2.206 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

løb og gå på trapper hvornår ? løb og gå på trapper hvornår ?

min lille vaps (japansk spids/islandsk fårehund) er nu 14 uger og jeg bor selv i stuehøjde min har venner/veninder og familie der bor på både 1. 2. og 3. sal og jeg bær hende pt op og ned når vi er på besøg men men men hvornår/hvilken alder må Angel selv gå på trapper uden at ødelægge hofter og skuldre.. og hvad med løb er det samme alder og hvis ikke hvilken alder må jeg begynde at løbe længere ture med hende smiley

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vandhane der drypper AKUT 1.000 kr.
  • Hjælp til at sætte Gardinskinner og væg ramme op 800 kr.
  • Vinduespudsning 1.000 kr.
  • Ophængning af udendørs lampe 595 kr.
  • Rengør altan for alger 500 kr.
  • Hækklipning 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  løb og gå på trapper hvornår ?
  • #1   15. jan 2013 Hunde skal ikke gå overdrevent på trapper før de er et år. De kan sagtens tage et sæt trapper hver dag uden at det skader noget, men skal altså ikke løbe op og ned hele tiden.
    Hvis en hund går i stykker af en tur på trapper, er der tale om dårlig avl.

HD kommer 1/3 fra arvelighed, 1/3 fra miljø og 1/3 fra foder. Så hvis du vælger en hund efter forældre uden problemer, undgår mange trapper og fodrer din hvalp korrekt, så minimerer du risikoen.

En stor hvalp kan sagtens løbe lidt med. Tænk på hvor længe de kan lege. Løb skal blot foregå i hvalpens tempo og med masser af pauser. Jeg ville først sætte snor på, og forvente at hunden holder mit tempo, når den er fyldt et år.

• #2   15. jan 2013 Hendes knogler og led bør være helt færdigudvoksede før du begynder at løbe med hende for alvor.

Og jeg siger jo gerne, at man bør bære dem op og ned, så længe man kan, men det er jo mest mine egne store bamser jeg taler om der. Men skån i hvert fald hendes led indtil hun er voksen. Lidt rolig trappegang, når hun er nået 1-års tid og en smule trapper som træning i opvæksten, det er stadig at skåne hende efter min mening.

• #3   15. jan 2013 Haha, ja Kirsten. Dine hunde kan nok ikke bæres ret meget længere end de første måneder smiley
    De store racer er klart mere udsatte for hofteproblemer end de små racer.

• #4   15. jan 2013 Med hensyn til løb, så er der stor forskel på om du vil have din hund med ud på dine egne løbeture/cykelture, for hvis det er det du vil skal du vente til hunden er mindst et år til 2 år alt efter hundens størrelse. Det er vigtig at hunden er færdig udvokset, ydere skal du starte roligt ud, altså træne hunden op, så den får konditionen. Hvis hunden løber og leger med andre hunde er situationen en anden, det må den gerne.
    Med hensyn til trapper, kan du godt træne allerede nu at den tager nogle stykker, både på åbne og lukkende trapper. Men alt med måde, altså ikke op til 2. sal i et huk, og ikke flere gange om dagen.

• #5   15. jan 2013 super mange tak smiley jeg har nemlig hørt både ½ år 1år og 2 år så jeg blev lidt forvirret.. hun er kun 7.6 kg så kan godt smide hende på armen men hun har os regnet den ud for hver gang jeg lader hende gå op af en trappe selv sætter hun sig for enden og glor på mig med det der "hey mor har du ikke glemt noget her nede for enden" blik smiley

• #6   15. jan 2013 blander mig lige med et spørgsmål ang trapper og løb?
    Det med løb - hvad snakker vi om der ? 5km + eller hvordan ? Fordi min hund på 9 mdr laver alt i løb?
    Og trapper - nogle beviser for at man ødelægger en hund af trapper ?

Synes efter jeg er kommet på hundegalleri har jeg læst meget om hvor meget en hund skal pakkes ind i bobbelplast smiley
    Self kan jeg godt se det med måske en 2-3 sal at det ku bøvle hunden - men så skal man vel ikke bo der?

• #7   15. jan 2013 jamen for mig snakker vi 5-7km

jeg ved bare min venindes vuf måtte under kniven for 20.000 fordi den havde gået på trapper hjemme ved hende... og det vil jeg meget gerne undgå da hunden skal ligge forholdvis stille i 6 uger.. og det vil jeg ikke byde min vuf hvis det kan undgåes smiley

• #8   15. jan 2013 En hund skal bestemt ikke pakkes ind i bobbleplast, men det er vigtig at passe på hunden(til en hvis grad) mens den er hvalp og vokser da der er der grundstenene til resten af hundens liv bliver lavet.
    Alt motion skal forgå med måde, det ikke normalt for en hvalp at løbe 3-10 km i streg, men den vil selvfølgelig gøre det hvis ejeren "siger" den skal. Hunde og specielt hvalpe har svært ved at sige fra.
    Lonni - nu er din hund jo også en brugshund og en meget aktiv en af slagsen og den altid er på farten hvis den kan komme afsted med det, kender flere som har den race.
    Der er stor forskel på om hunden løber rundt i skov og på mark og stand, hvor den laver små pauser hele tiden, eller om man "tvinger" hunden til at løbe med en på ens daglige/ugenlige løbeture, det er meget mere belastende på hunden. En anden ting man også skal kigge på er underlaget hunden bevæger sig på.

• #9   15. jan 2013 Min jack russell terrier fik HD, på trods af, at jeg bar ham op hver eneste dag. Jeg bor på 2. sal. Han havde grad C og blev aflivet i en ung alder. Jeg har haft en stor korthår, 70 cm høj og 36 kg i vægt, Og han gik op og ned hver dag siden han var 4 mdr. Han fik aldrig HD eller noget andet med hofter/ben/ryg

• #10   15. jan 2013 Jeg tror nu, der er langt værre anstengelser, der er langt mere skadeligt for hunden end trapper (medmindre hunden tonser op og ned og falder ned af trappen)..
    Jeg ville være langt mere bekymret for overdreven motion, og hvis hunden får lov til selv at hoppe ind og ud af bilen.
    Herhjemme får Bertha lov til at gå på trapper, og det har hun gjort siden, hun var 4-5 måneder gammel. Vi har dog begrænset det til højst et par gange om dagen.
    Jeg er bare ikke hysterisk med det. Kort sagt: Er ret enig med Malene - og Huskierne smiley

Kommentér på:
løb og gå på trapper hvornår ?

Annonce