Corgi-kyndige (pembroke) {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Mig og kæresten har snakket om, om en welsh corgi pembroke, vil være en god tilføjelse til vores familie engang i fremtiden, og vil derfor meget gerne vide lidt mere om racen, arvelige sygdomme, og dagligdagen med sådan en
Kan læse mig frem til, på corgiklubbens side, at forældrene skal testes for hd, ad og ocd, og det anbefales også at de øjenundersøges. Er der nogle bestemte øjensygdomme man skal være opmærksom på?
Og er der andre ting som er relevante i forhold til sygdomme og sundhed?
Kæresten har en drøm om at bruge den til lydighed og agility, og planen er, når vi er kommet på plads i ny større lejlighed, at han starter op med Diablo, for at vi er sikre på, at det holder interessen, og det er den rigtige sport for ham.
Vi er et ret stille og roligt par, hvor hundene er en stor og naturlig del af hverdagen, vi nyder som regel en aften hjemme, og bruger gerne tid på, at komme ud i naturen med hundene.
For os er det vigtigt, at vi har hund, for at være sammen med den, og derfor ikke skal efterlades alene hjemme for mange timer, gerne maks 6, om dagen.
Vi vil ikke få have, men vi er vant til at have hund i lejlighed, og kommer derfor normalt ud på 4-5 ture i løbet af dagen i varierende længde, dog altid minimum én længere tur, og så bliver de jævnligt aktiveret indenfor med forskellige tricks/øvelser, fordersøgning osv.
Er det urealistisk at en corgi vil passe ind i vores liv?
Jeg er ikke sikker på, om jeg har fået alt med, men i skal være hjertelig velkomne til at spørge ind
Og hvis der er nogle, der kender nogle kenneler, gerne i det midtjyske, hvor man kan komme ud og opleve dem live, og få en god snak med en opdrætter, må i meget gerne sige til.
Hilsen Karina
jun 2012
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 4 Emner: 160 Svar: 2.102
Held og lykke med at finde jeres nye hund
dec 2008
Følger: 33 Følgere: 29 Hunde: 2 Emner: 117 Svar: 3.471
Den lejlighed vi satser på at flytte til, er i stueplan, og vi vil til enhver tid foretrække at bo i stuen. Men tænkte også, at de sandsynligvis skulle bæres op og ned af trapper, især under væksten. Både pga hofter, men også ryggen, selvom den, så vist jeg kan læse mig frem til, ikke skulle være lige så skrøbelig som en gravhunds.
Maj-britt
tusind tak for dit indlæg, det er lige præcis sådan noget, vi leder efter
fint at høre det med sygdomme osv, bare så jeg ved, at jeg ikke har fået helt galt fat i det.
den måde du beskriver Juice på, stemmer meget godt overens med det indtryk jeg har haft af racen. En super klog hund, der sagtens kan opdrages og trænes, men stadig har en meget stor selvstændighed og egne meninger om tingene.
Og selvom man, som du siger, kan få grå hår af det (og det nok ikke er helt så udpræget med mine to), så synes vi absolut det er en del af charmen,
Har også foreslået kæresten, at rally måske kunne være noget, men som nævnt i mit første indlæg, så bliver han efter flytning, sendt afsted med min den ene, for at sikre, at der er en reel interesse for fx agility eller rally, for har fået et indtryk af, at den skulle være utroligt velegnet til dette, og have stor glæde af det.
I forhold til gøen, virker det til, at den oprindeligt, som hyrdehund, har brugt nappen og gøen som værktøjer i arbejdet, og derfor har jeg også tænkt at det er en ret vokal hund. Men igen, mine to, bl af yorkie og poms, burde også være meget gøende, men er det ikke. Er sikker på, det er et resultat af både træning, men også at hunde er forskellige individer.
Men det er ikke umuligt, med en tidligt indsats, at holde lydniveauet på et rimeligt niveau?
Min Bamse gider generelt ikke, andre hunde der er for voldsomme, og helt oppe i hovedet, så siger han altså også ganske tydeligt til.
Jeg har faktisk mailet til kennelen, om det var muligt med et besøg engang, især fordi den ikke er alt for langt væk, da vi er afhængige af offentlig transport.
Men da de venter små pemmere her sidst i november, får de jo også noget at se til, så må lige vente på svar, og se om det kan lade sig gøre engang
Men tusind tak for dit rigtig lange indlag om pemmerens mange sider
Og jeg regner med, at hvis det havde været helt hen i vejret, at en pembroke ville passe ind i det liv vi pt lever med hundene, så havde du sagt til
dec 2008
dec 2008
selvfølgelig skal de have lov at give lyd, men jeg ville blive lidgt vanvittig, hvis jeg havde en hund der gøede konstant, mine brummer og meget andet istedet, for at "snakke"
åh, kender også til det med at være blød om hjertet, men hey, hvis man selv trives med sådan hunden er, og den ikke er til gene for naboer osv, så fred være med det.
Men det er virkelig rart, at få nogle personlige erfaringer, for man kan dælme læse og læse artikler om det, uden helt at føle at man reelt har et helt indblik i livet med en pemmer.
Men vi har snakket om, at det formentlig vil blive om sommeren om 1½ år, hvis valget falder på sådan en, så har god til, til at undersøge racen, kennel, blive skrevet op osv. Men det skader jo absolut ikke at være i god tid.
dec 2008
haha, vi er nok alle lidt vanvittige.
Jeg ved ikke helt hvilken "type" der er helt min, da jeg stadig er førstgangshundeejer, men corgien tiltaler os begge rigtig meget, både af type, sind og udseende og egenskaber.
Og selvfølgelig skal man ikke vælge hund baseret på dens udseende, men vi vil vel næsten alle gerne have en der også tiltaler os rent æstetisk.
dec 2008
netop, små, smukke og med en hjerne der bare fungerer
Men det var godt med en lise smule nervøsitet jeg oprettede tråden, for umiddelbart synes vi jo selv at den passer godt ind i det liv vi lever med hund, men det var jo ikke til at vide, om kender ville være uenige. Også derfor jeg forsøgte at beskrive hvordan vi lever med hundene lige nu.
okt 2009
Følger: 13 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 78 Svar: 1.395
dec 2008
jun 2012
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 4 Emner: 160 Svar: 2.102
Kan kun anbefales.. Jeg er så ovenud lykkelig for den skønne Cardigan jeg hentet hos hende i sommers
okt 2009
Følger: 13 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 78 Svar: 1.395
dec 2008
Vi kan umiddelbart godt li, at pembroken er lidt mindre, og har den der "her kommer jeg" attitude, men det ville være rigtig spændende, at også møde cardigans, for i hvert fald at gøre at godt forarbejde, og være sikker på, hvilken af racerne vi er mest til
corgitossen:
jeg sender dig lige en pb
jun 2008
Følger: 36 Følgere: 37 Emner: 88 Svar: 1.775
Mine gør ikke, men der skal man jo sørge for fra helt lille hvalp,at vænnne den af med det der er kun avlsrestriktioner i corgiklubben om at de skal øjemlyses..Du er velkommen til at kigge forbi min hjemmeside,og læse mere
dec 2008
mange tak, det er rart at "blive vurderet" lidt af erfarne pembroke ejere, for selvom vi regner med at der skal gå 1½ år, så er det altså rart at være ude i god tid, og sikre at den race vi er interesserede i, er den rigtige til os og det liv vi lever.
Generelt virker det faktisk til, at det er en meget sund race, og den er meget modtagelig overfor træning, så længe det foregår positivt med klare grænser.
Og så er det altså et plus, når man bor tæt på andre mennesker, at selvom den (som mine) kan have lidt tendens til at gø, kan trænes væk fra dette helt fra starten.
Det er jo trods alt os der har valgt at have hunde, ikke vores naboer
Og jeg vil da helt sikkert lige kigge på din hjemmeside og læse lidt mere om pembroken
jun 2008
Følger: 36 Følgere: 37 Emner: 88 Svar: 1.775
dec 2008
det ville vi gerne, men når man er afhængig af offentlig transport, er der nogle begrænsninger. men hvis vi en dag ved vi skal til sjælland, kan det være jeg lige giver lyd
Kæresten er især helt skudt i de røde med hvidt, men har da forklaret ham, at hvis den rette opdrætter har den rigtige hvalp, så er farven altså ikke en grund til at sige nej tak
Grunden til at være så tidligt ude, er også at finde den helt rigtige opdrætter for os, og så blive skrevet op til drømmehvalpen. Planen er i hvert fald at vi først skal have en sommeren 2014
dec 2008
haha, så længe man selv kan se og erkende det, er det nok ikke så slemt
Corgi-kyndige (pembroke)