{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
744 visninger | Oprettet:

Usikker/bange overfor fremmede {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg har et lille problem med, at min hund bliver bange eller usikker når hun møder fremmede mennesker. Selvom de sætter sig på hug og vil kæle for hende trækker hun sig tilbage. Hun er på ingen måde sådan overfor mig og familien, men folk hun ikke kender er hun ikke tryg ved. Hun er knap 5 mdr. Hvordan kan jeg hjælpe hende??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hængt 3 lamper op 1.200 kr.
  • Ophængning af lampe 400 kr.
  • Hænge tre lamper op 800 kr.
  • Samle Ikea Pax to skabe 1.000 kr.
  • Hænge 2 billeder op 450 kr.
  • Udskift kontakter 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Usikker/bange overfor fremmede
  • #1   26. mar 2013 Du hjælper hende ved at undgå at fremmede mennesker tager kontakt.
    Hendes selvværd vil styrkes når hun opdager at fremmede mennesker holder afstand og ikke tager den kontakt, som hun så tydeligt ikke ønsker.
    Hun skal nok tage kontakt når hun vil. Du må endelig ikke presse.

• #2   26. mar 2013 Hvis du går til hvalpetræning med hende, så bed din instruktør om at lære her en hilseøvelse. Din hvalp skal lære at stole på, at hvis du siger god for mennesker ved signalet "hilse", så er det ubetinget positivt. Men det skal indlæres i hendes tempo. Som Malene skriver, så må hverken du eller andre presse hende til kontakt, for det vil kun gøre det værre, at hun oplever at hendes grænser ikke respekteres.

• #3   26. mar 2013 Som Malene siger...........giv hunden "Harry Potters usynlighedskappe" på ved at sige til folk, at de skal ignorere hende.

Det er ALT for tidligt for sådan en bange hund at gøre som Karina foreslår. Dét er jeg bange for kun vil gøre ondt værre.

Senere....når hun flittigt udviser undersøgelsesadfærd ift. fremmede ( går hen og snuser til dem ), kan man udvide med dét, som Karina foreslår.

Men indtil videre, - sørg for at folk ikke antaster hende, - rækker ned efter hende, - kigger indgående på hende osv.

• #4   26. mar 2013 Herhjemme var tøsen også nervøs overfor nye mennesker.. Vi gjorde det at når der kom nogen herhjem fik de en håndfuld godbidder og blev bedt om at ignorere hende, der gik ca. 10 min. Og så begyndte hun selv og søge kontakten til dem. Men de måtte stadig ikke røre hende, de skulle bare give hende en godbid og rose, til sidst sad hun næsten på skødet af hende.

Ved gåtur havde jeg trænet hende med klikker og targetstik, og når vi gik forbi fremmede hev jeg det frem, og så lærte hun at "ignorere" de "fremmede", for så var der jo godbidder i farvandet smiley

Og ja nu, så opsøger hun alt og alle for at få godbidder og blive snakket med, men det har været en lang og sej kamp!

• #5   26. mar 2013 Lise - det er også det jeg mener med, at det skal indlæres i hendes tempo smiley

Men derfor mener jeg stadig godt, at de kan indlære øvelsen, så de ved hvordan de kommer i gang, når først hvalpen er klar smiley

• #6   26. mar 2013 *på skødet af dem

• #8   26. mar 2013 Min Basil kan ind imellem også virke lidt bange/usikker overfor fremmede. Jeg plejer at lave en hilseøvelse; det vil sige, at jeg åbner døren ud til entreen og siger "hilse". Så får Basil lov til at komme ud og snuse. Hvis folk rækker hånden ud, og han viger, beder jeg dem om at lade være med at røre ved ham, til han selv beder om det. Så går der som regel ikke meget mere end 5 minutter, efter vi har sat os ned, før han "sidder på skødet" af dem, og de næsten ikke kan slippe for ham. smiley

Det vigtige er, at dine gæster respekterer og forstår, at din hund skal have lov til at tage initiativet til kontakt, når HUN er parat. Selv om de synes, hun er sød, og gerne vil nusse hende. Lad dem komme ind, og lad evt. hunden snuse til dem, hvis hun gør tegn til det, men ignorer hende ellers og gå hen og sæt jer roligt ned. Så skal hun nok selv tage kontakt, når hun føler sig tryg ved det, og på den måde bliver det en god oplevelse både for hende og for dine gæster. smiley

• #9   26. mar 2013 Karina

Så er vi enige. smiley

Bare det sker i hundens tempo, - men jeg har set alt for mange prøve sig frem med at sidde på hug, smaske, vende ansigtet væk fra hunden og prøve at lokke den nærmere med en godbid og hvor hunden tydeligvis ikke har været klar til det endnu.

• #10   26. mar 2013 Ja, vi er helt enige. Ingen lokning - ingen kontakt - intet pres. Hunden/hvalpen skal have lov at nærme sig, når den selv er klar, og ikke et sekund før smiley

Kommentér på:
Usikker/bange overfor fremmede

Annonce