{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.856 visninger | Oprettet:

Kræsen hund med utrolig sart mave.. {{forumTopicSubject}}

Vi har en hund med utrolig sart mave, så sart at vi snart ikke ved, hvad vi skal gøre ved det...

Prøver at gøre hendes historie kort, så det forhåbentlig er overskueligt at læse smiley

Hun er opvokset på BARF hos opdrætter, vi valgte dog, at køre hende over på alm. tørkost, da vi ikke følte vi havde nok styr på barf, og ej heller havde pladsen til det i fryser (har to skuffer, vi skal også selv have mad..).
Det gik fint at overføre hende, men hun kunne ikke tåle noget som helst udover hendes mad. Ej heller alm. godbidder, eller godbidder af forskellig slags kød - altid endte det ud i tynd mave.

Hun er oveni det hele en meget meget kræsen hund, og vi havde svært ved at holde hende i normal huld, da hun ofte nægtede at spise. Vi prøvede mange ting, også at "sulte" hende, men det hjælper ikke.

For en måneds tid siden valgte vi så, at køre hende over på råfodring, for at se, om vi kunne få hende til at spise ordentligt. Meget betænksomme omkring det, grundet hendes ultra sarte mave.
Vi startede og blandede op med alm. tørkost, det gik fint den første tid... pludselig fik hun utrolig dårlig mave, samt appetitten forsvandt 100%.

Det er ca. en uge siden, og vi fik råd fra vores forhandler, om at tilberede kødet 100% og stille og roligt køre over på rå, som maven gik i orden.
Det virkede første døgn... så var problemet tilbage, utrolig tynd mave, ædelysten er der - til tilberedt foder.
Vi gav så lidt ben, som jo skulle være godt - men hold op hun blev syg af det... og nu har vi svært ved at få hendes mave i orden igen.

Der bliver hentet zoolac på torsdag, har desværre ikke noget i huset.

Vi har prøvet skånekost med 100% udkogte ris og kylling, det hjælper nada...

Når maven er i orden igen, er vi meget usikre på, om hun nogensinde kommer til at tåle råfodring igen... og vi forstår det egentlig ikke, i og med, at hun er opvokset på det helt uden problemer...

Har aldrig haft en hund med så sart mave i huset før, og ej heller én som er så kræsen og ofte kan nægte at spise meget meget længe...

Nogle der har oplevet lignende, eller kan komme med nogle gode råd til hvad vi måske kan gøre?

Jeg tænker lidt, om dyrlægen kan tage nogle prøver, se om hun fungerer som hun skal, det vil jeg snakke med ham om på torsdag.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kræsen hund med utrolig sart mave..
  • #1   25. dec 2012 Hov, tilberedt kød, IKKE ben... de gives stadig rå, eller dvs. lige pt. tør jeg ikke rigtigt give hende flere..

  • #3   25. dec 2012 Tørfoder er næsten umuligt at få hende til at æde, også selvom vi har prøvet at blande op med dåsefoder af samme mærke, hun er meget meget kræsen og sulter sig gerne i længere tid, har aldrig oplevet noget lignende før.

    Hun får råfoder/barf-lignende nu, og det har ødelagt hendes mave totalt, tør næsten ikke give hende flere ben... selvom hun elsker det..

    Jeg tror, jeg vil snakke med dyrlægen om det på torsdag, det kan næsten ikke passe, at hun "bare" er sådan... smiley


  • #5   25. dec 2012 Foderskift/råfoder blev det beskyldt først, at maven skulle vænne sig til det, men synes bare ikke det kan passe, at det pludselig bliver SÅ slemt, specielt efter de fik okseben i forgårs...

    Afføringen er lys brun, lidt slimet ja, ingen blod eller noget. Men jeg vil klart tage det op med ham på torsdag, for det her skal vi altså til bunds i... smiley

    Problemet lige nu er, at jeg tør næsten ikke give hende noget... hun får tilberedt kød (kogt), og så må hun holdes væk fra alt andet indtil dyrlægen har fundet frem til noget, suk...
    Og stakkels vuf!


  • #7   25. dec 2012 Kronisk tarmbetændelse, ville hun så ikke være sart overfor ALT?
    Hun var meget sart, lige da vi fik hende 16 uger gammel, men efter lang tid på tørkost, har vi aldrig haft problemer med hende, ej heller med godbidder af alle mulige slags.
    Det er derfor, jeg ikke helt forstår hvor hun får SÅ tynd mave nu, rå ben osv skulle da være godt for maven, af hvad jeg kan læse mig frem til på diverse barf sider..

    Men ja, vi skal helt klart have en snak med dyrlægen, for jeg forstår ikke helt det her...
    Og er det grundet råt kød/ben osv. så må vi jo over på tørkost igen og leve med en hund der ikke rigtigt gider spise, det synes jeg bare er lidt øv...

    Men tak for svar, er rart med lidt andre "øjne" på sagerne smiley

    Og, så har vi lige fået tilbudt zoolac af en jeg kender, de har en tube, så den henter vi og ser om ikke det kan hjælpe maven lidt på vej! Tak for det, Rikke smiley


  • #8   25. dec 2012 Min jack russel kan heller ikke tåle barf. Han fik en overgang allergi, og blev anbefalet barf, så det prøvede jeg. Men hold da op, det kan han ikke tåle, han fik tynd mave, tabte appetitten. Som ikke er stor i forvejen, og hans allergi blev meget værre. Han fik så allergifoder fra dyrlægen, og det hjalp. I dag er han på almindelig tørfoder, ingen allergi, men stadig meget kræsen

  • #9   25. dec 2012 Meget mere smør: Ja, det tror jeg nemlig også er en god ide, det vil vi klart prøve.

    Maj-Britt: Men hun er jo opvokset på det, helt uden problemer... men måske det har ændret sig, kan det jo godt.

    Nu jeg tænker over det, så blev det faktisk helt slemt, efter hun fik okseben med kød og brusk.... okseben kan godt være hårdt ved maven, så måske hun slet ikke kan tåle det??
    Måske hun bare skal holdes til kylling, kalkun, hest og lam.. og kænguru, hvis hun kan tåle det...

    Vi prøver med dyrlægen først og så må vi tage den derfra!

    Vi har også snakket om, at tørkost måske bare er det hun skal have og så må vi leve med en hund der er til den tynde side og som ingen glæde har ved at spise... hader bare at se min hund ingen appetit har og nærmest flygter når der bliver serveret tørkost!


  • #11   25. dec 2012 Karin: Jeg har både kylling/høne og kalkun, og hun har fået hele stykker kylling helt uden problemer (inden maven begyndte at brokke sig).
    Egentlig blev maven god igen ret hurtigt efter første omgange tynd mave på rå foder, men så gav jeg hende okseben og så gik det grueligt galt og det er det vi kæmper med lige nu.

    Når hun er frisk igen, og det forhåbentlig viser sig, at hun IKKE er syg (hun virker ikke sådan, frisk og glad som altid), så vil jeg forsøge at holde hende fra alt oksekød/ben og holde mig til en masse fjerkræ, lam og ja, så måske prøve fisk også. Hest har hun endnu ikke prøvet, men det skulle vist være "mildt" for maven... af hvad jeg har forstået.


  • #13   25. dec 2012 Karin: Mange tak for rådet, det vil jeg helt klart gøre fra nu af smiley Måske en dag hun så kan tåle de lidt større knogler smiley

  • #16   25. dec 2012 Karin: Ja, det håber jeg også! okay, tusind tak for rådene, dem vil jeg klart gøre brug af, så snart vi ved om det bare er oksebenet eller om der ligger mere bag!

  • #17   25. dec 2012 Jeg synes også helt klart i skal få dens mave og tarmsystem undersøgt. En hund som har infektion eller er syg i tarmen kan have madlede. Hvis hun har konstant ond i maven er det måske derfor hun ikke vil spise.

  • #18   25. dec 2012 Ginne: Hun vil godt spise det her foder (med stor lyst, vi var meget glade da vi skiftede, dejligt at se en hund der pludselig spiste og tørrede snude og rullede af velvære efter hvert måltid), dog gik hun fra det de første dage da hun fik dårlig mave - forståeligt nok. Hun spiser dog igen, men så gav jeg hendes oksebenet og maven gik helt i stykker, dog er ædelysten der stadig.

    Men som jeg også har skrevet, så skal hun undersøges, dur jo ikke bare at blive ved med at køre på, hvis problemet ikke bare er, at hun ikke kunne tåle oksebenet. Så skal der jo andre midler til, og hun skal ikke gå sådan her længere, vil jeg ikke byde hende.


  • #21   30. dec 2012 Årsagen var oksebenet, maven er i orden igen.
    Iflg. opdrætter fungerede hun fint på alt som hvalp, så hun mener, at hun bare skal vænne sig til det igen, så vi har droppet okseben og bærende knogler lige pt. Kylling og fjerkræ klarer hun fint, helt uden problemer.

    Vi tager det stille og roligt og venter et godt stykke tid med at afprøve store knogler, indtil vi er sikre på, at maven er OK med alt andet igen.


  • #23   31. dec 2012 Ja, men må indrømme jeg godt nok er lidt nervøs med ting jeg giver hende nu, men vi må bare tage det stille og roligt, kommer det ikke til at fungere 100% så må hun over på tørkost igen.

  • #25   31. dec 2012 Troede faktisk at svin også kunne være hårdt for maven? Har en god slagter i nærheden, må se om ikke jeg kan lokke noget forskelligt ud af ham til gode priser smiley Vil gerne blive ved med dette foder, da det er det eneste, indtil videre, som hun virkelig gider at spise!
    Den lille bullerpige har det fint med det hele, so far smiley


Kommentér på:
Kræsen hund med utrolig sart mave..

Annonce