1.014 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Forholdsregler ved smitte af kennelhoste Forholdsregler ved smitte af kennelhoste

Jeg har her til aften været på besøg i et hundehjem, hvor et par af hundene har kennelhoste. Tøjet røg direkte i vaskemaskinen og jeg gik i bad inden kontakt med mine egne hunde. Bilen er rengjort der hvor jeg har rørt med mine hænder, men hvad med sædet, fodtøjet osv.? Hvor længe sidder smitten der? Er det væk i løbet af et par dage eller hvor længe skal jeg vente med at tage hundene med ud at køre? Hvad er jeres erfaringer? Hvor smittefarligt er det?
Jeg er lidt hys, fordi jeg nødig vil bære smitten rundt til andre hundehjem jeg kommer i, specielt dem med små hvalpe.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.
  • Vandrør og afløb 730 kr.
  • Hjælp til nedrivning af skorsten 205 kr.
  • Flytning af strømstik 1.890 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forholdsregler ved smitte af kennelhoste
  • #1   3. dec 2012 Samme info vi altid har fået fra vores dyrlæger.... Så tror også du er homefree smiley

• #2   3. dec 2012 jeg tvivler også på at du har taget smitten med hjem med de foranstaltninger du allerede har gjort...

• #3   3. dec 2012 Gider bare ikke sløje hunde, og kan slet ikke bære, hvis jeg uforvarende bærer smitten videre.....

• #4   4. dec 2012 afhængigt af hvilken mikroorganisme der er tale om er det ikke nok at vaske tøjet de kan sagtens overleve medmindre du har vasket dit tøj ved 60grader hvilket er den temperatur hvor de fleste mikroorganismer bliver slået ihjel ved dog er der undtagelse og ligeså ved ringe håndvask føres smitten videre der skal udførres en korrekt og grundig håndhygiejne ( http://www.ssi.moch.dk/ilias.php?ref_id=92&obj_id=1923&obj_type=PageObject&cmd=layout&cmdClass=illmpresentationgui&cmdNode=1&baseClass=ilLMPresentationGUI) i dit tilfælde burde du muligvis have anvendt hånddesinfektion da jeg går udfra at du ikke var blevet synligt beskidt på dine hænder da der anvendes håndvask med vand, sæbe osv. når man er blevet synligt beskidt.

• #5   4. dec 2012 Jeg sprittede hænder inden jeg gik derfra, men det er ligeså meget de ting, jeg ikke kan vaske/desinficere, såsom fodtøj, bilsæde og de ting jeg fik med hjem, som nu ligger i afsides værelse, hvor hundene ikke kan komme i kontakt med tingene.

• #6   4. dec 2012 Så vidt jeg er informeret smitter kennelhoste fra hund til hund og IKKE via omgivelserne. Derfor er det også så udbredt i hundepensioner, uanset hvor godt der gøres rent.

• #7   4. dec 2012
    Kennelhoste
    Hvad er kennelhoste?

Kennelhoste er en lidelse i de øvre luftveje, forårsaget af en kombination af virus og bakterier, inkl. Parainfluenzavirus, Adenovirus og Bordetella broncoseptica.

Hvad er symptomerne på kennelhoste?

Symptomerne på kennelhoste opstår ofte fra den ene dag til den anden og hunden debuterer med kraftig, tør, rungende hoste, der i nogle tilfælde ender med, at hunden kaster op. Hoste ses især når hunden bliver ophidset eller i forbindelse med motion. Som oftest er hunden ikke alment påvirket, den har normal temperatur og normal ædelyst.

I enkelte tilfælde kan virus bane vej for en bakteriel infektion, der kan give anledning til lungebetændelse. I sådanne tilfælde vil hosten ændre karakter fra tør og rungende til ”våd” og rallende og hunden vil blive nedstemt, få feber (over 39,0) og ofte miste appetitten.

Hvordan smitter kennelhoste?

Kennelhoste smitter via udåndingsluften ved kontakt mellem hunde.

Navnet kennelhoste er opstået, da sygdommen er meget smitsom og derfor gerne opstår på steder hvor flere hunde er samlet, f.eks i parker, hundepensioner eller kenneler. Den kan være svær at undgå, da inkubationstiden (fra hunden smittes til symptomer opstår) er 5 – 10 dage, hvilket vil sige, at en tilsyneladende rask hund kan afleveres på en pension og nå at smitte resten af pensionen, inden den selv debuterer med hoste.

Hvordan behandles kennelhoste?

Det er findes ingen behandling, der hurtigt vil bedre symptomerne, da sygdommen hovedsageligt er forårsaget af virus. Sygdommen er dog selvbegrænsende og hosten ophører efter ca. 2-4 uger, afhængig af hundens eget immunforsvar. I tilfælde af meget voldsom hoste, kan hunden i en periode symptombehandles med hostestillende tabletter.

• #8   4. dec 2012 Kennelhoste er en virus, som både smitter gennem luften og kontakt.

Hvorfor får hunde kennelhoste?
    Hunden får kennelhoste, fordi den er i kontakt med andre, smittebærende hunde. Ud over luftbåren smitte, kan smitten også overføres med foderskåle, legetøj, pinde og beklædning.

Ifølge netdyredoktor...

Jeg er ikke i tvivl om at smitten kan overføres via mennesker. Der er utallige eksempler på at hvalpekøbere har slæbt sygdommen fra opdrætter til opdrætter, når de kører på besøg direkte fra den ene til den anden.

• #9   4. dec 2012 Det satser jeg så på! ;o)

Kommentér på:
Forholdsregler ved smitte af kennelhoste

Annonce