{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.201 visninger | Oprettet:

Tag ansvar {{forumTopicSubject}}

Der er blevet sagt igen og igen at ejere af "kamp,muskel, liste hunde" skal tage ansvar for deres hunde.

Men efter de seneste dages debatter må jeg sige at jeg savner at "krokodille" racerne tager ansvar.
Her tænker jeg bl.a. på de hyrdehunderacer, som vi alle ved taler med tænderne.
De bider måske ikke altid fatalt, Men de er et problem, og er ansvarlige for flere af disse skambidssager.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Shelf units need fixing to wall 650 kr.
  • Varme i radiator - stiften virker ikke 800 kr.
  • IKEA PAX garderobeskab 2.500 kr.
  • Samle to pax skabe uden låger 650 kr.
  • Hjælp af fagmand til tilslutning af nyt komfur (rette kabel haves) 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tag ansvar
  • #1   6. feb 2013 Housebuster: har godt nok ikke fulgt med i de sidste dages tråde herinde, men tror bare generelt at folk skal tage bedre ansvar for deres hunde, uanset race - OGSÅ dem som lader sine ulydige hunde løbe frit hvorefter de bliver bidt..
    - Er træt af at "kamphundene" skal angribes når medierne puster det op og det samme med "krokodille" racerne, for i statestikken er der en del andre racer der også bider (alle hunde bider)
    Vis hensyn, ved du at du har en hund med tendens til snap/bid, så tag forbehold - og har du en hund som du ikke kan styre løs, jamen så smid den i snor så den ikke løber hen og ter sig foran den forkerte hund.

• #2   6. feb 2013 Jeg har heller ikke fulgt med herinde, hvad er krokodilleracerne?

• #4   6. feb 2013 Ganske enig men jeg forstår ikke hvad tråden skulle være opstået af ?

• #6   6. feb 2013 Må stemme i - jeg er også lost - selvom jeg følger ivrigt med fra sidelinjen. (og jeg har da også en hyrdehund)

• #9   6. feb 2013 ???

• #11   6. feb 2013 Øøøøøhhh?

• #12   6. feb 2013 Hehe... smiley

Måske der er røget en smule for meget krokodillevand indenbords hos ts inden denne tråd smiley

• #13   6. feb 2013 Venter spændt ? smiley

• #14   6. feb 2013 ummm jeg er heller ikke helt med. Tænker du at fx efter Thor sagen (fordi der er tale som en schæfer)???
    Det er rigtigt at nogle hyrdehunde bruger det at "nappe" dyrene i haserne fx når de hyrder. Dette mener jeg dog INGEN sammenhæng med med en større tendens til at "skambide" mennesker og hunde. Havde det det ville sådanne typer hunden naturligvis heller ikke kunne anvendes til hyrdnining..

• #15   6. feb 2013 Vi skal da alle tage ansvar for vores hunde??? Og sikre, at de ikke gør skade på noget eller nogen??? Uanset race og størrelse...

• #16   6. feb 2013 Jeg forstod ikke tråden tidligere og jeg forstår den stadig ikke smiley

• #17   8. feb 2013 synes måske vi mangle trådstarter på banen igen...

• #18   8. feb 2013 Kan nu heller ikke genkende krokodillen i min race - border collie - men alle skal da tage ansvar for sin egen hund og de egenskaber den har, skal man være opmærksom på.
    Jeg ved min race harctendens til at hyrde alt i bevægelse og til at stirre på andre. Det er så noget jeg lærer mine hunde at lade være med fra helt små

• #19   8. feb 2013 Der er egentlig ret simpelt. I disse sidste par uger har der været meget herinde og i andre fora om, ikke listehunde der bliver krævet aflivet.
    Dette har mange forklaret/undskyldt med at det er naturlig adfærd for hunde at markere overfor andre hunde, og at en schæferhund eller lign. race kan skambide uden at den burde aflives.
    Fair nok at det er natulig adfærd, men det er altid ejeren af hunden der er ansvarlig for at forhindre at vores hunde skader andre hunde, mennesker og ejendom.
    Hvis ikke ejere vil stå ved dette objektive ansvar, må aflivning af deres hunde være en mulighed for myndighederne også efter en evaluering af loven.

• #20   8. feb 2013 Har godt nok lige været udsat for krokodillekys, men jeg er heller ikke helt med på hvem skal skydes denne her gang.

(Krokodillekys - hvalpeoverfalds kys der indledes med et haps i næsen )

• #21   8. feb 2013 UHUH...sætter lige popcorn over....

Nu ved jeg jo godt at du altid har ret og at du altid har mere styr på dine hunde ( der aldrig har nogen fejl) men måske var det en ide at læse de gradueringer af bidskader som DKK og DB har beskrevet som den oprindelige baggrund for den paragraf i hundeloven, der har været anvendt i den sag der har været så meget til debat.
    I følge den graduering var der IKKE tale om en skambidning ud fra de oplysninger der er kommet ud i offentligheden.

Den debat har INTET med racer at gøre. Men det er da godt at du kan være med til at initiere en god og nuanceret debat funderet på fakta...eller noget smiley

• #22   8. feb 2013 Selvfølgelig Miriam - vidste du havde svar på stort set alt smiley

• #23   8. feb 2013 Barkleys Nu har jeg aldrig skrevet nogen steder at jeg ikke bakker op om DKKs og DBs, ændringsforslag, til skambidnings paragraffen. Blev den vedtaget og det blev ændret til at aflivningen skulle afgøres af en domstol, er vi kommet et stykke i den rigtige retning

• #24   8. feb 2013 Hvis børn havde tænder på hænderne, sku du se løjer.

Alle arter har deres måde at rager på og tale på. Skal vi også aflive et menneske fordi de slår et andet.
    Der er så stor forskel på markering til at hunden bliver ved og ik kan stoppe.

Hvad med heste da sparker?

• #25   8. feb 2013 Nu var de gradueringer af skaderne ikke et nyt forslag, men det der havde været grundlaget for den paragraf da den i sin tid blev lavet. At man så har valgt ikke at supplere lovteksten med den uddybende tekst der præciserer hvad en skambidning er, så er det ligegyldigt om det er i en retssal eller på en politistation at vurderingen bliver foretaget, så er formuleringen af selve lovteksten så vag at en markering stadigt kan føre til en aflivning - igen uden skelen til racerne.

• #26   8. feb 2013 Nej det er ikke et nyt forslag. Det er et gammelt forslag. I følge DKK en del af betænkningen hundeudvalget kom med, men det er ikke en del af loven eller bemærkningernes definition af skambid.

• #27   8. feb 2013 Jeg ved ikke helt hvad denne tråd skal gøre godt for?
    Er der nogen der har sagt der er nogen der ikke behøver tage ansvar?

• #28   8. feb 2013 Alfist det er min sædvanlige sang om at ejere skal tage de skridt der er nødvendigt for at sikre at deres hunde ikke skader andre. Hvis du mener at en mundkurv er det eneste måde sikre din hund på, så må det være sådan for dig. De fleste andre kan klare sig fint med en almindelig snor og sund fornuft.

• #29   8. feb 2013 Hvad du end finder nødvendigt. Det er op til dig og fantasien, så længe du overholder dyreværnsloven.

• #30   8. feb 2013 I må altså ikk få mig til at grine sådan smiley

• #32   8. feb 2013 Hvis du tænker på Anton som var i nyhederne i går l. Så rendte han løs og ejeren var på cykel

• #33   8. feb 2013 Hvad så med diago staves. Som gik på spor på trænings pladsen. Som fik valget om aflivningen eller mund kurv.

• #35   8. feb 2013 Da ejeren oprettede en "min sag" på Ekstra Bladet kom det frem at labradorblandingen Anton løb løs og manden var på cykel.
    Og jo hvis du læser bemærkningerne til loven i stedet for at æde historierne ukritisk, så gør det en forskel om hunden er i snor.

• #36   8. feb 2013 Ha ha jeg stemmer lilla mine er tæver(:

Men da er vel en grund til vi har forsikret vores hunde, eller kan vi jo lige så godt bare nøjes med sygeforsikring.

• #38   8. feb 2013 Alfist igen det er op til dig, hvilke farer du oplever at du skal beskytte dig, din hund og omgivelserne mod. Og hvilke metode du finder nødvendigt.(Gad vide hvilken planet du lever på med de ting der er nødvendige for dig?)
    Jeg kan klare mig med halsbånd og snor med de hunde jeg har nu.

• #39   8. feb 2013 Karin EB er ikke kilden. Det var ejeren selv der fortalte sin historie

• #40   8. feb 2013 Med "krokodille" hunde, mener jeg de hunde der har en tendens til at snappe, når de markerer, modsat dem der markerer med åben mund og et brøl

• #42   8. feb 2013 Pointen er at har man en hund der reagerer på den måde, må man tage ansvar og tage de nødvendige midler i brug, for at sikre at andre hunde ikke kommer til skade.

Og ja uheld vil stadig ske, men så må man anerkende at det er ejeren der er ansvarlig, og ikke undskylde det med "naturlig adfærd"

• #43   8. feb 2013 Så længe folk holder deres hunde væk fra min, så er det faktisk ikke noget problem....

Så ja, der er nogen der bør tage ansvar. Og det er dem, der ikke har kontrol på deres hunde.

• #45   8. feb 2013 Næ har man fuld kontrol sker ingen af disse skambidninger. (medmindre ejeren med vilje lader sin hund bide).

• #46   8. feb 2013 Nej, der sker ingen skambidninger, hvis folk holder deres kræ for sig selv.

Ingen andre hunde skal give min en dårlig oplevelse. Og om det så er mig selv eller hunden der markerer, hvis grænser bliver overtrådt er for mig ligegyldigt. Men markeret bliver der og det finder jeg helt i orden.

• #47   8. feb 2013 CH det er netop denne holdning med at I har en "ret til at markere" der fik mig til at starte tråden. Og jeg har observeret at det her og i andre fora, er schæferhundeejere og enkelte andre hyrdehundeejere der har denne holdning, at hunde har ret til at bide.
    For mig vil det være det samme som at sige at en billist har påkørselsret, hvis en anden billist bryder loven. Og sådan er det jo ikke med billister og hundeejere, da begge har objektivt ansvar.

• #48   8. feb 2013 Hvem snakker om ret til at bide?

• #49   8. feb 2013 CH jeg kan ikke huske profilnavnene i de forskellige fora. Men flere med schæfer har nævnt at det er naturligt at en schæfer markere men et bid, og at det forklarer Thors og Djangos(sp) reaktion. Og derfor er det berettiget.
    Du skriver også selv at hvis din hunds grænser er overtrådt, så er det OK at den markerer.
    Det er der jeg er uenig i. Det er ejerens ansvar at forhindre at det kommer så vidt at ens hund forårsager skade.

• #50   8. feb 2013 JEG har skrevet at en schæfers markering kan bryde hud. Og hvad så?

En hund skal have lov at sige fra, hvis en anden overskrider dens grænser. Og ja, det er ejernes ansvar at det ikke kommer så vidt - det løses ved ikke at lade sin hund løbe hen til andres, der så bliver nødt til at sige fra.

Ærligt talt - kan man ikke accepterer at en hund bruger sit sprog, og vil fratage en af de mest grundlæggende former for kommunikation den har, så bør man holde sig langt væk fra hundehold.
    At ville modellere hunde (rovdyr) om til små nuttebamser fritaget for enhver naturlig reaktion synes jeg personligt er frastødende og usympatisk.

Så skal man lade være med at have hund.

• #51   8. feb 2013 Jamen jeg læser det, som om du mener, at din hund har ret til at sige fra(bide), hvis en anden hund kommer inden for rækkevidde(hundens grænse), og at du derfor ikke har ansvaret for de skader din hund måtte lave på den anden hund.
    Misforstår jeg dig? For hvis jeg forstår dig korrekt, så må du være imod det objektive ansvar, som vi nu har som huindeejere.

• #52   9. feb 2013 Ganske som med listehundene mener jeg at ejerne af alle andre racer, skal anerkende deres races genetisk bestemte adfærd, bruge nødvendige midler og tage ansvar.
    Kan man ikke tage det ansvar så burde man nok ikke have den race.

• #53   9. feb 2013 Hvis man har sin hund i snor, En lille loes hund kommer og angriber ud af det blaa og ens hund saa forsvarer sig selv, saa burde skylden ligge ved den lille hund og dens ejer da det er dem som ikke har sin hund under kontrol og deres hund som er aggresiv.
    - synes ikke det kan vaere rigtigt at smaa hunde slipper afsted med alt blot pga. Stoerrelse og at de store hunde skal betale prisen selvom de overholdte loven.
    Du siger selv til alfist at snor og halsbaand er nok til dine hunde, men er du 100% sikker paa at dine hunde ikke ville forsvare sig hvis en loes hund floej paa dem? Det tror jeg langt de fleste hunde ville.. mine 2 ville da begge og min tidligere lille hund gjorde det da ogsaa begge gange hanblev overfaldet i snor, selvom han ikke havde et gram aggression i kroppen..

• #54   9. feb 2013 Problemet ligger hverken ved 'krokodille' racerne eller deres tendens til at bruge taenderne til at snakke, problemet ligger kort og godt hos folk som ikke har styr over deres loese hunde!
    Hvis alle hunde var under kontrol eller i snor saa ville disse episoder alldrig opstaa

• #55   9. feb 2013 Sabrina hvis du spørger om min personlige erfaring, så har jeg haft 100+ hunde som jeg har haft ansvaret for, i snor eller i få tilfælde løs. Og ALDRIG har en af dem bidt en anden hund eller et menneske.
    Jeg kunne remse racer op men vil sikkert have glemt ligeså mange som jeg kan huske.
    Det er ikke så svært!!

• #56   9. feb 2013 Nu kan vi tage djangos sag omvendt.

Du er dybt koncentreret i noget arbejde, så kommer jeg som fremmede og bare skuber til dig, hvordan vil du reager?

Jeg vil ik selv personligt bryde mig om nogle gjord det over for mig, og vil pænt vende mig og sige noget. Hans eneste forsvar var tænderne. Havde han kunne snakke havde han nok også vendt sig om og sagt noget,

Nogle burde bare nøjes med en mainot dukke.

Nu har jeg redet næsten hele lige og set mange ting, selv blevet bidt blevet sparket.
    Men vi afliver da heller ik hestene for at være en del af deres natur.

• #57   9. feb 2013 Sara Djangos (sp) ejer valgte selv at aflive Django, fordi han ikke ville tage de forbehold som politiet mente var nødvendige, for at forhindre at han bed en anden hund igen

• #58   9. feb 2013 Ja det ved jeg, men hvad var fair i den sku have mund kurv på.

Det vil sige jeg bare kan komme og skubbe til dig i dit arbejde, vender du dig om og giver mig en sviner så skal du have tapet munden sammen.
    Hver gang du går ud af dit hjem.

Ser det ik anderledes. så dygtigt en hund sku ende på den måde. En hund som har gjort et kæmpe arbejde i vores samfund, skal straffes på den måde.
    Det er takken

• #59   9. feb 2013 ØH taler vi om samme sag?
    Hvilket kæmpe arbejde har den hund gjort for samfundet?

• #60   9. feb 2013 House: spoergsmaalet var saadan set om ingen af dine hunde, eller af alle de hunde du har haft ansvaret for, ville forsvare sig selv hvis de blev angrebet af en loes hund mens de var i snor?

Der er skam heller ingen af mine 2 hunde der har bidt dyr eller menneske, ej heller vist den mindste tillboejelighed til det - men chancen for at de vil forsvare sig mod angreb naar de er i snor og ikke kan flygte er der, og selvfoelgelig skal de da have lov til at sige fra naar en anden hund staar og tygger i dem!

Shorty fik snappet ud efter hunden der overfaldte ham foerste gang og den fik efterladt et par saar og rifter inden jeg fik dem skilt Ad -2. Gang naaede jeg at hive shorty om bag mig og gribe fat i den angribende hund og holde den nede indtil ejer kom sjoskende fra 2 gader laengere nede, men vi ejere kan ikke altid naa imellem inden der har varet kontakt, det sker jo Paa et splitsekund og desuden behoevede det slet ikke vaere noedvendigt hvis folk blot havde kontrol over deres hunde.

• #61   9. feb 2013 Er helt sikker på jeg har læst at de havde hjulpet politiet, men at finde forsvundene mennesker og hjulpet rigtigt mange med at at finde deres forsvundene ting.
    Ved godt han blev fri kendt og da kun på sin plads, desværre bare for sent):

• #62   9. feb 2013 Ja jeg forstår hunden fuldt ud, jeg havde ik selv fundet mig i det.
    Jeg havde godt nok også rageret meget kraftigt hvis en havde gjort det ved mig.

• #63   9. feb 2013 Alfist for po...... Djago er hverken dømt eller frikendt. Ejeren af hunden er frikendt for bøden for at bide den anden hund. Ingen har taget stilling til om kræet burde have snor og mundkurv på i fremtiden.

• #64   9. feb 2013 Sara gider du lige smide et link til hvor omtalte hund har gjort nogen nytte?
    Eller er det bare ren fantasi?

• #65   9. feb 2013 Men det vi er inden i er bid, så pyt med alt det andet.

Jeg forstår ham fuldt ud, og havde ik rageret anderledes selv.
    Udover jeg bare taler i stedet.

• #66   9. feb 2013 http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1912723.ece måske mig da har misforstået noget, men den har ihvert fald været i marken flere gange for politiet

• #67   9. feb 2013 ØØØh alfist Hvilken gavn har kræet været for samfundet ??

• #68   9. feb 2013 Hunde har altså ikke lært, at man ikke må slå på nogen, der er mindre end en selv.
    De kan heller ikke uddele øretæver eller holde forbenene beskyttende op foran sig.

Deres eneste forsvarsmiddel er deres tænder.

• #69   9. feb 2013 Sara jeg ved af bitter erfaring at politiet ikke bruger civile sporhunde!!

• #70   9. feb 2013 Men da står den har været i marken for dem, hvad den så har lavet der må du ik spøger mig om.

• #71   9. feb 2013 Natravn der er vi enige. Men det er vores ansvar at styre adfærden af de racer vi vælger. Og styre det miljø som, vi har vores hunde i

• #72   9. feb 2013 Sara jeg spørger ikke. Jeg forklarere r

• #73   9. feb 2013 Men noget må den jo have lavet for dem.

Men du kan jo ik altid styre det.

Nu går jeg som føl træner, så jeg var nede at være med. Min hund stod bundet til en pæl, hun havde bidt snoren over. Nu er det heldigvis mig hun opsøger, men hun kunne lige så godt have været løbet ti tusin ændre stedet til en forkert hund. Hun kunne have været opfattet forkert af en anden hund, som så markede sig. Sådan et uheld kan jo også ske. Skulle den hund så aflives?

• #74   9. feb 2013 Du går som føl!
    Din hund står bundet og bider sin snor over!

Løb Løb Løb til du finder et bedre sted at træne din hund.

• #75   9. feb 2013 Meget god til at springe fakta og spørgsmål over.
    Tale om ting du alligevel ik aner noget om.

Kan kun ryste på hovedet, køb dig en dukke har ik så meget mere at sige.

..... Findes der desværre nok af.

• #78   9. feb 2013 Jeg fanger ikke rigtig sammenligningen der...

Dyresex... I DK er det ulovligt at lave overgreb på hunde, både fysisk og mentalt. Om det er seksuelt eller ej er sådan set underordnet. Lider hunden overlast, er det ulovligt. Så kampen for at forbyde dyresex er i mine øjne temmelig overflødig, det handler om et ord.

Kommentér på:
Tag ansvar

Annonce