
Vil du så tro på det?
Der er ingen der skjuler noget for hunden, det eneste vigtige er, at føreren tager den fra fig og at fig afleverer den til dommeren, som giver den tilbage til fig.
Hundens opgave er at bevogte og den er fuldstændig optaget af ærmet/figuranten og skal ikke være optaget af noget andet.
Hvis den havde et problem med at stokken skiftede hænder, så ville den ikke være nået dertil i programmet hvor den var, så VAR den fløjet af under overfaldet lige før.
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 6 Emner: 74 Svar: 2.500
Fordommene overfor DcH kender jeg udemærket og skal nok bare prise mig lykkelig for at være i en klub, hvor der er plads til alle og alles udvikling. Nej de kendte ikke rigtig til racen da jeg begyndte, men det gør de nu og derfor har de kunne holde på andre med samme race, da de nu ved hvordan de skal takles. Vi må godt sige nej og alt trænes ikke med kiks og kager med de racer og hunde der kan tåle andet.
Et andet spørgsmål til shæferfolkene - hvorfor skal man have kvælerhalsbånd på til konkurrencer?
Behøver hundetræningen nytænkning ?