2.436 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 8 Svar

Til jer med Malinois Til jer med Malinois

Hej!
Jeg skal ikke have en til hund lige nu, men på et tidspunkt bliver det aktuellt, og da vil jeg vare godt forberedt. Lige nu ar jeg en Aussie, men har alltid varit fasinerad af Malinois. Jeg træner riktigt meget med min hund og går til konkurrencer mm. Jeg har store ambitioner smiley Jeg hved godt att malinois kræver meget af sin ejere osv, men mit spørgsmål til jer med malinois eller erfaringer med racen, er, hvordan er de når de ikke træner? Hvordan fungerer hverdagen med en malle? Kan i beskrive persolighederne hos jeres hunde?

Så må i også godt komme med forslag på gode opdrætter smiley
Det jeg søger i en hund (bland annat) er en meget stabil, modig hund men stor arbejdslyst. Min opfattning er at det nog er en tæve der passer bedst da de er mindre og derfor egner sig bedre til agility, så jer med tæver, hvordan skiller sig de fra hannerne?
Jeg vil træne(og konkurrere) primært i IPO og agility, men ellers laver jeg det meste med min hund. Räddning (?) har også interesse.

Og hvis der er nogen der har erfaringer med hollandsk hyrdehund må i også meget gerne besvare de samme spørgsmål, og måske beskrive forskellen mellem malinois og hollandsk hyrdehund smiley

Tak for jeres tid!

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hylde mursten 500 kr.
  • Rådgivning støbning gulv 205 kr.
  • Rengøring af hel lejlighed 900 kr.
  • Hand curtain rail on ceiling 400 kr.
  • Afhente mindre fældet nåletrå 1.000 kr.
  • Ophæng af ting 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Til jer med Malinois
  • #3   28. feb 2013 Gabrielle: tak, den skal jeg kike på!

Maiken: ok, ja så bliver det jo lidt svært at vurdere dem hvis de bor i hundegård. Hvad med Hollænderen, hvad er det der fik dig at blive intressered i racen?

• #4   28. feb 2013 Prøv og snak med Martine herinde, det kan også være hun selv kommer på banen. Hun har to maller, som hun træner IPO med på højt plan og så vidt jeg ved så bor de sammen i huset med dem smiley

• #5   28. feb 2013 Jeg træner sammen med en som netop har en hanhund fra overnævnte kennel - den bor da inde sammen med familien og en anden hund - en lab tæve - og det går det fint smiley
    men den skal altså også altiveres hver dag og det er en meget aktiv hund - men super sød smiley

• #7   28. feb 2013 Karin: hvordan er den hunden? Glad og social ell lidt mere reservered? smiley ja, det er jo en race med riktigt meget energi, men det har også hunden jeg har lige nu, vi træner hver dag og er meget aktive, så den delen er kun positiv for mig smiley

• #8   28. feb 2013 Maiken: jeg træner også helt anderledes end hvad man plejer at se andre brugshunde blive trænet på, så det bliver meget spennende at se hvordan det går for dig og din hollænder, du har ikke nødvændigtvis en blog eller andet sted hvor du vil opdatere med hvordan det går for dig og hvalpen? Da vi har to lignende racer i forvejen tror jeg jeg kan få meget ud af at se hvordan det går før jer smiley

• #10   28. feb 2013 Jeg har en malinoistæve på 10 mdr, så hun er jo selvfølgelig ikke helt voksen endnu - dog kønsmoden. Hendes mor boede i huset med familiens børn, og det var en af grundene til, at vi valgte at få hvalp derfra. Jeg har mødt flere, der har haft deres malinois indenfor fra starten, hvor der ingen problemer er. Men jeg har også snakket med folk, der har prøvet at lade en tidligere hundegårds-malle bo indenfor uden succes. Så vil man skal man helt sikkert gøre det fra starten.
    Dem jeg har snakket med, der har søskende til vores, har dem indenfor sammen med deres børn.

Jeg ved ikke om vi har været meget heldige med vores, men jeg er virkelig overrasket over, hvor nemt det har været ift hvad vi havde regnet med og frygtet. Jo hun hang da i alting da hun var lille, og jeg kunne knap få lov at tage tøj på om morgenen, og vi har måtte gå af med vores kaniner (forventeligt). Men hun har ødelagt mindre end vores anden hund gjorde som hvalp. derudover er hun super nem at have med rundt, fordi hun tager alle udfordringer med ophøjet ro - mens vores islandske er meget mere reaktiv og stressbar og kræver meget mere for at være velfungerende.

Ducati kan sagtens tage en dag på sofaen uden særlig megen aktivering - dog er hun så lidt ekstra nappende, når hun kommer ud - men intet der er træls, hun er bare sjov smiley Men vi har også trænet meget at slappe af indenfor, og hun er en rigtig hyggehund, der elsker at blive kælet med og sidde på skødet.

Hun elsker andre hunde og kan knap være i sit skind, når hun får lov at hilse og lege. Hun er kun skarp overfor andre hunde, hvis de vil tage hendes pind! men der er vores anden hund værre såe, tjah.

Alt i alt er vores malinois en fantastisk trænings- og familiehund - og jeg tror ikke vi kommer til at få andre racer i fremtiden. Dog kommer vi nok aldrig til at gå efter de helt ekstreme, hvis vi bliver ved med at ville have dem som familiehunde også.

• #12   28. feb 2013 Tak Vibe! smiley det var godt at høre smiley

• #13   28. feb 2013 Jeg har en malinois tæve på snart 2 år. Da vi bor i lejlighed er der ik så mange andre muligheder end at have hende boende indefor smiley

Valget faldt på dette kuld fordi Astis mor ikke køre helt så højt som den anden tæve Daneskjold dengang ventede kuld efter.. Asti er dog slet ik blevet som sin mor smiley Vi har i stedet fået en meget driftstærk tæve med nerve som er lynende hurtig - ik en nem hund at arbejde med for en ny hundeføre..

Asti er ret reserveret overfor andre mennesker - også dem hun kender.. Er vi ude gider hun sjældent hilse på andre, og de ska heller ik forsøge at komme til hende.. Er vi derimod hjemme, så vil hun rigtig gerne hilse på gæsterne.. Er dog ret sikker på at folk ik selv ville ku gå ind - de skal godkendes af os..

Andre hunde er hun heller ikke synderligt imponeret over.. Hun skal ofte se dem an længe før de er okay..

Som lille ødelagde hun lidt af hvert smiley Men det forventer jeg ka ske når man har hvalp.. Her efter hun er blevet ældre og brikkerne er begyndt at falde på plads, synes jeg bare hun er verdens dejligste smiley Hun ødelægger ik noget, ka være alene hjemme uden problemer, ka have hende med i bilen uden problemer.. Også er hun en helt fantastisk træningspartner smiley Jeg lærer virkelig meget ved at arbejde med hende! Samtidig med at det er en af de kærligste racer jeg har haft - hun elsker at ligge tæt og nusse smiley

Kommentér på:
Til jer med Malinois

Annonce